Starten op LPG (Vialle Lpi)

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Starten op LPG (Vialle Lpi)

Bericht door evo » ma 21 feb, 2011 23:15

Weten jullie of 't mogelijk is om op LPG te starten met de hierboven genoemde install? Daargelaten of het goed is of niet....

Ik weet dat dit bij sommige installs kon dmv het "LPG knopje" ingedrukt te houden als je de sleutel in het contact steekt en de wagen start. Maar daar trapte mijn 9-3 niet in :(

Stond laatst met een kapotte benzinepomp. Was toch wel fijn geweest als ik op z'n minst nog een ritje op LPG had kunnen maken...

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Re: Starten op LPG (Vialle Lpi)

Bericht door jwaterink » di 22 feb, 2011 0:54

Nope, geht nicht. Dit ivm g3 regeling.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » wo 23 feb, 2011 23:36

Kun je me uitleggen wat heeft die G3 regeling (dus closed-loop, Lambda=1, milieu enzo...) ermee te maken heeft?

Kun je niet tegen de Lpi ECU zeggen dat ie (net zoals bij normaal op LPG rijden) ie de benzine injectoren dicht moet laten en de Lpi injectoren moet gebruiken, maar dan al bij 't starten?

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » wo 23 feb, 2011 23:38

In het instructieboekje van mijn Prins installatie staat wel de how-to beschreven, maar in hoeverre dat ook bij Vialle kan...?? Zou toch haast denken dat geforceerd op gas starten wel moet kunnen :-S+

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » za 26 feb, 2011 18:20

Vialle lpi zonder G3 regeling was te starten op lpg.

Bij g3 regeling moest ivm emissie motor eerst correcte waarden geven voor overslag naar lpg.

Een 900NG zonder G3 regeling op Vialle lpi is te starten zonder benzine door tijdens de sleutel in de startstand te houden 2x op de lpg knop te drukken. Bij een auto waar de computer van is vervangen voor de g3 regeling werkt dat niet meer.

jepserr
Geregistreerd lid

Bericht door jepserr » di 01 mar, 2011 23:56

Handig om te weten dit :? als ik ooit stil kom te staan hoef ik het dus ook niet te proberen of op te zoeken in het boekje ofzo.

Bart M
Geregistreerd lid

Bericht door Bart M » zo 06 mar, 2011 23:17

Een jaar of wat geleden heb ik ook met een kapotte benzinepomp gestaan.
De te hulp geroepen wegenwachter had een mooie jungletruuk;

5 minuten de wagen rustig slepen met ingeschakelde versnelling en contact aan. Zo geeft de krukassensor een signaal en denkt de LPI computer dat de motor loopt.
Na vijf minuten schakelt de motor over op LPG en slaat hij aan.

Toch een aardige truuk om thuis te komen.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » zo 06 mar, 2011 23:54

Oef, 5 min slepen in de versnelling... Jungle truuk inderdaad :P Fijn dat 't een oplossing bood.

Mijn gebakjes zijn automaten... alle "vier"... nu kun je die ook "aanslepen"..., maar dat doe ik liever niet :wink:

Het lijkt erop dat het starten op LPG (dmv de startmotor) niet mogelijk is, tenminste bij G3 installaties... Als de wegenwacht al naar zulk soort drastisch maatregelen moet overstappen...

Bart M
Geregistreerd lid

Bericht door Bart M » ma 07 mar, 2011 13:48

Een automaat kan je niet aanslepen.
Niet proberen, het moert gegarandeerd je automatenbak.

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » ma 07 mar, 2011 13:51

Daarbij slaat zo'n Vialle G3 installatie aan op basis van de temperatuur van de motor, dus niet op alleen het lopen. Bij een graad of 40-45 springt ie over op LPG.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » ma 07 mar, 2011 14:07

Bart M schreef:Een automaat kan je niet aanslepen.
Niet proberen, het moert gegarandeerd je automatenbak.

... "kan" wel... maar daarom doe ik 't liever niet... :wink:

Problematisch is dat de bak geen olie druk heeft... Dus idd niet doen als je bak je lief is (nog even toevoegen voor de duidelijkheid voordat iemand 't probeert en zegt dat 't hier stond....)
draad tempsensor op de min ?
Hmmm... geen idee of dit gaat werken. Wat geeft dit als temp lezing? Indien 't een error oid op levert kan ik me voorstellen dat ie helemaal niet naar LPG overschakeld...

DenAero
Geregistreerd lid

Bericht door DenAero » ma 07 mar, 2011 19:36

Deze (Vialle) systeem werkt bij benzinepomp signal, niet bij de BDP sensor signaal:
1.) Benzine pomp relais uit halen en een jumper in ze plaats doen (30 en 87)
2.) Contact naar startstand en wachten todat ie overschakeld naar LPG (LEDje knippert niet meer)
3.) Starten en wegrijden (jumper in laten blijven totdat je je bestemming hebt bereikt)
4.) Niet vergeten jumper uit te halen

Works every time! Enige nadeel is met een koude motor moet je ronde de 2 minuten wachten.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » di 08 mar, 2011 1:14

Sh1t... kijk hier hebben we wat aan! Vialle expert wellicht? :roll:

Bedankt voor de tip! Hopelijk houd mijn pomp 't nu weer even vol, maar als 't ooit nog eens zo ver komt zal ik 't zeker proberen.

zweef
Geregistreerd lid

Bericht door zweef » do 10 mar, 2011 22:09

Toen ik een keer met mijn necam/koltec g3 900i stil stond de brandstofpomp kapot was, heb ik een busje starthulp (ether) gehaald bij een benzine station, en toen vriendin de motor laten starten en de motor rustig een tijdje op de ether laten lopen continue een beetje ether in het inlaat systeem te spuiten. Na een tijdje schakelde hij over naar lpg. Was in de zomer, en als ik me niet vergis zit er een temperatuur sensor in de verdamper (ja die heeft evo niet), daarom duurde het niet zo lang.
Zweef

Arbilen
Geregistreerd lid

Bericht door Arbilen » do 10 mar, 2011 22:16

Omdat de benzinemeter ook niet betrouwbaar is en ik eens zonder kwam te staan en hem ook op LPG niet meer aan de praat kreeg, heb ik sinds die tijd 5 litertjes benzine achterin liggen. Niks vervelender dan niet kunnen starten...

Plaats reactie