Saab stilgevallen… advies gevraagd

1978-1993
ico9-3
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Saab stilgevallen… advies gevraagd

Bericht door ico9-3 » zo 13 jul, 2025 10:35

Gisterennacht een iets minder leuke ervaring gehad met de 900. Het was 1:30 ‘s nachts. We reden een parking uit na een festival toen opeens de verlichting van de tellerbak doofde, daarna de hoofdlichten begonnen te dimmen en de stereo uitviel en heropstartte.

Ik had net nieuwe boksen gestoken en heb al langer een slecht contact in mijn toerenteller. Ik dacht meteen aan een slecht contact en besloot de motor uit te zetten en terug te starten. Dat was een slechte keuze… de motor startte niet meer. Ik dacht meteen aan de alternator. Maar toen de takeldienst er was bleek dat de batterij al snel 11,2 had, en toen ik de licht schakelaar en de boks eruitgehaald had en aan de draden friemelde ban de tellerbak startte de auto. De alternator laadde de auto ook netjes op… ben er terug mee naar huis gereden… zonder verdere problemen…

Het spreekt voor zich dat ik dit in de toekomst liever vermijd ;) iemand een idee waar ik best zoek? Kan de tellerbak het probleem zijn? Of zoek ik beter in een slechte massa? Of iets anders?

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Saab stilgevallen… advies gevraagd

Bericht door Saapie » zo 13 jul, 2025 11:03

Bijna zeker dat dit massa probleem is. Vervang de blauwe kabel bij de accu - dus de min. Je kan hem ook eerst doormeten op weerstand. Die hoort bijna 0 te zijn.

Als dit het niet is, dan is het waarschijnlijk het contactblokje bij je contactsleutel.

Betreft het je trionic 900 of je cabrio?

Ruud 9.3
Donateur
Donateur

Bericht door Ruud 9.3 » zo 13 jul, 2025 11:13

Maak dan gelijk je accu polen en klemmen schoon.
Ontvetten met een doek en daarna heel kort een fijn schuurpapier erover.

ico9-3
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door ico9-3 » zo 13 jul, 2025 11:45

Dank je wel beide! Het betreft de trionic…

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » zo 13 jul, 2025 11:56

Test de auto eens met een startkabel aan de min en aan de carros. Zeg maar als massa by-pass. Dan weet je meteen of dit het probleem is.

De weerstand in de min kabel neemt gek genoeg toe naarmate het warmer is, althans bij de meeste materialen. Dus het kan best zijn dat warmte ook een rol speelt bijnhet wel of niet optreden van de storing.

ico9-3
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door ico9-3 » zo 13 jul, 2025 11:59

Het probleem is dat de auto het nu gewoon perfect doet. Het is er dus niet blijvend. Auto start vandaag perfect. Auto was gisteren ook koud toen hij het deed….

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » zo 13 jul, 2025 12:14

Als ie weer stilvalt, kan je het wellicht met de massa by-pass oplossen. Dus accukabel achterin gooien!

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » zo 13 jul, 2025 12:26

Als je een multimetertje hebt: instellen op een laag dc bereik (200mV of 2V) en aansluiten tussen minpool accu en motorblok. Dan hoogste waarde aflezen tijdens het starten. Meer dan pakweg 100mV duidt op een brakke massa kabel.

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » zo 13 jul, 2025 12:32

BDP sensor kan ook nog; dan treedt het probleem ook op als ie warm is. En valt de toerenteller uit.

Dit kan je testen door de BDP koud te maken met een koude spray: als ie dan wel start is dat het probleem.

Echter, bij een BDP heb je wel gewoon stroom op het contact….

Dus lijkt er op dat dit niet het probleem is.

ico9-3
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door ico9-3 » zo 13 jul, 2025 12:37

Massakabel meet 0.3. Dus dat lijkt in orde…

Ik ga eens volt meten!

ico9-3
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door ico9-3 » zo 13 jul, 2025 13:06

Spanning uitgemeten, ik meet 44 dmv verlies. Dus dat lijkt erop te wijzen dat dat ook dat goed zit.

Ik begin nu te denken dat er een slecht contact in de batterij zit… dat zou verklaren waarom de booster het fixte…

Ander idee is dan die module aan het slot kapot is…

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » zo 13 jul, 2025 13:27

Aha, dan optie 2: het contactblokje…
Uit mijn hoofd moet je de gele kabel op de startmotor en contactblok doormeten. Daar moet geen weerstand op staan.

Optie 3 is idd brakke accu die wegvalt.

ico9-3
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door ico9-3 » zo 13 jul, 2025 13:56

Waar zit dat contactblok? Gewoon slot nemen?

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » zo 13 jul, 2025 16:10

Heb je ook de weerstand gemeten van de pluskabels en de minkabels terwijl je een beetje aan de kabels friemelde en wiebelde? Bij stilstand kan een kabel prima verbinding maken, maar met een beetje getril ineens compleet contact verliezen en dan sta je stil, terwijl je wel goede waardes meet. Modern Classic Saab en HEMIsphere hebben allebei complete set accu kabels om de hele rits te vervangen voorin, waarvan die van MCS weliswaar nu niet op voorraad zijn. Kosten wel wat, maar ben je ook meteen helemaal klaar voor 30-40 jaar. Zelf (laten) maken kan ook natuurlijk, als je alles goed opmeet en de tools hebt is dat een avondje werk.

Als een auto wel start maar tijdens het rijden ineens helemaal donker valt heb je meer bekabelingsproblemen dan accuproblemen lijkt me. Eenmaal draaiend zorgt het blok via de dynamo voor de spanning voor de verbruikers. Is die dynamo ook nog goed? Die moet een strakke 14V geven bij stationair draaien, geef ook even een dot gas via het gasklephuis terwijl je meet, ook dan moet de spanning 14V blijven.

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » zo 13 jul, 2025 16:17

ico9-3 schreef:
zo 13 jul, 2025 13:56
Waar zit dat contactblok? Gewoon slot nemen?

Zit onder het middenconsole- deze even weghalen.

Plaats reactie