missfires op LPG

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Plaats reactie
Pe1mtf
Geregistreerd lid

missfires op LPG

Bericht door Pe1mtf » wo 05 okt, 2011 21:08

Beste Forummers,

Ik zou erg graag jullie advies willen vragen bij het volgende probleem.
Sinds enige tijd heeft mijn 9-3 LPT (uit 2001, origineel 150PK, LPI-G3-Vialle en 315dKM) last van missfires op cilinder 1.
Dat heeft hij echter alleen op LPG. Als de motor begint te haperen (op 3 pitten lopen) schakel ik even over op benzine. dan is het probleem weg en na een kilometer of twee schakelt hij weer probleemloos erug op LPG.

Op advies van de dealer de LPG installatie laten nakijken (AISB in Baarlo). Deze constateerde een defecte LPI-pomp en die heb ik dus laten vervangen. Helaas is daarmee het probleem niet verholpen, maar volgens AISB is de LPG insdtallatie verder wel in orde.

Toen dacht ik dat het de onsteking zou kunnen zijn, maar voordat ik een (dure) nieuw DI cassette koop, wil ik eerst andere mogelijk heden uitsluiten. Dus ben ik maar eens begonnen met het vervangen van de bougies. Dat ging even goed, maar nu is de opmerkelijkste situatie ontstaan:

Als ik 'sOchtends wegrijd gaat alles prima, tot ik na ongeveer 8 KM, aan het einde van een recht stuk (100KM/u) moet stoppen voor een voorrangskruising. Steeds precies op dat punt treden de missfires op, moet ik even over op benzine en kan daarna weer terug op gas. Daarna heb ik de hele dag geen problemen meer.

Ik heb me helemaal suf gepiekerd wat dit zou kunnen zijn, maar kom er niet uit.
Kan iemand me misschien helpen met dit mysterie?

Alsvast erg veel dank,
Frank.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: missfires op LPG

Bericht door ReinO » wo 05 okt, 2011 21:22

wel goed om even te weten of de volgende zaken gecheckt zijn:

- bdp-sensor
- lmm
- lambdasonde

iets geeft een storing en lijkt de computer van info te voorzien die hem laat ' bijstellen' waardoor het even over is maar even zo vrolijk weer begint na even benzien en dan weer op lpg

verder kan de bedrading van de lpg installatie probleempjes geven: niet dat ie het niet meer doet maar geeft foutmeldingen aan de computer. de bedrading en aarding op de tank is gevoelig voor roest: ook onder de isolatie of de schoentjes.
allemaal dingen die je zelf even kan checken alvorens verder te gaan met grotere zaken (hoe wisten ze trouwens dat die pomp kapot was terwijl het niets uitmaakte voor de auto? wel een kostenpostje hoor...
sterke
en succes
Rein
ps ik zet mijn monopolygeld op de di (even ruilen met iemand die een goed werkende heeft: of de nieuwe op voorraad houden voor het geval dat.)

Pe1mtf
Geregistreerd lid

Bericht door Pe1mtf » wo 05 okt, 2011 21:35

Beste Rein,

Dank voor je reaktie.

De - bdp-sensor - lmm - lambdasonde zijn niet gecheckt. Kan ik dat zelf doen of moet de dealer dat doen?

De LPG dealer (AISB) heeft de hele gasinstallatie nageken en de gaspomp nagemeten. Toen is gebleken dat die kapot was. Inderdaad een kostbare geschiedenis, zeker omdat toen bleek dat het probleem er niet mee was opgelost. Maar goed, ik neem maar aan dat ik er anders toch wel last van zou hebben gekregen.

Ik zelf heb ook ernstige verdenkingen richting de DI, maar die kost zo'n 240 euri, dus om dat uit te geven op alleen een vermoeden...

Zou het ook nog aan de soort bougies kunnen liggen? Ik heb er NGK BCPR6ES-11 in gezet (want die kwamen er ook uit), maar ik lees o.a. hier dat ik mogelijk op LPG beter een koudere kan monteren. Kan dit ook van invloed zijn op mijn probleem?

Groet,
Frank.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » wo 05 okt, 2011 21:50

de juiste bougies ken ik niet uit mijn hoofd maar de goedkopere gaan minder lang mee maar geven deze problemen niet.
even een di ruilen om te checken is het goedkoopst

de lambdasonde en bdp kun je niet checken: alleen aan de vervangingsdatum kan je zien dat ze aan vervanging toe zijn of als je een code kunt uitlezen: daar staat het soms op: uitlezen is goedkoop en snel!
lmm idem dito: even ruilen voor een goede

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » wo 05 okt, 2011 22:03

Verplaatst naar subforum LPG omdat het duidelijk een LPG-probleem is.

Weet je zeker dat de injectoren niet bevriezen? LMM en BDP zorgen -lijkt mij- niet voor missfi's op 1 cilinder, toch? Lijkt me echt eerder in de DI of injectoren te zitten als ik het zo lees...

Als ik naar mijn auto kijk (2.3 Aero LPG, getuned) zouden de 6-jes niet het probleem moeten veroorzaken. Ik heb er namelijk ook 20.000km mee rondgereden.
ReinRoel schreef: ps ik zet mijn monopolygeld op de di (even ruilen met iemand die een goed werkende heeft: of de nieuwe op voorraad houden voor het geval dat.)
ik zet mijn monopolygeld op een LPG-injector, hoewel het wisselen van een DI de logische en makkelijke eerste stap is.

benno
Geregistreerd lid

Bericht door benno » wo 05 okt, 2011 22:26

ik heb dan wel geen 9-3 uit 2001 ( wel een 9-3 sport sedan cabrio uit 2003) maar ik had (heb ) ook last van misfires op een bepaalde cylinder. Ik heb er net vandaag nieuwe bobines in gedaan... ik hoop dat het gaat helpen..... (mijn onderdelen gehaald bij: http://www.rockauto.com" onclick="window.open(this.href);return false;)

wellicht deze even testen?? viewtopic.php?f=91&t=106326" onclick="window.open(this.href);return false;

Pe1mtf
Geregistreerd lid

Bericht door Pe1mtf » wo 05 okt, 2011 22:33

Beste Benno,

Uitstekend idee.
Ik ga morgen even bellen.

Prima prijzen overigens ook bij die site. Ga ik ook zeker even "langs".

Dank !
Frank.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » do 06 okt, 2011 6:55

zelf heb ik 550.000 km gereden met dezelfd injectoren op lpg dus dan vind ik 325 niet de meest voor de hand liggende km stand voor een kapotte injector.
maar de 1e: daar kun je neem ik aan goed bij?
maar nogmaals: even ruilen met iemand die een goed werkende di heeft is het simpelst om het uit te sluiten, aan de andere kant: voor 130 euro heb je een nieuwe en meteen op reserve als ie niet nodig bleek....
succes
rein

Pe1mtf
Geregistreerd lid

Bericht door Pe1mtf » do 06 okt, 2011 18:34

ReinRoel schreef:maar nogmaals: even ruilen met iemand die een goed werkende di heeft is het simpelst om het uit te sluiten, aan de andere kant: voor 130 euro heb je een nieuwe en meteen op reserve als ie niet nodig bleek....
rein
Beste Rein,

Waar bestel jij een nieuwe DI voor 130 euro? dat lijkt me een erg aantrekkelijke prijs, waarvoor ik inderdaad wel een nieuwe zou willen kopen (desnoods als reserve).

Frank.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » do 06 okt, 2011 19:08

rockauto.com
een bedrijf in utrecht: zoek de linkjes nog even voor je
groet
rein

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » do 06 okt, 2011 19:09

http://link.marktplaats.nl/481961099" onclick="window.open(this.href);return false;

hebbes met dank aan jorrit!

jeroengsi
Geregistreerd lid

Bericht door jeroengsi » do 06 okt, 2011 19:16

Di cassette voor 150 euro is nog al wat bied ik er nu een aan voor 125 goede staat 150 gelopen
groeten Jeroen

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » do 06 okt, 2011 19:22

Die van Vlietcars is niet nieuw, overigens. En die prijs van 1000 euro is totaal uit de lucht gegrepen.

jeroengsi
Geregistreerd lid

Bericht door jeroengsi » do 06 okt, 2011 19:34

dat vond ik ook al volgens mij kosten ze maar 350 euro

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » do 06 okt, 2011 19:37

Jeroentje toch... foei! Dat zeg je toch niet om de prijs op te drijven? ;)

http://www.elferink.nl/artikel.php?Alin ... rtNr=12544" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie