Tanks "tunen" mogelijk?

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » vr 16 nov, 2007 10:36

Sander schreef::offtopic:
Ach LPG is niet zo gevaarlijk ;)
Toen ik nog studeerde had ik een bijbaantje bij een bediende pompstation (waar zie je die nog??).
Haha. Toch niet de Shell aan de lawiekse allee?
Zo'n verhaal over mensen die een geleende auto willen vol tanken met gas en dat de nippel er nog zit na een verwijderde gasinstallatie heb ik wel meer gelezen, lijkt me geen pretje. Toen bij mijn 9000 de gasinstallatie werd uitgebouwd, moest de vuldop ook volledig onklaar gemaakt worden, dat is een vereiste nu. Wel terecht...

Sander
Forum Admin

Bericht door Sander » vr 16 nov, 2007 10:42

nelfrikandel schreef:Haha. Toch niet de Shell aan de lawiekse allee?
Nee, in het altijd spannende Nieuwkuijk bij Transport bedrijf Kuijs. Nu is het tankstation helemaal vernieuwd, maar volgens mij wordt er nog steeds bediend getankt.
De Shell aan de Lawickse Allee is volgens mij altijd zelfbediening geweest.

Gr.
Sander

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » vr 16 nov, 2007 11:04

ik tankte vorige week ineens 73 liter.. terwijl volgens berekening niet meer dan ca 64 zou moeten kunnen. het was wel koud... maar dat de Shell pomp daar zo mee om zou gaan :? of zou het de afsluiter bij mij zijn ? iets om in de gaten te houden.

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » vr 16 nov, 2007 12:32

hey
als je een tank hebt in de vorm van een torpedo is het te doen
vlotter eruit halen
zaag deze af en zet er een puntlas op in de stand dat deze leeg zou zijn
klaar
is altijd verboden ten deze tijde ; andere dingen ook daarom maken ze wetten om ze te kunnen omzeilen :)
wie zonder zonde is werp maar
mvg werner

plafundum
Geregistreerd lid

Bericht door plafundum » vr 16 nov, 2007 13:33

nelfrikandel schreef:Ik heb zes jaar een 76'er Mercedes W123 gereden met een 80 liter gastank, waar ik als ik helemaal leeg was gereden, in het bijzonder bij het pompstation hier net over de grens in Poppel, België regelmatig 85 :!: liter in kon tanken. Ik wist niet beter dan dat dit normaal was, en heb dat ook altijd, zomer of winter, gedaan. Er is nooit iets geks gebeurd. HAd wel een lekkere actieradius op gas met die auto :wink:
Herkenbaar, ik heb ook wel eens 75 liter in een 80 liter tank in B gekregen, normaal hield die bij 64 wel op. Maar nooit meer dan 80 liter.... Herkenbaar, die lekkere actieradius!
Sander schreef::offtopic:
Hoe explosief is LPG nou helemaal? ;)
Gr.
Sander
What the f*ck, wat een verhaal.....

jev
Geregistreerd lid

Bericht door jev » vr 16 nov, 2007 13:58

Sander schreef:Koppelstuk aangesloten op de auto, en tanken maar. Ik dacht nog, wat een vreemd geluid.. Toch maar gestopt en de verkoper gevraagd of hij de kofferbak wilde openmaken. GEEN gastank!!
Dat verhaal heb ik eerder gehoord. Aan de andere kant, zolang LPG nog vloeibaar is, is het niet zo heel erg brandbaar. Zodra LPG daarentegen in gasvormige toestand overgaat...

Anyway, de allereerste tankbeurt herinner ik me ook nog goed. Wist ik veel hoe veel benzine er in een 99 ging... tot de pomphouder uit z'n winkeltje kwam rennen en de noodstop bediende. Bleek dat ik al in een flinke plas met benzine stond...

Turbobakk
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Turbobakk » vr 16 nov, 2007 14:05

Ik heb een 85 liter tank volgens de inbouwpapieren, waar in theorie dus maximaal 68 liter in zou gaan. Ik heb de tank 2 a 3 keer leeggereden, maar nooit meer kunnen tanken dan 62 liter. Kan dat dan een verkeerde afstelling van de vlotter zijn en is dat eenvoudig te verhelpen?

GHIA
Geregistreerd lid

Bericht door GHIA » vr 16 nov, 2007 14:20

LPG is hardstikke veilig ... :thumbup:

Het zijn ook maar een barretje of 8 wat er in gepompt wordt.

Maar, als je nu de tank helemaal vult met LPG, dan is je reserve marge weg, aangezien een gas nog gecomprimeert kan worden, maar een vloeistof niet.
Zolang er niets gebeurt, zal je ook geen problemen ondervinden met de tank, de vraag is of je verdamper er vrolijk van wordt, maar bij een ongeluk of brand ... :?
Gevaarlijk kan het ook worden als je bv in de winter de tank 100% vult en dan een (parkeer)garage inrijdt, daar is het warmer en het LPG zet uit, kan nergens heen en gaat afblazen, met alle gevaren van dien.

Gevonden op : http://64.233.183.104/search?q=cache:m1 ... cd=1&gl=nl

¹ Uit oogpunt van veiligheid is het raadzaam de LPG-tank tot maximaal 80% te vullen. Een 80% vulbegrenzer zorgt hiervoor. De tank is tot dat niveau gevuld met vloeibaar gas en de rest (ca 20%) bevat gas in de vorm van damp. Bij brand koelt het vloeibare LPG de tankwand. De druk in de tank loopt, door toename van temperatuur, uiteraard op, maar de veerbelaste veiligheidsklep blaast bij 25 bar de overdruk af. Dit proces herhaalt zich tot het moment dat de brand geblust en de tank voldoende afgekoeld is of de tank volledig afgeblazen en leeg is.

Het herhaalde afblazen van de overdrukklep, waarbij overigens LPG in dampvorm wordt afgeblazen, veroorzaakt steeds een langwerpige steekvlam van enige meters. Dit is tevens een indicatie dat er een LPG-tank, gevuld met LPG, aan boord van de kampeerauto is. Uit proeven is gebleken dat een 80% gevulde tank na ongeveer 10 à 15 minuten leeg is. Er is dan voldoende tijd voor de ter plaatse aanwezige personen op veilige afstand (ca 150 m) van de brand te komen.

De eventueel aanwezige gasflessen, gevuld met propaan of butaan, geven deze indicatie niet en knallen, zonder enige voorafgaande waarschuwing, uit elkaar. Op welk moment dat gebeurt weet niemand. Ik adviseer u dan ook de gasflessen gedurende de winterstalling uit de gasbun te verwijderen en op een andere plaats te bewaren.

Honderd procent veiligheid is nooit te garanderen. Wanneer de LPG-tank bijna geen vloeibaar gas meer bevat kan de tankwand dat niet meer door het vloeibaar gas wordt gekoeld, door hoge temperaturen gaan scheuren. Het resterende gas ontsnapt via deze opening uit de tank, het vloeibaar gas expandeert en vormt een grote gaswolk die uiteraard direct vlam vat. Het gevaar bestaat dat de tank alsnog uit elkaar klapt.

elvirisimo
Geregistreerd lid

Bericht door elvirisimo » vr 16 nov, 2007 16:33

Turbobakk schreef:Ik heb een 85 liter tank volgens de inbouwpapieren, waar in theorie dus maximaal 68 liter in zou gaan. Ik heb de tank 2 a 3 keer leeggereden, maar nooit meer kunnen tanken dan 62 liter. Kan dat dan een verkeerde afstelling van de vlotter zijn en is dat eenvoudig te verhelpen?
Bij een Lpi heb je met twee dingen te maken.

1. LPG pomp die een aantal liters van je tank vermindert (rond 5 liters, vaak wordt er beweerd dat je met lpi 75% kan vullen, maar een pomp heeft een vaste inhoud)
2. Vlotter die je kan "fine tunen"

onno2
Geregistreerd lid

tank tunen

Bericht door onno2 » vr 16 nov, 2007 20:28

Hallo,

Tank tunen kan technisch dus gewoon, vlotter voor de gek houden (gewoon stangetje buigen).

Alleen: probleem, als je tank bomvol zit, loopt er vloeibaar gas je LPI pomp in door de tankontluchting. Gevolg: pomp loopt vast, want de olie in de motor voor de smering van het lager wordt geconsumeerd door het gas.

En dit is ook gelijk het probleem van de haperende vlotters in de Vialle tanks, je tankt hem dan te vol, pomp aan gort. 700 EURO weg

Bij mijn tank is dit ook gebeurd en nu (bij de tweede kapotte pomp) hebben we de pomp ontluchting met een magneet op het hoogste punt van de tank bevestigd (middels een verlengslangetje). Natuurlijk na de pomp weer te reviseren.

Vialle is namelijk zo slim geweest de pomp ontluchting op de pomp te maken, vlak boven het nivo van het LPG..... Super hard remmen of radicaal bochtenwerk of optrekken, kan dus al LPG in de pomp veroorzaken.

Onno

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » vr 16 nov, 2007 22:18

Sander schreef:Hoe explosief is LPG nou helemaal?
LPG is een mengsel van propaan en butaan; explosief tussen resp. 2,1% - 9,5% en 1,8% - 8,4% in lucht, maar in een LPG tank zit uitsluitend 100% LPG, als vloeistof onder druk of als gas onder atmosferische druk bij een 'lege' tank, er zit nooit een lucht/LPG mengsel in en de tank zal dus nooit exploderen.

Explosiegrenzen benzine(damp); 1,4% - 7,6% en het probleem is dat een bij een ongeluk gescheurde benzinetank gaat lekken waarbij de benzine over de grond wegloopt, verdampt en een groot gebied explosief in de hens kan zetten. Bovendien bevat een lege benzinetank wél een lucht/benzinedampmengsel die dus tussen de 1,4% en 7,6% explosief is.
(Bekend is het verhaal uit WW2 van bommenwerpers naar Duitsland; op de heenvlucht vlogen de volle benzinetanks 'alleen maar' in brand als de vliegtuigen werden geraakt door luchtafweer, maar op de terugvlucht explodeerden de dan halflege tanks...)

Áls een LPG tank al scheurt, lekt het gas weg, omhoog en verdwijnt.

Ter vergelijking; de explosiegrenzen van waterstof zijn 4% - 75%, dat is dus echt oppassen...

karel koekjes
Geregistreerd lid

Bericht door karel koekjes » vr 16 nov, 2007 23:20

Werkdruk van een lpg installatie is ongeveer 8 bar.
Het overdrukventiel in de tank gaat open bij 10 bar,en loost dan via een slang onder de auto.

Alle tanks zijn gecontroleerd op een belasting van ongeveer 30 bar geloof ik,dus er is weinig kans dat ze uit elkaar ploffen zonder overdrukbeveiliging.De meeste tanks werden door WVM gemaakt in Vriezenveen,ben wel eens in de fabriek geweest.

De 80% vulling is destijds bepaald door de wet op het stoomwezen,ongeveer in 1980.

Meer aktieradius betekent meer risico..Het kan wel,echter je moet ALTIJD nadenken met tanken,parkeren in een garage,stallen met een (bijna) volle tank,en hopen dat je vriendin dit ook doet...

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » za 17 nov, 2007 0:13

72sonett-III schreef:
Sander schreef:Hoe explosief is LPG nou helemaal?
LPG is een mengsel van propaan en butaan; explosief tussen resp. 2,1% - 9,5% en 1,8% - 8,4% in lucht, maar in een LPG tank zit uitsluitend 100% LPG, als vloeistof onder druk of als gas onder atmosferische druk bij een 'lege' tank, er zit nooit een lucht/LPG mengsel in en de tank zal dus nooit exploderen.

Explosiegrenzen benzine(damp); 1,4% - 7,6% en het probleem is dat een bij een ongeluk gescheurde benzinetank gaat lekken waarbij de benzine over de grond wegloopt, verdampt en een groot gebied explosief in de hens kan zetten. Bovendien bevat een lege benzinetank wél een lucht/benzinedampmengsel die dus tussen de 1,4% en 7,6% explosief is.
(Bekend is het verhaal uit WW2 van bommenwerpers naar Duitsland; op de heenvlucht vlogen de volle benzinetanks 'alleen maar' in brand als de vliegtuigen werden geraakt door luchtafweer, maar op de terugvlucht explodeerden de dan halflege tanks...)

Ter vergelijking; de explosiegrenzen van waterstof zijn 4% - 75%, dat is dus echt oppassen...

heb ook nog nooit een probleem gehoord/gelezen/gezien met lpg als het op een crash gaat.

vraag me wel eens af waarom we zo lastig in de bebouwde kom aan LPG kunnen komen..ja wetgeving dat begrijp ik maar als het om gevaar gaat is het overdreven.

Stage_01
Geregistreerd lid

Bericht door Stage_01 » za 17 nov, 2007 10:30

dit kan vrij makkelijk door de vlotter van die foto er uit te schroeven, een gedeelte van het "pur" pijpje af te zagen en vervolgens een niet al te groot gat in te boren. Vervolgens prop je daar een stuk lood in.
resultaat; de vlotter blijft naar beneden hangen, ook als het gas niveau in de tank stijgt. Wel eerst de tank goed leeg rijden. Redelijk makkelijk uit te voeren en je hebt er geen lasapparaat voor nodig.

risico's? ik heb het meerdere malen gedaan bij mijn auto's (vooral bij de oude ringtank - daar ging netto maar 45 ltr. in - en na modificatie gewoon dik 58 ltr.)
theoretisch bestaat er het risico dat na het tanken (100% dus) en vervolgens wordt de auto in de volle zon gezet dat via het expansieventiel enig LPG wordt uitgeblazen.
praktisch rijdt je gewoon weer een paar kilometer en is de tank direct weer een paar liter leger.

LPi tank's van Vialle; daar waag ik me niet aan; die tank is voorzien van een pomp die de druk op bouwt en dat is nogal gevoelig en duur spul.

btw; lpg tanks zijn erg veilig, veeeel veiliger dan iedere benzine tank!

Koert
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Koert » za 17 nov, 2007 11:05

Ik ben goed thuis in de wereld van lpg en daarom wil ik graag even reageren voordat mensen gaan lopen experimenteren met hun lpg tank.
Helaas is het zo'n feest niet. Lpg is namelijk zwaarder dan lucht en blijft op de grond en in afvoerputjes hangen. Dat is ook de reden dat lpg voertuigen in het buitenland (waarom in Nederland niet weet ik niet) b.v. niet in parkeergarages mogen staan.

LPG is veilig, mits je je aan de voorgeschreven normen houdt. De 80% vulbegrenzing zit er niet voor niets op. In extreme situaties, heb je die expansieruimte nodig. Je tankt gas vanuit een ondergrondse tank (koud) in je auto. Die zet je vervolgens in een warme garage net nadat je hebt getankt. Heb je die expansieruimte niet, dan springt bij 27 bar de veerveiligheid open omdat de vloeistof niet kan uitzetten. Er stroomt vervolgens gas naar buiten. Dat verzamelt zich op de vloer met alle risico's vandien. Niet mee gaan lopen klooien dus is mijn mening. De barstdruk van een tank is overigens 100 bar.

Plaats reactie