Stotteren LPI LPG bij lage toeren & heel heet weer, 9-3 2.0i

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
lredev
Geregistreerd lid

Stotteren LPI LPG bij lage toeren & heel heet weer, 9-3 2.0i

Bericht door lredev » di 28 jun, 2011 9:36

Ik constateerde gisteren aan het eind van de middag een probleem met mijn wagen. Het was natuurlijk erg warm dus ik vermoed dat het daar enig verband mee houd, maar dat kan natuurlijk ook toeval zijn.

Ik reed van warnsveld naar wesepe via deventer. Het stukje van warnsveld naar deventer verliep helemaal prima, gewoon lekker kachelen op gas, niets aan de hand (ongeveer 15 KM) vervolgens begon rond deventer de auto een beetje moeilijk op te trekken bij lage toeren, echt stotteren alsof sommige er een boel misfires (?) waren.. 3 rotondes/stoplichten verder met aanhoudend probleem even overgeschakeld naar benzine. En warempel: Hierbij niets geen problemen! Ik vrees dat er dus iets mis is met mijn installatie. (al heb ik ook begrepen dat het in de ontsteking kan zitten omat LPG hier gevoeliger voor is dan benzine?)

Vanochtend gewoon weer op LPG naar mijn werk gereden (Deventer -> Warnsveld) probleemloos..

Iemand enig idee wat de oorzaak van het probleem is?

lredev
Geregistreerd lid

Re: Stotteren LPI LPG bij lage toeren warme motor (9-3 2.0i)

Bericht door lredev » di 28 jun, 2011 17:22

Hm vandaag op heenweg naar werk niets te merken, maar op de terugweg zojuist weer erg aanwezig!

Op benzine niets aan de hand. Bij LPG ook bij de hogere toerentallen geen probleem.

Wat me sowieso nog opviel is dat bij 3000 toeren ongeveer er ook duidelijk voelbaar meer vermogen is dan bij daaronder. (Als bovenstaande zich niet voordoet) Bij benzine is dit verschil beduidend minder groot. Misschien houdt e.e.a. verband.

Tijdje geleden bij het uitmeten met TechII bleek dat de lucht/brandstof verhouding niet optimaal was, wellicht ook een indicator van dit probleem?

Welke onderdelen, en gebreken daaraan kunnen bovenstaande grappen veroorzaken?

rico
Geregistreerd lid

Bericht door rico » di 28 jun, 2011 17:32

Misschien is de Lambda de boosdoener,heb dit destijds ook gehad met een Jeep op Lpg.

lredev
Geregistreerd lid

Bericht door lredev » di 28 jun, 2011 18:32

Bij het tanken viel me op dat ik 1 op 6,66 had gereden (220KM 33 liter) nu had ik ineens de theorie dat mijn mengsel wellicht te rijk is, wat bij hoger toeren wellicht een minder probleem vormt voor de ontbranding dan bij lagere toeren.. Geen idee of dat ergens op slaat... maar ergens klinkt het voor mij wel logisch...

Is er zoiets als een reset voor de LPG computer waardoor dit bijvoorbeeld verholpen kan worden?

@Rico, bij de uitlezing aan de TechII waren de waarden gerapporteerd door de lambda goed...

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door fozwart » di 28 jun, 2011 23:53

Voor reset kun je de ervaringen van dit topic gebruiken viewtopic.php?f=51&t=81193#p1129267

lredev
Geregistreerd lid

Bericht door lredev » wo 29 jun, 2011 10:06

Vanochtend een reset gedaan (denk ik, ingedrukt houden tijden contact eraf halen) verder geen problemen gehad, toch een kleine 50 km gereden...

Ben nog steeds erg benieuwd wat het is.. Warmte lijtk me vooral van invloed op lucht: Dus warm weer weinig lucht = te veel brandstof = slechte ontbranding = stotteren?

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door fozwart » wo 29 jun, 2011 11:57

Dat van die warme lucht lijkt me niet zo waarschijnlijk, 't is niet voor het eerst dat het warm is en bovendien zouden er meer mensen zijn met dezelfde klachten.

jeroenp
Geregistreerd lid

Bericht door jeroenp » wo 29 jun, 2011 12:20

1 keer raden: Vialle?

lredev
Geregistreerd lid

Bericht door lredev » wo 29 jun, 2011 12:48

Het is inderdaad vialle.. gaat al een behoorlijk tijdje mee...

Mijn lucht theorie was wel gebaseerd dat een tech 2 doorlezing aangaf dat de verhouding sowieso niet optimaal was

jeroenp
Geregistreerd lid

Bericht door jeroenp » wo 29 jun, 2011 12:58

Als je de zoekfunctie gebruikt, zul je zien dat er meer (veel) mensen last hebben van inhouden met LPG (Vialle). Met name als je een periode met constante snelheid hebt gereden (bijv. snelweg) en dan het gas loslaat. Velen hebben zich er bij neergelegd en schakelen even over op benzine. In de zomer heb ik hier meer last van dan in de winter, dit kan weer liggen aan het mengsel LPG dat in de zomer anders is dan in de winter. In de zomer wordt er meer butaan gebruikt, in de winter meer propaan. Ook lijkt het afhankelijk te zijn van tankstation en merk.

Mij is wijsgemaakt dat de oorzaak ligt bij de injectoren, met name de plasticbuisjes die eroverheen geschoven zitten (??). Het vervangen van de injectoren is voor sommigen de oplossing geweest, maar omdat dit veel werk is (uren en dus geld) heb ik dit nog niet geprobeerd.

sprankel
Geregistreerd lid

Bericht door sprankel » wo 29 jun, 2011 19:49

ik heb er ondertussen ook al enige ervaring mee
oorzaken kan vanalles zijn.
Als hij ook slechter gaan starten is kan je met een lekkende gasinjector zitten
de pomp lijkt mij niet van toepassing maar je kan als de wagen draait altijd is je oor op de tank leggen en horen of hij wel nog gezond klinkt.

Uiteindelijk is het altijd zoeken, dus naar de garage, uitlezen, hopen op foutcode's en duidelijke aanwijzingen.
En test ritjes en kijken naar overslag, is op benzine, is op gas.
Voor de zekerheid eentje op gas en een andere di casette.

Als hij moeilijk doet en je schakeld naar benzine, probeer dan als het verkeer het toe laat wat later is terug te schakelen. Zou goed kunnen dat hij dan wel weer perfect draait.

Momenteel is het bij mij ook nog zoeken naar oorzaken. 50000 km een slechte di waardoor hij nooit goed op gas wou lopen.
Nu is het weer begonnen 10000 km geleden, hebben na testen injector 4 als probleem veroorzaker (lekte) kunnen aanduiden, deze is vervangen waarna de meeste problemen opgelost zijn.
Maar hij geeft toch nog 2 keer per week dat hij niet op gas wil draaien (bokken zodat je letterlijk door elkaar geschud word), op benzine zetten, 5 seconden later terugzetten en je kan weer probleemloos plankgas geven. zucht :(

overigens, de uitleg om de lpi te resettten is een beejte kort door de bocht "knopje indrukken als je hem uit het contact haalt"
de wagen moet draaien op lpg, dan druk je de knop in, ingedrukt houden, motor af, sleutel eruit en dan pas na 5 seconden lossen

lredev
Geregistreerd lid

Bericht door lredev » wo 29 jun, 2011 20:07

Sprankel,

Daar kan ik wat mee! Denk ik.

Ik heb vandaag bij elkaar weer 100 KM probleemloos gereden. Hij lijkt wel wat zuiverder te lopen op benzine dan op gas. Het lijkt er dus op dat het alleen bij de hele erge warmte, zoals gisteren, voorkomt. (vandaar mijn rijk/arm theorie)

1. Moeilijk starten is niet aan de orde, maar hij start ook op benzine, voor zover ik weet (knipperende groene led)
2. Overschakelen naar gas gaat soms heel soepel (haast ongemerkt) soms met een flinke bok, maar dat zal dan net zijn in een gas-geef-momentje.
Ik heb geen DI, want het is "maar" een 2.0i'tje, zonder turbo dus ;)

Ik ga nog eens dat resetten proberen op de juiste manier.

Ik kan de saab uit laten lezen met tech2, maar valt de LPI/Vialle cpmputer ook nog uit te lezen op zinvolle info? En waar kan dat dan (in de buurt van deventer :P ).

Wat bedoel je met het laat terugschakkelen? De auto erg laag in toeren laten komen bij het afremmen? (wat is de theorie dat dit werkt hierachter?)

Bedankt iedereen zo ver !

sprankel
Geregistreerd lid

Bericht door sprankel » wo 29 jun, 2011 20:54

geen turbo, ok maar geen di casette?
ofwel rijd jij met een exemplaar waar ik nog nooit van heb gehoord ofwel zit daar toch echt een t5 of t7 motor in. (toch een 9-3 van 98?) En dan zit daar toch ofwel een rode (t5) ofwel een zwarte (t7) in.

De vialle computer kan uitgelezen worden maar waar in de buurt van Deventer, geen idee. En diegene die ik weet zijn is in een ander land :wink:

maar ik heb destijds via de site van vialle een erkend installateur opgezocht in de buurt. Om is te kijken, computer uit te lezen (wat een klein half uur geduurd heeft omdat de connector lastig deed, was ook niet goed afgeschermd), de pomp te controleren een contactje van de gasinstallatie uit te kuisen (corrosie) was ik na de opmerking dat ik niet perse een factuur nodig had 30 euro kwijt.
Een injector vervangen heeft mij daar echter 220 euro gekost maar het was wel de lastigste van de 4 (dikke 2 uur werk en die dingen kosten 125 - 150 euro stuk)

Of je iets zinvol er uit krijgt, mogelijk staan er foutcodes in maar die wis je wel als je de boel reset. Ook kan bepaalde data live bekeken worden.

het terugschakelen vraag had ik mijn zin mogelijk niet heel duidelijk geformuleerd
"Als hij moeilijk doet en je schakelt naar benzine, probeer dan als het verkeer het toe laat wat later is terug te schakelen. Zou goed kunnen dat hij dan wel weer perfect draait. "
Ik bedoel dus het volgende
auto doet moeilijk => schakel van gas over naar benzine
je hebt ruimte in het verkeer => schakel enkele seconden nadat je naar benzine bent gegaan terug op gas (het kan immers dat hij terug begint te bokken, vandaar als het verkeer het toelaat)

bedoeling is dat je kan zien of even niet wil lopen op gas of dat van het moment hij moeilijk doet de rest van de rit niet meer wilt

het grootste probleem van zowel jouw als mijn probleem is dat het maar soms gebeurd. Kom je in de garage, geen foutcodes en geen probleem met de wagen. En 2 dagen later heb je het weer ;-|+
Vandaar dat ik iedere aanwijzing zelf bijhoud, ook vanwege het feit dat ik en met een saab garage zit en met een gas installateur en die wijzen meer dan eens, zeker als ze het niet weten elkaar met de vinger.
Ook word er nogal snel naar de kleppen verwezen dus laat je hoofd niet zot maken. Dit zou kunnen maar beslis niets voor ze het met 100 procent zekerheid kunnen zeggen.

ReneEhv
Geregistreerd lid

Bericht door ReneEhv » do 30 jun, 2011 19:00

Hey iredev, laat je niet al te gek maken door alle mogelijke oorzaken :-)
Let wel ik ben een leek, maar heb al zoveel verschillende (wilde) verhalen gehoord EN inmiddels een probleem wat verdacht veel lijkt op het jouwe opgelost dus durf toch hier te spreken ;-)

Van wat ik lees heb je nog geen startproblemen gehad?
Dit is een indicatie van lekkende lpg-injectoren: er lekt dan lpg uit de lpi-injector in het inlaatspruitstuk tijdens stilstand. Daarna start de motor slecht omdat er geen/weinig zuurstof maar lpg in het blok hangt. Vervolgens merk je dit op de weg 'af en toe' omdat de lekkende injector meer lpg gaat spuiten dan het motormanagement verwacht en chaos ensues.

Zo te lezen ook op benzine geen problemen?
Als benzine ook slecht loopt dan zit het probleem in ieder geval -ook- in het benzine systeem, dit ligt buiten mijn beperkte kennis :D maar veel opgegooide zaken zijn dan: DI-cassettes, bougies maar ook slangen, voor zover ik gehoord heb kan het aan alles liggen :P

Wat ik niet echt lees is of schakelen tussen benzine/lpg het meteen oplost?
Als je met minder dan een minuutje op benzine en weer terug op lpg het probleem fixed dan zou het je LPG<->benzine relais kunnen zijn wat aan vervanging toe is. (ergens een grijs/zwart doosje wat ergens tegenaan is geschroefd onder de motorkap)

Kapotte gaspomp is schijnbaar makkelijk na te meten, maar diagnoses kosten ook geld en dan moet je ook vertrouwen hebben in zo'n man ;)
kennis gestolen van marktplaats (geen reclame, maar slechts ter illustratie van waar mijn informatie komt :) http://link.marktplaats.nl/332327445" onclick="window.open(this.href);return false;
"Dus maakt uw pomp meer lawaai dan vroeger (met name bij het starten), of voelt u de wagen af en toe inhouden, dan is uw pomp aan vervanging toe.
Let op: plotselige uitval zonder voorafgaande symptomen, zoals inhouden of meer geluid, worden vrijwel nooit veroorzaakt door een versleten pomp. Bokken in de 2de/3de versnelling wanneer u de bocht uit rijdt, betekend dat uw bougies/kabels of bobines problemen hebben."

Dan tenslotte [edit] in geval van Vialle! [/edit] de 'injector pijpjes' of 'uitstroom mondjes' of 'koperen dingetjes van de lpg injectoren'
Dit was bij mij heel duidelijk het probleem zie viewtopic.php?f=7&t=101275 helaas wist ik dit pas achteraf dus was het heel spannend of het zou werken :P
Het probleem ontstaat 'af en toe' doordat het witte plastic buisje (in het plaatje onder de zwarte drek) een klein beetje draait in het koperen pijpje, hierdoor komt het voor het uitstroom gaatje te zitten en blokkeert de uitloop van lpg. verder heb ik ook het idee dat de zwarte drek zelf soms het uitstroommondje bevuild en de kortere schokjes veroorzaakte die ik nog 'af en toe'-erder voelde.

Anyway; mijn tot nu to vergaarde kennis is bij deze gedeeld!
Nogmaals ik ben een absolute leek dus sla dit alles gerust vrolijk in de wind.

(edit) : Vialle noot toegevoegd en gaspomp niet volledig van de hand gedaan als oorzaak :)

koorenkip
Geregistreerd lid

Bericht door koorenkip » za 02 jul, 2011 20:27

Het verbruik vindt ik wel schrikbarend, mijn verbruik bij m'n vorige Saab (900ng 2.0i) was ook naar de 1 op 6, 1 op 7 geslopen, had toen op een gegeven moment ook wel check engine meldingen, lucht/brandstof was niet goed.
Toen de lambdasensor vervangen, geen check engine meer en een verbruik van 1 op 10...
Hier in de buurt kun je je gasinstallatie laten checken bij Agit in Rijssen, schijnt een goed adres te zijn!

Gr. Rik

Plaats reactie