Merk vs verbruik

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Merk vs verbruik

Bericht door millerman » do 18 nov, 2010 12:54

Merken jullie ook wel eens verschil in het merk LPG dat je tankt of het tankstation en het verbruik?

Ik tank eigenlijk altijd BK-gas, ofwel bij Shell ofwel bij Argos. Laatst een keer in de haast bij Esso LPG getankt. Tot mijn grote verbazing kwam mijn verbruik op de SID niet onder de 10.0! Normaal staat dit rond de 9.0. Nu weer BK-gas er in en na een volle tank leeggereden te hebben is mijn verbruik direct naar 9.6 gezakt en vandaag met het begin van de tweede tank naar 9.4! Dat vind ik echt een groot verschil. Ligt dat nou aan de mengverhouding?

edwardk
Geregistreerd lid

Re: Merk vs verbruik

Bericht door edwardk » do 18 nov, 2010 13:09

Is het de ene keer niet heel ander weer geweest dan de andere keer, dat het gewoon weers-(temp-.)afhankelijk is Sytze ?

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » do 18 nov, 2010 13:43

Ik rij vrij veel. De ene keer was vlak voor het weekend op donderdag en de andere keer was net na het weekend op dinsdag/woensdag. Weinig verschil in omstandigheden, allebei snelweg met 130/140 op de cruise control met af en toe file en af en toe regen of wind. Ik ken mijn auto goed genoeg om te weten dat die omstandigheden niet zo'n groot verschil kunnen veroorzaken. Sterker nog, op de terugweg zondagnacht was het prima weer en heb ik zonder files op de cruise control naar huis gereden vanuit Keulen. Toch kwam het verbruik niet onder de 10.

schumbassa
Geregistreerd lid

Bericht door schumbassa » wo 02 feb, 2011 16:54

ik ben nogal nieuw met LPG,
maar met m'n 9-3 (2.0t aut. ) heb ik nu 3x getankt bij de BP (geen andere keus hier in Delft),

en m'n gemiddelde verbruik op de SID is 14,1 l / 100km :cry:

is dit normaal? ik heb de auto net, er zit wel G-Ice tuning op, maar dat zou niet veel moeten uitmaken zei hij.
het is overigens wel 60% stadsverkeer maar toch...

vandaar dat ik hier uitkwam, misschien is de LPG van BP minder geschikt dan het BK-gas van Shell?

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » wo 02 feb, 2011 17:03

Ik heb een tijdlang trouw getankt bij Esso, totdat ik na twee of drie tankbeurten bij de Total in België achterkwam dat mijn verbruik onmiddelijk behoorlijk daalde! Ik kon wel 50 - 70km verder op een tank komen, en dat vind ik best veel...

Dus, geen Esso NL meer voor mij.

schumbassa
Geregistreerd lid

Bericht door schumbassa » wo 02 feb, 2011 18:07

Esso is ook geen "BK-gas" & Total wel?? :?

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » wo 02 feb, 2011 18:50

Nee, Esso is Esso-gas (Exxon). Zij winnen hun eigen LPG dus.
As we speak zit ik even op total.be te kijken waar zij het gas vandaan halen.

*tromgeroffel*

en dat is....

Oh, Total zelf. Totalgaz.

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » wo 02 feb, 2011 19:00

tankte zondag avia. Verbruik was bedroevend ineens. (wel 10ctde liter goedkoper) Esso is bij mij zuiniger als BK. Of mijn BK leverancier (BP) is prut met gas in de pomp. Of er zijn andere invloeden bij deze brandstof belangrijker op je verbruik.

jakkoo
Donateur
Donateur

Bericht door jakkoo » wo 02 feb, 2011 19:08

Tot mijn grote verbazing kwam mijn verbruik op de SID niet onder de 10.0!
Die SID denkt dat je op benzine rijd, dus daar heb je niks aan.

Ik haal gemiddeld 1 op 8, danwel 12 á 13 ltr/100km bij een rustige rijstijl. Veel kleine boodschappen, maar op de grote weg ben ik ook blij als ik 1 op 9 haal. Tank hier in het dorp steeds Q8. Geen andere keus. Is dacht ik ook BK.

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » wo 02 feb, 2011 19:25

minder efficiente LPG zorgt ervoor dat je óf meer gas geeft, of dat de auto denkt dat er meer benzine ingespoten moet worden enz. enz. om aan dezelfde snelheid/acceleratie te komen.

Het SID-verbruik is niet relevant voor het LPG-verbruik. Maar je kan het wel als een constante zien. Het is niet zo dat als de auto 1 op 9 rijdt op LPG dat de ene keer de SID zegt dat je 1 op 5 rijdt, en de andere keer 1 op 20. Het is ergens op gebaseerd, en ook al klopt het niet met je LPG verbruik, toch kan het veel zeggen over de kwaliteit van LPG als je tegelijkertijd ook daadwerkelijk minder km's op een tank rijdt (en dus meer verbruikt).

AeroR
Geregistreerd lid

Bericht door AeroR » wo 02 feb, 2011 19:34

jakkoo schreef:Die SID denkt dat je op benzine rijd, dus daar heb je niks aan.
met lpi toch wel?

jakkoo
Donateur
Donateur

Bericht door jakkoo » wo 02 feb, 2011 19:56

Mij is gezegd van niet.
Daarbij is de aanduiding een gemiddelde van de al gereden km's.Als je op de snelweg de CLR-knop indrukt en rijdt een uur netjes 100km/u zal een verbruik worden gemeld van bijv: 8 ltr/100km. Ga je vervolgens planken, dan zal de waarde slechts langzaam oplopen terwijl je in werkelijkheid wel 14 ltr/100km zit te verstoken. Ik vraag gewoon bij elke tankbeurt een literbonnetje en reken het even uit.

AeroR
Geregistreerd lid

Bericht door AeroR » wo 02 feb, 2011 20:08

Gaat het als je het op benzine doet wel hard omhoog?
Ik moet nog gas laten inbouwen dus ik heb er zelf nog geen ervaring mee in mijn huidige Saab. Heb van een mede forummer begrepen dat het vrij aardig klopt bij lpi omdat het gas vloeibaar wordt ingespoten.

:offtopic: In mijn 900 zag ik waarden van 35l/100km gemiddeld over 1000 km. 27l was zuinig en 43l was stadsverkeer net na een reset. In echte liters gas klopte dat voor geen meter natuurlijk.

jakkoo
Donateur
Donateur

Bericht door jakkoo » wo 02 feb, 2011 20:57

Gaat het als je het op benzine doet wel hard omhoog?
Neen, het blijft een gemiddelde.
Overrigens maar goed dat die waarden niet kloppen. Dan zou je wel erg duur rijden.

jeroenp
Geregistreerd lid

Bericht door jeroenp » wo 02 feb, 2011 21:14

jakkoo schreef:Overrigens maar goed dat die waarden niet kloppen. Dan zou je wel erg duur rijden.
Ik dacht als de SID 9l/100km aangaf, dat de werkelijkheid hoger is, iets van 10-11l/100km. :roll: Dus net omgekeerd......

Plaats reactie