Hallo Forummers:
Lang verhaal kort: De wagen is van 1990 en op het kenteken staat dat de 900 geen katalysator heeft en emissieklasse 0. Volgens mij kan ik dan legaal de katalysator verwijderen toch?
Er zit een kat op zonder lambdasensor (ongeregeld) en ik heb begrepen dat de Lucas LMM dan het mengsel regelt? Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat een luchtmassameter fuctioneert als een soort lambsasonde. Is het afstellingsschroefje op de LMM vergelijkbaar met het luchtstelschroefje op een carburateur en regelt het alleen luchttoevoer? Als ik de kat verwijder: blijft het mengsel dan hetzelfde? Is de stelschroef op de lucas ingesteld voor gebruik met katalysator? Is dat een rijker of armer mengsel? Kan ik zonder kat blijven doorrijden met dezelfde afstelling op de LMM? Ik ben voorzichtig en heb geen zin om tegen afstellingsproblemen aan te lopen.
Een hoop vragen, maar hopelijk kunnen jullie mij wijzer maken
Lucas luchtmassameter afstellen?
-
Saapie
- Donateur (2x)

Re: Lucas luchtmassameter afstellen?
Afblijven. Die stelschroeven gaan in de loop van de tijd vast zitten, en je wilt hem niet mollen. Bovendien moet je voor de APK nog steeds aan de emissie-waarden voldoen die voor de auto van dat bouwjaar gelden. Zoek een reserve LMM en ga kijken of dit effect heeft. En ruil ook even de AIC om. Verder zou ik kijken of de ontsteking goed staat. Dus iemand vragen die hem 100% kan afstellen. En controleer ook de injectoren. Die schoonmaken is altijd goed
Kat kan je idd verwijderen. Of leeg kloppen.
Weet je zeker dat je geen Lambda hebt!!?? Want als je kat hebt zit die er bijna altijd op
Kat kan je idd verwijderen. Of leeg kloppen.
Weet je zeker dat je geen Lambda hebt!!?? Want als je kat hebt zit die er bijna altijd op
-
Guido900T
- Donateur (3x)

bedankt voor je antwoord Saapie, maar je leest mijn vragen niet goed denk ik? Ik heb ( vorige draadje) de LMM schoongemaakt en daarmee was dat opgelost. Ik wil nu graag meer weten over de LMM en de Kat omdat ik zonder problemen de kat wil verwijderen
-
Saapie
- Donateur (2x)

De kat kan je zonder probleem er onder weghalen. Levert je wat extra pks op. Aan de LMM hoef je eerst niks te veranderen, want die is immers ongeregeld omdat de lambda ontbreekt.
-
Guido900T
- Donateur (3x)

ik wil bijvoorbeeld ook niet met een te arm brandstofmengsel komen te zitten als ik de kat verwijder, maar ik begrijp dat er niets verandert in het mengsel omdat de afstelling van de LMM dezelfde blijft?
-
Krizzie
- Donateur (3x)

De kat. kun je bij een 900 altijd weghalen of je nu wel of geen lambdasonde hebt. Er zit verder niks na de kat. wat iets regelt. (zoals bij moderne auto's het geval is)
De ECU regelt het mengsel aan de hand van wat de LMM meet. Later kwam daar ook het lambda signaal bij waardoor je vooral bij cruisen zuiniger uit bent.
Met de stelschroef kun je een beetje spelen met de hoeveelheid die ingespoten wordt (denk bedoeld voor de verschillende klimaten in de wereld)
Als je wilt weten of het echt iets doet, dan moet je een breedbandlambda sonde monteren in de uitlaat zodat je het mengselverhouding kunt zien. (+- 50cm van de turbo, dus niet op het knietje waar de sensor normaal zit!)
De ECU regelt het mengsel aan de hand van wat de LMM meet. Later kwam daar ook het lambda signaal bij waardoor je vooral bij cruisen zuiniger uit bent.
Met de stelschroef kun je een beetje spelen met de hoeveelheid die ingespoten wordt (denk bedoeld voor de verschillende klimaten in de wereld)
Als je wilt weten of het echt iets doet, dan moet je een breedbandlambda sonde monteren in de uitlaat zodat je het mengselverhouding kunt zien. (+- 50cm van de turbo, dus niet op het knietje waar de sensor normaal zit!)
-
Guido900T
- Donateur (3x)

ok. thnx! Ik heb net nog een keer goed gekeken, maar zo te zien heb ik in mijn my 90 toch wel degelijk een lamdasonde zitten, dus over de werking zonder lambda hoef ik me ook het hoofd niet meer te breken
Maar ik kan de kat dus zonder problemen verwijderen! 
-
Saapie
- Donateur (2x)

Haha. Ik dacht al, waar is de lambda. Die miste ik al.
Ga niet zelf “rommelen”, maar vraag iemand die je helpt en kennis van de 900 heeft. Door mee te sleutelen leer je snel.
Kat vervanger kan je krijgen bij J en D of R en D, of saabworld
Ga niet zelf “rommelen”, maar vraag iemand die je helpt en kennis van de 900 heeft. Door mee te sleutelen leer je snel.
Kat vervanger kan je krijgen bij J en D of R en D, of saabworld