To E5 or not to E5
-
collega
- Donateur (3x)

- Berichten: 1520
- Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 17:41
- Regio: NL - Provincie Gelderland
To E5 or not to E5
Volgens de E10 check website https://www.e10check.nl/auto/saab/ zouden alle Saabs vanaf midden jaren '80, dus ook mijn classic uit 1992 geschikt moeten zijn voor E10.
Maar ik check het ook even bij mijn gewaardeerde forumgenoten. Wat vinden jullie?
Maar ik check het ook even bij mijn gewaardeerde forumgenoten. Wat vinden jullie?
Nu: 9-5 Vector DionHPT-Schut audio 103k
900 cabrio 1992 3k
Vroeger:
900T16S '87 200k, '87 58K en 900 2.1 55K(sold)
900 T16S cabrio '87 163k (sold)
9000 CS 200k, LPT 55K (sold)
9000 Aero 100k (sold)
9-5 3.0V6 200k, Aero 170K en Aero 341K (sold)
totaal 1.648.000 km of 1.024.510 mijlen Saab
900 cabrio 1992 3k
Vroeger:
900T16S '87 200k, '87 58K en 900 2.1 55K(sold)
900 T16S cabrio '87 163k (sold)
9000 CS 200k, LPT 55K (sold)
9000 Aero 100k (sold)
9-5 3.0V6 200k, Aero 170K en Aero 341K (sold)
totaal 1.648.000 km of 1.024.510 mijlen Saab
-
Saapie
- Donateur (2x)

- Berichten: 9265
- Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: To E5 or not to E5
Niet doen. Lees maar eens wat Haaima er over schrijft op zijn site
https://www.haaima-automobielen.nl/wp-c ... ffen-Z.pdf
https://www.haaima-automobielen.nl/wp-c ... ffen-Z.pdf
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
-
silvandam
- Donateur (3x)

- Berichten: 2037
- Lid geworden op: ma 31 dec, 2018 12:27
- Regio: NL - Provincie Friesland
Re: To E5 or not to E5
Ik heb in mijn achtkleppers altijd E5 gereden. Zestienkleppers krijgen bij mij gewoon E10, tenzij ze gestald worden. En voor mijn ex T16 sedan maakte ik een uitzondering, simpelweg omdat die auto gewoon té mooi was om een risico mee te nemen.
Korte versie: mijn ervaring is dat een 900 uit 1992 prima presteert op E10.
Korte versie: mijn ervaring is dat een 900 uit 1992 prima presteert op E10.
Saab 99 L MY1974, Veronagroen
Saab 96 MY1978, Bordeauxrood
Saab 900 GLE MY1984, Platinablauw
Saab 900S cabrio MY1992, 170 Zwart
Saab 900 TurboS cabrio MY1993, Lemansblauw
Volkswagen T3 1.9td MY1983, Medium Blue
Peugeot 205 GT MY92, 1.6 automaat
Saab 96 MY1978, Bordeauxrood
Saab 900 GLE MY1984, Platinablauw
Saab 900S cabrio MY1992, 170 Zwart
Saab 900 TurboS cabrio MY1993, Lemansblauw
Volkswagen T3 1.9td MY1983, Medium Blue
Peugeot 205 GT MY92, 1.6 automaat
-
phanot
- Donateur (2x)

- Berichten: 765
- Lid geworden op: ma 04 mei, 2015 21:52
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: To E5 or not to E5
Bij mijn 900 zestienklepper zijn de injectoren een tijd terug vervangen door Peter Haaima omdat die niet meer goed waren.
Volgens hem kwam dat vermoedelijk ook door de ethanol in de benzine, alhoewel ik ook altijd E5 tank (is ook al max 5 liter alcohol op 100 liters).
De vervanginginjectoren waren ook al gebruikte, omdat nieuw (toen) niet meer te vinden waren.
Waarom risico's nemen met klassiekers waar de onderdelen niet meer voor het oprapen liggen? Het is ook niet zo dat E5 het dubbele zou kosten van E10, en als het prijsverschil tussen E5 en E10 echt een thema is, dan koop je ook geen Saab, toch?
Volgens hem kwam dat vermoedelijk ook door de ethanol in de benzine, alhoewel ik ook altijd E5 tank (is ook al max 5 liter alcohol op 100 liters).
De vervanginginjectoren waren ook al gebruikte, omdat nieuw (toen) niet meer te vinden waren.
Waarom risico's nemen met klassiekers waar de onderdelen niet meer voor het oprapen liggen? Het is ook niet zo dat E5 het dubbele zou kosten van E10, en als het prijsverschil tussen E5 en E10 echt een thema is, dan koop je ook geen Saab, toch?
-
LarsJanse
- Donateur

- Berichten: 688
- Lid geworden op: di 30 jan, 2024 15:49
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: To E5 or not to E5
Hij zal er vast prima op rijden, en op korte termijn zul je er ook geen schade van krijgen, maar dat zal een blijvend discussiepunt blijven.
waarschijnlijk maakt de 900 niet bijster veel kilometers en staat hij dus vaak stil? Dan is E10 sws geen goed idee omdat het zoals bekend water aantrekt etc.
Maar als je toch maar weinig kilometers maakt, waarom dan niet voor de zekerheid E5/premium benzine tanken? Voor de kosten hoef je dat echt niet te doen.
Bij 10000km per jaar gebruik je ongeveer 1000l benzine per jaar, bij een prijsverschil tussen E5 en E10 van 25 cent kost dat €250 per jaar meer, en eigenlijk is het verschil kleiner omdat E5 iets zuiniger loopt.
waarschijnlijk maakt de 900 niet bijster veel kilometers en staat hij dus vaak stil? Dan is E10 sws geen goed idee omdat het zoals bekend water aantrekt etc.
Maar als je toch maar weinig kilometers maakt, waarom dan niet voor de zekerheid E5/premium benzine tanken? Voor de kosten hoef je dat echt niet te doen.
Bij 10000km per jaar gebruik je ongeveer 1000l benzine per jaar, bij een prijsverschil tussen E5 en E10 van 25 cent kost dat €250 per jaar meer, en eigenlijk is het verschil kleiner omdat E5 iets zuiniger loopt.
Saab 9-3 estate 1.8t 2009
Saab 9-3 Estate 1.8t, bj 2005 , 2024-2025 exit 337000km
Ford focus C-Max 1.6 futura bj 2006, 2022-2024
Mazda 6 sportswagon 2.0 GTM-LINE bj 2011, 2017-2021
Volvo V40 1.8 sport, bj 2002. 2012-2017
Suzuki alto 1.0 GLS 2010-2012
Saab 9-3 Estate 1.8t, bj 2005 , 2024-2025 exit 337000km
Ford focus C-Max 1.6 futura bj 2006, 2022-2024
Mazda 6 sportswagon 2.0 GTM-LINE bj 2011, 2017-2021
Volvo V40 1.8 sport, bj 2002. 2012-2017
Suzuki alto 1.0 GLS 2010-2012
-
Saapie
- Donateur (2x)

- Berichten: 9265
- Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: To E5 or not to E5
Het verschil zit vooral in turbo/nonturbo. Een i tje zou ik ook wel op E10 durven laten rondrijdensilvandam schreef: ↑ma 16 jun, 2025 23:59Ik heb in mijn achtkleppers altijd E5 gereden. Zestienkleppers krijgen bij mij gewoon E10, tenzij ze gestald worden. En voor mijn ex T16 sedan maakte ik een uitzondering, simpelweg omdat die auto gewoon té mooi was om een risico mee te nemen.
Korte versie: mijn ervaring is dat een 900 uit 1992 prima presteert op E10.
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
-
FSC
- Geregistreerd lid
- Berichten: 152
- Lid geworden op: zo 27 aug, 2023 16:06
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: To E5 or not to E5
Waarom zou je twijfelen? Saab is al sinds de midden jaren 80 bezig met ethanol toevoegen aan brandstoffen.
Ik kan me voorstellen dat als je Saab langer dan bvb een maand stilstaat regelmatig je liever een premium brandstof tankt.
Zelf staat mijn 9-3 ook weleens 3-4 weken stil, maar zelf met E10 erin heb ik nooit brandstof gerelateerde problemen. Ik begrijp de aversie dan ook niet goed.
Ik kan me voorstellen dat als je Saab langer dan bvb een maand stilstaat regelmatig je liever een premium brandstof tankt.
Zelf staat mijn 9-3 ook weleens 3-4 weken stil, maar zelf met E10 erin heb ik nooit brandstof gerelateerde problemen. Ik begrijp de aversie dan ook niet goed.
-
phthalaat
- Geregistreerd lid
- Berichten: 240
- Lid geworden op: do 10 jun, 2021 14:21
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: To E5 or not to E5
Ik heb wisselende ervaringen gehoord, de een laat zijn auto lange tijd staan met E10 en rijd prima, een ander krijgt zelfs bij eenmaal tanken al gedonder. Het hangt natuurlijk van heel veel factoren af, het is bekend dat ethanol water aantrekt en daarnaast ook licht zuur is. Als bepaalde zachte materialen al ouderdom verschijnselen vertonen kan ethanol een probleem worden. Zelf blijf ik uit principe E5 rijden, omdat zoals benoemd is je er ook een klein beetje verder op rijd en het iets meer vermogen levert, het verschil in prijs is dan minimaal. Als ik lange ritten maakt en zeker weet dat ik het er toch direct uitrijd heb ik op een zwak moment wel eens E10 erin gegooid, dit zonder problemen verder, maar anders gaat er gewoon E5 in.
-
FSC
- Geregistreerd lid
- Berichten: 152
- Lid geworden op: zo 27 aug, 2023 16:06
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: To E5 or not to E5
Maar mijn vraag is dan altijd, licht dat aan de E10 of aan het onderhoud van de auto. Die hoeft niet slecht te zijn, maar onderdelen kunnen gewoon falen. Het is niet altijd de schuld van E10.
Ik heb bvb nog een hele tijd E10 getankt in mijn Alfa 156 met 2.0 JTS motor zonder problemen. Wel was het mijn daily dus elke week een tank brandstof. Ook de 9-5 kreeg gewoon E10 (B207) en de 9-3 tank ik veel minder. Soms E10 als het niet anders kan, maar meestal 98 (en dus E5)
Maargoed, de discussie is het niet echt waard.
Ik heb bvb nog een hele tijd E10 getankt in mijn Alfa 156 met 2.0 JTS motor zonder problemen. Wel was het mijn daily dus elke week een tank brandstof. Ook de 9-5 kreeg gewoon E10 (B207) en de 9-3 tank ik veel minder. Soms E10 als het niet anders kan, maar meestal 98 (en dus E5)
Maargoed, de discussie is het niet echt waard.
-
collega
- Donateur (3x)

- Berichten: 1520
- Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 17:41
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: To E5 or not to E5
Dank voor jullie reacties.
Maar om het nog iets ingewikkelder te maken, of niet:
Bij een benzinestation bij mij in de buurt staat op de pomp 0% ethanol, maar op het vulpistool E5 (en dat is maximaal 5% Ethanol). Wat is het nou? Het aardige meisje achter de kassa zei: 0%, maar ik kijk te veel naar de Keuringsdienst van waarde om aardige meisjes achter de kassa meteen te geloven...
Maar om het nog iets ingewikkelder te maken, of niet:
Bij een benzinestation bij mij in de buurt staat op de pomp 0% ethanol, maar op het vulpistool E5 (en dat is maximaal 5% Ethanol). Wat is het nou? Het aardige meisje achter de kassa zei: 0%, maar ik kijk te veel naar de Keuringsdienst van waarde om aardige meisjes achter de kassa meteen te geloven...
Nu: 9-5 Vector DionHPT-Schut audio 103k
900 cabrio 1992 3k
Vroeger:
900T16S '87 200k, '87 58K en 900 2.1 55K(sold)
900 T16S cabrio '87 163k (sold)
9000 CS 200k, LPT 55K (sold)
9000 Aero 100k (sold)
9-5 3.0V6 200k, Aero 170K en Aero 341K (sold)
totaal 1.648.000 km of 1.024.510 mijlen Saab
900 cabrio 1992 3k
Vroeger:
900T16S '87 200k, '87 58K en 900 2.1 55K(sold)
900 T16S cabrio '87 163k (sold)
9000 CS 200k, LPT 55K (sold)
9000 Aero 100k (sold)
9-5 3.0V6 200k, Aero 170K en Aero 341K (sold)
totaal 1.648.000 km of 1.024.510 mijlen Saab
-
Saapie
- Donateur (2x)

- Berichten: 9265
- Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: To E5 or not to E5
Een 9-3 is geen 900!!!!FSC schreef: ↑di 17 jun, 2025 9:39Waarom zou je twijfelen? Saab is al sinds de midden jaren 80 bezig met ethanol toevoegen aan brandstoffen.
Ik kan me voorstellen dat als je Saab langer dan bvb een maand stilstaat regelmatig je liever een premium brandstof tankt.
Zelf staat mijn 9-3 ook weleens 3-4 weken stil, maar zelf met E10 erin heb ik nooit brandstof gerelateerde problemen. Ik begrijp de aversie dan ook niet goed.
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
-
Saapie
- Donateur (2x)

- Berichten: 9265
- Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: To E5 or not to E5
En een 9-5 en alfa ook niet. Het gaat hier om classics. En die hebben een andere motormanagement etc. En zijn ontwikkeld in een tijd met andere benzines.FSC schreef: ↑di 17 jun, 2025 10:24Maar mijn vraag is dan altijd, licht dat aan de E10 of aan het onderhoud van de auto. Die hoeft niet slecht te zijn, maar onderdelen kunnen gewoon falen. Het is niet altijd de schuld van E10.
Ik heb bvb nog een hele tijd E10 getankt in mijn Alfa 156 met 2.0 JTS motor zonder problemen. Wel was het mijn daily dus elke week een tank brandstof. Ook de 9-5 kreeg gewoon E10 (B207) en de 9-3 tank ik veel minder. Soms E10 als het niet anders kan, maar meestal 98 (en dus E5)
Maargoed, de discussie is het niet echt waard.
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
-
FSC
- Geregistreerd lid
- Berichten: 152
- Lid geworden op: zo 27 aug, 2023 16:06
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: To E5 or not to E5
Je bedoeld in de tijd dat Saab actief met ethanol toevoegen bezig was. Juist ja, sorry dat ik blind ben en deel neem aan een gesprek.
-
phthalaat
- Geregistreerd lid
- Berichten: 240
- Lid geworden op: do 10 jun, 2021 14:21
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: To E5 or not to E5
Hier zou ik mij niet druk om maken. Het gaat er om dat er in elk geval niet meer dan 5% ethanol in zit. Mocht er nog wel een paar procent ethanol in zitten is dat niet eens significant. 100% zuivere stoffen bestaan toch niet. Niet te druk om maken, gewoon lekker rijden.collega schreef: ↑di 17 jun, 2025 11:54Dank voor jullie reacties.
Maar om het nog iets ingewikkelder te maken, of niet:
Bij een benzinestation bij mij in de buurt staat op de pomp 0% ethanol, maar op het vulpistool E5 (en dat is maximaal 5% Ethanol). Wat is het nou? Het aardige meisje achter de kassa zei: 0%, maar ik kijk te veel naar de Keuringsdienst van waarde om aardige meisjes achter de kassa meteen te geloven...
-
Saapie
- Donateur (2x)

- Berichten: 9265
- Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: To E5 or not to E5
Het probleem zit vooral idd in vervulling en vocht. De oudjes houden daar niet van.
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.