Mijn 9000 Turbo nu ook voorzien van LPG (Vialle LPi)

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
davidjoost
Geregistreerd lid

Mijn 9000 Turbo nu ook voorzien van LPG (Vialle LPi)

Bericht door davidjoost » ma 21 jan, 2008 17:00

Beste medeforummers,

Bij deze laat ik jullie weten dat mijn 9000 sinds vrijdag ook op LPG rijdt. Ik heb vorige een Vialle LPi installatie in laten bouwen bij Mesman in Son (bij Eindhoven). Ik heb gekozen voor een 85-liter tank tegen de achterbank zodat ik net wat meer actieradius heb dan met een ringtank. Verder is de achterbank van een 9000 CD toch niet neerklapbaar dus daarvoor hoefde ik het ook niet te laten. Het is me ontzettend meegevallen hoeveel bagageruimte ik nog over heb gehouden. Stukken meer dan bij de S80 van mijn vader, waar een 100-liter tank tegen de achterbank ligt. Uiteraard heb ik ook wat foto's gemaakt, die door het slechte weer alleen niet zo geweldig gelukt zijn:

De schakelaar is op een leeg knopje geplaatst, nog net in het zicht van achter het stuur:
Afbeelding

De vuller is op de 2e voorkeursplek geplaatst, 1e voorkeur was onderin de bumper links of rechtsachter, maar daar zat kennelijk te dik staal in de weg... Dus dan maar hier:
Afbeelding

De tank ligt mooi tegen de achterbank aan:
Afbeelding

Op deze wat wazige foto is goed te zien dat de tank niet verder dan de wielkasten de bagageruimte in steekt, waardoor ik nog veel ruimte overhoud:
Afbeelding

Hier nog even 2 foto's van de buitenkant, om jullie verder te laten wennen aan mijn velgen:
Afbeelding

Afbeelding

De auto rijdt op LPG net zo goed als op benzine, ik merk geen verschil. Vialle LPi geeft bij turbomotoren vaak ook iets vermogens en koppelwinst, maar dit zal op de vermogensbank een keer bevestigd moeten worden. Dit heeft te maken met de hogere klopvastheid van LPG, dat een hoger octaangetal dan benzine. Hierdoor gaat de motor minder snel pingelen en is een hogere turbodruk mogelijk. Ook het overschakelen naar LPG met koude motor gaat vrij snel, ongeveer na 1,5km rijden... Het verbruik lijkt rond de 1:8 te liggen, maar dat zal ik de komende tankbeurten nog wel eens uitrekenen.

Al met al ben ik er zeer tevreden mee en blij dat ik nu wat meer km's kan maken zonder het gelijk in de portemonnee te voelen.

Groeten,

David Joost

Sander
Forum Admin

Bericht door Sander » ma 21 jan, 2008 17:05

:applause: Ziet er goed uit!

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » ma 21 jan, 2008 17:08

Netjes DJ! :wink:

aZuL2001
Geregistreerd lid

Re: Mijn 9000 Turbo nu ook voorzien van LPG (Vialle LPi)

Bericht door aZuL2001 » ma 21 jan, 2008 17:17

davidjoost schreef:Ik heb gekozen voor een 85-liter tank...
mijn vader, waar een 100-liter tank tegen de achterbank ligt.
Dat verbaast me niets ;)

Maar ik hoorde het al van Wouterve, en idd er blijft een meer dan bruikbare kofferbak over.

Vele plezierige kilometers gewenst.
Ik lig ook nog iedere keer dat ik LPG tank in een deuk ;)

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » ma 21 jan, 2008 17:45

mooi man! wat was je kwijt?

Nu nog een Carlsson skirtset op de auto en je bent klaar (jaja... ik weet het...ik moet foto's van die set gaan maken ;-))

Gripen
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Gripen » ma 21 jan, 2008 18:51

Mooi DJ! Lpg is altijd beter. Je kunt trouwens nu wel een paar hulpveren gebruiken zo te zien :wink:

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » ma 21 jan, 2008 19:03

Mooi man, en nu Km's rijden om het terug te verdienen.
Wat is je target? 50.000 dit jaar?

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » ma 21 jan, 2008 19:26

Davidjoost, laten wel wel even eerlijk blijven tegenover de forummers.
davidjoost schreef: De vuller is op de 2e voorkeursplek geplaatst, 1e voorkeur was onderin de bumper links of rechtsachter, maar daar zat kennelijk te dik staal in de weg...
Jammer van het gat in je plaatwerk. :(
davidjoost schreef:De auto rijdt op LPG net zo goed als op benzine, ik merk geen verschil.
Maar op benzine reed je auto met het DI verhaal ook al niet helemaal goed.
davidjoost schreef:Vialle LPi geeft bij turbomotoren vaak ook iets vermogens en koppelwinst, maar dit zal op de vermogensbank een keer bevestigd moeten worden. Dit heeft te maken met de hogere klopvastheid van LPG, dat een hoger octaangetal dan benzine. Hierdoor gaat de motor minder snel pingelen en is een hogere turbodruk mogelijk.
Je vertelde me net op MSN nog dat je momenteel op basisdruk rijdt. Vermoelijke oorzaak: elektronische storing door inbouw gasinstallatie!
davidjoost schreef:Al met al ben ik er zeer tevreden mee en blij dat ik nu wat meer km's kan maken zonder het gelijk in de portemonnee te voelen.
Ehhh... bovenstaande verhaal is niet echt probleemloos te noemen. Ik hoop dat je het probleem snel en kostenloos krijgt opgelost.

aZuL2001
Geregistreerd lid

Bericht door aZuL2001 » ma 21 jan, 2008 19:49

Gripen schreef:paar hulpveren gebruiken zo te zien
Daar zijn meer gegadigden voor.
Misschien eens kijken of er een grotere bestelling en een klusdagje gedaan kan worden ?

Svenson
Geregistreerd lid

Bericht door Svenson » ma 21 jan, 2008 20:01

Davidjoost ter bemoediging;

Sinds enkele weken heb ik ook lpi maar dan een ringtank. Had eerst ook last een brandend ABS lampje, maar na enkele dagen trad het Saab Selfhealing systeem in werking zodat alles nu weer normaal is.
Vandaag wel een een nieuwe DI cassette geplaatst, maar ga er maar van uit dat dit los van de gasinbouw staat..

Svenson

De Flok
Geregistreerd lid

Bericht door De Flok » ma 21 jan, 2008 20:06

DJ, je grote wens is nu in vervulling gedaan. Lekker goedkoop cruisen, ideaal. En nu ben je wel echt dé gascoryfee :wink:

Bubba
Geregistreerd lid

Bericht door Bubba » ma 21 jan, 2008 20:14

De Flok schreef:....En nu ben je wel echt dé gascoryfee :wink:
:? Hmmmmmm.... Be careful, Thomas.... Er zit nog veeeeeeel meer kennis over dit onderwerp op dit forum.
Maar hij is wel enthousiast (vaak een beetje té)!

De Flok
Geregistreerd lid

Bericht door De Flok » ma 21 jan, 2008 20:16

Bubbaman schreef:
De Flok schreef:....En nu ben je wel echt dé gascoryfee :wink:
:? Hmmmmmm.... Be careful, Thomas.... Er zit nog veeeeeeel meer kennis over dit onderwerp op dit forum.
Maar hij is wel enthousiast (vaak een beetje té)!
Oh dat weet ik ook wel Mr. Bubba, maar hij gedraagt zich wel als een ambassadeur van deze alternatieve brandstof :wink:

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » ma 21 jan, 2008 20:58

Zoals Brinky tegen mijn wens in al zei rijdt mijn 9000 momenteel op basisdruk. Afgelopen zaterdag is hier al uitgebreid naar gekeken, er zijn dingen gemeten/uitgelezen en er is meerdere malen op benzine en lpg testgereden. Tholen in Bergen op Zoom sluit de LPG-installatie hierbij uit als veroorzaker van dit nieuwe probleem, wat zich kort na inbouw heeft voorgedaan. Hij heeft nog een tijdje goed (dus met volle turbodruk) gereden op zowel benzine als lpg. Hierbij merk ik geen verschil tussen de twee.
Over het probleem met de turbodruk open ik een nieuw topic in het daarvoor bestemde gedeelte, om verwarring te voorkomen.

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » ma 21 jan, 2008 21:19

mag ik zou vrij zijn toch te concluderen dat wel aan je lpg installatie ligt, met name de elektronica, heb het al eens eerder gehoord.

vergis je niet in de complexe materie van LPI ism met de saab-elektronica.

edit: niet om je lpi af te kraken hoor, prima werk verder alleen is het zo godsgevoelig met saabelektronica.....maar goed, wie ben ik, hoop dat ze eruit komen.

Plaats reactie