Turbo hapert bij acceleratie

1978-1993
Gebruikersavatar
Blackboxer07
Geregistreerd lid
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 13 jan, 2016 19:43
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Turbo hapert bij acceleratie

Bericht door Blackboxer07 » vr 22 mei, 2026 11:15

Hoi, sinds een ritje op het circuit Zandvoort, geen race, begon bij stevige acceleratie de motor te sputteren. Week later bij gebruik kwam dit weer naar boven.
Test bij stilstand en flinke dot gas ook.
Wat kan dit betekenen?
Het is een fpt uit 1992.

GroetS,

Hans

Gebruikersavatar
silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 2040
Lid geworden op: ma 31 dec, 2018 12:27
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Turbo hapert bij acceleratie

Bericht door silvandam » vr 22 mei, 2026 11:25

Ik zou dit probleem eerder in de hoek van brandstof/ontsteking zoeken, gezien het feit dat het bij stilstand ook gebeurt. Succes!
Saab 99 L MY1974, Veronagroen
Saab 96 MY1978, Bordeauxrood
Saab 900 GLE MY1984, Platinablauw
Saab 900S cabrio MY1992, 170 Zwart
Saab 900 TurboS cabrio MY1993, Lemansblauw
Volkswagen T3 1.9td MY1983, Medium Blue
Peugeot 205 GT MY92, 1.6 automaat

Gebruikersavatar
Blackboxer07
Geregistreerd lid
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 13 jan, 2016 19:43
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Turbo hapert bij acceleratie

Bericht door Blackboxer07 » vr 22 mei, 2026 11:54

Dank, bij het rijden zonder gebruik van het vol accelereren komt ze wel gewoon op toeren en illegale snelheden dus zou dan verwachten dat de motor dan ook hapert bij ontsteking of brandstof problemen.

Gebruikersavatar
Michail
Geregistreerd lid
Berichten: 336
Lid geworden op: di 09 mar, 2004 13:47
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Turbo hapert bij acceleratie

Bericht door Michail » vr 22 mei, 2026 12:10

Hoe zien de bougies eruit?
900 Turbo 16S '84

Gebruikersavatar
Blackboxer07
Geregistreerd lid
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 13 jan, 2016 19:43
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Turbo hapert bij acceleratie

Bericht door Blackboxer07 » vr 22 mei, 2026 12:54

Goeie vraag, moet ik checken, zitten er 5k in.

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 9273
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Turbo hapert bij acceleratie

Bericht door Saapie » vr 22 mei, 2026 12:59

Vacuum leidingen eerst controleren; dan stap voor stap zaken uitsluiten.
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.

Gebruikersavatar
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5780
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Turbo hapert bij acceleratie

Bericht door 9323 » vr 22 mei, 2026 13:13

Brandstofdrukregelaar is ook hier verdacht! Rustig gasgeven gaat meestal wel goed als die kapot is, maar stevige dot gas resulteert in gepruttel. Even vacuümslang van het tuutje trekken en snuffelen, dan weet je genoeg.
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 300.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 51000km

Gebruikersavatar
Blackboxer07
Geregistreerd lid
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 13 jan, 2016 19:43
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Turbo hapert bij acceleratie

Bericht door Blackboxer07 » vr 22 mei, 2026 15:30

Dank, uw hulp geeft richting in het onderzoek. Nu even met de caravan op pad

Gebruikersavatar
1001760
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 3343
Lid geworden op: vr 03 mar, 2006 0:36
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Turbo hapert bij acceleratie

Bericht door 1001760 » vr 22 mei, 2026 21:51

Achter de 900?
Saab 9-5 2.3 Turbo aero Estate 04-'06 260 pk - RIP
Iets elektrisch

[size=50]ex: 900 turbo 4d '81; 900i LPG 4d '87; 900i LPG 3d '90; 900c LPG 4d '88; 900S NG 3d '94; 900 turbo 5d '92; 9-5 3.0 estate '99; 9-5 aero estate LPG '03; 9-3 SE 1.8i LPG '05, 9-3 SE 1.9 TiD '09; 9-5 1.9 TiD Estate '07[/size]

Gebruikersavatar
Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 12749
Lid geworden op: wo 15 okt, 2008 23:44
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: Turbo hapert bij acceleratie

Bericht door Krizzie » vr 22 mei, 2026 21:54

Rotor/Verdeler kap een tikkie gekregen misschien?
-MY91 Witte T5.5'ed, GT2860rs, 900 Aero: Meer info en foto's hier

Gebruikersavatar
Blackboxer07
Geregistreerd lid
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 13 jan, 2016 19:43
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Turbo hapert bij acceleratie

Bericht door Blackboxer07 » za 23 mei, 2026 14:23

1001760 schreef:Achter de 900?
Zou wel leuk staan maar toch de Sub er voorgezet, is daar toch beter voor geschikt dan de CaabAfbeelding

Gebruikersavatar
Blackboxer07
Geregistreerd lid
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 13 jan, 2016 19:43
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Turbo hapert bij acceleratie

Bericht door Blackboxer07 » za 30 mei, 2026 18:00

Zojuist een bestelling gedaan bij RenD
Verse bougies
Verse kabels
Verdeelkap
Rotor
O ring
Dit na een gesprek met de verhuizende Saabspecialist Zaanstad, of wordt dit Saabspecialist Uitgeest we gaan het beleven
Het is eenvoudig zelf te doen en sluit al een aantal dingen uit.

GroetS,
Hans

Gebruikersavatar
Injectie
Moderator
Berichten: 10578
Lid geworden op: wo 20 aug, 2003 20:49
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Turbo hapert bij acceleratie

Bericht door Injectie » ma 01 jun, 2026 8:13

Hier vind ik wat van.
Een specialist neemt de moeite om jou te woord te staan.
Deelt met jouw zijn kennis.
Krijgt hier niks voor.
Kan in de tijd van dit gesprek geen geld verdienen door te werken.
En dan ontneem je hem ook nog de omzet op de aan te schaffen onderdelen.
Saab rijders zwaaien nou eenmaal. En ook op de fiets kan ik dat niet onderdrukken.

FSC
Geregistreerd lid
Berichten: 154
Lid geworden op: zo 27 aug, 2023 16:06
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Turbo hapert bij acceleratie

Bericht door FSC » ma 01 jun, 2026 10:54

Injectie schreef:
ma 01 jun, 2026 8:13
Hier vind ik wat van.
Een specialist neemt de moeite om jou te woord te staan.
Deelt met jouw zijn kennis.
Krijgt hier niks voor.
Kan in de tijd van dit gesprek geen geld verdienen door te werken.
En dan ontneem je hem ook nog de omzet op de aan te schaffen onderdelen.
Tsja, we gunnen elkaar niets. Alle specialisten rondbellen, offertes vergelijken, ChatGPT vragen en vooral vergelijken of op AutoDoc de onderdelen niet toevallig goedkoper zijn. Dan een vriend van een vriend vragen om alle slecht passende Ridex onderdelen erin te schijten en dan boos worden dat specialist x het verkeerde advies heeft gegeven.

Ook leuk is altijd de mensen die zeggen 'de garage raad aan om de bougies te vervangen' horen vragen 'maar wat kan het nog meer zijn?'

Anyway. Autorijden is erg duur helaas.

Gebruikersavatar
Blackboxer07
Geregistreerd lid
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 13 jan, 2016 19:43
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Turbo hapert bij acceleratie

Bericht door Blackboxer07 » ma 01 jun, 2026 18:49

Injectie schreef:Hier vind ik wat van.
Een specialist neemt de moeite om jou te woord te staan.
Deelt met jouw zijn kennis.
Krijgt hier niks voor.
Kan in de tijd van dit gesprek geen geld verdienen door te werken.
En dan ontneem je hem ook nog de omzet op de aan te schaffen onderdelen.
Mag je wat van vinden, jarenlang al klant bij dit bedrijf en doe, met raad en advies een aantal dingen zelf. Alles wat ik niet kan of te ingewikkeld vind laat ik over aan de specialist dus de aanname snap ik vandaar dit antwoord.
Voor 9 juni staat ze in de agenda bij de specialist voor een nieuwe stuurpomp en een oliedruk sensor.
GroetS,
Hans