Myth busted: een LPG-wagen start moeilijk bij koud weer
-
sjak
- Geregistreerd lid
Myth busted: een LPG-wagen start moeilijk bij koud weer
Omdat er ook op dit forum nogal wat geruchten rondgaan, als zou LPG moeilijk starten bij koud weer.
Hier een filmpje van een Canadese leverancier van me. Betreft een single-fuel LPG-auto (LPG wordt daar meestal propane genoemd, en in Quebec GPL), na een nacht met laagste temp van -21.5 wordt de auto bij -18 celsius gestart.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=74CqA71DmRA[/youtube]
LPG start juist makkelijker dan een benzine-carb bij koud weer, en loopt dan ook meteen beter, dit omdat LPG niet de nadelen van benzine heeft bij kou (slechte menging vanwege druppelvorming/slechte verneveling). Eventuele startproblemen op LPG zijn normaliter niet brandstof-gerelateerd, maar te herleiden op achterstallig onderhoud en/of verkeerde afstelling. Denk bv aan ontstekingsdelen, luchtfilter, koelvloeistofpeil, accu, afstelling CO.
Hier een filmpje van een Canadese leverancier van me. Betreft een single-fuel LPG-auto (LPG wordt daar meestal propane genoemd, en in Quebec GPL), na een nacht met laagste temp van -21.5 wordt de auto bij -18 celsius gestart.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=74CqA71DmRA[/youtube]
LPG start juist makkelijker dan een benzine-carb bij koud weer, en loopt dan ook meteen beter, dit omdat LPG niet de nadelen van benzine heeft bij kou (slechte menging vanwege druppelvorming/slechte verneveling). Eventuele startproblemen op LPG zijn normaliter niet brandstof-gerelateerd, maar te herleiden op achterstallig onderhoud en/of verkeerde afstelling. Denk bv aan ontstekingsdelen, luchtfilter, koelvloeistofpeil, accu, afstelling CO.
-
Swedespeed
- Geregistreerd lid
Re: Myth busted: een LPG-wagen start moeilijk bij koud weer
jah, had ik je ook wel kunnen vertellen. Mijn LPG only 99 is voor ik weet niet hoelang winterauto geweest:P
-
sjak
- Geregistreerd lid
Ik ook, nooit startproblemen gehad met een 100% gaswagen, of het nu 35 graden is of -10.Swedespeed schreef:jah, had ik je ook wel kunnen vertellen.
-
jakkoo
- Donateur

Geld dit alleen carburateurmotors met een verdamper? Zou een injectie (Vialle) ook op gas kunnen starten?
Ik heb al diverse auto's op LPG gereden en nog nooit op benzine gestart. Bij deze vialle G3 heb ik het gewoon niet zelf in de hand en nu moet ik toch om de één á twee maanden een hoeveelheid benzine tanken.
Ik heb al diverse auto's op LPG gereden en nog nooit op benzine gestart. Bij deze vialle G3 heb ik het gewoon niet zelf in de hand en nu moet ik toch om de één á twee maanden een hoeveelheid benzine tanken.
-
turbopilot
- Donateur (7x)

ik heb gewoon een aantal 99 en 900 carburateur versies op lpg,
sleuteltje om, klik psssssssst
sleuteltje terub,
sleuteltje om, vroeeeeeeeem. (wel klein beetje choke gebruiken).
wat je alleen niet moet doen bij extreme kou, auto starten direct daarna uitzetten en dan weer opnieuw proberen te starten, dit gaat moeilijker.
dus gewoon ff een paar minuten warm draaien voordat je hem weer uitzet als je daarna weg wilt.
sleuteltje om, klik psssssssst
sleuteltje terub,
sleuteltje om, vroeeeeeeeem. (wel klein beetje choke gebruiken).
wat je alleen niet moet doen bij extreme kou, auto starten direct daarna uitzetten en dan weer opnieuw proberen te starten, dit gaat moeilijker.
dus gewoon ff een paar minuten warm draaien voordat je hem weer uitzet als je daarna weg wilt.
-
jakkoo
- Donateur

En ook niet te veel gas geven, want dan bevriest de verdamper.wat je alleen niet moet doen bij extreme kou,
Had jaren geleden ook 2 maal een 99 (bouwjaar 1973 op lpg. Startte zomer en winter altijd op gas zonder problemen.
-
turbopilot
- Donateur (7x)

je hebt helemaal gelijk jakkoo,
wat ook belangrijk is dat je de verdamper (waterzijdig) goed aansluit en op de juiste plaats monteert.
(bij mij heeft de verdamper voorrang op de kachel en bij de 99 is het bypass leiding slangetje dicht).
wat ook belangrijk is dat je de verdamper (waterzijdig) goed aansluit en op de juiste plaats monteert.
(bij mij heeft de verdamper voorrang op de kachel en bij de 99 is het bypass leiding slangetje dicht).
-
sjak
- Geregistreerd lid
choke niet (heb je nooit nodig op carburatie-LPG, je smoort dan zowel lucht als braandstoftoevoer), maar soms is handgas (verhoogd stationair toerental) wel handig.turbopilot schreef: (wel klein beetje choke gebruiken).
idd, veel gasinbouwers kiezen helaas voor de makkelijkste weg... Maar paar waterslangen omleiden, koelsysteem bijvullen/ontluchten en je bent er ook.turbopilot schreef: wat ook belangrijk is dat je de verdamper (waterzijdig) goed aansluit en op de juiste plaats monteert.
Bij gasinjectiesystemen kan je in theorie ook op gas starten, maar in de praktijk is dat meestal niet zo handig. Soms omdat bv het systeem druk moet opbouwen, of dat er dingen (injectors!) kunnen bevriezen als de motor nog niet voldoende op temperatuur is.jakkoo schreef:Geld dit alleen carburateurmotors met een verdamper? Zou een injectie (Vialle) ook op gas kunnen starten?
-
turbopilot
- Donateur (7x)

eigenlijk is dit ook wat je wilt, beetje verhoogd toerental en dat doe je dan met de handchokesjak schreef:choke niet (heb je nooit nodig op carburatie-LPG, je smoort dan zowel lucht als braandstoftoevoer), maar soms is handgas (verhoogd stationair toerental) wel handig..turbopilot schreef: (wel klein beetje choke gebruiken).
ik zet hem ook pas op de handchoke als ie loopt.
choke, gebeurd toch als het ware bij de eerste klik met contactslot (de pssssssssssssssssst.)
-
sjak
- Geregistreerd lid
Niet op alle gas-systemen, bv op OMVL wel, maar op Impco (zoals in filmpje hierboven) niet. Pufje is overigens geen choke, maar gewoon een pufje gasturbopilot schreef:choke, gebeurd toch als het ware bij de eerste klik met contactslot (de pssssssssssssssssst.)
-
turbopilot
- Donateur (7x)

he willeme verrek, dat is ook zo bij de 99/900
maar wat ik doe is een klein beetje aan het handvat trekken waar de afbeelding choke op staat zodat hij iets harder stationair loopt als ik de poort moet openen en sluiten voordat ik het erf verlaat.
(heb geen elektrische toegangspoort).
daarentegen bij mijn werk rij ik direct weg
een 99/900 carb versie wil toch ook op lpg als de zuiger uit de carb is gehaald?
en ja de verdamper is al wel wat ouder, een fractie verkeerd verdraaien krijg je gelijk een probleem (vindt het een erg grove verstelling)
en de tijd dat het relais pssssssssssssst zegt ligt toch aan het relais? btw heb liever de korte psssst versie, zet ik hem eerst wel 2x op contact mocht het nodig wezen.
maar wat ik doe is een klein beetje aan het handvat trekken waar de afbeelding choke op staat zodat hij iets harder stationair loopt als ik de poort moet openen en sluiten voordat ik het erf verlaat.
(heb geen elektrische toegangspoort).
daarentegen bij mijn werk rij ik direct weg
een 99/900 carb versie wil toch ook op lpg als de zuiger uit de carb is gehaald?
en ja de verdamper is al wel wat ouder, een fractie verkeerd verdraaien krijg je gelijk een probleem (vindt het een erg grove verstelling)
en de tijd dat het relais pssssssssssssst zegt ligt toch aan het relais? btw heb liever de korte psssst versie, zet ik hem eerst wel 2x op contact mocht het nodig wezen.
-
Valorian
- Geregistreerd lid
Wat ik vaak merk als ik mensen vertel dat ik op LPG rij is dat iedereen schijnt te weten dat het starten ALTIJD op benzine gebeurd. Kan iemand hier opheldering over geven? Is het zo dat relatief moderne auto's op benzine starten en oldtimers niet? En waarom eigenlijk? Kúnnen moderne auto's niet op alleen LPG?
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Oldtimers (in elk geval Saab) kunnen idd prima op LPG starten zoals jouwe. Waarom moderne op benzine moeten starten weet ik eerlijk gezegd niet, ik denk dat dit wel eens met het motormanagement te maken kan hebben.
-
sjak
- Geregistreerd lid
Voor moderne hokken dit dus:
jakkoo schreef:Bij deze vialle G3 heb ik het gewoon niet zelf in de hand en nu moet ik toch om de één á twee maanden een hoeveelheid benzine tanken.
En moderne hokken met mengstuk/verdamper: vaak is kans op backfire tijdens starten hoog bij bepaalde systemen, dan wordt op benzine gestart, en bv bij de 1e keer dat 2000rpm wordt aangetikt overgeschakeld.sjak schreef:Bij gasinjectiesystemen kan je in theorie ook op gas starten, maar in de praktijk is dat meestal niet zo handig. Soms omdat bv het systeem druk moet opbouwen, of dat er dingen (injectors!) kunnen bevriezen als de motor nog niet voldoende op temperatuur is.
Koude motor = dikkere olie, zeker bij koud weer, waardoor de inwendige weerstand wat hoger is, vandaar in sommige gevallen de behoefte aan handchoke (zeker als er 20W50 oid in zit). Bij sommige wagens heeft de ontsteking het zwaarder bij flinke kou (het helpt dan niet als de accu dan ook minder fit is), ook dan is verhoogd stationair bij opwarmen behulpzaam.willeme 1 schreef:helemaal koud loopt it op lpg zonder chike 2/300 rpm, nog goed ook
maar me te weinig oliedoorstromingssyndroom wil 800 rpm
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Ja maar bij Vialle LPi en Prins VSI wordt het gas vlak voor de verbrandingskamer geïnjecteerd, op dezelfde plek als bij benzine maar dan boven/onder. Dus niet het hele inlaattraject staat vol met gas, zoals bij een conventioneel systeem.