9-5NG. The End.

2010-2012
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Re: 9-5NG. Tweede klus, knopjes infotainment.

Bericht door Vyv » do 11 mar, 2021 17:22

lier schreef:
do 11 mar, 2021 16:55
Hele mooie auto. Ook nog met stoelventilatie! ik vind dat echt een heerlijke optie. ook nog HK audio? dan is het bijna helemaal af (icm HUD en verkeersborden).
Nee geen Harman Kardon en ook geen DriveSense, geen eLSD, geen panodak, geen U-rails, geen bandenspanningsensoren. Geef niet, wat er niet op zit kan ook niet kapot.
Die HK vind ik jammer dat zat wel in mijn 9-5DE en klonk geweldig. Heb wel een volwaardig reservewiel, die optie was zeldzamer dan een panodak :shock:

Gele aero schreef:
do 11 mar, 2021 16:59
En ik zie je buren denken: eindelijk heeft hij een moderne auto en is hij niet de hele dag aan het klussen! Maar nee hoor, er is altijd wat te klussen aan een Saab! :D
Haha, m'n buurman heeft een quad en daar moet ook elk weekend aan gesleuteld worden, daar gaat ook vanalles aan kapot bij goed gebruik.

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » do 11 mar, 2021 18:26

Mooi gedaan dat met die knopjes - dat wilde ik ook al een tijdje doen. De plakplaatjes heb ik al een tijdje in huis, maar durfde het eigenlijk nog niet zo goed. Bruut de bestaande coating er af krabben vond ik best eng. Heeeeel fijn dat jij laat zien hoe het gaat (veel beter dan een paar vage youtube filmpjes die ik had gezien). THX! Ik ga het nu ook snel doen.

Wel opletten dat je -met dit tempo- volgende week niks meer te doen hebt!!

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » do 11 mar, 2021 19:09

Ik was niet heel erg onder de indruk van de stikkers die ik heb. Vooral de grote ronde zijn listig omdat die knop hol loopt. En de detail lijntjes van de stoelen waren me te dik tov origineel dus dan moet je ze meteen beide doen. Ik probeer eerdaags nog een andere set aan te schaffen.

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » do 11 mar, 2021 19:52

Ja de "holle" volume knop geef ik misschien nog een warme lucht nabehandeling met de föhn, heb hoop dat die dan iets mooier aantrekt. Maar de rest van de knopjes ben ik tevreden over, vele malen beter dan brakke sleet knopjes.

Sporthatch
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Sporthatch » do 11 mar, 2021 20:06

Prociciat Viv, mooie aankoop gedaan :wink: :wink: :wink: :wink: verder geen commentaar :D

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » do 11 mar, 2021 20:09

Ben er ook heel blij mee Jan, gaat goed voor gezorgd worden (net als al mijn andere Saabjes).

Spatje
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Spatje » do 11 mar, 2021 20:53

Mooie handleiding voor het onderhoud aan de Haldex! Thanks
Trouwens wel hele fijne stoelen heb je :wow:

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Re: 9-5NG. Derde klus (klusje): Navigatie firmware update.

Bericht door Vyv » vr 12 mar, 2021 10:17

De stoelen zijn super fijn, met geheugen erop ook nog. Voel me net Captain Picard; "Number One, make it so!"

Derde klus (klusje): Navigatie firmware update.

Tijdens klusje nummer twee werd er op knopjes gedrukt en kwam ik in een menu waarin de navigatie firmware versie getoond werd (E409) en dacht ik dat is niet de meest recente.

Afbeelding

Had al wel topics gelezen en YT filmpjes gezien waarin over updates gesproken werd, even googlez en versie E800 was gevonden, gedownload en op een USB stick gezet (FAT32 geformatteerd). Een van de kwaaltjes van de oude versie is dat de navigatie geen favorieten opslaat, en warempel het thuisadres wat ik ingevoerd had was nergens meer te vinden. Let's upgrade!

Auto op contact (rempedaal niet intrappen en startknop een paar seconden ingedrukt houden) en USB stick inprikken in middenconsole en de software wordt herkend.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Procedure duurt een tijdje, ongeveer 15 min. Eerste scherm met oranje voortgangsbalk gaat vrij snel maar vooral het 2e scherm met witte balk blijft heel lang niks doen. Vooral nergens op drukken of van contact halen! Voor de zekerheid had ik van te voren een druppellader aan de accu gehangen en ondanks die druppellader zag ik het voltage toch nog langzaam teruglopen. Na de update wordt de USB stick weer gevonden en wordt gevraag om de update procedure weer te starten, druk dan op Cancel.

Afbeelding

Afbeelding

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » vr 12 mar, 2021 10:53

Ja, die accu's zijn net snoepgoed voor de 9-5NG. Geduld is een schone zaak met de firmware update, maar de zogeheten België bug is bij mij niet weg. Ik overweeg dan maar de hele vervanging van de navigatie.

Flowe Kitttt99
Geregistreerd lid

Bericht door Flowe Kitttt99 » vr 12 mar, 2021 11:11

Zeker bij de 2.8 gaan die accu's als hete broodjes. Geldt trouwens ook voor de 9-3NG met diezelfde motor. Wordt gewoon te heet daar (wie had dat kunnen verwachten 15 cm van een turbo) :lol:

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » vr 12 mar, 2021 11:26

jelger schreef:
vr 12 mar, 2021 10:53
...maar de zogeheten België bug is bij mij niet weg. Ik overweeg dan maar de hele vervanging van de navigatie.
Haha, ik heb het nog niet gecontroleerd. Maar om daarvoor de complete nav te vervangen, dat ga ik niet doen. Wil wel die HD swap doen met 2021 kaarten. Staat op wensenlijstje...

Flowe Kitttt99 schreef:
vr 12 mar, 2021 11:11
Zeker bij de 2.8 gaan die accu's als hete broodjes. Geldt trouwens ook voor de 9-3NG met diezelfde motor. Wordt gewoon te heet daar (wie had dat kunnen verwachten 15 cm van een turbo) :lol:
Ach ze doen het al vanaf de 99T en 900T, lekker de accu naast de turbo, ken best. Wat ik niet begrijp is dat ze de ECU ook daar plaatsen, na alle Trionic8 ECU ellende :|
Kabelboom ligt nog net niet over de turbo

Afbeelding

ghulst
Geregistreerd lid

Bericht door ghulst » vr 12 mar, 2021 11:26

Flowe Kitttt99 schreef:
vr 12 mar, 2021 11:11
Kun je daar dan geen hitteschild tussen maken?

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » vr 12 mar, 2021 11:27

Goed idee, daar is best ruimte voor denk ik zo.

Beetje crea-bea met zoiets moet best lukken:

Afbeelding

ghulst
Geregistreerd lid

Bericht door ghulst » vr 12 mar, 2021 11:31

Wel opletten dat de lucht nog wel goed weg kan, anders koelen je blok en turbo ook minder. Maar het zou geen rocket science moeten zijn.

Vyv schreef:
vr 12 mar, 2021 10:17
Voel me net Captain Picard; "Number One, make it so!"
Hier moest ik dus echt wel even om lachen. ;)

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » vr 12 mar, 2021 11:46

Vyv schreef:
vr 12 mar, 2021 11:26
Haha, ik heb het nog niet gecontroleerd. Maar om daarvoor de complete nav te vervangen, dat ga ik niet doen. Wil wel die HD swap doen met 2021 kaarten. Staat op wensenlijstje...
Dat laatste bedoelde ik ook eigenlijk. Nee, de hele unit vervangen door een Android exemplaar, daar begin ik inderdaad niet aan. Toch een beetje de originaliteitsfreak uithangen he.

Plaats reactie