Saab 9-5 Aero op Prins VSI LPG omgebouwd

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Ernsth
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ernsth » wo 09 jul, 2008 0:06

Inderdaad : ik heb ook Volledig vertrouwen in Agit. Is net als bij Bubbaman een ervaringskwestie. Hij heeft ook ondervonden dat als het "net" niet goed is je dan niet met een kluitje in het riet gestuurd wordt, maar keurig en ONDER GARANTIE geholpen wordt.

Het verbruik is zoals ik rijd 1 op 8,5. Dat zegt meer over de rijstijl dan over de gasinstallatie.... Ik geniet van het koppel 8) . Een collega van mij reed vroeger met zijn Aero 1 op 5.... :evil:

Ik denk dat met een tweede verdamper het verbruik wat omlaag gaat. Wellicht naar 1 op 9,5 , zoals op benzine. De verdamper hoeft niet de hele tijd op volle toeren te draaien als zijn broertje meestoomt.

ioda011
Geregistreerd lid

Bericht door ioda011 » do 10 jul, 2008 11:41

Ernsth schreef: een 8mm leiding getrokken, ipv 6 mm , grotere kraan bij de tank, en programma beter afgesteld. Nog wat dingen, Richard heeft het verteld, maar ik weet ´t niet meer.
Hallo,
Ik zal zeer waarschijnlijk een 9-5 aero kopen. (2004 60.000km)
Maar eesrte ben ik op zoek van een garage in Frankrijk die mijn Saab op LPG kan zetten...
Normaal heb ik vandaag een garage gevonden (dichtbij Rijsel(Lille)) die met Prins werkt.
Het probleem is dat ze nooit op een aero gewerkt hebben :cry:
Aan wat moet ik aandacht geven? 8mm leiding, grotere verdamper, is de programma bij prins beschikkbaar? Of na de franse installatie, moet ik een afspraak nemen met een Nederlandse inbouwer om die te fijntunen? Wat betreft de bruine injector zijn ze al beschikbaar? Die heb ik niet gezien of de Prins website.
Andere opmerkingen?
What else...!

Bedankt voor uw advies!
Raphaël

Ps: Ik probeer zo juist/goed mogelijk nederlands te schrijven :oops:

Ernsth
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ernsth » vr 11 jul, 2008 0:18

Hi Raphaël,

Heel verstandig om een mooie Aero te kopen. Krijg je geen spijt van :D

Imho kan je 't beste naar Agit in Rijssen gaan. Ligt wel een eindje van Rijssel weg, maar daar hebben ze veel ervaring met het Prins systeem ( ze zijn de hoofddealer). De mooie set met gele injectoren, helemaal gefinetuned op de standaard Aero / modelwagen Bubbaman. Dat werkt perfect.

Mijn Aero gaat over de 250 pk grens heen, en dat kunnen de gele injectoren niet meer aan.

Ik weet niet of ze in het vervolg standaard Aero's met bruine injectoren gaan uitrusten, of het beproefde/ goed geteste en vele malen succesvol ingebouwde systeem met de gele injectoren inbouwen.

Neem desnoods een hotelletje in de buurt..
Rijssen ligt vlak bij het bruisende stadje Almelo. Ze hebben daar een straat, en een stoplicht. Dan springt het stoplicht op groen, dan Oranje, dan rood, en dan weer op groen... : er is altijd wel wat te doen in Almelo. ( vrij naar herman F.) :wink:

ioda011
Geregistreerd lid

Bericht door ioda011 » vr 11 jul, 2008 9:45

Bedankt,

Ik heb juist een email aan Agit doorgestuurd.
Wacht nu een bestek van hem.
Maar ik moet ook een franse garage vinden want de LPG moet in Frankrijk gekeurd worden...
Ik moet dus bespreken met die twee inbouwers:
- de installatie laten doen bij Agit
- de documenten laten doen bij een Franse Prins garage om de franse keuring te doen :?

of

- de installatie laten doen in Frankrijk + documenten
- daarna naar Agit gaan om die te nakijken/verfijnen...

Ik hou uw op de hoogte :wink:
Raphaël

Ernsth
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ernsth » za 12 jul, 2008 0:00

Success ermee, en laat ons weten hoe & wat..
Groet,
EJ

ioda011
Geregistreerd lid

Bericht door ioda011 » ma 17 nov, 2008 15:29

Ernsth schreef:en laat ons weten hoe & wat..
voilà!

Vanaf zaterdag is mijn 9-5 Aero (MY04) op LPG :D . Eindelijk heb ik de installatie hier in België laten doen. (Bij een garage die aan Franse installatie gewoon was! Speciaal regeling in Frankrijk) Hij had nooit op een Aero gewerkt maar wel op een Volvo T5R bijvoorbeeld, ik kon dus hem vertouwen...

De installatie is dus in België en in Frankrijk gekeurd...

Het is een BRC systeem met een stako tank van 67l (in plaats van de reservewiel)

Mvg,

Bubba
Geregistreerd lid

Bericht door Bubba » do 29 jan, 2009 17:57

Zo. BSR stage 1 zit erin. Zo te voelen lijkt het een andere auto :)!
De VSi installatie trekt het heel behoorlijk; alleen bij volgas even een kleine aarzeling. Ik kijk het een poosje aan; wellicht toch maar niet naar de bruine injectoren.
Nog steeds weinig verschil t.o.v. benzine; de hapering zit daar echter niet in.
The story continues..... ;)

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » do 29 jan, 2009 18:13

Gaaf zeg Bubbaman, die performance-upgrade! Ik ben erg benieuwd wat je ervaringen in de toekomst zullen zijn. Wellicht dat onze Aero ook nog een keer stage 1 krijgt, van Hirsch/Abbott/Maptun of BSR? Nu maar hopen dat je blok niet ploft, want met een te arm mengsel rijden is nooit goed... :wink:

Bubba
Geregistreerd lid

Bericht door Bubba » do 29 jan, 2009 19:36

:thinkof:

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » do 29 jan, 2009 20:10

Excuses.... :oops: was het woordje niet vergeten, maar dat had je hopelijk wel door! :wink:

Bubba
Geregistreerd lid

Bericht door Bubba » do 29 jan, 2009 21:20

davidjoost schreef:niet vergeten, maar dat had je hopelijk wel door!
Wat dacht je zelf.... :twisted: Moet kunnen, nietwaar?

Ernst, hoe gaat-ie nu?? Nog steeds happy??

Ernsth
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ernsth » zo 01 feb, 2009 20:55

[]Hi, sorry : was een paar dagen uit de lucht ivm communicatie training van ons bedrijf :roll: > heb ik echt nodig 8)
Hutje op de hei - sessie. Anyway : nix nieuws geleerd.. wel veel lege flessen wijn....

Geweldig, Rob, je update naar stage 1! Ik ben echt blij voor je!
We zouden eens samen moeten testen..
Bij mijn Aerootje alles nog dik ik orde, loopt nog steeds erg lekker op gas, had alleen met de vreselijke kou eens een "doortrekhikje" ik denk door een bevroren verdamper ofzo.. Ook nooit meer last van gehad na die ene keer.
Verder alles "live & kicking".

Waar merk jij het verschil in performance? Waarom heb je voor BSR gekozen?

Cheers,

Bubba
Geregistreerd lid

Bericht door Bubba » zo 01 feb, 2009 23:47

:coldsnow: "hutje op de hei"... Blij dat ik daar vanaf ben!
Maar goed, zal wel een reden hebben. De "teambuilding" werkte meestal wel :drunksingers: ;)

Ik heb nog niet echt iets kunnen proberen, maar het voornaamste wapenfeit is dat ik de "S"-stand niet meer nodig heb! Veel meer trekkracht onderin, en een kick-down is nu ook echt een knal in de rug :)
Ook het 80-120 traject gaat behoorlijk sneller. Normaal gesproken op volle turbodruk schakelde hij bij plm. 110 naar de 3e, maar nu pas bij 125..... En er is ook meer druk nu (volgens de meter; normaal net in het rood op de grens van zwart; nu plm. 2mm in het rood). De turbo komt ook sneller in.
Dat ff in het kort. Ik heb dus bereikt wat ik graag wilde: meer torque bij gelijke rijstijl.

En BSR heb ik gekozen omdat ik daarmee makkelijk terug kan naar origineel; ik wist gewoonweg niet hoe de Prins installatie zich zou gaan gedragen, en in geval van problemen zou ik de standaard mapping weer terug kunnen flashen.
Maar tot nu toe petje af; theoretisch 273PK en 410Nm werkt dus gewoon met de 4 gele injectoren en één verdamper.

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » ma 02 feb, 2009 1:44

[]Indrukwekkende ervaringen! :D Ik moet echt eens een keer een rit met die Aero van jou maken, Bubbaman! :wink: Misschien organiseer ik nog een keer een 'snelle Saab op lpg'-meeting! :lol: Er is 1 ding in je verhaal wat ik niet helemaal snap, het dikgedrukte gedeelte.

De versnellingsbakverhoudingen en overbrenging blijft na tuning natuurlijk gewoon gelijk, maar ik kan me niet voorstellen dat de bak 15km/uur later opschakelt. :shock: Of trok hij eerst nooit verder dan 5500tpm door en nu opeen tot 6200tpm de begrenzer in? :? Ik weet niet welke toerentallen bij welke snelheid horen, maar normaal gesproken blijft het maximale (uiterste) schakelmoment bij een automaat toch gelijk - zou je denken...

Bubba
Geregistreerd lid

Bericht door Bubba » ma 02 feb, 2009 8:20

Geen idee waarom, maar voorlopig is dat wel de conclusie. Normaal gesproken deed-ie dat alleen in de "S"-stand; wellicht heeft het daarmee te maken.
De software heeft ook iets met de grens van de topsnelheid gedaan (ligt nu bij 270 km/u). Maar dat is natuurlijk theoretisch en heb ik puur uit de documentatie van de leverancier.

Plaats reactie