stotteren door injectoren ??

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
kip
Geregistreerd lid

stotteren door injectoren ??

Bericht door kip » vr 08 mei, 2009 13:45

hallo,

na eerst een defecte bdp-sensor, en turbo is nu mijn vialle g3 gasinstalatie moeilijk aan het doen.
Hij stottert regelmatig, soms heel hevig soms heel zachtjes.

mijn eerste vemoeden na wat onderzoek op internet was de gas-pomp.
of de bougies.

heb inmiddels een di-cassete en nieuwe bougies gemonteerd en de bougies op 1.1mm gezet had ik op het forum ergens gelezen.
dit helpt allemaal nix. stotert nog steeds.

ik heb een gasboer gebeld vilier in elst ( nijmegen ). ( aardige mensen alleen moest 100€ neer tellen nadat 1 iemand een rondje van 3 kwartier was gaan rijden met een laptop. )
deze hebben erna gekeken en zeggen dat de storing waarschijnlijk komt door het buisjes waar de injectoren inzitten los is gegaan.

nu is mijn vraag of iemand dit hier eerder heeft gehad en waar ze het hebben laten op lossen en wat de ksoten hiervan waren.

vr gr kip

Psychotic
Geregistreerd lid

Bericht door Psychotic » vr 08 mei, 2009 23:06

Te weinig info; laat eerst even weten welke auto het betreft, turbo?. Is de auto getund, km stand enz?

kip
Geregistreerd lid

Bericht door kip » za 09 mei, 2009 0:58

het betreft een . saab 9-5 2.0t uit '99

niet getuned, heeft 200.000 km erop zitten met de gas instalatie.

altijdt goed gelopen op gas tot nu.

Deep Impact
Geregistreerd lid

Bericht door Deep Impact » za 09 mei, 2009 8:10

kip schreef:het betreft een . saab 9-5 2.0t uit '99

niet getuned, heeft 200.000 km erop zitten met de gas instalatie.

altijdt goed gelopen op gas tot nu.
Ben je toevallig ergens anders gas gaan tanken dan waar je normaal tankt ?
Het zal het vast niet zijn bij jou, maar mijn auto stotterde ook altijd wat op gas. Totdat ik i.p.v. waar ik altijd tank eens bij de Shell (BK gas) moest tanken.
Was ineens het gestotter weg :?
Ik dacht echt dat het aan mij lag, maar nadat ik weer bij mijn vaste pomp getankt had begon de auto weer te stotteren.
Dus ik tank voortaan gewoon BK gas en rijd nu rond zonder gestotter.
Schijnt te liggen aan de verhouding propaan - butaan in lpg.

kip
Geregistreerd lid

Bericht door kip » za 09 mei, 2009 16:01

bedankt voor het meedenken.

ik tank eigelijk altijdt bk-gas misschien een andere proberen

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » ma 11 mei, 2009 22:12

Wat bedoel je met stotteren...

op drie pitten lopen of "pendelen" (harder-zachter-harder-za....)

Als ie op drie pitten gaat lopen zou 't een defecte injector kunnen zijn. Eentje die continue open (of dicht blijft) staan.

Mijn kooktoestel wilde wel eens op drie pitten lopen (als ik dit telang negeerde ging mijn check engine lampje ook branden...). De remedie was altijd even 1/2 minutje op benzine rijden en daarna kon ik er meestal weer een kilometer of 1000 op wachten..

Overigens, vreemd genoeg na een "sofware update" van mijn ECU gehad te hebben heb ik er geen last meer van... Waarom? beats me... Mijn 9-3 heeft overigens een Vialle Lpi installatie, maar dat had je ook hieronder kunnen lezen...

Succes!

Lennart.
Geregistreerd lid

Bericht door Lennart. » di 12 mei, 2009 8:38

ik zou juist een nieuwe pomp erop laten zetten om de volgende reden :

als hij stottert ( ik noem het bokken) dan betekend dat dat je motor te weinig gas krijgt en dus arm loopt. dit is niet goed voor een blok.
bovendien rijd het klote en stel dat je in een gevaarlijke situatie terecht komt waarbij je ineens veel gas moet geven vanwege een gevaar.
begint hij te bokken dan heb je een probleem. daarom zou ik dat vervangen.

kip
Geregistreerd lid

Bericht door kip » di 12 mei, 2009 12:17

wat het vreemde is als het de pomp zou zijn.

ik weet niet of het bij de symptonen van een kapot gaande pomp hoort.

Als hij gaat "bokken" doet hij dit meestal bij halfgas. en als ik het merk geef ik wel is gelijk vol gas maar dan stottert hij niet meer en trekt soepel op. Maar op nu altijdt plankgas te rijden lijkt mee ook weer zoiets :wink: .

ook is het "bokken" erg onregelmatig waarom ik weer twijfel aan de theorie van de gasboer. Als er iets niet goed zit bij je injector waarom doet hij dit soms normaal en soms bokkend en soms bijna zo erg dat de auto bijna uitvalt btw nog nooit het moterstoring lampje gezien :?

maarja waarschijnlijk gaan er ooit 65pk injectoren in en wordt de software aangepast.

ik laat de oplossing horen als ik erachter ben.

Ibanez
Geregistreerd lid

Bericht door Ibanez » di 12 mei, 2009 22:20

bevriezingsverschijnselen?

Bubba
Geregistreerd lid

Bericht door Bubba » wo 13 mei, 2009 0:02

Dacht ik ook aan. De beruchte injectorpijpjes?

kip
Geregistreerd lid

Bericht door kip » wo 13 mei, 2009 14:07

Wat zou er mis kunnen zijn aan de injectorpijpjes ?? ( dacht dat de gasboer het er ook over had )

en hoe kan ik het oplossen ?

Bubba
Geregistreerd lid

Bericht door Bubba » wo 13 mei, 2009 15:22

Vialle gebruikt koperen/messing buisjes onder aan de injectors om het vloeibare LPG in te spuiten. Deze willen nogal eens bevriezen, wat jouw symptomen kan veroorzaken.
Er zijn kennelijk alternatieven van kunststof voor, maar daar heb ik geen ervaring mee. Zoek maar eens binnen het forum; ik weet zeker dat dit al eerder ter sprake is geweest.

Psychotic
Geregistreerd lid

Bericht door Psychotic » di 19 mei, 2009 22:44

Ah, meer info.

De gasboer kan eenvoudig de weerstand (in Ohms) meten om te kijken of de gaspomp aan het overlijden is. Laat die check eens doen, een kwestie van enkele minuten en dus geen €100,- :wink:

Verder zou een bijna overlijdende pomp meer geluid moeten gaan maken, dus luidruchtiger worden. Dit is door jou zelf ook te constateren...

Heb zelf al eens langzaam overlijdende gaspomp mee 'mogen' maken op 193dkm op een 9-3 SS. Kost helaas zo'n 750,- maar dan kan je weer een zelfde aantal km met die pomp vooruit.

Heb ook al eens mee 'mogen' maken dat de gascomputer zelf kapot was, ook een duur geintje van zo'n 650,- Een kastje met wat chipies erin zou je denken, heb de computer daarna nog eens laten opsturen naar Vialle maar kreeg hem retour met de mededeling dat hij inderdaad kapot was, duh, kostte me ook nog eens 50,- voor de bevestiging dat hij inderdaad kapot was :shock:

Erg klant vriendelijk is Vialle voor particulieren niet, als je ze mailt, krijg je gewoonweg geen reactie en dus ben je gebonden aan je gasboer waar ook de nodige beunhazen tussen zitten die je alleen maar euro's kosten.

Anyway, probeer eens de bougies op mm te zetten of max 0.9mm, bij geen verschil, gewoon weer terug zetten.

Ben benieuwd of je hier iets aan hebt, hou ons op de hoogte want elke kennis is meegenomen en kan een ander op dit forum in de toekomst wellicht weer helpen zonder de nodige euri's 8)

Suc6,

Psy

kip
Geregistreerd lid

Bericht door kip » wo 20 mei, 2009 20:15

hallo,

ben even op advies hier, naar de gasboer geweeest die heeft de pomp doorgemeten maar die was nog in orde.

Deze gasboer zei dat de buisjes naar de injectoren het konden zijn. (bevriezing) maar wat ik dan weer raar vindt is dat ik al meer dan 100000km probleemloos rijdt. en dan dat dit opeens begint te komen.
of is dit normaal ??

de gasboer kon even naar de buisjes kijken alleen was hij dan 4 uur bezig met loshalen van het spruitstuk. dus ik wacht er nog even mee aangezien 4uur werk nog best in de kosten kan lopen. En ik zelf vermoed dat het niet daar zit.

kip
Geregistreerd lid

Bericht door kip » do 21 mei, 2009 10:27

ook de bougies even op verschilende standen geprobeerd maar helpt niks.

Plaats reactie