900 cabrio veteranen, jullie mening graag en wellicht advies.
-
Psdb
- Geregistreerd lid
- Berichten: 178
- Lid geworden op: zo 13 jun, 2021 11:10
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
900 cabrio veteranen, jullie mening graag en wellicht advies.
Hey,
ik ben al in het bezit van een prachtige Saab 9-5 Aero Wagon uit 1999 maar voor mijn vrouw zijn wij nu bezig met zoeken naar een 900 cabrio.
Wat mij opvalt dat het heeeel moeilijk is om een cabrio te vinden met en rond de 9k euro:
1. Turbo
2. De drie klokjes voor olie druk, temp? etc? net onder het dashboard.
Het is of een turbo en geen drie klokjes. Of de drie klokjes en geen turbo.
Bestaat dat niet die combi? Waar zal jij prio aan geven, de turbo of die drie klokjes? Kunnen die drie klokjes ook later ingebouwd worden?
Gisteren proefrit gedaan in een 900 cabrio met turbo. Dat reed wel erg leuk, wel behoorlijk spartaans in vergelijking met de 9-5 wagon. Maar die auto wordt het niet. Schakelen naar de vijf ging erg moeilijk, was veels te veel ruimte met de pook aan de rechterkant, ik zat iedere keer mis.
Maar wat gaaf is het rijden met open dak, en ramen naar beneden. Wij zijn verkocht. Komende week gaan we nog twee andere 900 cabrio's rijden, 1 met turbo en 1 zonder turbo, kunnen we even beide ervaren. Daarnaast wilt mijn vrouw toch ook nog een 9-3 cabrio rijden ivm dat een 900 geen airbags heeft.
Ik ben bezig de pinned berichten te lezen over "waar moet je op letten bij het kopen van een 900" dus die antwoorden verwacht ik niet van je. Heb je een specifieke tip dan lees ik dat graag.
hg,
Peter
ik ben al in het bezit van een prachtige Saab 9-5 Aero Wagon uit 1999 maar voor mijn vrouw zijn wij nu bezig met zoeken naar een 900 cabrio.
Wat mij opvalt dat het heeeel moeilijk is om een cabrio te vinden met en rond de 9k euro:
1. Turbo
2. De drie klokjes voor olie druk, temp? etc? net onder het dashboard.
Het is of een turbo en geen drie klokjes. Of de drie klokjes en geen turbo.
Bestaat dat niet die combi? Waar zal jij prio aan geven, de turbo of die drie klokjes? Kunnen die drie klokjes ook later ingebouwd worden?
Gisteren proefrit gedaan in een 900 cabrio met turbo. Dat reed wel erg leuk, wel behoorlijk spartaans in vergelijking met de 9-5 wagon. Maar die auto wordt het niet. Schakelen naar de vijf ging erg moeilijk, was veels te veel ruimte met de pook aan de rechterkant, ik zat iedere keer mis.
Maar wat gaaf is het rijden met open dak, en ramen naar beneden. Wij zijn verkocht. Komende week gaan we nog twee andere 900 cabrio's rijden, 1 met turbo en 1 zonder turbo, kunnen we even beide ervaren. Daarnaast wilt mijn vrouw toch ook nog een 9-3 cabrio rijden ivm dat een 900 geen airbags heeft.
Ik ben bezig de pinned berichten te lezen over "waar moet je op letten bij het kopen van een 900" dus die antwoorden verwacht ik niet van je. Heb je een specifieke tip dan lees ik dat graag.
hg,
Peter
-
John
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1424
- Lid geworden op: wo 27 aug, 2003 16:26
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: 900 cabrio veteranen, jullie mening graag en wellicht advies.
Veronderstellende dat je een 900 classic bedoelt.....Mbt de klokjes en turbo: die combi bestaat wel degelijk, ik had er 1. Klokjes kunnen achteraf ingebouwd worden. Ik had oliedruk, motortemperatuur en spanning. Voor oliedruk en temperatuur moeten sensoren (ook weleens zenders genoemd, al klopt dit niet) worden ingebouwd. Originele Saabklokjes zijn best schaars (en waren prijzig) maar tegenwoordig zijn er ook alternatieven (waarbij zelfs de logo's van Saab erop staan). Daarover staat wel wat op dit forum gepost
900+96 cabrio tiptronic
200 Saab schaalmodellen
Ex: 9000 Aero aut., 9-5 3.0 V6 Estate Aut Aero uitv, Classic Cabrio 900 T16s, 9000 CS 2.3t aut. Burgundy, 9000 2.3i aut, 900i 16v aut, 900c, 95V4, 9-3 ss TiD aut
200 Saab schaalmodellen
Ex: 9000 Aero aut., 9-5 3.0 V6 Estate Aut Aero uitv, Classic Cabrio 900 T16s, 9000 CS 2.3t aut. Burgundy, 9000 2.3i aut, 900i 16v aut, 900c, 95V4, 9-3 ss TiD aut
-
Psdb
- Geregistreerd lid
- Berichten: 178
- Lid geworden op: zo 13 jun, 2021 11:10
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: 900 cabrio veteranen, jullie mening graag en wellicht advies.
ja de 900 pre 1994. De "nieuwe" 900 van '95 is niet echt mijn smaak.
Goed om te lezen dat ze after market ingebouwd kunnen worden. Daardoor ligt de focus dus meer op het vinden van een turbo versie.
Goed om te lezen dat ze after market ingebouwd kunnen worden. Daardoor ligt de focus dus meer op het vinden van een turbo versie.
-
Saapie
- Donateur (2x)

- Berichten: 9265
- Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: 900 cabrio veteranen, jullie mening graag en wellicht advies.
Welk model zoek je? Uit je verhaal is dit een beetje onduidelijk.
Een 900 classic cabrio, gebouwd tot 1994?
Een 900 NG cabrio?
Of een 9-3 cabrio tot 2003, of van na 2003?
Als je geen echte merkkennis hebt, of niet technisch onderlegd bent, kan je het beste een 9-3 OG cabrio kopen. Die zijn voor een nette prijs te koop, en zijn goedkoper in het onderhoud.
Een 900 classic cabrio, gebouwd tot 1994?
Een 900 NG cabrio?
Of een 9-3 cabrio tot 2003, of van na 2003?
Als je geen echte merkkennis hebt, of niet technisch onderlegd bent, kan je het beste een 9-3 OG cabrio kopen. Die zijn voor een nette prijs te koop, en zijn goedkoper in het onderhoud.
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
-
Saapie
- Donateur (2x)

- Berichten: 9265
- Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: 900 cabrio veteranen, jullie mening graag en wellicht advies.
Die drie klokjes zijn altijd naderhand ingebouwd; was een optie vanaf de dealer destijds. Ze zijn erg gewild en kostbaar; een set kost al snel 800 euro.
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
-
Ewout
- Donateur (5x)

- Berichten: 12083
- Lid geworden op: do 19 apr, 2007 20:45
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: 900 cabrio veteranen, jullie mening graag en wellicht advies.
Het is 'mijn vrouw wil' in plaats van 'mijn vrouw wilt'.Psdb schreef: ↑wo 16 jul, 2025 16:59Heb je een specifieke tip dan lees ik dat graag.
Aanvullend:
Een cabrio turbo voor rond de negen mille is toch vrij goed te vinden? Het aanbod cabrio's is relatief groot, je kunt vermoedelijk goed onderhandelen en dus wellicht ook wat duurdere exemplaren bekijken.
Qua schakelen: klinkt als een slecht afgestelde pook of een gaar schakelrubber. Dat zijn echt easy fixes. Maar dan moet je net weten waar je dat aan kunt voelen en hoe je dat verhelpt, natuurlijk...
b201: 900i my87
b202: 900s aut. my92
x308: xj sport my01
b202: 900s aut. my92
x308: xj sport my01
-
Saapie
- Donateur (2x)

- Berichten: 9265
- Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: 900 cabrio veteranen, jullie mening graag en wellicht advies.
Eerlijkheid duurt het langst, en daarom dit directe antwoord: gezien de vragen in dit topic, adviseer ik met klem geen 900 classic cabrio te kopen. Classics zijn auto’s waar je zelf handig moet zijn - aan gaat sleutelen etc, en waar je zelf iets van diagnoses kan stellen als er iets aan de hand is. En bij aankoop is het handig als je klein beetje weet waar je op moet letten.
Wil je er toch een classic; reserveer dan minimaal 1/3 van de aankoop voor onderhoud. De meeste classics vragen veel aandacht.
En als de vrouw een airbag wil, dan is een classic sowieso no-go. Alleen de laatsten hebben een stuurairbag. Maar die ploft na 30 jaar waarschijnlijk niet meer. En voor de veiligheid kan je beter geen “oudere” cabrio zoeken. In een 900 classic cabrio ben je gewoon minder beschermd.
Ik heb zelf een 900 cabrio turbo gehad, 1993 model. Veel leuke vakanties mee gehad. Maar op de snelweg was het soms echt wel nerveus rijden. Het blijven oudere auto’s - met een slappe koets.
Roest is de grootste vijand van een classic. Bij een cabrio zijn de raam/dak/deur rubbers ook lastig; die zijn niet meer te krijgen.
Een lpt turbo is meer dan genoeg qua vermogen bij een classic cabrio.
Wil je er toch een classic; reserveer dan minimaal 1/3 van de aankoop voor onderhoud. De meeste classics vragen veel aandacht.
En als de vrouw een airbag wil, dan is een classic sowieso no-go. Alleen de laatsten hebben een stuurairbag. Maar die ploft na 30 jaar waarschijnlijk niet meer. En voor de veiligheid kan je beter geen “oudere” cabrio zoeken. In een 900 classic cabrio ben je gewoon minder beschermd.
Ik heb zelf een 900 cabrio turbo gehad, 1993 model. Veel leuke vakanties mee gehad. Maar op de snelweg was het soms echt wel nerveus rijden. Het blijven oudere auto’s - met een slappe koets.
Roest is de grootste vijand van een classic. Bij een cabrio zijn de raam/dak/deur rubbers ook lastig; die zijn niet meer te krijgen.
Een lpt turbo is meer dan genoeg qua vermogen bij een classic cabrio.
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
-
Psdb
- Geregistreerd lid
- Berichten: 178
- Lid geworden op: zo 13 jun, 2021 11:10
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: 900 cabrio veteranen, jullie mening graag en wellicht advies.
ik onderhoud mijn eigen saab 9-5. Studie automechanica bijna klaar en ben in bezit van tech2 voor saab 9-5/9-3 & 900. Ik denk dat ik de 900 wel aankan. Maar dat is mijn risico om te dragen. Wel goede tips natuurlijk.
De classic 900 heeft mn hart. De ng900 niet. Maar de OG 9-3 vind ik dan wel prima. Het laatste woord is aan mijn vrouw. We gaan het zien.
De classic 900 heeft mn hart. De ng900 niet. Maar de OG 9-3 vind ik dan wel prima. Het laatste woord is aan mijn vrouw. We gaan het zien.
-
Saapie
- Donateur (2x)

- Berichten: 9265
- Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: 900 cabrio veteranen, jullie mening graag en wellicht advies.
Als je kan sleutelen, dan is een classic gewoon leuk! Want het is een erg fijne auto om dingen zelf aan te doen.
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
-
Blackboxer07
- Geregistreerd lid
- Berichten: 569
- Lid geworden op: wo 13 jan, 2016 19:43
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: 900 cabrio veteranen, jullie mening graag en wellicht advies.
Classic is mijn ding en de daaropvolgende series 

Moet wel vermelden, goede roestarme zijn schaars. Veel verprutste exemplaren dan weer niet. Combi fpt en meterset is zeldzaam maar altijd achteraf in te bouwen. Wel de keuze dan voor vdo meters ipv imitatie.
Automaat is prima maar voor het meer sportief rijders gevoel vinden velen de handgeschakelde fijner.
Neem je tijd en gebruik de mogelijkheid tot vooraf keuren.


Moet wel vermelden, goede roestarme zijn schaars. Veel verprutste exemplaren dan weer niet. Combi fpt en meterset is zeldzaam maar altijd achteraf in te bouwen. Wel de keuze dan voor vdo meters ipv imitatie.
Automaat is prima maar voor het meer sportief rijders gevoel vinden velen de handgeschakelde fijner.
Neem je tijd en gebruik de mogelijkheid tot vooraf keuren.
-
Luthart
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1698
- Lid geworden op: di 24 okt, 2023 18:47
- Regio: NL - Provincie Drenthe
Re: 900 cabrio veteranen, jullie mening graag en wellicht advies.
Haha sorry moet wat lachen, maar een 900 NG en een 9-3OG zijn 95% hetzelfde…Psdb schreef: ↑wo 16 jul, 2025 19:03.
De classic 900 heeft mn hart. De ng900 niet. Maar de OG 9-3 vind ik dan wel prima. Het laatste woord is aan mijn vrouw. We gaan het zien.
Groet Daniël
1997 900 SE Turbo Talladega Coupé, Cayenne red
Restotec - Vapour blasting voor o.a. auto-, motor- en oltimeronderdelen.
1997 900 SE Turbo Talladega Coupé, Cayenne red
Restotec - Vapour blasting voor o.a. auto-, motor- en oltimeronderdelen.
-
Super72
- Geregistreerd lid
- Berichten: 549
- Lid geworden op: di 31 mei, 2022 11:46
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: 900 cabrio veteranen, jullie mening graag en wellicht advies.
Lach wat je wilt, maar je zult maar net de achterlichtpartij van de NG niet mooi vinden. Die laatste 5% kan heus het verschil maken.Luthart schreef: ↑do 17 jul, 2025 22:35Haha sorry moet wat lachen, maar een 900 NG en een 9-3OG zijn 95% hetzelfde…
Laatst gewijzigd door Super72 op vr 18 jul, 2025 8:07, 3 keer totaal gewijzigd.
Als je de boom ziet voordat je hem raakt, dan heb je onderstuur. Hoor je hem alleen, dan heb je overstuur.
www.ewoudhallebeek.nl
www.ewoudhallebeek.nl
-
Super72
- Geregistreerd lid
- Berichten: 549
- Lid geworden op: di 31 mei, 2022 11:46
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: 900 cabrio veteranen, jullie mening graag en wellicht advies.
Maar niet in de door TS gewenste combi 'turbo-met-drie-klokjes' kennelijk.Ewout schreef: ↑wo 16 jul, 2025 18:02Een cabrio turbo voor rond de negen mille is toch vrij goed te vinden?
Als je de boom ziet voordat je hem raakt, dan heb je onderstuur. Hoor je hem alleen, dan heb je overstuur.
www.ewoudhallebeek.nl
www.ewoudhallebeek.nl
-
Psdb
- Geregistreerd lid
- Berichten: 178
- Lid geworden op: zo 13 jun, 2021 11:10
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: 900 cabrio veteranen, jullie mening graag en wellicht advies.
Haha ja, raar hoe dat soms is idd. Het zal wel de lijnen zijn, lichten, etc.Luthart schreef: ↑do 17 jul, 2025 22:35Haha sorry moet wat lachen, maar een 900 NG en een 9-3OG zijn 95% hetzelfde…
-
Psdb
- Geregistreerd lid
- Berichten: 178
- Lid geworden op: zo 13 jun, 2021 11:10
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: 900 cabrio veteranen, jullie mening graag en wellicht advies.
De kogel is door de kerk. Ze gaat voor een 9-3 cabrio rond 2001 - 2004. Vanavond een proefrit voor een 9-3 aero 250pk getuned oid. Rond de 4500 euro vraagprijs.
Dus helaas geen 900. Dat is dan nog mijn toekomst droom. Maar ja dan is er ook nog een sonnet...keuzes.
Dank voor jullie reacties hier!
Dus helaas geen 900. Dat is dan nog mijn toekomst droom. Maar ja dan is er ook nog een sonnet...keuzes.
Dank voor jullie reacties hier!