Claxon werkt niet

1978-1993
Plaats reactie
scarabeecabrio
Geregistreerd lid

Claxon werkt niet

Bericht door scarabeecabrio » zo 01 mar, 2026 17:30

Heb een 3 spaak arrow stuur waarvan de claxon niet doet, tijdje geleden deet hij het ook met kleine speling aan stuur met draaien etc.
En nou helemaal weg en kan die stuur ook niet volledig ingedrukt worden?

Waar zal ik naar kijken? Contactpunten? sensoren? kabels? Stuurhuis?

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Claxon werkt niet

Bericht door 9323 » zo 01 mar, 2026 18:03

Klokveer kapot?

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » zo 01 mar, 2026 18:15

Is het een airbag auto/stuur? Zo nee, achterop het stuur hoort een verend pennetje uit te steken dat contact maakt met een sleepring op het stuurkolom. Massa wordt gemaakt door de montage van het stuur op de de stuurkolom. Als dat pinnetje geen goed contact maakt of die sleepring is vuil krijg je geen claxon. Of het zwarte stekkertje is los geschoten, dan heb je ook geen contact. Zo zit het bij mij en m'n Nardi stuurtje:

Afbeelding

Is het wel een airbag auto/stuur, dan is er een kans dat de klokveer inderdaad stuk is. Dan zal je airbag het ook waarschijnlijk niet meer gaan doen.

edit bedoelde airbag, geen ABS

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » zo 01 mar, 2026 18:19

Je bedoelt een airbag stuur? Met of zonder abs ie het stuur bij een 900 toch hetzelfde?

Maak even een foto van het stuur. Bij sommige Saab
Sturen is de koper-print soms het probleem…

schotsman
Geregistreerd lid

Bericht door schotsman » vr 27 mar, 2026 21:56

Klokveer kapot. Ontstaat door het niet "nullen" van de unit bij het her-monteren van het stuur.
(ik neem aan dat de contacten met de gebogen veerkoper plaatjes in orde zijn)
Is een afkeur puntje. Kun je (tijdelijk) ondervangen door een zwevende knop met maakcontact. Daarmee komt hij door de keuring maar het is bijzonder ongemakkelijk.
Saab club onderdelenmagazijn (4 april weer open van 10.00 tot 14.00 uur) heeft twee gerepareerde units op de plank.
Neem de kapotte mee: het is een ruilsysteem, wij repareren de defecte unit zodat anderen die weer kunnen inbouwen.

Plaats reactie