Bij deze laat ik jullie weten dat mijn 9000 sinds vrijdag ook op LPG rijdt. Ik heb vorige een Vialle LPi installatie in laten bouwen bij Mesman in Son (bij Eindhoven). Ik heb gekozen voor een 85-liter tank tegen de achterbank zodat ik net wat meer actieradius heb dan met een ringtank. Verder is de achterbank van een 9000 CD toch niet neerklapbaar dus daarvoor hoefde ik het ook niet te laten. Het is me ontzettend meegevallen hoeveel bagageruimte ik nog over heb gehouden. Stukken meer dan bij de S80 van mijn vader, waar een 100-liter tank tegen de achterbank ligt. Uiteraard heb ik ook wat foto's gemaakt, die door het slechte weer alleen niet zo geweldig gelukt zijn:
De schakelaar is op een leeg knopje geplaatst, nog net in het zicht van achter het stuur:

De vuller is op de 2e voorkeursplek geplaatst, 1e voorkeur was onderin de bumper links of rechtsachter, maar daar zat kennelijk te dik staal in de weg... Dus dan maar hier:

De tank ligt mooi tegen de achterbank aan:

Op deze wat wazige foto is goed te zien dat de tank niet verder dan de wielkasten de bagageruimte in steekt, waardoor ik nog veel ruimte overhoud:

Hier nog even 2 foto's van de buitenkant, om jullie verder te laten wennen aan mijn velgen:

De auto rijdt op LPG net zo goed als op benzine, ik merk geen verschil. Vialle LPi geeft bij turbomotoren vaak ook iets vermogens en koppelwinst, maar dit zal op de vermogensbank een keer bevestigd moeten worden. Dit heeft te maken met de hogere klopvastheid van LPG, dat een hoger octaangetal dan benzine. Hierdoor gaat de motor minder snel pingelen en is een hogere turbodruk mogelijk. Ook het overschakelen naar LPG met koude motor gaat vrij snel, ongeveer na 1,5km rijden... Het verbruik lijkt rond de 1:8 te liggen, maar dat zal ik de komende tankbeurten nog wel eens uitrekenen.
Al met al ben ik er zeer tevreden mee en blij dat ik nu wat meer km's kan maken zonder het gelijk in de portemonnee te voelen.
Groeten,
David Joost