condensatie waterdamp in motor

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Bibi
Geregistreerd lid

condensatie waterdamp in motor

Bericht door Bibi » zo 03 apr, 2011 20:45

Bij de verbranding komt waterdamp vrij. Ik merk nu na 10.000 km op LPG dat er veel meer waterdamp condenseert in mijn motorblok dan wanneer ik op good-old benzine rij (en verdwijnt via mijn uitlaat). Dit is merkbaar aan de mayonaise vorming bij mijn motorolie inlaat buis en dop en bij de luchtfilter. Bij het motorolie verversen komt de olie er gewoon uit (dus geen mayo kleur).

Welke slangen of onderdeel onder mijn motorkap moet ik verwarmen om te voorkomen dat dit waterdamp blijft neerslaan in mijn motor en daardoor grotere kans op corrosie heb? Ik wil eigenlijk dat het waterdamp - zoals bij benzine - grotendeels via mijn uitlaat verdwijnt.

Ik rij dagelijks circa 180 km, dus geen korte ritten.

ivanzon
Geregistreerd lid

Re: condensatie waterdamp in motor

Bericht door ivanzon » zo 03 apr, 2011 21:30

Tijd voor de 'witte prut checklist'
Goedkoop:
Check valve nog in leven
Mod 6 er al op
Check valve slang aan juiste kant van de gasklep
Vacuum leidingen gaar

Duur:
Koppakking
Turbo afdichting

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » zo 03 apr, 2011 21:35

Ik dacht dat Bibi toch een classic reed?

Bibi
Geregistreerd lid

Bericht door Bibi » zo 03 apr, 2011 21:40

Ja, een 900GL uit 1984

Het kan zijn dat de condensatie alleen plaatsvindt aan de koude olie stang en dop.

Areyonga
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Areyonga » zo 03 apr, 2011 21:55

Ik ondervind hetzelfde met mijn my83 900GL bij de pijlstok. Afgelopen jaar 40k op lpg. Heb het idee dat er meer vocht in het blok komt vanwege hoge luchtvochtigheid buiten icm oude pakkingen, rubbers en keerringen. Koelvloeistof blijft constant, blok loopt normaal, blok zweet op meerdere plekken lichtjes. Maak me er niet al teveel zorgen om iig.

Bibi
Geregistreerd lid

Bericht door Bibi » ma 04 apr, 2011 10:24

Areyonga

Je omschrijft precies de conditie van mijn motorblok. Zweet een beetje en koelvloeistof blijft keurig op peil als de koppelingen goed aangesloten zijn (zie bericht hiervoor) en rijd heerlijk.

Ik heb het voornemen om de motorolie gewoon - zoals vanouds op benzine - om de 10k km's te verversen, ook al ziet de olie er schooner uit bij LPG.

De winter heb ik op 15W40 gedraaid en wil in de aanloop naar de zomer (warmer temperatuur) naar 20W50 gaan. De olie moet wat dikker zijn maar niet te dik ivm warmte afvoer (moet wel goed vloeien door het blok).

Bibi
Geregistreerd lid

Bericht door Bibi » ma 04 apr, 2011 11:39

LPG verbrand dus beter door naar CO2 en H2O dan benzine. Dit verklaard dan ook waarom bij benzine meer CxHy (bitumen/teer/verkoling) in de motorblok/kleppen/cylinders ontstaat. Een beetje is goed voor de warmtegeleiding, te veel geeft matige performance van je motor.

Bibi
Geregistreerd lid

Bericht door Bibi » ma 04 apr, 2011 12:18

En teveel geeft natuurlijk ook hot-spots

Bibi
Geregistreerd lid

Bericht door Bibi » ma 04 apr, 2011 14:28

Weet iemand overigens welke maat inbus ik nodig heb voor het eruit draaien van de olie plug om de motorolie te verversen?

Voor heen deed mijn aangetrouwde familie lid dit met een ratel maar ik wil nu zelf steeds de olie vervangen.

Azul
Geregistreerd lid

Bericht door Azul » ma 04 apr, 2011 21:17

Inbus???
Je hebt toch een 900 clasic? Gewoon met een ringsleutel. Maat weet ik niet uit mijn hoofd.

Bibi
Geregistreerd lid

Bericht door Bibi » di 05 apr, 2011 19:01

Bakolie is inbus.

Ik denk dat ik het 1-en-ander-heb verward. Dan moet de motorolie met een steeksleutel. Ik zal eens onder de saab kijken.....

Bibi
Geregistreerd lid

Bericht door Bibi » wo 06 apr, 2011 15:49

Dankzij 3/8 " ratel de inbus van de bakolie eruit gedraaid en van staal vijzels verschoond. Nieuw bakolie (circa 2.2 liter) en ik kan er weer 40.000 km. Ik moet zeggen: het schakelen gaat steeds soepeler (kan met de vingers ipv handpalm schakelen).

Voor de motorolie heb je inderdaad een steeksleutel nodig. Olie opgevangen en nieuwe carterplug en Cu-ring erin. De oliefilter is slechts 10.000 km oud. Normaal vervang ik die ook maar om olie op de straat te voorkomen laat ik 'm zitten. Motorolie kun je veel gecontroleerder opvangen dan de spetters uit de filter. Komt bij de volgende verversing in de garage aan de buurt.

Bibi
Geregistreerd lid

Bericht door Bibi » wo 06 apr, 2011 15:59

Overigens zag de motorlie er normaal veroudert uit. De mayonaise zit alleen in de olie inlaat stang en dop en in de luchtfilter unit.

sjak
Geregistreerd lid

Bericht door sjak » zo 10 apr, 2011 1:37

Dit soort maynonaise is vooral een waarschuwing van de techniek aan de eigenaar, dat die eens wat meer lange ritten moet maken en/of het rechterpedaal eens wat dieper moet intrappen :P

Bibi
Geregistreerd lid

Bericht door Bibi » zo 10 apr, 2011 20:57

Oei,

die theorie gaat niet voor mij op:

- ik rij dagelijk utrecht-eindhoven-utrecht
- en gemiddeld 110-115 km/uur

ik zie de mayo vorming in de motorolie inlaat pijp en dop als een koude plaats voor watercondensatie. Uit de reacties alhier en het feit dat de olie uit het blok goed eruit zag maak ik mij nu geen zorgen meer.

Plaats reactie