versnellingsbakprobleem
-
marc010
- Geregistreerd lid
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
versnellingsbakprobleem
Beste mensen,
Ik post niet vaak iets op dit forum omdat ik er meestal zelf wel uitkom, maar nu kom ik toch iets tegen waar ik graag advies op krijg voor ik verder ga. Alvast dank!
Sinds een paar weken maakt mijn Saab een licht ratelend of knorrend geluid in de derde en vooral de vierde versnelling, als ik vanaf 1800 toeren accelereer. De frequentie van het geluid neemt toe met de rijsnelheid. Als ik een beetje gas terugneem verdwijnt het geluid. Stuurbewegingen/bochten hebben geen invloed. In vijfde versnelling gaat het geluid over in een meer zagend tot krijsend geluid, bij 140 km/u zoals een boormachine. Dat laatste geluid heb ik met deze auto altijd wel gehoord maar minder scherp, ik zei dan “hij loopt als een intercity en zo klinkt-ie ook”, maar het is nu eigenlijk niet meer vol te houden zo hard. Ook in deze versnelling verdwijnt het geluid zodra ik het gas een beetje loslaat. Geef ik een beetje gas bij dan slaat de boormachine gelijk weer aan.
Na doorspitten van het forum is mijn conclusie dat het om de pignonlagers moet gaan. Vervelend want dat kost me dus een nieuwe bak (toch een beetje onverwacht met 250.000 km op de teller. Oliepeil in de bak is goed en ik rij er rustig mee, maar ik weet niet wat er voor mijn tijd gebeurd is).
Voor ik grote investeringen ga doen: zie (hoor) ik het goed dat het probleem in de bak moet zitten? Met bv. versleten homokineten krijg je toch andere geluidseffecten dacht ik. Is er een truc om helemaal zekerheid hierover te krijgen?
En gelijk maar de vervolgvraag: over het algemeen lees ik dat om de bak te demonteren, de motor eruit moet. Dat begrijp ik niet helemaal. Als je rondom de boutjes loshaalt en de bak een beetje draait en richting het stuurhuis schuift dan moet hij er toch naar beneden toe uit kunnen? Er lijkt mij ruimte genoeg. Je zal wel de motor ergens aan op moeten hangen (aangezien de voorste motorsteun mee eraf moet) en de uitlaatpijp en de aluminium dwarsbalk moeten verwijderen. Heeft iemand hier ervaring mee? Punt is dat ik in mijn garagebox de motor er echt niet uitgetakeld krijg…
Ik post niet vaak iets op dit forum omdat ik er meestal zelf wel uitkom, maar nu kom ik toch iets tegen waar ik graag advies op krijg voor ik verder ga. Alvast dank!
Sinds een paar weken maakt mijn Saab een licht ratelend of knorrend geluid in de derde en vooral de vierde versnelling, als ik vanaf 1800 toeren accelereer. De frequentie van het geluid neemt toe met de rijsnelheid. Als ik een beetje gas terugneem verdwijnt het geluid. Stuurbewegingen/bochten hebben geen invloed. In vijfde versnelling gaat het geluid over in een meer zagend tot krijsend geluid, bij 140 km/u zoals een boormachine. Dat laatste geluid heb ik met deze auto altijd wel gehoord maar minder scherp, ik zei dan “hij loopt als een intercity en zo klinkt-ie ook”, maar het is nu eigenlijk niet meer vol te houden zo hard. Ook in deze versnelling verdwijnt het geluid zodra ik het gas een beetje loslaat. Geef ik een beetje gas bij dan slaat de boormachine gelijk weer aan.
Na doorspitten van het forum is mijn conclusie dat het om de pignonlagers moet gaan. Vervelend want dat kost me dus een nieuwe bak (toch een beetje onverwacht met 250.000 km op de teller. Oliepeil in de bak is goed en ik rij er rustig mee, maar ik weet niet wat er voor mijn tijd gebeurd is).
Voor ik grote investeringen ga doen: zie (hoor) ik het goed dat het probleem in de bak moet zitten? Met bv. versleten homokineten krijg je toch andere geluidseffecten dacht ik. Is er een truc om helemaal zekerheid hierover te krijgen?
En gelijk maar de vervolgvraag: over het algemeen lees ik dat om de bak te demonteren, de motor eruit moet. Dat begrijp ik niet helemaal. Als je rondom de boutjes loshaalt en de bak een beetje draait en richting het stuurhuis schuift dan moet hij er toch naar beneden toe uit kunnen? Er lijkt mij ruimte genoeg. Je zal wel de motor ergens aan op moeten hangen (aangezien de voorste motorsteun mee eraf moet) en de uitlaatpijp en de aluminium dwarsbalk moeten verwijderen. Heeft iemand hier ervaring mee? Punt is dat ik in mijn garagebox de motor er echt niet uitgetakeld krijg…
Saab 900s lpt 1992
-
Saapie
- Donateur (2x)

- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: versnellingsbakprobleem
Hoor je het geluid ook als je de koppeling intrapt? En de auto in zijn vrij laat rollen? En als de auto stationair loopt, hoor je dan ook geluid? Het kan best ook de ketting zijn, of lager dynamo / waterpomp. Als de bak niet goed meer is, dan schakelt ie ook beroerd meestal.
Heb je ook gecontroleerd of er speling zit in de klossen / tripodes? Dit kan ook geluid veroorzaken, en trillingen.
Bakwissel moet volgens de handboeken met de motor eruit. Je komt heel lastig bij alle bouten, en monteren van nieuwe bak is haast niet te doen met het blok in de auto.
Bakwissel valt mee qua werk. Ik doe er zelf ongeveer een dag over, als niets tegenvalt.
Uitbesteden is best kostbaar. Revisiebak ook. Een frisse bak kan een oplossing zijn.
Heb je ook gecontroleerd of er speling zit in de klossen / tripodes? Dit kan ook geluid veroorzaken, en trillingen.
Bakwissel moet volgens de handboeken met de motor eruit. Je komt heel lastig bij alle bouten, en monteren van nieuwe bak is haast niet te doen met het blok in de auto.
Bakwissel valt mee qua werk. Ik doe er zelf ongeveer een dag over, als niets tegenvalt.
Uitbesteden is best kostbaar. Revisiebak ook. Een frisse bak kan een oplossing zijn.
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
-
marc010
- Geregistreerd lid
Nee het geluid is er alleen in drie, vier en vijf, zolang ik koppel op het systeem zet. Bij gas los is het gelijk weg. Dus ook ontkoppelt of stationair treed het niet op.
Motor uitbouwen, bakwisselen en motor inbouwen in één dag?
Ik vind ‘t knap…
Motor uitbouwen, bakwisselen en motor inbouwen in één dag?
Saab 900s lpt 1992
-
Saapie
- Donateur (2x)

Dan is het idd de bak waarschijnlijk.
Een motor uit een 900 halen is echt niet ingewikkeld en in anderhalf uur goed te doen.
- motorkap er af
- voorwielen los, en blok tussen draagarm. Fusee los
- hoezen aandrijfassen links rechts bakzijde los maken, aandrijfassen uit de klossen halen
- uitlaat los op bak en bij spruitstuk
- spacer-ring plaatsen in drukgroep
- kabelboom losmaken
- koelslangen los, die op kachelkraan niet vergeten
- gaskabel los
- snelheidskabel los
- accu kabels los maken.
- benzineleiding los, en retour bij benzinerails
- motortakel klaarzetten
- schakelstang los maken ( beste is bij de splitpen, anders op het rubber.
- leiding van koppeling los maken bij hulpcil
- drie motorsteunen los maken.
- blok vast zetten aan de takel,
- voorzichtig takelen.
Een motor uit een 900 halen is echt niet ingewikkeld en in anderhalf uur goed te doen.
- motorkap er af
- voorwielen los, en blok tussen draagarm. Fusee los
- hoezen aandrijfassen links rechts bakzijde los maken, aandrijfassen uit de klossen halen
- uitlaat los op bak en bij spruitstuk
- spacer-ring plaatsen in drukgroep
- kabelboom losmaken
- koelslangen los, die op kachelkraan niet vergeten
- gaskabel los
- snelheidskabel los
- accu kabels los maken.
- benzineleiding los, en retour bij benzinerails
- motortakel klaarzetten
- schakelstang los maken ( beste is bij de splitpen, anders op het rubber.
- leiding van koppeling los maken bij hulpcil
- drie motorsteunen los maken.
- blok vast zetten aan de takel,
- voorzichtig takelen.
-
marc010
- Geregistreerd lid
Dank je voor de uitleg. Ik werk in een garagebox, die ruimte is gewoon te klein (of de Saab te groot) om dit soort dingen te doen. Maar ik heb wel veel geduld, daarom dacht ik misschien kan ik met enige moeite van onderaf de bak eraf peuteren. Op het oog zijn alle boutjes wel bereikbaar, maar kennelijk is het hier niet op ontworpen…
Saab 900s lpt 1992
-
theun
- Donateur (3x)

- Regio: NL - Provincie Drenthe
Poeh, van onderaf klinkt als onmogelijk… maar ik heb het nooit geprobeerd…
Ik zou denken; alles los halen, neus naar buiten rollen en dan buiten de unit eruit takelen. Evt op een karretje en thuis ofzo op je gemak de bak wisselen en koppeling gelijk vervangen.. op zich is het redelijk makkelijk los allemaal.
Ik zou denken; alles los halen, neus naar buiten rollen en dan buiten de unit eruit takelen. Evt op een karretje en thuis ofzo op je gemak de bak wisselen en koppeling gelijk vervangen.. op zich is het redelijk makkelijk los allemaal.
Saab 900 2.0 T16 4-drs sedan 1992
Saab 900 2.0c 4-drs sedan 1989
Saab 96 1971
Volvo 940 estate 1997
Saab 900 2.0c 4-drs sedan 1989
Saab 96 1971
Volvo 940 estate 1997
-
drazic78
- Geregistreerd lid
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Versnellingsbak van onderuit demonteren is mogelijk,maar is verre van ideaal.
Wat Saapie terecht aangeeft, is in geheel demonteren vrij eenvoudig, al is 1,5 uiur wel erg vlot.
Succes met de Klus!
Wat Saapie terecht aangeeft, is in geheel demonteren vrij eenvoudig, al is 1,5 uiur wel erg vlot.
Succes met de Klus!
-
Saapie
- Donateur (2x)

Even een nuancering; die 1.5 uur is met twee man die het eerder hebben gedaan. Maar een handige sleutelaar kan met een werkplaatshandleiding ook redelijk snel de motor demonteren
-
Krizzie
- Donateur (3x)

- Regio: NL - Provincie Limburg
Ik vind het knap als je alleen de bak eruit weet te halen bij een 900 classic.. De motor zit er immers op en niet aan zoals bij de meeste auto's. 
-MY91 Witte T5.5'ed, GT2860rs, 900 Aero: Meer info en foto's hier
-
Saapie
- Donateur (2x)

Het kan ook niet goed. Saab zelf schrijft ook voor blok en bak te demonteren
-
marc010
- Geregistreerd lid
Dat lees ik ook overal, alleen als ik eronder lig dan zie ik niet helemaal waarom hij er niet naar onderen toe uit zou kunnen… volgens mij kan ik bij alle boutjes, alleen die aan de schutbordzijde zit een beetje weggestopt. Maar goed de boodschap is duidelijk, tenzij iemand zich meldt “ik heb het gedaan en het kan wel” begin ik er niet aan.
Saab 900s lpt 1992
-
Saapie
- Donateur (2x)

Je kan niet bij alle bouten, bijv die bij de oliepomp. En je krijgt de bak nooit goed weer teruggeplaatst- met de pakking er netjes tussen.
-
Oosthoek
- Donateur

- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Ik ben er zeker van dat er verhalen zijn geweest van mensen die de bak via de onderkant demonteerden in de 20+ jaren dat ik lid ben van dit forum. Ik kan ze alleen niet terug vinden 
900i 8v 3drs MY85 cochenille rood, sinds 2004
9-5 Vector estate 2.3t MY07 zwart, sinds 2019
9-5 Vector estate 2.3t MY07 zwart, sinds 2019
-
Saapie
- Donateur (2x)

Dat je ze niet terug kan vinden kan een reden hebben, hahaha.
-
marc010
- Geregistreerd lid
Duidelijk, duidelijk, ‘er onderuit krijgen’ is nog iets anders dan lekdicht terugmonteren…
Saab 900s lpt 1992