9-3 LPG -> loopt ineens niet op benzine (slotje)
-
GJ 9-3
- Geregistreerd lid
9-3 LPG -> loopt ineens niet op benzine (slotje)
Mijn Saab 9-3 2.0 lpt met 298.000 km op de teller heeft Vialle Lpi en liep altijd prima op LPG en benzine. Sinds gisteren bij overschakelen naar benzine begint de motor bij gasgeven te horten en stoten en is er geen vermogen. Hij ploft dan ook uit de uitlaat. Bij noodzakelijkerwijs terugschakelen naar LPG is er weer niets aan de hand. Iemand enig idee wat dit kan zijn?
-
sprankel
- Geregistreerd lid
Re: 9-3 LPG -> loopt ineens niet op benzine
Een hele waslijst aan mogelijke oorzaken maar gezien het plotse karakter: boegies en di even wisselen. (voornamelijk die laatste)
-
Jungleman
- Geregistreerd lid
als het de DI is, moet-ie ook op LPG niet, of niet lekker, lopen, lijkt mij.
-
RoelandV
- Geregistreerd lid
Misschien is de LPG-afsluiter defect en krijgt de motor bij rijden op de benzinestand
twee brandstoffen tegelijkertijd binnen, waardoor hij zich verslikt en er onverbrande benzine in de uitlaat terechtkomt.
Die benzine verbrandt dan in de uitlaat.
twee brandstoffen tegelijkertijd binnen, waardoor hij zich verslikt en er onverbrande benzine in de uitlaat terechtkomt.
Die benzine verbrandt dan in de uitlaat.
-
sprankel
- Geregistreerd lid
DI zijn krengen die kapot gaan met de meestuiteenlopende klachten dus je weet nooit.
Maar ik had het omgekeerd gelezen, dat hij niet goed loopt op LPG ipv niet goed lopen op benzine.
In dat geval => benzinepomp die niet genoeg druk meer levert?. En gooi wat injectorcleaner in de benzinetank, doordat je constant op lpg rijd durven die wel is versnelt vervuilen.
edit
@roelandv
Dan heb je het niet over de relais die de benzineinjectoren afsluiten maar simpelweg over de LPG ecu die opdracht blijft geven aan de injectoren om te blijven injecteren? Immers blijft heel het systeem onder druk staan ook al rijd je op benzine. De injectoren krijgen simpelweg geen opdracht om open te gaan. kan maar lijkt mij onwaarschijnlijk en als een lpg injector open blijft staan dan zou hij op lpg ook niet goed willen lopen.
Maar dat is vrij snel uit te sluiten, zoek de zekeringen van de LPG (normaal ergens rond de batterij) en trek ze eruit. Als hij dan nog problemen geeft op benzine kan je dit alvast uitsluiten.
Maar ik had het omgekeerd gelezen, dat hij niet goed loopt op LPG ipv niet goed lopen op benzine.
In dat geval => benzinepomp die niet genoeg druk meer levert?. En gooi wat injectorcleaner in de benzinetank, doordat je constant op lpg rijd durven die wel is versnelt vervuilen.
edit
@roelandv
Dan heb je het niet over de relais die de benzineinjectoren afsluiten maar simpelweg over de LPG ecu die opdracht blijft geven aan de injectoren om te blijven injecteren? Immers blijft heel het systeem onder druk staan ook al rijd je op benzine. De injectoren krijgen simpelweg geen opdracht om open te gaan. kan maar lijkt mij onwaarschijnlijk en als een lpg injector open blijft staan dan zou hij op lpg ook niet goed willen lopen.
Maar dat is vrij snel uit te sluiten, zoek de zekeringen van de LPG (normaal ergens rond de batterij) en trek ze eruit. Als hij dan nog problemen geeft op benzine kan je dit alvast uitsluiten.
-
GJ 9-3
- Geregistreerd lid
En het benzinefilter? Die heb ik zeker 100.000 km (afgelopen 2 jaar) niet gewisseld. Zou dat er mee te maken kunnen hebben?
-
sprankel
- Geregistreerd lid
Benzinefilter moet je gewoon vervangen op gewoon interval (niet overslaan dus!), achter 120 000 km is dat normaal.
Nu die filter gaat doorgaans niet van de ene dag op de andere verstoppen, dat gaat geleidelijk aan. Of het zou moeten zijn dat hij vanbinnen dusdanig is kapot gesprongen dat de toevoer verstopt zit maar ik acht die kans klein. Gebeurd wel vaker dat de benzinefilter nooit vervangen is geweest bij LPG wagens maar dat het echt problemen geeft? kan maar zou de eerste zijn die ik hoor. (uiteraard is die filter dan alles behalve gezond)
Nu die filter gaat doorgaans niet van de ene dag op de andere verstoppen, dat gaat geleidelijk aan. Of het zou moeten zijn dat hij vanbinnen dusdanig is kapot gesprongen dat de toevoer verstopt zit maar ik acht die kans klein. Gebeurd wel vaker dat de benzinefilter nooit vervangen is geweest bij LPG wagens maar dat het echt problemen geeft? kan maar zou de eerste zijn die ik hoor. (uiteraard is die filter dan alles behalve gezond)
-
Bob Storm
- Geregistreerd lid
bougies en di cassette geven op lpg meer en eerder problemen dan op
benzine ik zou het eerder in de benzine toe voer zoeken ik
had ongeveer het zelfde bleek de benzinepomp te zijn.
benzine ik zou het eerder in de benzine toe voer zoeken ik
had ongeveer het zelfde bleek de benzinepomp te zijn.
-
GJ 9-3
- Geregistreerd lid
Maar als het de benzinepomp zou zijn dan zou hij toch niet moeten kunnen starten? Dat doet ie heel gewoon, zonder problemen. Ook stationair loopt ie prima op benzine, zo ook heel rustig rijden, gaat ook ok. Als ik hoger in de toeren ga en harder ga rijden (op snelweg bijvoorbeeld), dan begint het gehort en is er geen vermogen. Dan schakel ik dus maar weer terug op LPG.. Ben op vakantie, zou dit voor problemen kunnen zorgen tijdens de terugrit (1300 km)?
-
sprankel
- Geregistreerd lid
Ah, nu draait hij plots stationair wel goed op benzine
het zit hem vrij waarschijnlijk ergens in het benzinetraject.Dat hij het enkel bij meer vermogen doet zou dan teken zijn dat hij niet kan bijhouden. Pomp is en blijft hoofdverdachte.
terugrit van 1300 km
Zolang je op lpg rijd in eerste instantie niet. Echter zijn dit ook maar suggesties & tips. Om het echt te weten zul je toch echt naar een garage moeten. & er is duidelijk iets mis dus kan zijn dat je onderweg strand. Als het de pomp is en ze begeeft het volledig dan hang je van het moment je motor aflegt.
In jouw plaats zou ik rustig naar huis rijden en ten alle tijden vermijden motor af.
het zit hem vrij waarschijnlijk ergens in het benzinetraject.Dat hij het enkel bij meer vermogen doet zou dan teken zijn dat hij niet kan bijhouden. Pomp is en blijft hoofdverdachte.
terugrit van 1300 km
Zolang je op lpg rijd in eerste instantie niet. Echter zijn dit ook maar suggesties & tips. Om het echt te weten zul je toch echt naar een garage moeten. & er is duidelijk iets mis dus kan zijn dat je onderweg strand. Als het de pomp is en ze begeeft het volledig dan hang je van het moment je motor aflegt.
In jouw plaats zou ik rustig naar huis rijden en ten alle tijden vermijden motor af.
-
GJ 9-3
- Geregistreerd lid
Zojuist een reserve DI-cassette getest (die heb ik altijd bij me). Daarmee rijdt ie beter op gas (dus ik laat deze maar zitten), maar hetzelfde op benzine.. Benzinefilter of brandstofpomp lijken dus de mogelijkheden. Weet iemand wat een benzinefilter kost? Dan probeer ik dat hier in La France bijvoorbeeld te laten verwisselen, maar ik wil geen bill-shock, vandaar de vraag over de prijs..
-
Dikketrip
- Donateur (3x)

gas is aardig veel aanwezig in viva la france dus relax op gas blijven rijden en hem ergens aan de Computer hangen.
injector cleaner er door jassen kan bv al een goedkope test zijn.. maar voor je verder iets doet. TECH2.
Zolang hij op gas goed rijd weet je zeker dat alles het goed doet:) behalve je benzine aanvoer mss
je injectie computer stuurt je gas computer aan.
hele ontsteking werkt ook goed. Gas is gevoeliger.
Sensoren voor berekening brandstof / zuurstof = ok!
Sterkte!
injector cleaner er door jassen kan bv al een goedkope test zijn.. maar voor je verder iets doet. TECH2.
Zolang hij op gas goed rijd weet je zeker dat alles het goed doet:) behalve je benzine aanvoer mss
je injectie computer stuurt je gas computer aan.
hele ontsteking werkt ook goed. Gas is gevoeliger.
Sensoren voor berekening brandstof / zuurstof = ok!
Sterkte!
-
Dikketrip
- Donateur (3x)

benzine filter zal bijna niet boven de 15,- komen.
ongeveer 8,- voor een 2004 9-3
dus valt mee:)
ongeveer 8,- voor een 2004 9-3
dus valt mee:)
-
Dikketrip
- Donateur (3x)

Nieuwe brandstoffilter, Saab 9-3 versie 1, 9-3 versie 2 en 9-5, bouwjaar 1998 tm 2005, ond. nr. 93190458, 93185604, 90542912, 24416213, 95507489, 5964656
€ 10,50
€ 10,50
-
GJ 9-3
- Geregistreerd lid
Zou het een idee zijn om een bezinefilter naar hier te laten komen en dan in te laten bouwen? Wat denken jullie?