LPG en Flashlube in een Saab....

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Bubba
Geregistreerd lid

LPG en Flashlube in een Saab....

Bericht door Bubba » zo 27 apr, 2008 22:03

Waar zit bij de verschillende modellen en installaties de Flashlube slang aangesloten? Er zijn veel verschillende systemen, inbouwers en evenzoveel manieren om ergens een vacuüm te vinden dat geschikt is om de extra smering op de juiste plaats te krijgen, namelijk in het inlaatspruitstuk en vervolgens zo gelijkmatig mogelijk verdeeld over de cylinders.

Ik wil hier een gedocumenteerd foto-topic van maken, om hem later eventueel naar de "Handleidingen" te verkassen.

Wellicht is het interessant om hier een (sub) standaard uit te halen, zodat toekomstige inbouwpogingen een zo groot mogelijke kans van slagen hebben. Who's next??

Mijn aansluiting zit in ieder geval samen met de vacuümleiding van de carterontluchting met een T-stukje rechtstreeks op het inlaatspruitstuk (zie gele pijl), onder het gasklephuis in het midden van het spruitstuk. De dosering laat zich redelijk exact afstellen volgens fabrieksspecs (1 ml per liter brandstof, en niet, zoals velen denken, 1 ml per 10 km!). Stationair neemt hij plm. 8 druppels per minuut.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

UPDATE 27-07-08: Nieuwe foto's geplaatst

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » zo 27 apr, 2008 22:17

Binnen nu en 2 weken zie ik er wel kans toe foto's van te maken! Ik heb het overigens nooit echt goed bekeken, hoe het bij onze auto zit.

Sadelrûker
Geregistreerd lid

Bericht door Sadelrûker » ma 28 apr, 2008 0:29

Prima initiatief, maar ik pas nog even om boel open te halen.
Bij gelegenheid wil ik dit graag doen, maar kan nog even duren. :wink:

Bubba
Geregistreerd lid

Bericht door Bubba » za 17 mei, 2008 0:46

Schoppie....
Nog niemand zin en/of tijd gehad?

Ernsth
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ernsth » za 17 mei, 2008 20:33

Volgens de mannen van Agit was Prins bezig met Flashlube om dit te perfectioneren op "hun" systeem. En dan met de combinatie Prins-VSI/ Flashlube de garantie van de motor van de fabriek over te nemen.
Ze hebben dus wel echt vertrouwen in zichzelf en Flashlube.
In Maart, toen ik mijn installatieafspraak maakte, zou de set eind April klaarliggen.
Echter bij mij ( begin Mei ) was het nog niet zover.
Het zou nog wel achteraf ingebouwd kunnen worden zeiden ze. Dat is niet zoveel werk.. Ik ga erop wachten :D :D

Sadelrûker
Geregistreerd lid

Bericht door Sadelrûker » ma 19 mei, 2008 0:54

Je hebt gelijk Bubbaman, ik had even een schop onder mijn kont nodig :lol:

Vandaag het flashlube verbruik gecontroleerd. Ik zit na 1800 km op ruim 200ml. Lijkt een beetje te veel, maar scheelt niet alles.

Toch ook nog even naar de aansluiting van de flashlube gekeken en ja hoor, hier istie. Direct aan het vacuum van het motorblok, na het witte ding. Is dat een filter ofzo?

Afbeelding

Verder viel me op dat er wat vettigheid bij de aansluitingen op de delivery pipe zit:

Afbeelding

Afbeelding

Slangenklemmetjes 1 en 3 konden wat strakker. Ik denk dat het hiermee opgelost is, maar zal toch eens bij Mesman informeren.

Bubba
Geregistreerd lid

Bericht door Bubba » ma 19 mei, 2008 7:29

Sadelrûker schreef:Toch ook nog even naar de aansluiting van de flashlube gekeken en ja hoor, hier istie. Direct aan het vacuum van het motorblok, na het witte ding. Is dat een filter ofzo?
Dat is een terugslagklepje (1-richtingsverkeer). Wel vacuum, maar geen druk terug. En die vettigheid? Komt van de extra injector.... LPG heeft olieresidue en dat zie je dus.
Bedankt, dit is weer een andere manier ;)

Bubba
Geregistreerd lid

Bericht door Bubba » za 31 mei, 2008 9:51

Kickje...
Nog meer mensen die een picaatje willen plaatsen?

martijndemunnik
Geregistreerd lid

Bericht door martijndemunnik » zo 01 jun, 2008 13:33

Foto's van mijn LPG installatie, vrijdag opgeleverd met nog een klein probleempje. Hij moet dus nog een keer langs Vialle in Eindhoven voor perfecte afstelling maar dat is software...

Je vindt hier ook de flashlube.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » ma 02 jun, 2008 17:50

Lekker volle boel daar, onder de kap van die V6! Maar waarom nou niet zo'n mooie ronde dop? Nu moet je steeds een opzetstuk erop zetten... :?

martijndemunnik
Geregistreerd lid

Bericht door martijndemunnik » ma 02 jun, 2008 22:25

Blijkbaar was daar ook te weinig plaats voor een normale tankdop... weet eigenlijk niet waarom precies :oops:

wouterve
Geregistreerd lid

Bericht door wouterve » ma 02 jun, 2008 22:54

Hebben ze bij mij ook gedaan, die jongens van 2M -- heb het ze ooit gevraagd en ze zeiden dat ze deze dop monteerden omdat die het minste opvalt en ze daarvoor ook niet zoveel ruimte nodig hebben om in te bouwen. In mijn 9000-bumper scheen daar aan de onderkant bovendien te weinig ruimte voor te zijn. Het zal allemaal wel: een klein dopje vind ik wel prima en die 20 seconden die het in totaal extra kost met zo'n opschroefding overleef ik ook wel ;).

wiseguy
Geregistreerd lid

Bericht door wiseguy » di 03 jun, 2008 0:54

Hé! Ik zie dit topic nu pas. Mijn flashlube is 1,5 week geleden ingebouwd. Ik maak morgen (vandaag eigenlijk) een fotootje!

Sadelrûker
Geregistreerd lid

Bericht door Sadelrûker » di 03 jun, 2008 22:33

ze zeiden dat ze deze dop monteerden omdat die het minste opvalt en ze daarvoor ook niet zoveel ruimte nodig hebben om in te bouwen
Wat nou een gasdop die het minst opvalt. Sinds wanneer schamen we ons dat we op gas rijden? :naughty:

Afbeelding

Ik ben nog aan het experimenteren met de chroomspray, als ik een goeie en vaste laag heb gaat ie er definitief op.
Bij de volgende gasinbouw zal ik overwgen om een 200liter tank op het dak te laten zetten, net zoals bij de stadsbus in Eindhoven :crazy:

Bubba
Geregistreerd lid

Bericht door Bubba » di 03 jun, 2008 23:21

Sadelrûker schreef:Wat nou een gasdop die het minst opvalt. Sinds wanneer schamen we ons dat we op gas rijden?
Nou, sinds er nu toch al een handvol sceptici op dit forum rondhuppelen die heel graag een euro per liter meer uitgeven en roepen dat gas is om op te koken
Sadelrûker schreef:Bij de volgende gasinbouw zal ik overwgen om een 200liter tank op het dak te laten zetten, net zoals bij de stadsbus in Eindhoven
:applause: :P :bow:

Plaats reactie