pomp uitschakelen (Vialle)
-
Anne900
- Geregistreerd lid
pomp uitschakelen (Vialle)
Ik zit met het volgende probleem:
- auto start koud al geruime tijd niet goed. Komt hortend en stotend op gang. Met een beetje gas doseren, is dit snel weg en daarna loopt de motor stationair prima (als het niet zo is moet JeroenGSI corrigeren, die heeft de auto laatst gezien);
- afgelopen winter was het natuurlijk het ergst en is het mij enkele malen zelfs niet gelukt om de auto te starten;
- voorheen had ik enkel 's ochtends vroeg moeite, maar ik heb nu al enkele malen gemerkt dat de auto met warmer weer ook niet best start. Zo heb ik vanmiddag de auto om half twee weggezet. Vanavond na het eten weer even gestart. Normaal met dit warme weer moet dat geen problemen veroorzaken, maar ook nu een moeilijke start, welke wel snel weg was met gas erbij. Direct daarna nog een paar keer gestart en deze start is dan elke keer prima.
- Om het een en ander te kunnen uitsluiten wil ik eens proberen om enkel op benzine te rijden. Nu kan ik langs de gasboer rijden voor een test (ben ik mijn auto een dag kwijt) maar ik dacht, misschien is het mogelijk voor mij zelf om eenvoudig de LPIpomp even uit te schakelen. Ik heb wat rondgeneusd hier op het forum, en las wat over zekeringen maar heb het niet kunnen vinden. Ben benieuwd of dat voor mij te doen is als niet techneut. Alvast bedankt.
- auto start koud al geruime tijd niet goed. Komt hortend en stotend op gang. Met een beetje gas doseren, is dit snel weg en daarna loopt de motor stationair prima (als het niet zo is moet JeroenGSI corrigeren, die heeft de auto laatst gezien);
- afgelopen winter was het natuurlijk het ergst en is het mij enkele malen zelfs niet gelukt om de auto te starten;
- voorheen had ik enkel 's ochtends vroeg moeite, maar ik heb nu al enkele malen gemerkt dat de auto met warmer weer ook niet best start. Zo heb ik vanmiddag de auto om half twee weggezet. Vanavond na het eten weer even gestart. Normaal met dit warme weer moet dat geen problemen veroorzaken, maar ook nu een moeilijke start, welke wel snel weg was met gas erbij. Direct daarna nog een paar keer gestart en deze start is dan elke keer prima.
- Om het een en ander te kunnen uitsluiten wil ik eens proberen om enkel op benzine te rijden. Nu kan ik langs de gasboer rijden voor een test (ben ik mijn auto een dag kwijt) maar ik dacht, misschien is het mogelijk voor mij zelf om eenvoudig de LPIpomp even uit te schakelen. Ik heb wat rondgeneusd hier op het forum, en las wat over zekeringen maar heb het niet kunnen vinden. Ben benieuwd of dat voor mij te doen is als niet techneut. Alvast bedankt.
-
tanisha
- Geregistreerd lid
Re: pomp uitschakelen (Vialle)
begin eerst eens met welke auto je hebt welke motor en welk bouwjaar!
-
Anne900
- Geregistreerd lid
Excuus, het is een 9-3 LPT (zoals te lezen in het onderschrift) uit 2001. het betreft een T7 motor.
-
brinky
- Donateur

Ik zou bij de tank even het deksel loshalen en dan de afsluiter en toerentalregelaar van de LPi pomp los koppelen... Dan komt er absoluut geen LPG meer in je systeem.
Een ander idee is een compressietest uit te voeren bij koude motor.
Een ander idee is een compressietest uit te voeren bij koude motor.
-
tanisha
- Geregistreerd lid
gasklephuis al gereset? de luchtmassameter is een andere verdachte
-
9000fan
- Geregistreerd lid
Hoi Anne,
Jeroen is voor een paar dagen naar Engeland, dus van hem geen reactie op dit moment.
Vrijdag is hij weer terug en neemt hij wel contact met je op !
Als er haast bij is, doe dan de mannen van Saab service Ommen een pb.
Succes en groeten uit Rutten
Jeroen is voor een paar dagen naar Engeland, dus van hem geen reactie op dit moment.
Vrijdag is hij weer terug en neemt hij wel contact met je op !
Als er haast bij is, doe dan de mannen van Saab service Ommen een pb.
Succes en groeten uit Rutten
-
Anne900
- Geregistreerd lid
Bedankt voor de reacties. Ik heb met de tel. helpdesk uit Ommen op de achtergrond inmiddels de stekkers van de pomp losgekoppeld. Ben dus benieuwd naar de bevindingen morgenochtend. Ga daarnaast waarschijnlijk nog eens een compressietest laten uitvoeren. Ik houd jullie op de hoogte.
-
9000fan
- Geregistreerd lid
Helemaal goed Anne, we horen het wel weer !!!!
Groet, Silvia
Groet, Silvia
-
Anne900
- Geregistreerd lid
Even een update:
Gisteren dus de gaspomp afgekoppeld. Vanochtend een prima start. Ik rijdt nog steeds enkel op benzine en wil morgenochtend nog een keer kijken hoe de start dan is. Vervolgens koppel ik het systeem weer aan en ben benieuwd of de start dan gelijk weer minder is. Ik houd jullie op de hoogte.
Gisteren dus de gaspomp afgekoppeld. Vanochtend een prima start. Ik rijdt nog steeds enkel op benzine en wil morgenochtend nog een keer kijken hoe de start dan is. Vervolgens koppel ik het systeem weer aan en ben benieuwd of de start dan gelijk weer minder is. Ik houd jullie op de hoogte.
-
brinky
- Donateur

Lekkende injectoren dus... zitten je injectoren bovenop of onderop het spruitstuk gemonteerd? Als je ze zo los kunt pakken, heb ik evt een tool om ze te testen op lekdichtheid.
-
tanisha
- Geregistreerd lid
de v6 heeft ze overigens wel allemaal bovenop
-
brinky
- Donateur

Ze kunnen onderop zitten, maar ook vaak bovenop. Heb er momenteel in Ommen 3 staan met injectors bovenop. 9-5's vanaf MY04 kunnen ze overigens alleen maar bovenop, gezien de gewijzigde cartermodificatietank die een behoorlijk stuk groter is.
Afijn, Anne, kom er maar in...
Afijn, Anne, kom er maar in...
-
Anne900
- Geregistreerd lid
Bedankt voor de snelle reacties. Ik denk zelf eigenlijk ook wel aan lekkende injectoren maar vroeg mij toch af, of er ook nog andere oorzaken kunnen zijn. Of zeggen jullie, dat ik het beste nu de injectoren kan laten testen omdat het grote kans is dat dat de boosdoener is?
Ik zal morgenochtend nog weer eens kijken hoe de start is, en daarna maar verder actie ondernemen.
Ik zal morgenochtend nog weer eens kijken hoe de start is, en daarna maar verder actie ondernemen.
-
9000fan
- Geregistreerd lid
Hoi Anne,
Fijn om te lezen dat de mannen uit Ommen je kunnen helpen !
Doe ze de groeten als je ze weer spreekt !
Groeten uit Rutten
Fijn om te lezen dat de mannen uit Ommen je kunnen helpen !
Doe ze de groeten als je ze weer spreekt !
Groeten uit Rutten
-
jeroengsi
- Geregistreerd lid
hier van uit engeland (waar het supper mooi weer is en heel erg leuk
)
zo even uit mijn hoofd zitten ze boven op ja dus zou ik de injectoren even laten testen
mochten ze stuk zijn heb ik nog wel een zet hier voor je
als brinky tijd heeft zou ik daar even heen gaan ik kan ze zelf niet testen
het is wel werk waar je wel verstand van moet hebben zo als ze in ommen hebben die weten wat ze doen
zo even uit mijn hoofd zitten ze boven op ja dus zou ik de injectoren even laten testen
mochten ze stuk zijn heb ik nog wel een zet hier voor je
als brinky tijd heeft zou ik daar even heen gaan ik kan ze zelf niet testen
het is wel werk waar je wel verstand van moet hebben zo als ze in ommen hebben die weten wat ze doen