Demontagedag 900 classic Zo. 27 juni Leusden

Op dit forum kun je alles lezen over meetings die door Saabforumleden worden georganiseerd.
Plaats reactie
rademaker
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Demontagedag 900 classic Zo. 27 juni Leusden

Bericht door rademaker » wo 09 jun, 2010 19:17

Op zondag 27 juni a.s. wordt in Leusden een demontagedag met educatief karakter gehouden.

Doelgroep: beginnende en gevorderde SF-ers die meer willen weten over de geheimen van hun 900 classic, meer handigheid willen verkrijgen via doe-het-zelf, in een enkel geval ook voor hen die op zoek zijn naar een bepaald onderdeel, en zeker niet in het minst voor de SF-ers die mondeling willen twitteren over hun hobby en hun geliefde bezit.

Wat houdt de dag in?
1* demontage van 3 klassieke donors (die overigens al flink zijn geplukt), maar nu gaan we "tot het gaatje", dus ook assen, remklauwen, benzinefilters etc. Kaalmaken mag, het milieu en de oudijzerboer zullen tevreden over ons zijn.
2* een 16 V motorblok demonteren uit een sloper en na samenvoegen met een andere versnellingsbak monteren in een nog goede 900 met een onaangenaam gapend motorruim.

Dat is dus hard werken aan die drie slachtoffers (1 steilneus 3 deurs, 2 zalmneuzen 5 deurs), waarbij Wouter (ja, de enige echte, uit Rotterdam) de leiding zal nemen. Zelf doe ik ook zoveel mogelijk mee, maar daarnaast zorg ik ook voor de organisatorische kanten, waaronder de inwendige mensverzorging en aanleveren van eventuele extra gereedschappen, bakken, kartonnen dozen, ligdekens en wat dies meer zij om alles gladjes te laten verlopen en tevreden gezichten te aanschouwen.

Zijn er liefhebbers voor andere klussen, dan komen die mogelijk ook nog aan de orde, zeker als zich deskundigen op dat specifieke terrein melden, maar de tijd is nu eenmaal beperkt. Dus het bovenstaande gaat voor. Maar als je het wilt weten, op het wensenlijstje staan ook nog:
* twee wiellagers voor vervangen (donorassen liggen al los te wachten)
* catalysatoruitlaat deel vervangen (goed bruikbare vervanger ligt klaar)
* oude steek vervangen door nieuwe steek
* versnellingsbak waarbij achteruit niet werkt opnieuw afstellen c.q. repareren.

Aanmeldingen graag zoveel mogelijk via pb, dan maak ik deelnemerslijst en blijft dit topic kort en krachtig.
Bedoeling is van 10 - 18 uur.

Degenen die zondag niet kunnen mogen ook al zaterdag 26 juni komen werken/spelen/kijken, dan alleen van 12 tot 17.

Adres volgt, het is nabij afslag 7 aan de snelweg A28, net onder Amersfoort en bij klaverblad Hoevelaken.
Het werken geschiedt grotendeels buiten, maar er zijn ook twee partytenten beschikbaar om te overkoepelen.

Hoop dat het duidelijk is en dat we velen mogen begroeten. Heb je zelf nog 900-spul liggen om te verkopen is het geen bezwaar dat mee te nemen.

Koos

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Demontagedag 900 classic Zo. 27 juni Leusden

Bericht door Wouter » wo 09 jun, 2010 20:30

Hierbij even een plugje van mijn kant. Bij Koos staat een leuke verzameling slopers en opknappers die de naam Klein Elferink niet misstaat. De nodige onderdelen uit deze bron hebben al voor sympathieke hobbyprijsjes hun weg gevonden naar diverse opgeknapte Saabjes uit mijn stal.

Gelegen op een mooie centrale locatie pal aan de snelweg A28 moet dit toch een haalbare kaart zijn voor 900 classic sleutelaars uit heel het land. Kom hier dus de onderdelen scoren voor al je klusprojecten in de komende zomer(vakantie) en help Koos mee om een aantal van de slopers helemaal kaal te maken zodat deze volledig gerecycled richting schroot kunnen.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » do 10 jun, 2010 1:21

Hé jammer, 1 weekend te vroeg voor mij :( Succes mannen!

rademaker
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door rademaker » zo 13 jun, 2010 6:53

Ter aanvulling: afhankelijk van het weer en de onderhanden werkzaamheden hoeven we die dag natuurlijk niet strikt om 18 uur te stoppen. En we kunnen daarna een locale Chinees (bijvoorbeeld) bezoeken of eten laten bezorgen op de werkplek. Anyway, het moet een leuke dag worden.

Ter correctie: ik haal de auto's en hun inhoud nog wel eens door elkaar. Het is dus een 8klepper i die overgezet gaat worden.

Koos

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » ma 14 jun, 2010 22:58

Heel misschien kan ik er bij zijn. Kan je mij op de voorlopige lijst zetten?

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » wo 16 jun, 2010 9:28

ik denk dat ik de 26e even langs kom. niet zozeer vanwege het C900-gebeuren (al is 't altijd wel interessant om een auto gedemonteerd te zien (worden)), maar vanwege wat Koos en ik eerder per PB hebben besproken, een 9000-ruil.

de 27e kan ik niet, ivm een BBQ ter afsluiting van de SF-meeting in DK. en gezien het feit dat mensen nog wel eens verkeerd rijden in Hilversum....

rademaker
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door rademaker » za 19 jun, 2010 16:58

Voor degenen die vandaag niet naar de demontage bij Thom konden wijs ik nog even op de mogelijkheid je volgende week zondag uit te leven!
Voel je niet bezwaard als je twee linkerhanden hebt, juist die groep willen enthousiastmeren. De mensen met twee rechterhanden vinden niets leuker -moet je maar denken - dan hun kennis en handigheidjes (ook met vallen en opstaan verworven)door te geven.
Koos

sjaakdaak
Donateur
Donateur

Bericht door sjaakdaak » do 24 jun, 2010 17:15

Ik heb toestemming van het thuisfront, dus ik ben erbij.

rademaker
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door rademaker » vr 25 jun, 2010 15:20

Er staan al enkele trays sportdrank in de koelkast klaar voor het bezoek zondag.

Naast de zekere bezoekers hebben diverse SF-ers me bericht dat ze misschien komen, of proberen te komen, m.i. erg afhankelijk van familiebezoek, het weer, voetbal e.d.
Anyway, indien mogelijk belangstelling, pb me even dan blijft het overzichtelijk en ik stuur je het adres waar we de Saab-materie te lijf gaan.

Koos

rademaker
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door rademaker » za 26 jun, 2010 22:24

Overzicht zekere bezoeker/deelnemer morgen, naast Wouter en mijzelf, is Sjaakdaak uit Gouda.

Misschien komen is aangegeven door Robbert uit Gouda, Methode en Brandslang.

Daarnaast is er een groep die wel wil komen maar geen idee heeft of het die dag uitkomt, last-minute beslissers dus.

Late roepingen zijn ook nog welkom.

Bel me in dat geval even (M. 0622.788.767)

Groet,

Koos

PS vandaag 4 bezoekers gehad, leuke Saab gesprekken (900 en 9000) en voor het eerst achterlager losgemaakt en daarmee weer iemand blij gemaakt.

rademaker
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door rademaker » ma 28 jun, 2010 11:42

Zondag was het een warme, leuke en nuttige dag in Leusden. Niet echt druk, maar zoals dat bij beurzen ook vaak wordt gezegd: de kwaliteit van het bezoek was belangrijker dan de kwantiteit.
Wouter toonde o.a. hoe je een voorwiellager met remblokjes en al vervangt, Arjan wist veel van een steilneus los te krijgen en Jelmer weet nu nog meer van het inwendige van portieren. Tussendoor kwamen nog wat showauto's langs, met eigenaren die bij het wegrijden nog meer tevreden waren dan bij het aanrijden. Een echte Saab dag waarbij je stilletjes ontzag krijgt hoe die gasten in Zweden dat toch allemaal zo mooi voor ons hebben kunnen bedenken.

Ben vergeten foto's te nemen, maar zal nog een plaatje zien toe te voegen van de boulevard the day after. Er is zo goed opgeruimd dat je van buiten geen verschil ziet met de situatie ervoor.

In augustus komt weer een (de)montageweekend, 3e of 4e weekend, want er staat nog teveel (stil). We hopen dat zsm bekend te maken.

Koos
Afbeelding

sjaakdaak
Donateur
Donateur

Bericht door sjaakdaak » ma 28 jun, 2010 12:47

Het was lekker warm inderdaad, maar toch was het nog heel goed uit te houden. Het wagenpark staat er nog netjes bij na zo'n dagje! Ik wil de volgende keer ook wel weer van de partij zijn. Als het derde weekend van augustus het haalt tenminste, want het laatste weekend ben ik op vakantie. Nog bedankt voor de deurpaneeltjes. Ik heb er gisteren al één helemaal uit elkaar gehaald. Het is gewoon dun board met wat gaten en sleuven en het profiel wordt erin gehouden met karton. Makkelijk te reproduceren dus, misschien wel leuk om eens te doen voor anderen die met zacht geworden platen te kampen hebben.

Plaats reactie