motor loopt op LPG helemaal niet meer!

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Plaats reactie
jvdijk
Geregistreerd lid

motor loopt op LPG helemaal niet meer!

Bericht door jvdijk » zo 06 dec, 2009 15:07

Op benzine loopt hij prima maar op LPG helemaal niet!

Sinds 2 maanden heb ik nu de 9-3 2.0t aut. uit 2002 met een Vialle LPI installatie die in datzelfde jaar erin is gebouwd. De auto heeft inmiddels iets meer dan 2ton gelopen en is piko bello onderhouden (hele onderhoudshistorie bekend) en verwend. Voordat ik de auto kocht was er reeds een gasverstuiver vernieuwd en een andere is vernieuwd bij aankoop van de auto. (de vervanging is bij Auto IJdorff uitgevoerd) Bij afhalen van de auto werd ik gewaarschuwd dat het heel enkel wel eens kon voorkomen dat de auto bij een bocht in zou houden en ik dan even snel op benzine over zou moeten schakelen. (bij mijn vorige 2.0 i kwam dit ook wel eens voor, maar ik hoefde nooit naar benzine te schakelen)

3 weken geleden aan het einde van de snelweg, bij de verkeerslichten, sloeg de motor af, nog voordat ik tot stilstand was gekomen. Automaat in de P, op benzine schakelen en na starten kon ik gewoon weer wegrijden, terug naar LPG schakelen en door tot het volgende verkeerslicht wat op rood stond. Bij het loslaten van het gas, sloeg de motor weer af. Auto weer stilzetten, in de P, op benzine zetten, starten en weer lopen, terug schakelen naar LPG. Daarna tot vrijdag geen last meer gehad. Afgelopen vrijdag in de stad het zelfde probleem. Bij het loslaten van het gaspedaal, bij de verkeerslichten slaat de motor af, CE lampje knipperde. Het zelfde ritueel als eerder. Stoppen, P, benzine, starten, lopen. Niets aan de hand verder tot na 2 km, slaat de auto weer af. Ik schakel weer terug naar benzine, start en nadat hij loopt weer op LPG. LPG lampje knippert en op het moment dat het constant brand valt de motor weer uit. Nogmaals geprobeerd maar met het zelfde resultaat. De gasindicator gaf nog twee lampje verlicht, dus even volgetankt tot 4. Weer geprobeerd, maar zodra het LPG lampje constant gaat branden valt de motor uit.

Zojuist heb ik bij een koude motor nog een geprobeerd om hem op gas te laten lopen, maar elke keer als ik van benzine naar LPG schakel en het knipperende lampje gaat constant branden, dan valt de motor stil.

Het lijkt er dus op dat de motor in eerste instantie bij gas loslaten geen LPG meer kreeg, maar nu helemaal geen LPG meer krijgt. Als ik de auto op contact zet, hoor ik achterin wel het gezoem van waarschijnlijk de pomp.

Wat is er aan de hand en hoe kan dit worden opgelost zodat ik weer normaal op LPG kan rijden?

Lennart.
Geregistreerd lid

Bericht door Lennart. » zo 06 dec, 2009 15:28

LPI is een systeem dat dus vloeibaar gas injecteerd. die pompen willen nog wel eens stuk gaan. zo te horen lijkt het mij aannemelijk dat je je gaspomp was. deze gaan namelijk niet altijd in een keer kapot maar gaan steeds slechter functioneren.

jvdijk
Geregistreerd lid

Bericht door jvdijk » zo 06 dec, 2009 21:09

Zelf heb ik ook het idee dat het de pomp is die het heeft begeven. Na uitpluizen van het saabforum maar ook andere fora, blijkt dat de pomp nogal eens stuk gaat.
Ook lees ik dat de zekeringen nogal eens stuk willen zijn zonder dat je dit direct aan de zekering zelf kunt zien. Ik zal dus eerst eens de vier zekeringen vervangen.
Wat mij opvalt bij het napluizen van de kosten voor het vervangen van de pomp is dat hierin een enorme variatie zit. Dat gaat van € 300 tot € 1900
Dit kan toch niet waar zijn! Wie heeft hier een reeel idee over?

Lennart.
Geregistreerd lid

Bericht door Lennart. » zo 06 dec, 2009 21:50

middel de kosten dan heb je ongeveer je prijs. wel wat goedkoper geloof ik.

Psychotic
Geregistreerd lid

Bericht door Psychotic » ma 07 dec, 2009 22:42

Je kan de weerstand vd pomp laten doormeten, dan kunnen ze vrij zeker bepalen of de pomp overleden is. Luister anders eens in je kofferbak of je de pomp hoort lopen/opstarten als je hem op gas zet. Hoor je niets, dan weet je het ook gelijk zeker.

Toen bij mij de pomp het begaf, ging hij eerst meer herrie maken en is vrij kort daarna uiteindelijk overleden na 193dkm.

Nieuwe pomp koste mij 700,+ Misschien dat het hier of daar wat scheelt in prijs maar boven de 800,- zal het niet mogen zijn.

Heb zelf ook wel eens last gehad van de LPG computer die niet goed meer was, koste ook zo'n 650,-

Heb het bij Lunetten in De Bilt (UTR) laten doen.

Auto zonder garantie gekocht neem ik aan... Anyway, een nieuwe pomp is waarschijnlijk goedkoper dan de auto met garantie :wink:

jvdijk
Geregistreerd lid

Bericht door jvdijk » di 08 dec, 2009 0:48

Tja, garantie was wel aardig geweest, bij particuliere ver/koop kom je dat niet zomaar tegen.

De Vialle installateur in Elst heeft bij de zekeringen onder de motorkap de boel doorgemeten en de de pomp op de tank achterin. Tevens met een andere regelunit op de pomp geprobeerd, maar daarna toch met de mededeling dat de pomp was overleden. Kosten € 650 all-in

Toevallig via via een contact gekregen in Liempde waar ik vrijdag terecht kan voor het vervangen van de pomp voor een volledig gereficeert exemplaar, inclusief inbouw en 1 jaar garantie voor € 300 all-in

Plaats reactie