Ombouw automaat naar handbak
-
theun
- Donateur (3x)

Ombouw automaat naar handbak
Even peilen…
Ik heb twee saab’s 900. Beiden met automaat. Dat is naar mijn smaak teveel van hetzelfde, eentje moet plaats maken voor een handbak.. (daarom overweeg ik de 2.1 te verkopen)
Nu ben ik op de het teveel van de automaat eigenlijk wel heel erg content met de beide auto’s. Daarom heb ik al eens gedacht aan ombouw. Hierover vraag ik mij 2 zaken af die ik graag hier even deel.
1 wat heb ik allemaal nodig? Ja, de versnellingsbak, pedaal en pook. Maar verder? Zijn de assen hetzelfde? Welke koelslangen wijken af? Enz? Hoe ga ik te werk?
2 eigenlijk vind ik mijn turbo het leukste om met handbak uit te rusten… maar eigenlijk voelt dat ook als heiligschennis… de auto is echt wel uniek in zijn huidige vorm.. wat te doen?
Het gaat voor de duidelijkheid op een 2.1 16v van 1991 en een t16 van 1992
Ik heb twee saab’s 900. Beiden met automaat. Dat is naar mijn smaak teveel van hetzelfde, eentje moet plaats maken voor een handbak.. (daarom overweeg ik de 2.1 te verkopen)
Nu ben ik op de het teveel van de automaat eigenlijk wel heel erg content met de beide auto’s. Daarom heb ik al eens gedacht aan ombouw. Hierover vraag ik mij 2 zaken af die ik graag hier even deel.
1 wat heb ik allemaal nodig? Ja, de versnellingsbak, pedaal en pook. Maar verder? Zijn de assen hetzelfde? Welke koelslangen wijken af? Enz? Hoe ga ik te werk?
2 eigenlijk vind ik mijn turbo het leukste om met handbak uit te rusten… maar eigenlijk voelt dat ook als heiligschennis… de auto is echt wel uniek in zijn huidige vorm.. wat te doen?
Het gaat voor de duidelijkheid op een 2.1 16v van 1991 en een t16 van 1992
-
Saapie
- Donateur (2x)

Re: Ombouw automaat naar handbak
Verre weg het makkelijkste is een sloop 900 er naast zetten dan heb je alles in een keer. Los heb je nodig:
Versnellingsbak ( bij 2.1 is dat een 7)
Aandrijf assen
Middenconsole
Pook en schakelstang
Huis van pook / contactslot
Pedalen / hoofdcil / hulp cil / drukleiding cil naar bak
Drukgroep ( beste meteen nieuw)
De ombouw is prima zelf te doen. Motor moet er even uit. Denk dat je een dag of 3 sleutelen nodig hebt
Versnellingsbak ( bij 2.1 is dat een 7)
Aandrijf assen
Middenconsole
Pook en schakelstang
Huis van pook / contactslot
Pedalen / hoofdcil / hulp cil / drukleiding cil naar bak
Drukgroep ( beste meteen nieuw)
De ombouw is prima zelf te doen. Motor moet er even uit. Denk dat je een dag of 3 sleutelen nodig hebt
-
silvandam
- Donateur (3x)

Saapie bedoelt: Sil en ik wonen vlakbij en komen je helpen 
-
9000-95
- Donateur

En een vliegwiel ga je ook nodig hebben lijkt me
-
Saapie
- Donateur (2x)

silvandam schreef: ↑za 04 okt, 2025 15:32Saapie bedoelt: Sil en ik wonen vlakbij en komen je helpen![]()
Doen we! Is een mooi winter project. Beste is om een donor te kopen bij van der Laan. Bij Boer in Uithuizen staat nog een i op de sloop. En hoving ook.
-
theun
- Donateur (3x)

Sil vindt trouwens wel dat ik de historie van de Turbo geweld aan doe als ik ga ombouwen…
-
Saapie
- Donateur (2x)

Ja, maar je maakt de auto er wel leuker door.
Gasklep is zelfde
Gasklep is zelfde
-
brinky
- Donateur

Het belangrijkste… omdat het Carter anders is moet je ook de olie aanzuigbuis overzetten!!!
Heb veel van deze ombouwen gedaan… t zit em in de details.
Heb veel van deze ombouwen gedaan… t zit em in de details.
-
gertram
- Donateur (3x)

Er staat een handige PDF manual voor de ombouw van Mark Jeter op https://www.saabnet.com/sites/900conversion/
-
babbel
- Donateur (5x)