
Lek
-
ico9-3
- Donateur (4x)

Lek
Een vraagje. Ik heb een olielek bij mijn cabrio. Ik zie dat het vanuit de kant van het uitlaatspruitstuk komt. Alles deksel op de bak zijn aangepakt, en ook tussen de bak en het blok zit een nieuwe pakking sinds een jaar. Nu zie ik echter veel olie rond de turboleiding die in het blok gaat. Tevens lijk ik ook een bout te missen zie foto. Vraag is nu moet ik het in de turboleiding zoeken, of kan die missende bout het lek verklaren:


-
vel0city
- Donateur (2x)

Re: Lek
Er hoort een extra bout te zitten op de omcirkelde plek maar een brakke O-ring van de olieretourleiding kan ook voor deze oliesporen zorgen. Het lijkt er ook op dat er oliesporen zitten boven de scheiding van het onderblok en de bak wat betekent dat de olie van hoger komt dan de scheiding, dus de olieretourleiding is dan verdachte nummer 1. Als je toch in de buurt aan het sleutelen bent kan een extra boutje plaatsen ook geen kwaad denk ik 
-
ico9-3
- Donateur (4x)

Lek
Dan heb ik deze o-ring nodig? https://www.rendcarparts.nl/onderdelen- ... RD7502263A
-
Krizzie
- Donateur (3x)

Re: Lek
Heb je ook de pakking bij de turbo besteld? Anders gaat'ie daar lekken daarna.
Het is best wel een rot klusje, loshalen is appeltje eitje. Maar het schoonmaken bij de turbo is vanaf boven best lastig, omdat je niet kunt zien wat je aan het doen bent. (met brug misschien van onder bij te komen?)
De O-ring goed insmeren met olie en dan kan het gepiel beginnen om hem er weer netjes in te drukken beginnen..
Dan de pakking bij de turbo er nog tussen zien te krijgen zonder deze te slopen..
Uiteraard alles goed schoonmaken van te voren.
Het is best wel een rot klusje, loshalen is appeltje eitje. Maar het schoonmaken bij de turbo is vanaf boven best lastig, omdat je niet kunt zien wat je aan het doen bent. (met brug misschien van onder bij te komen?)
De O-ring goed insmeren met olie en dan kan het gepiel beginnen om hem er weer netjes in te drukken beginnen..
Dan de pakking bij de turbo er nog tussen zien te krijgen zonder deze te slopen..
Uiteraard alles goed schoonmaken van te voren.
-
Saapie
- Donateur (2x)

Re: Lek
Er zou daar genoeg vloeibare pakking tussen moeten zitten om lekkage tegen te gaan. En er zit ook nog een metalen pakking tussen. Een bout daar missen kan denk ik niet deze hoeveelheid olie veroorzaken, zeker gezien de beperkte hoeveelheid olie die in de bak zelf zit, en er volgens mij op dat punt geen open verbinding is met het transmissie deel. Dus het moet haast motorolie zijn
Stap 1 zou zijn daar een bout in draaien. Alles schoonmaken en dan kijken of de lekkage is gestopt.
Zo niet dan weet je bijna zeker dat het olie is uit de retour.
De o-ring vervangen heb je complete set pakking voor de turbo nodig. Dus ook in en uitlaat pakking. En ik zou ook meteen tapeinden vervangen, als het toch los moet.
Tip: maak de downpipe even los bij waar ie vast zit aan de versnellingsbak. Dan heb je net wat meer speling.
Stap 1 zou zijn daar een bout in draaien. Alles schoonmaken en dan kijken of de lekkage is gestopt.
Zo niet dan weet je bijna zeker dat het olie is uit de retour.
De o-ring vervangen heb je complete set pakking voor de turbo nodig. Dus ook in en uitlaat pakking. En ik zou ook meteen tapeinden vervangen, als het toch los moet.
Tip: maak de downpipe even los bij waar ie vast zit aan de versnellingsbak. Dan heb je net wat meer speling.
-
Ronnes
- Donateur (2x)

Re: Lek
Die open verbinding is er wel degelijk.Saapie schreef: ↑do 09 okt, 2025 9:00... er volgens mij op dat punt geen open verbinding is met het transmissie deel...
Foto van een versnellingsbak uit een ander topic, de boutgaten gaan tot in de versnellingsbak. Maar zoals ik het eerder schreef: dan moet je het ruiken. Bij mij rook je het tijdens het rijden zelfs in de auto.

-
Krizzie
- Donateur (3x)

Re: Lek
Ligt er aan hoe de oude pakking eraf komt. Als je pech hebt breekt'ie en moet je met iets van een krabbertje aan de slag om hem te verwijderen. Van het pijpje niet zo moeilijk, van de turbo wat lastiger als je hem niet los haalt.ico9-3 schreef: ↑do 09 okt, 2025 8:18nu welhet klinkt als een rotklusje idd... Ik heb een lage brug ter beschikking, dus mss lukt het me wel...
Hoe zie je dat schoonmaken bij de turbo? Gewoon met brake cleaner? Of moet het opgeschuurd worden? Sorry, newbie op dit vlak.
Ik heb de o-ring en pakking kunnen vervangen zonder iets van de turbo en downpipe los te maken. Maar vooral het terug monteren is een gevloek en getier omdat je van bovenaf niet lekker kunt duwen op het buisje. Je moet behoorlijk wat kracht zetten (maar ook weer niet teveel anders sloop je de o-ring) om het buisje weer terug in het blok te duwen.