Lek

1978-1993
Gebruikersavatar
ico9-3
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Lek

Bericht door ico9-3 » wo 08 okt, 2025 22:36

Een vraagje. Ik heb een olielek bij mijn cabrio. Ik zie dat het vanuit de kant van het uitlaatspruitstuk komt. Alles deksel op de bak zijn aangepakt, en ook tussen de bak en het blok zit een nieuwe pakking sinds een jaar. Nu zie ik echter veel olie rond de turboleiding die in het blok gaat. Tevens lijk ik ook een bout te missen zie foto. Vraag is nu moet ik het in de turboleiding zoeken, of kan die missende bout het lek verklaren:


Afbeelding

Gebruikersavatar
vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Lek

Bericht door vel0city » wo 08 okt, 2025 22:47

Er hoort een extra bout te zitten op de omcirkelde plek maar een brakke O-ring van de olieretourleiding kan ook voor deze oliesporen zorgen. Het lijkt er ook op dat er oliesporen zitten boven de scheiding van het onderblok en de bak wat betekent dat de olie van hoger komt dan de scheiding, dus de olieretourleiding is dan verdachte nummer 1. Als je toch in de buurt aan het sleutelen bent kan een extra boutje plaatsen ook geen kwaad denk ik :wink:

Gebruikersavatar
ico9-3
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Lek

Bericht door ico9-3 » wo 08 okt, 2025 22:50

Dank!!

Gebruikersavatar
ico9-3
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Lek

Bericht door ico9-3 » wo 08 okt, 2025 22:51


Gebruikersavatar
vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Lek

Bericht door vel0city » wo 08 okt, 2025 23:01

Yep. Het boutje zal je even moeten opmeten van een van de andere boutjes die aan de lange zijde van het blok de boel bij elkaar houden. Wel allemaal standaard M6 boutjes volgens mij, maar andere lengtes.

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Lek

Bericht door Saapie » wo 08 okt, 2025 23:18

In de werkplaatshandleiding staat exact welke bout het moet zijn. Ze hebben specifieke lengtes.

Maar olie daar is bijna altijd afkomstig van de retourbuis. O-ring vervangen en je bent er vanaf

Gebruikersavatar
ico9-3
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Lek

Bericht door ico9-3 » do 09 okt, 2025 4:58

Dank! Ik heb de o-ring besteld. Moeilijk of messy jobke?

Gebruikersavatar
Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Lek

Bericht door Krizzie » do 09 okt, 2025 7:54

Heb je ook de pakking bij de turbo besteld? Anders gaat'ie daar lekken daarna. ;)

Het is best wel een rot klusje, loshalen is appeltje eitje. Maar het schoonmaken bij de turbo is vanaf boven best lastig, omdat je niet kunt zien wat je aan het doen bent. (met brug misschien van onder bij te komen?)

De O-ring goed insmeren met olie en dan kan het gepiel beginnen om hem er weer netjes in te drukken beginnen..
Dan de pakking bij de turbo er nog tussen zien te krijgen zonder deze te slopen..

Uiteraard alles goed schoonmaken van te voren.

Gebruikersavatar
ico9-3
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Lek

Bericht door ico9-3 » do 09 okt, 2025 8:18

nu wel ;) het klinkt als een rotklusje idd... Ik heb een lage brug ter beschikking, dus mss lukt het me wel...

Hoe zie je dat schoonmaken bij de turbo? Gewoon met brake cleaner? Of moet het opgeschuurd worden? Sorry, newbie op dit vlak.

Gebruikersavatar
Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Lek

Bericht door Ronnes » do 09 okt, 2025 8:50

Ik heb ooit ook een lek gehad aan die kant, door een missende bout. Ik weet niet meer of het de eerste of de tweede was, maar er werd door het boutgat versnellingsbakolie naar buiten gegooid. Maar dat zou je moeten ruiken...

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Lek

Bericht door Saapie » do 09 okt, 2025 9:00

Er zou daar genoeg vloeibare pakking tussen moeten zitten om lekkage tegen te gaan. En er zit ook nog een metalen pakking tussen. Een bout daar missen kan denk ik niet deze hoeveelheid olie veroorzaken, zeker gezien de beperkte hoeveelheid olie die in de bak zelf zit, en er volgens mij op dat punt geen open verbinding is met het transmissie deel. Dus het moet haast motorolie zijn

Stap 1 zou zijn daar een bout in draaien. Alles schoonmaken en dan kijken of de lekkage is gestopt.

Zo niet dan weet je bijna zeker dat het olie is uit de retour.

De o-ring vervangen heb je complete set pakking voor de turbo nodig. Dus ook in en uitlaat pakking. En ik zou ook meteen tapeinden vervangen, als het toch los moet.

Tip: maak de downpipe even los bij waar ie vast zit aan de versnellingsbak. Dan heb je net wat meer speling.

Gebruikersavatar
ico9-3
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Lek

Bericht door ico9-3 » do 09 okt, 2025 9:10

ik ga inderdaad met die missende bout beginnen... alleen vind ik hem niet terug bij RenD... en ben helaas op mijn werk, dus geen toegang tot mijn manual...

Gebruikersavatar
Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Lek

Bericht door Ronnes » do 09 okt, 2025 10:33

Saapie schreef:
do 09 okt, 2025 9:00
... er volgens mij op dat punt geen open verbinding is met het transmissie deel...
Die open verbinding is er wel degelijk. :) Er wordt - als ik me goed herinner - zelfs voorgeschreven om de bouten langs die kant in te smeren met extra vloeibare pakking.
Foto van een versnellingsbak uit een ander topic, de boutgaten gaan tot in de versnellingsbak. Maar zoals ik het eerder schreef: dan moet je het ruiken. Bij mij rook je het tijdens het rijden zelfs in de auto.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Lek

Bericht door Saapie » do 09 okt, 2025 13:25

We gaan het opzoeken, haha. Het is lang geleden dat ik een bak van het blok heb gehaald.

Gebruikersavatar
Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Lek

Bericht door Krizzie » vr 10 okt, 2025 9:49

ico9-3 schreef:
do 09 okt, 2025 8:18
nu wel ;) het klinkt als een rotklusje idd... Ik heb een lage brug ter beschikking, dus mss lukt het me wel...

Hoe zie je dat schoonmaken bij de turbo? Gewoon met brake cleaner? Of moet het opgeschuurd worden? Sorry, newbie op dit vlak.
Ligt er aan hoe de oude pakking eraf komt. Als je pech hebt breekt'ie en moet je met iets van een krabbertje aan de slag om hem te verwijderen. Van het pijpje niet zo moeilijk, van de turbo wat lastiger als je hem niet los haalt.


Ik heb de o-ring en pakking kunnen vervangen zonder iets van de turbo en downpipe los te maken. Maar vooral het terug monteren is een gevloek en getier omdat je van bovenaf niet lekker kunt duwen op het buisje. Je moet behoorlijk wat kracht zetten (maar ook weer niet teveel anders sloop je de o-ring) om het buisje weer terug in het blok te duwen.

Plaats reactie