LPG smering?
-
hendrik1
- Geregistreerd lid
LPG smering?
Smering voor lpg?
Mijn 9-3 sport sedan Bio Power op lpg heeft een nieuwe cilinderkop gekregen bij 400.000 km.
Intussen zijn we 70.000 km. verder en opnieuw moet er een nieuwe cilinderkop op.
Bij 2 cilinders was er behoorlijk schade.
De garage adviseert me nu om er een "smeersysteem"voor lpg op te bouwen.
Is dit zinvol? Ik heb de eerste 400.000 km zonder gereden ....
Wat is het nut van zo'n apparaat?
Mijn 9-3 sport sedan Bio Power op lpg heeft een nieuwe cilinderkop gekregen bij 400.000 km.
Intussen zijn we 70.000 km. verder en opnieuw moet er een nieuwe cilinderkop op.
Bij 2 cilinders was er behoorlijk schade.
De garage adviseert me nu om er een "smeersysteem"voor lpg op te bouwen.
Is dit zinvol? Ik heb de eerste 400.000 km zonder gereden ....
Wat is het nut van zo'n apparaat?
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Re: LPG smering?
Hoe is het gebruik? Is de auto gechipt?
Voor hele sportieve ritten en rijden op hoge snelheden op de Autobahn is het beter om over te schakelen op benzine.
Wat voor installatie betreft het? Van Prins?
Is er recent wat veranderd aan de auto? Recent onderhoud uitgevoerd?
Volgens mij kan een Saab prima op lpg rijden.
Wat is er kapot aan de cilinderkop? Krom? Verbrande klep zitting? Kleppen krom? Scheur?
Voor hele sportieve ritten en rijden op hoge snelheden op de Autobahn is het beter om over te schakelen op benzine.
Wat voor installatie betreft het? Van Prins?
Is er recent wat veranderd aan de auto? Recent onderhoud uitgevoerd?
Volgens mij kan een Saab prima op lpg rijden.
Wat is er kapot aan de cilinderkop? Krom? Verbrande klep zitting? Kleppen krom? Scheur?
-
9000-95
- Donateur

Wat voor nieuwe kop is er op gegaan? Fabrieksnieuw, gereviseerd, gebruikt? Was dat een biopower kop of een kop voor een gewone benzine versie?
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Wat is er anders aan de biopower motor?9000-95 schreef: ↑zo 08 sep, 2024 19:22Wat voor nieuwe kop is er op gegaan? Fabrieksnieuw, gereviseerd, gebruikt? Was dat een biopower kop of een kop voor een gewone benzine versie?
-
Luthart
- Geregistreerd lid
[]
Ja dat begrijp ik… maar de B2x4 konden toch ook al perfect op gas lopen. Waarom een B207 niet?! Geharde zittingen zijn toch standaard zou je zeggen!?
Ja dat begrijp ik… maar de B2x4 konden toch ook al perfect op gas lopen. Waarom een B207 niet?! Geharde zittingen zijn toch standaard zou je zeggen!?
-
hendrik1
- Geregistreerd lid
Op de nota van 2021 staat:
Cilinderkop compleet Saab 9-3SS '03-'11 B207 incl. kleppen, stoters,
etc.
Zover ik weet gaat het om een kop die hoort bij dit type Bio Power
Vorige maand begon met het op 3 cilinders lopen, bij controle bleek cilinder 2 drukloos te zijn.
Vermoeden van de garage was "dat de ontsteking uit de tijd was gelopen", wat een enkele keer schijnt voor te komen.
Bij nader onderzoek ging het om 2 cilinders. Is dit verschijnsel bij jullie bekend?
Cilinderkop compleet Saab 9-3SS '03-'11 B207 incl. kleppen, stoters,
etc.
Zover ik weet gaat het om een kop die hoort bij dit type Bio Power
Vorige maand begon met het op 3 cilinders lopen, bij controle bleek cilinder 2 drukloos te zijn.
Vermoeden van de garage was "dat de ontsteking uit de tijd was gelopen", wat een enkele keer schijnt voor te komen.
Bij nader onderzoek ging het om 2 cilinders. Is dit verschijnsel bij jullie bekend?
-
hendrik1
- Geregistreerd lid
Het gaat om een Vialle installatie. Onderhoud is steeds volgens het boekje gedaan.
Er zijn verder geen bijzondere dingen te melden. Rijstijl: rustig, getuige het gem. verbruik van 1:11.
Volgens mijn inl. is de kop van de Bio Power juist heel geschikt voor lpg....
Er zijn verder geen bijzondere dingen te melden. Rijstijl: rustig, getuige het gem. verbruik van 1:11.
Volgens mijn inl. is de kop van de Bio Power juist heel geschikt voor lpg....
-
MVE
- Geregistreerd lid
03-11 is niet specifiek genoeg om te duiden of het een Biopower kop was.
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Hoe zit het met blow-by? Als je verhoogde carter druk hebt dan kan er ook iets anders aan de hand zijn…
Als er al ruim 4ton op de klok staat dan hoeft het niet enkel de cilinderkop te zijn.
Nog even terug naar mijn eerdere post,
Ik bedoelde Biopower of niet, maar geharde zittingen tijd toch al lange tijd gemeengoed?! (Maar kennelijk niet)
Als er al ruim 4ton op de klok staat dan hoeft het niet enkel de cilinderkop te zijn.
Nog even terug naar mijn eerdere post,
Ik bedoelde Biopower of niet, maar geharde zittingen tijd toch al lange tijd gemeengoed?! (Maar kennelijk niet)
-
9000-95
- Donateur

Helaas niet meer tegenwoordig. Alles wordt zoveel mogelijk uitgekleed, goedkoop bouwen levert de fabrikant veel geld op tenslotte. Minder productie kosten en het gaat minder lang mee, da's dubbele winst. GM is daar bij uitstek goed in.
Bij de overgang van B2x4 naar de B2x5 zijn de klep stelen aanzienlijk dunner gemaakt, uit mijn hoofd van 8 naar 6 mm. Dacht dat ze ook iets met de zittingen hadden gedaan, maar dat weet ik niet zeker. Maar alleen die dunnere stelen doen al heel veel, slechtere warmte afvoer dus eerder inslaan, vooral op lpg. Een B2x4 kop doet in de praktijk probleemloos een ton of 4-5 op lpg, met een B2x5 kop mag je blij zijn met anderhalve ton.
In de B207 ben ik niet zo thuis, maar beter is het er vast niet op geworden
Er was toch een serie die op benzine al problemen had met inslaan van de kleppen? Als TS daar een kop van heeft nu, is 70dkm op lpg niet eens zo slecht.
In moderne motoren van andere merken heb ik al klepstelen van 4 mm gezien.... Dan is het echt nog nul marge.
Bij de overgang van B2x4 naar de B2x5 zijn de klep stelen aanzienlijk dunner gemaakt, uit mijn hoofd van 8 naar 6 mm. Dacht dat ze ook iets met de zittingen hadden gedaan, maar dat weet ik niet zeker. Maar alleen die dunnere stelen doen al heel veel, slechtere warmte afvoer dus eerder inslaan, vooral op lpg. Een B2x4 kop doet in de praktijk probleemloos een ton of 4-5 op lpg, met een B2x5 kop mag je blij zijn met anderhalve ton.
In de B207 ben ik niet zo thuis, maar beter is het er vast niet op geworden
In moderne motoren van andere merken heb ik al klepstelen van 4 mm gezien.... Dan is het echt nog nul marge.
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Ja precies dus eigenlijk zijn we gewoon terug bij af omdat commercie de boventoon voert. Slechte zaak eigenlijk.
Heeft de industrie decennia aan ontwikkeling doorgemaakt (beter, meer vermogen, betrouwbaarheid, veiliger, etc ), wordt nu vooral ingezet op het ontwikkelen van iets wat goedkoper moet worden en net de garantietermijn moet volhouden met het oog op winst.
Het klopt natuurlijk dat de emissies ook een rol speelt, maar ik vind er wel wat van!
Ik begin echt steeds meer het oude en vertrouwde te waarderen!
Zag laatst een filmpje over een Maserati Quatroporte GTS my 2017…. Met oliepomp probleem. Pff wat een ontwerp. Zn ding is echt slecht ontworpen. Wat een spagetti aan leidingen, slangetjes en klepjes. Eigenlijk gelijk total loss. Zo comlex… en zo zijn er tal van andere voorbeelden.
Als ik de kap open doe van mn 900 dan is die B204 zo eenvoudig en degelijk… heerlijk!
Heeft de industrie decennia aan ontwikkeling doorgemaakt (beter, meer vermogen, betrouwbaarheid, veiliger, etc ), wordt nu vooral ingezet op het ontwikkelen van iets wat goedkoper moet worden en net de garantietermijn moet volhouden met het oog op winst.
Het klopt natuurlijk dat de emissies ook een rol speelt, maar ik vind er wel wat van!
Ik begin echt steeds meer het oude en vertrouwde te waarderen!
Zag laatst een filmpje over een Maserati Quatroporte GTS my 2017…. Met oliepomp probleem. Pff wat een ontwerp. Zn ding is echt slecht ontworpen. Wat een spagetti aan leidingen, slangetjes en klepjes. Eigenlijk gelijk total loss. Zo comlex… en zo zijn er tal van andere voorbeelden.
Als ik de kap open doe van mn 900 dan is die B204 zo eenvoudig en degelijk… heerlijk!
-
9000-95
- Donateur

Maar om even terug on topic te komen, de meningen over de effectiviteit van klepsmeer systemen zijn nogal verdeeld om het zachtjes uit te drukken. Persoonlijk is mijn indruk dat het niet of nauwelijks iets doet met de levensduur van de kleppen, dus ik zou mij geld er niet aan uitgeven. Veel beter om te investeren in een goede revisie met kwaliteits kleppen en zittingen. En zorgen dat de lpg installatie goed werkt, geen mengsel afwijking heeft, ook onder vollast niet op de grens van de inspuit capaciteit zit, alle injectoren gelijke opbrengst hebben etc.
-
Wouter
- Donateur (2x)

Dat een nieuwe of gereviseerde cilinderkop na 70.000 km op lpg een defect heeft, kan waarschijnlijk verklaard worden door een ander gebrek. Bijvoorbeeld een slecht werkende lpg injector, waardoor een cilinder op een te arm mengsel liep.