[20-12-2008] DynoMEET bij Tovami (& Tholen) @ 20 dec 200

Op dit forum kun je alles lezen over meetings die door Saabforumleden worden georganiseerd.
Turbobakk
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Turbobakk » zo 21 dec, 2008 22:03

Zo lekker, goed en snel dat ik twee zelfs in slaap ben gevallen, kun je nagaan.

Ik zei het al, het wordt tijd voor een Simons. Dan maakt ie wat meer herrie :wink:

Dat tukkie had volgens mij ook een andere oorzaak :roll:

Ton77
Geregistreerd lid

Bericht door Ton77 » ma 22 dec, 2008 1:06

Jochen schreef:
Ton77 schreef:ik heb zelf geen scanner dus de grafieken moeten nog een keer verschijnen
vond mijn resultaat niet echt bevredigend naar wat er op papier opgegeven was maar het resulteerde in:

201 pk aan de krukas 181 pk aan de wielen
359 nm aan de krukas 321 nm aan de wielen

dus heb nog wat knutselwerk te doen
Toch wel lekker veel koppel 8)
ja inderdaad pk's viel tegen ze hadden 225 opgegeven maar het koppel zit er wel in

en reken maar dat je dat voelt :D :D

a85
Geregistreerd lid

Bericht door a85 » ma 22 dec, 2008 11:48

Ton77 schreef:
Jochen schreef:
Ton77 schreef:ik heb zelf geen scanner dus de grafieken moeten nog een keer verschijnen
vond mijn resultaat niet echt bevredigend naar wat er op papier opgegeven was maar het resulteerde in:

201 pk aan de krukas 181 pk aan de wielen
359 nm aan de krukas 321 nm aan de wielen

dus heb nog wat knutselwerk te doen
Toch wel lekker veel koppel 8)
ja inderdaad pk's viel tegen ze hadden 225 opgegeven maar het koppel zit er wel in

en reken maar dat je dat voelt :D :D
Zelfs meer dan mijn stage 3 (min) :P

Ton77
Geregistreerd lid

Bericht door Ton77 » ma 22 dec, 2008 11:52

ga nu maar rondkijken voor een andere turbo

iets groter dat radde ze me aan bij tholen maar heb er zelf niet veel verstand van dus reacties van mede-forumers zijn van harte welkom

Juice
Geregistreerd lid

Bericht door Juice » ma 22 dec, 2008 12:01

Afbeelding

Vanaf 3000 toeren was het feest dus gedaan: veel te rijk mengsel

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » ma 22 dec, 2008 12:17

Rood is Juice.
Blauw is een vergelijkbare ander Aero die al in de computer zat. Ik denk Katja.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » ma 22 dec, 2008 13:05

Juice, als bij jou het gas erop ging... en veel power gevraagd werd ging je blok tikken. Ik verwacht niet iets mechanisch, maar denk dat je DI-cassette overslag heeft.

Ik ken meerdere T7-gevallen waarbij dit is opgetreden. DI vervangen... en afhankelijk van hoe lang je hiermee al hebt gereden is je kat ook aan vervanging toe.

(Credits voor Herco - die weet meer van die moderne troep dan ik)

Highlander
Geregistreerd lid

Bericht door Highlander » ma 22 dec, 2008 13:16

Het leukst is dat wanneer de non-Saabs een carb (dus geen injectie) hebben... dat is volgens Ruud ook leuker tunen, vertelde hij mij na afloop.

Dus Jelger, echt top dat we er ook een (DUBBELE) carb bij hadden.

Wat doet men dan ? ik las ook al iets over old school tunning ??
Ik was niet heen gegaan met mijn 99 carburateur, want ik dacht dat dat tunnen alleen voor turbo en apc enz auto`s was.

gr
Chris

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » ma 22 dec, 2008 13:45

Afhankelijk van welke meetwaardes wordt er wat afgesteld. Soms de ontsteking wat verdraaien... bij te weinig brandstof even met startpilot bijspuiten tijdens de run. Als dat verbetering geeft het mengsel wat rijker zetten. Of juist teveel brandstof het mengsel wat omlaag draaien. Enz. enz..

michiel
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door michiel » ma 22 dec, 2008 13:57

Vanavond zal ik ook mijn lichtelijk tegenvallende waarden hier in een grafiek laten zien, maximum gehaalde waarden: 218 PK & 337 Nm aan de krukas.

Ruud
Geregistreerd lid

Bericht door Ruud » ma 22 dec, 2008 16:09

Test bij Tholen ging goed!
Was een gezellig middagje :D

Resultaten waren ook goed, 228pk en 323nm aan de wielen.
Hieronder een filmpje, zal de statistieken nog inscannen:
http://nl.youtube.com/watch?v=4QqrPAK4heM

Highlander
Geregistreerd lid

Bericht door Highlander » ma 22 dec, 2008 18:27

Maar wat je veel in deze topic leest "ik heb zoveel pk en ik wil meer pk`s"
Daar kun je met carburateur toch niet zoveel meer uithalen dan dat er in zit??

Ontsteking is afgesteld door bas, en bij de apk is het co afgesteld volgens norm.
En later een tikje terug omdat hij dan mooier rond loopt.

gr,
Chris

AcidStyle
Geregistreerd lid

Bericht door AcidStyle » ma 22 dec, 2008 18:49

old school tuning rules !!! idd vroeger deed men het echte hardcore werk. ook wel bleuprinten genoemd m.b.t. carb het mengsel zo arm mogelijk geeft het beste resultaat (met inachtneming van de safety marge natuurlijk) verder de draaiende massa zo min mogelijk maken etc.etc.
mijn oude GT/e had op die manier 179 pk n.a. uit een 2.0 16v blokje erg lachen om die op zijn limiet te rijden.

s95ae
Geregistreerd lid

Bericht door s95ae » ma 22 dec, 2008 21:35

Ook ik heb genoten van het bezoek aan Tholen te Bergen op Zoom. Hallo zeg, wat een afstand ik daarvoor heb moeten rijden vanuit Groningen... Maar goed, onderweg nog een Subaru Impreza GT gepest :twisted: dus dat maakt veel goed...

Ik ging naar Tholen met de verwachting dat mijn Saab inmiddels de magische grens van 300 pk had bereikt ivm Abbott Racing Delta pakket. Helaas kwam ik van de koude kermis thuis:

Vermogen: 'slechts' 285 pk bij 5160 toeren/min.
Koppel: 440 Nm bij 3290 toeren/min.

Desalniettemin helemaal niet slecht natuurlijk, maar niet in de lijn der verwachting. Hierbij de plaatjes ter verduidelijking:

Dit overzicht is genomen door vanaf 1500 toeren/min vol gas te geven tot circa 6500 toeren/min:
Afbeelding

En even uitvergroot:
Afbeelding

Daarna de test met het vermogen per 500 toeren opgebouwd:
Afbeelding

Uitvergroting stuur ik later nog.

Wat deed mijn turbodruk (en de oorzaak van het 'probleem')?:
Afbeelding

Tot circa 4100 toeren/min wordt de turbodruk goed opgebouwd tot circa 1,4 bar. Daarna knalt deze naar beneden. Oorzaak volgens de kenners bij Tholen ligt vermoedelijk bij de injectoren. Deze zal al bij Abbott vergroot naar 426 cc/min, maar waarschijnlijk te weinig om de 300 pk te halen. John Moerland adviseerde me ook om de software van Maptun te gebruiken; hierdoor krijg je naast de 300 pk ook een mooier/vlakker koppelverloop (moet natuurlijk wel minstens 440 Nm blijven...).

Ik moet zeggen, ik was onder de indruk van de aanwezige kennis van John en zijn collega. Heb vandaag dus gebeld met Tholen om eens een prijskaartje van bovenstaande op te vragen.
Sterker nog: met mijn huidige hardware aanpassingen zou ik toch een stage 4 aan moeten kunnen, mits injectoren, rail washer en software worden aangepast. Enige verschil zit 'm nog in de campshafts... Deze worden wel geadviseerd bij 300 pk of 305 pk, maar niet bij stage 4: 315 pk??? Spannend, spannend, ik ben benieuwd naar de kosten en dan wil ik de Saab natuurlijk weer op de bank: het moet er dan ook wel uitkomen!

Goed, tot zover mijn avontuur. Berry en DaanS, bedankt voor de organisatie, het was goed voor mekaar! Toppie!

Groet, Boaz

DaanS
Geregistreerd lid

Bericht door DaanS » ma 22 dec, 2008 22:43

Bijgaand mijn overzicht. Mijn turbodruk danst een beetje maar zakt niet in. Het "dansen"doet zich voor in het gebied van 1.35 - 1.5 bar. Niet hele schokkende bewegingen dus. Wellicht te slappe wastegate?

Voor de rest varieert mijn vermogen van 184 - 187.2 kW op de wielen, het koppel varieert op 20 december van 356.2 - 359 Nm op de wielen. Afgelopen juni haalde ik nog 368.6 Nm op de wielen. Vreemd dat dit gezakt is. Maargoed...

Komt omgerekend neer op 284 - 289 pk en 405 - 408 Nm op de krukas.

Vergeet de uitdraaien vooral niet te posten in het topic dat hier voor bedoeld is. Het "vermogensuitdraaien topic" in het Turbo & Tuning gedeelte --> viewtopic.php?t=40641
Afbeelding
20 december 2008
klik voor originele grootte

Afbeelding
20 december 2008

Afbeelding
Turbodruk weergave over rpm-range
20 december 2008

Plaats reactie