Vialle - 65 pk injectoren - nieuw

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
EricDH
Geregistreerd lid

Bericht door EricDH » ma 05 jan, 2009 20:54

elvirisimo schreef:
EricDH schreef:Wat is nou wijsheid?
Feel the force Anakin

Ik kan me goed indenken in de antwoorden van alle 3 partijen wan ze kijken naar eigen belangen.
Misschien wel ja. Hoewel, ik zie niet in hoe het in het belang van Vialle is om dit af te raden, behalve als ze de goede werking inderdaad niet durven te garanderen. Het kan ook zijn dat je gewoon wat dichter bij de grenzen komt, en dat zij liever wat verder bij de grens weg blijven i.v.m. garantie.

Wat Saab NL betreft, ze raden LPG in combinatie met chiptuning sowieso af, ook als het Hirsch zou zijn. Dus het is niet zo dat ze in hun belang andere tuners afraden en Hirsch toestaan. Saab NL zegt kortweg: LPG in combinatie met tuning - no go.
elvirisimo schreef:[
Ik heb het gewoon gedaan, en het rijdt gewoon heerlijk. Als ik het niet had gedaan dan was mijn lpg opbrengst te arm voor de pk's die ik wilde hebben. Het is gewoon erg leuk om een 335i coupe door mijn ouden-lullen-bak op lpg uit te rijden :)

Zonder dollen - wat zijn je wensen qua vermogen en informeer je goed maar bedenk even goed dat degenen die je informeren eerst hun eigen kant van het verhaal benadrukken. Had vialle deze injectoren omwikkeld om ze alleen in de etalage te zetten? Denk ik niet. etc etc
Voor zover ik weet levert Mesman een installatie met grotere injectoren, de officiele GasFX centers doen dat niet (zal wel met de Vialle garantie te maken hebben).

Wat vermogen betreft, ik heb niet een bepaald streefgetal. Maar ik heb mijn oog laten vallen op de stage 1 van BSR, die zou de standaard 150 pk moeten verhogen tot 215 pk.

Groet,
Eric.

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » di 06 jan, 2009 1:24

Als zelfs een viercilinder 2.3 Turbo Aero met 250pk en 5 injectoren het met flashlube al 120.000km uithoudt, dan is toch wel bewezen dat veel minder vermogende viercilinder turbo's (al dan niet gechipt) prima op lpg kunnen. Mits de brandstoftoevoer maar op orde is en daar zat nu juist het probleem. Met 4 injectoren kun je toch maximaal 200pk bij een 4-cilinder. Een 1.8t met GasFX is prima te combineren met Hirsch chiptuning. Extra slijtage is minimaal, want een Trionic8 kop gaat sowieso een keer gereviseerd worden. (tussen de 50.000-200.000km op lpg rijden) Met de toepassing van flashlube kun je dit lang uitstellen. Ga je over de 200pk kun je grotere injectoren nemen of een 5e injector bij laten plaatsen. Als je kijkt naar het lijstje van Saabs met 4-cilinderturbo met meer dan 200pk op lpg, dan is wel duidelijk dit wel degelijk een 'veilige' combinatie is. Dat het wordt afgeraden door Vialle en Saab NL is omdat het niet ondersteund en ontwikkeld is onder hun auspiciën. Het is een soort zelfontwikkeld systeem van een bepaalde inbouwer.

EricDH
Geregistreerd lid

Bericht door EricDH » di 06 jan, 2009 8:39

davidjoost schreef:Als zelfs een viercilinder 2.3 Turbo Aero met 250pk en 5 injectoren het met flashlube al 120.000km uithoudt, dan is toch wel bewezen dat veel minder vermogende viercilinder turbo's (al dan niet gechipt) prima op lpg kunnen. Mits de brandstoftoevoer maar op orde is en daar zat nu juist het probleem. Met 4 injectoren kun je toch maximaal 200pk bij een 4-cilinder. Een 1.8t met GasFX is prima te combineren met Hirsch chiptuning.
De BSR tuning die ik overweeg brengt de 1.8t naar 215 pk. Dat zou dus betekenen dat ik in de praktijk tot "slechts" ca. 200 pk ga als ik de standaard GasFX installatie neem, wat nog steeds een flinke toename is. Wil ik die extra 15 pk ook nog hebben, dan moet ik een LPG installatie nemen met grotere injectoren (zeg maar "GasFX modified"). Klopt het wat ik hier zeg?
Extra slijtage is minimaal, want een Trionic8 kop gaat sowieso een keer gereviseerd worden. (tussen de 50.000-200.000km op lpg rijden) Met de toepassing van flashlube kun je dit lang uitstellen. Ga je over de 200pk kun je grotere injectoren nemen of een 5e injector bij laten plaatsen. Als je kijkt naar het lijstje van Saabs met 4-cilinderturbo met meer dan 200pk op lpg, dan is wel duidelijk dit wel degelijk een 'veilige' combinatie is. Dat het wordt afgeraden door Vialle en Saab NL is omdat het niet ondersteund en ontwikkeld is onder hun auspiciën. Het is een soort zelfontwikkeld systeem van een bepaalde inbouwer.
Kan je me ook vertellen welke inbouwer dit is? Doel je dan op Mesman? En, niet onbelangrijk, geeft die inbouwer garantie vergelijkbaar met GasFX (dat kan ik zelf checken natuurlijk zodra ik weet om welke inbouwer het gaat)?

elvirisimo
Geregistreerd lid

Bericht door elvirisimo » di 06 jan, 2009 18:53

1.8t is opel/GM motor - hiermee heb ik geen ervaringen

mogelijk dat ze op de opel forum's meer over deze kunnen vertellen in combinatie met lpg

Welicht flashlube is geen slechte investering

215pk zou in sommige situaties ook met de gewone (witte) injectoren gaan

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » di 06 jan, 2009 19:03

elvirisimo schreef:1.8t is opel/GM motor - hiermee heb ik geen ervaringen
De 1.8i is zeker een Opel-motor. Maar de 1.8t volgens mij niet. Dat is gewoon een gedowntunede 2.0t of 2.0T, de 1.8t heeft zelfs een distributieketting...

EricDH
Geregistreerd lid

Bericht door EricDH » di 06 jan, 2009 19:44

[]Wat de oorsprong van het blok is weet ik niet, maar het is in ieder geval dezelfde als de 2.0t, en volgens mij ook de 2.0T. Ik heb weleens ergens gelezen dat het basis gietstuk van GM/Opel is, maar dat de rest door Saab zelf wordt gedaan.

sjoerdk
Geregistreerd lid

Bericht door sjoerdk » di 06 jan, 2009 19:49

Zover ik weet is de 1.8t (gewoon een 1.998 cc) identiek aan de 2.0t (175 pk) en de 2.0T (210 pk), door andere software is er verschil in het motorvermogen, dat is alles.

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » di 06 jan, 2009 20:13

Dat boeit verder niet, wat wel interessanter is: er zijn al meerdere forummers met gechipte en ongechipte 9-3 sportsedans met die motor op lpg met goede ervaringen.... Mesman heeft veel ervaring met het 5e injector verhaal en de werkt sinds kort ook met grotere injectoren. Alternatief adres voor een Vialle LPi met 5e injector is Allround LPG in Spijkenisse. Beide inbouwers geven 2 jaar garantie op de installatie. Enige verschil met GasFX is dat dat ook vanuit de dealers/importeur van Saab wordt gepromoot. Voor overmatige slijtage aan de cilinderkop hoef je in beide gevallen echter niet aan te komen. Belangrijkste is dat de garantie op de installatie gewoon óók 2 jaar bedraagt. GasFX is gewoon een label van een goed doorontwikkeld en ondersteund systeem.

EricDH
Geregistreerd lid

Bericht door EricDH » di 06 jan, 2009 22:10

davidjoost schreef:Dat boeit verder niet, wat wel interessanter is: er zijn al meerdere forummers met gechipte en ongechipte 9-3 sportsedans met die motor op lpg met goede ervaringen.... Mesman heeft veel ervaring met het 5e injector verhaal en de werkt sinds kort ook met grotere injectoren. Alternatief adres voor een Vialle LPi met 5e injector is Allround LPG in Spijkenisse. Beide inbouwers geven 2 jaar garantie op de installatie. Enige verschil met GasFX is dat dat ook vanuit de dealers/importeur van Saab wordt gepromoot. Voor overmatige slijtage aan de cilinderkop hoef je in beide gevallen echter niet aan te komen.
Ik neem aan dat je hier bedoelt met "beide gevallen": zowel bij (1) GasFX als bij (2) de andere inbouwers.
davidjoost schreef: Belangrijkste is dat de garantie op de installatie gewoon óók 2 jaar bedraagt. GasFX is gewoon een label van een goed doorontwikkeld en ondersteund systeem.
Davidjoost, bedankt voor de informatie. Ik zal contact opnemen met beide genoemde inbouwers. Aangezien Allround LPG veel dichter bij mijn woonplaats is dan Mesman zal die waarschijnlijk mijn voorkeur hebben. Hopelijk hebben zij ook al ervaring met de nieuwere injectoren.

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » di 06 jan, 2009 23:57

sjoerdk schreef:Zover ik weet is de 1.8t (gewoon een 1.998 cc) identiek aan de 2.0t (175 pk) en de 2.0T (210 pk), door andere software is er verschil in het motorvermogen, dat is alles.
Dan moet je toch wat beter je boeken er op naslaan.
1.8t en 2.0t zijn op software na identiek. de 2.0T is mechanisch op meerdere vlakken anders.

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » wo 07 jan, 2009 1:13

[]wat is er anders aan dat blok dan? Qua onderstel weet ik dat er verschillen waren maar qua blok (inhoud, boring, slag) is het toch allemaal hetzelfde?

EricDH
Geregistreerd lid

Bericht door EricDH » wo 07 jan, 2009 8:42

Injectie schreef:
sjoerdk schreef:Zover ik weet is de 1.8t (gewoon een 1.998 cc) identiek aan de 2.0t (175 pk) en de 2.0T (210 pk), door andere software is er verschil in het motorvermogen, dat is alles.
Dan moet je toch wat beter je boeken er op naslaan.
1.8t en 2.0t zijn op software na identiek. de 2.0T is mechanisch op meerdere vlakken anders.
Betekent dat dan dat je eigenlijk onderdelen zou moeten vervangen als je de 1.8t laat tunen richting 200 pk (of meer)? Tuning bedrijven zoals BSR zeggen natuurlijk heel veel ervaring te hebben met deze auto's en precies te weten tot hoever ze kunnen gaan (en het feit dat ze betrokken zijn geweest bij het ontwikkelen van het motormanagement van de Koenigsegg zegt ook wel wat over hun expertise), maar toch...

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » wo 07 jan, 2009 22:59

Nee dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat de 2.0T inwendige verschillen heeft ten opzichte van de 2.0t. Mijn ervaringen met Hirsch tuning op de 1.8t/ 2.0t motoren (195 PK) Zijn prima. Geen problemen mee.

@ style Nokkenassen, Kleppen, Cilinderkop en nog wat randapparatuur.

richardl
Geregistreerd lid

Bericht door richardl » do 08 jan, 2009 20:02

Ten eerste welkom,heb al veel van dit forum opgestoken wat betreft LPI.
Ik heb een vraag voor de kenners wat betreft de nieuwe donkerbruine injectoren van Vialle.
Zelf heb ik een Seat leon 1.8 20VT op LPI deze was voorzien van witte injectoren.
Deze heb ik vervangen door de nieuwe donkerbruine dit omdat de auto met tuning te arm liep bij 5000rpm en begon te 'hikken'.
Na het monteren van de nieuwe injectoren liep de auto logischerwijs natuurlijk te rijk(fuel trim was -21%)
Aan de LPI diagnose bleek dit precies te kloppen deze gaf een verschil van 23% aan.
Er is een VW Passat programma ingezet en daarna had ik een verschil van 2%(iets te rijk).
Nu loopt de auto prima en totaal geen 'hikjes'.
Nu mijn vraag,als ik verder wil tunen tot bijvoorbeeld 260-270pk moeten dan de benzine injectoren vervangen worden?(deze kunnen 250pk doen ongeveer)
Of moeten de standaard benzine injectoren maximaan aangestuurt worden met chiptuning zodat de LPI injectors maximaal gaan geven.
Of zou er weer een ander programma in de LPI computer moeten?
Misschien dat iemand mij nog eens uit kan leggen wat precies de LPI computer doet.
Even een link van het topic voor de mensen die het interresant vinden:
http://www.tdisite.nl/viewtopic.php?t=4932

elvirisimo
Geregistreerd lid

Bericht door elvirisimo » vr 09 jan, 2009 12:27

Welkom LPI collega.

Wat je vragen betreft hier ben ik zelf ook niet uit. Ik verwacht dat het niet nodig is. Maar, meten is weten. Een wideband lambda (AFR) and EGT meters zouden je helpen (en voor saab canbus interface). Ik ben ook van plan om deze vraag uit te zoeken als ik de meters heb.

Leuke foto rapportage via die link :)

Plaats reactie