Info Saab 900 "Forty"
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Info Saab 900 "Forty"
Wie weet er meer over de Forty? Ikzelf vind dit een supergave uitvoering, een degelijk "working man" saab met degelijke injectiemotor en pluche interieur (een aantal zijn ook af-fabriek met LPG-onderbouw geleverd), maar toch ook comfortabel en luxe dankzij standaard elektrsich pakket en schuifdak en een tikje sportief door de Le Mans blauwe kleur, origineel geleverde turbovelgen, de forty transfers en de standaard spoiler. Helaas blijken de Forty's wel vaak last te hebben van roest.
Ik ben benieuwd of er een officiele brochure bestaat van de Forty (kan daar niks over vinden), of dat hij als leverbaar model staat in de MY90 folder oid, en hoeveel er in totaal verkocht zijn, iemand enig idee? Voorzover ik weet is deze uitvoering alleen geleverd in Nederland, ik denk dat er zo'n 300 stuks verkocht zijn maar dat is maar een wilde gok.
Dus, wie weet meer? Ik hou me graag aanbevolen voor brochures of andere informatie. Ook als je zo'n auto te koop ziet hoor ik het graag (ben er net een misgelopen helaas).
Ik ben benieuwd of er een officiele brochure bestaat van de Forty (kan daar niks over vinden), of dat hij als leverbaar model staat in de MY90 folder oid, en hoeveel er in totaal verkocht zijn, iemand enig idee? Voorzover ik weet is deze uitvoering alleen geleverd in Nederland, ik denk dat er zo'n 300 stuks verkocht zijn maar dat is maar een wilde gok.
Dus, wie weet meer? Ik hou me graag aanbevolen voor brochures of andere informatie. Ook als je zo'n auto te koop ziet hoor ik het graag (ben er net een misgelopen helaas).
-
De900C-GAS
- Geregistreerd lid
-
Constant
- Donateur (7x)

Re: Info Saab 900 "Forty"
Je gegevens tot dusver matchen in ieder geval met die van mij.Sapphire schreef:Wie weet er meer over de Forty? Ikzelf vind dit een supergave uitvoering, een degelijk "working man" saab met degelijke injectiemotor en pluche interieur (een aantal zijn ook af-fabriek met LPG-onderbouw geleverd), maar toch ook comfortabel en luxe dankzij standaard elektrsich pakket en schuifdak en een tikje sportief door de Le Mans blauwe kleur, origineel geleverde turbovelgen, de forty transfers en de standaard spoiler. Helaas blijken de Forty's wel vaak last te hebben van roest.
Turbovelgen? Als dat Sunbursts zijn, dan klopt dat. Stabilisatiepakket was ook standaard. Je ziet ze verder nog met wisselende accessoires (electrische antenne, achterruitenwisser, ac). Roest vind ik op de bekende plekken. De wagen staat in principe al 12jaar van de 19 binnen, maar wel aan de kust. Als "gewoon i-tje" vind ik ze persoonlijk wat ondergewaardeerd en eindigen ze vaak in stukjes.
Groeten,
Constant
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Ah, stabilisators dus ook standaard - wist ik nog niet!
Achterwisser is waarschijnlijk gewoon een optie die een aantal Forty kopers hebben besteld.
Met turbo velgen bedoel ik idd Sunburst, deze werden op de T8 geleverd een aantal jaren en hebben de bijnaam "Turbo '85" gekregen.
Elektrische antenne was voorzover ik weet niet standaard op de Forty, maar natuurlijk een leuke optie om het elektriek pakket (elektrische ramen, spiegels, schuifdak) aan te vullen...
Nu ben ik nog benieuwd naar de aantallen... Hoeveel Forty's zijn er? Wie weet het
Achterwisser is waarschijnlijk gewoon een optie die een aantal Forty kopers hebben besteld.
Met turbo velgen bedoel ik idd Sunburst, deze werden op de T8 geleverd een aantal jaren en hebben de bijnaam "Turbo '85" gekregen.
Elektrische antenne was voorzover ik weet niet standaard op de Forty, maar natuurlijk een leuke optie om het elektriek pakket (elektrische ramen, spiegels, schuifdak) aan te vullen...
Nu ben ik nog benieuwd naar de aantallen... Hoeveel Forty's zijn er? Wie weet het
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Heb hier nog een mooie aanvulling op het topic, zojuist ingescanned. In de advertentie worden de originele opties (t.w.v. ruim f. 12.000,-) van de Forty genoemd, dus dat hebben we nu mooi zwart op wit regelrecht van Saab Nederland.
Originele optielijst van de Forty:
* Elektrisch schuifdak
* Elektrisch bedienbare ramen en spiegels
* 3-spaaks sportstuurwiel
* Spoilerset
* Extra stabilisatorstangen
* Lichtmetalen velgen
* Decente striping (die het sportieve karakter accentueert)
* Le Mans blauw metallic lak
Elektrische antenne was dus niet standaard, maar de meesten hebben deze er wel opzitten (imho logische aanvulling op de elektrische ramen, spiegels en schuifdak).
Nieuwprijs (schrik niet!) f. 59.250,-
Opmerkelijk: de Forty is alleen "dit jaar" verkrijgbaar (we spreken van 1990) en werd op 6 april geïntroduceerd. Eigenlijk was hij dus maar een half modeljaar leverbaar, aangezien in September 1990 al modeljaar '91 z'n intrede deed.
(klikbaar voor full-size)

Originele optielijst van de Forty:
* Elektrisch schuifdak
* Elektrisch bedienbare ramen en spiegels
* 3-spaaks sportstuurwiel
* Spoilerset
* Extra stabilisatorstangen
* Lichtmetalen velgen
* Decente striping (die het sportieve karakter accentueert)
* Le Mans blauw metallic lak
Elektrische antenne was dus niet standaard, maar de meesten hebben deze er wel opzitten (imho logische aanvulling op de elektrische ramen, spiegels en schuifdak).
Nieuwprijs (schrik niet!) f. 59.250,-
Opmerkelijk: de Forty is alleen "dit jaar" verkrijgbaar (we spreken van 1990) en werd op 6 april geïntroduceerd. Eigenlijk was hij dus maar een half modeljaar leverbaar, aangezien in September 1990 al modeljaar '91 z'n intrede deed.
(klikbaar voor full-size)

-
Style&Co
- Moderator + Donateur

ken de advertentie, wel saillant dat de auto op de postert niet in lemans blue afgebeeld staat... forty edition was namelijk volgens mijn info niet ook nog in lichtblauw metallic (irridium blue) leverbaar.
Dat zijn helemaal witte raven (lichtblauwe beter gezegd). Volgens mij is er een SF-er die een Irridium forty heeft
Dat zijn helemaal witte raven (lichtblauwe beter gezegd). Volgens mij is er een SF-er die een Irridium forty heeft
-
Sapphire
- Donateur (7x)

-
Sapphire
- Donateur (7x)

Oke, zou kunnen maar dan gaat het idd om een eenmalig demo-model, is fabrieksaf (als in: geproduceerd voor de klant) nooit geleverd anders dan Le Mans blue. Maar uiteraard kan Saab best wat eigen probeersels hebben gemaakt, ben ik niet mee bekend.
De auto op de foto van de advertentie mist trouwens ook de striping en is vermoedelijk idd niet donkerblauw.
De auto op de foto van de advertentie mist trouwens ook de striping en is vermoedelijk idd niet donkerblauw.
-
Sander
- Forum Admin