Pagina 1 van 1

Saab 99 B-motor op LPG - Wie ook ?

Geplaatst: do 06 aug, 2009 13:27
door GHIA
Hallo,

Ik heb zelf een Saab 99 van 1977 met B-motor op gas met electronische ontsteking, verbruik tussen de 1:6 (kort) en 1:10 (lange rustige stukkies).
Max. top, tot nu toe 150 km/h op teller (de oude, heb een andere gemonteerd).

Wie rijdt er ook nog meer met een Btje op Gas.

Graag wil ik weten wat de beste graad instellinging is mbt de ontsteking en welke bougies gebruiken jullie.

Ik heb nu de boel standaard, maar volgens mij is de ontsteking wat later zetten beter (LPG ontbrand wat langzamer dan benzine).

BvD, Gr.

Geplaatst: do 06 aug, 2009 14:57
door brinky
Als je wat wilt kun je de ontsteking beter wat vroeger zetten... niet later.

Geplaatst: do 06 aug, 2009 14:59
door jelger
en wat is vroeger? linksom, of rechtsom? minder graden, meer graden?

Geplaatst: do 06 aug, 2009 15:04
door brinky
Vroeger = eerder in de tijd. Het tijdstip wordt vaak VOOR het bovenste dode punt aangegeven. Dus als het tijdstip volgens de boekjes 10 graden voor BDP is, kun je de ontsteking vervroegen door af te stellen op 11 graden voor BDP (of 12, 13, enz.).

Geplaatst: vr 07 aug, 2009 10:45
door GHIA
Ach, ... :fight_headbang:

Langzamere ontbranding, is eerder moeten ontsteken.
Dus ontsteking vroeger zetten ...

:oops: