250 pk 900 classic, opties

1978-1993
David2.0turbo
Geregistreerd lid

250 pk 900 classic, opties

Bericht door David2.0turbo » do 23 jan, 2025 12:22

Goedemorgen forummers,

Ik ben de mogelijkheden/limieten aan het onderzoeken van het B202 turbo blok. Ik ben in het bezit van een 900SE 2.0T van 1992. Ik ben benieuwd naar de volgende informatie

* Hoeveel vermogen van het standaard onderblok, zuigers en drijfstangen, maximaal aan?
* zijn er zuiger upgrade mogelijkheden? Ik kom vaker de saab 9000 zuigersupgrade tegen bij andere saab modellen, is hier voor de 900 classic nog iets voor?
* Dient er aan het motormanagement nog iets aangepast te worden, of, tot welk vermogen ondersteund het standaard motormanagement nog veilig? En welke upgrade mogelijkheden zijn er?
* De versnellingsbak is het zwakke punt bij een opgevoerde 900 classic, wat is het maximale koppel wat zo'n bak kan hebben? en waar breken de versnellingsbakken, iemand daar bekend mee?
* Welke (bekende) turbo upgrades zijn er verkrijgbaar?

Ik ben de mogelijkheden van 250pk en +-350 a 400 Nm koppel (op de krukas) aan het onderzoeken voor de 900SE, met het behoud van de huidige motor karakteristiek, namelijk: Turbo spoelt op bij 2300-ish tpm en is op volle druk bij ongeveer 3000tpm. het max koppel zou ik tevens graag rond de 3500 tpm willen hebben. Ik ben bewust dat met zulke vermogens toenames de koppel en vermogenskromme gaat verschuiven, maar hier in de buurt blijven zou echt gaaf zijn. Met deze setup GTI'tjes aandrukken zou toch echt heel gaaf zijn! :D :D

Mochten er mensen antwoorden of ervaringen voor bovenstaand hebben, ik hoop dat je ze met me wil delen!

Groet,
David

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: 250 pk 900 classic, opties

Bericht door Saapie » do 23 jan, 2025 16:06

Bel Krizzie eens. Die heeft dit allemaal al uitgezocht. Mijn 900 Turbo S heeft nu 200 pk en dat is ruim genoeg om leuk te kunnen cruisen. Versnellingsbak is de zwakke schakel; drukgroep en omhulsel ( alu kast) kunnen die krachten niet aan. Trionic moet sowieso als je flink wilt gaan tunen.

Als je flink budget hebt dan kan het allemaal. Maar reken wel op alleen voor een versterkte bak op 3000 euro. Snelle rekensom denk ik dat je voor onder de 10k niet ver komt.

Turbo; 1500 euro
Trionic ; 1500 tot 2500 euro
Versnellingsbak: 3000
Uitlaat: 1000
Remmen: 1000
Onderblok gesmede zuigers: 2000
Intercooler: 800
Onderstel: 1000
Betere kop, 2.1: 1000 euro

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » do 23 jan, 2025 18:17

Saapie somt het al aardig op.

Turbo in niet Chinese kwaliteit kun je rustig 2000 euro van maken. (Ja met verloopjes en adapters kan het goedkoper, maar het oog wilt ook wat natuurlijk. ;) )

Check mijn eigen topic maar voor foto's en meer informatie over mijn setup. (300-ishpk 400+nm)

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » do 23 jan, 2025 18:34

die motoren zijn wel op 250 pk of meer te krijgen, transmissie is al lastiger. Maar of zo een vermogenstoename qua driveability wel zon verbetering is vraag ik me ten zeerste af. Dat is niet te kwantificeren in een getal of schaal. Maar rijdt (en stuurt!) ie dan nog lekker? Het onderstel werd ontworpen in de tweede helft van de jaren 60 voor vermogens onder de 100 pk.

Ik heb zelf een paar 900s die rond de 200 pk zitten... die gaan in rechte lijn als een malle in de range 60-160 (en schieten met gemak over de 200km/u). Maar met bochtenwerk zijn het eigenlijk al teveel pks

Ik zou veel liever geld steken in optische tuning: Mooie velgen (desnoods zelf ontworpen en laten maken), mooie interieurupgrades, hele goede audio installatie met een originele Saab radio als headunit... dat soort dingen. Technische tuning is iets wat je ervaart als je achter het stuur zit... van optische tuning kan iedereen (mee)genieten ook al staat de auto stil (ergo: veel meer genietmomenten)

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » do 23 jan, 2025 19:44

Heb zelf 212 pk in mijn 900 en mij is verzekerd dat meer moeilijker op de weg te krijgen is (voorwielaandrijving, amper 1200 kg). Het is dan meer om te kunnen snoeven "op een verjaardag" dan dat je er echt iets aan hebt.
Ik ervaar mijn setup als heerlijk vlot en verlang niet naar meer. Voor een klassieker is hij echt snel. Eigenlijk hoeft het voor mij ook al niet meer zo nodig hard te gaan... Bovendien schijnt bij verder tunen de bak inderdaad in toenemende mate een risico te gaan vormen.

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » do 23 jan, 2025 20:16

Meer koppel, en je trapt bovendien door de koppeling heen. Mijn rode zit op het randje wat dat betreft.

Het is allemaal leuk hoor dat tunen, maar het kost mega veel geld, en je auto wordt er alleen maar smaakgevoeliger door.

Als je echt los wil, koop een 9-3 met T5 setup. Die kan je echt mishandelen…

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » do 23 jan, 2025 21:48

Vanmiddag weer 70 minuten gedaan tijdens de spits over een stuk dat volgens Google Maps in 38 minuten zou moeten kunnen.

Maar serieus: als je een auto zo ver opvoert, hou je dan rekening met de remmerij? En, niet onbelangrijk lijkt me, is dat ding dan nog wel verzekerd? Want ik neem aan dat niemand naar de RDW gaat om alles opnieuw te laten keuren.

Uit Autoweek:
Motorwijziging

Bij een wijziging aan de motor moet de RDW het voertuig individueel goedkeuren. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om een wijziging van de motorcode of het motortype, de brandstofsoort het aantal cilinders en de cilinderinhoud. Behoud je de originele motor, maar wijzigt het vermogen met meer dan 20 procent ten opzichte van de geregistreerde waarde in het kentekenregister? Ook dan zul je naar de keurmeester moeten.

Daarbij geldt dat in sommige gevallen een herberekening van de CO2-uitstoot en het brandstofverbruik nodig zijn bij auto's die WLTP-getest zijn. In welke gevallen deze keuring noodzakelijk is, hangt af van de voorschriften van de fabrikant.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » do 23 jan, 2025 22:34

Waarom is vermogen altijd zo’n ding. Op de openbare weg heb je geen drol aan 300pk en een classic koop je niet als tuning object (vind ik :oops: )
Het is geen Audi RS6 die zo ff 800pk ophoest…

Je kunt je geld dan beter besteden aan bv een posche boxter of Cayman (eerste gen). Die rijden goed en zijn ontworpen voor de wegligging! Deze zijn nu nog wel te vinden voor zeg €15k. Je kunt er ook prima een trackday mee rijden op Assen of de NS.
Beide auto’s zijn een goed voorbeeld dat je geen belachelijk vermogen moet hebben om top te rijden.

En vermogen gaat altijd wennen… je wil altijd maar meer. Maar het is niet altijd de betere optie. Een 9-3 heeft trouwens ook zo’n zijn beperkingen qua onderstel…

MVE
Geregistreerd lid

Bericht door MVE » do 23 jan, 2025 23:26

Luthart schreef:
do 23 jan, 2025 22:34
Waarom is vermogen altijd zo’n ding.
Sprak degene die een compleet nieuw topic aanmaakt om kennis te vergaren en vervolgens stock te blijven rijden. :mrgreen:

Antwoord: Mensen vinden dat leuk. De een meer dan de ander.
Als je het niet snapt, ga dan vooral bijdragen aan topics die je wel snapt.
Dooddoeners zijn er al genoeg. :D

Ik heb ervaring met een Classic met 200-220pk (ergens er tussenin) en dat ging echt príma. Die was dan ook in alle opzichten vers en geupdate naar het nieuwe vermogen. Geen T5 overigens.
250 zou nog wel kunnen imo, gewoon zorgen dat je alles op orde hebt.
Daarboven word het steeds minder inzetbaar. Maar dat betekent niet minder leuk.

9-3OG kan je prima bouwen op een vermogen van iets boven de 300pk, maar dat kost flink geld wil je het goed doen. Alles daarboven… Zelfde verhaal als de laatste zin van het vorige paragraaf. :D

Als ik nog eens een Saab met veel vermogen wilde maken, zou ik waarschijnlijk voor een Turbo X (of 2.8 XWD) met handbak gaan. Maar daar zit ook weer nuance in; onder de 450pk zou ik daarin gewoon de automaat willen…

Het is enorm smaakgevoelig. Ik heb het plezier gehad veel verschillende Saabs met hoge vermogens te ervaren en rijden, maar van tevoren bepalen wat je leuk vindt en wat je de hoofdpijn waard vindt… Poeh. Lastig!

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » do 23 jan, 2025 23:44

Topvermogen zegt niet zoveel. Dat topvermogen zit altijd ergens bij de 6000 toeren of zo, heb je weinig aan. Hoe vaak zit je daar.... Een inhaal actie beginnen met 6000 toeren is zinloos want je kan niet meer accelereren. Top vermogen is hooguit van belang voor de top snelheid maar die gebruik je inderdaad nooit op de weg.

De koppel- en vermogens curves zeggen zo veel meer. Hoeveel pk heb je bij 2000 toeren. Of bij 3000. Dat zegt iets over driveability, hoe een auto reageert als je gas geeft. Da's ook de kracht van EV's, die leveren bij elk toerental hun top vermogen.

De 80-120 tijd is in mijn ogen één van de meest veelzeggende parameters over hoe snel een auto echt is in de praktijk.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » do 23 jan, 2025 23:45

@MVE
Klopt :lol:

Maar ik bedoel meer dat ik niet zo zeer snap dat iemand zegt ik wil bv. 300pk…
Je doel kan bv ook zijn, dat je graag een fijn rijdende en vlotte auto wil met wat meer (betrouwbaar) vermogen wat het mechaniek goed kan handelen.

Dat is netzoiets als een HiFi set willen met 1000watt RMS continu vermogen… dat zegt ook niks over hoe de muziek klinkt. Alleen dat je veel db kunt produceren…

Ik heb geen hekel aan vermogen. Begrijp me niet verkeerd :wink: :O:

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » do 23 jan, 2025 23:47

MVE schreef:
do 23 jan, 2025 23:26
Sprak degene die een compleet nieuw topic aanmaakt om kennis te vergaren en vervolgens stock te blijven rijden. :mrgreen:

Antwoord: Mensen vinden dat leuk. De een meer dan de ander.
Als je het niet snapt, ga dan vooral bijdragen aan topics die je wel snapt.
Dooddoeners zijn er al genoeg. :D

Ik heb ervaring met een Classic met 200-220pk (ergens er tussenin) en dat ging echt príma. Die was dan ook in alle opzichten vers en geupdate naar het nieuwe vermogen. Geen T5 overigens.
250 zou nog wel kunnen imo, gewoon zorgen dat je alles op orde hebt.
Daarboven word het steeds minder inzetbaar. Maar dat betekent niet minder leuk.

9-3OG kan je prima bouwen op een vermogen van iets boven de 300pk, maar dat kost flink geld wil je het goed doen. Alles daarboven… Zelfde verhaal als de laatste zin van het vorige paragraaf. :D

Als ik nog eens een Saab met veel vermogen wilde maken, zou ik waarschijnlijk voor een Turbo X (of 2.8 XWD) met handbak gaan. Maar daar zit ook weer nuance in; onder de 450pk zou ik daarin gewoon de automaat willen…

Het is enorm smaakgevoelig. Ik heb het plezier gehad veel verschillende Saabs met hoge vermogens te ervaren en rijden, maar van tevoren bepalen wat je leuk vindt en wat je de hoofdpijn waard vindt… Poeh. Lastig!
Een classic zonder Trionic boven de 220 pk krijgen is erg lastig. Heb je dan een 2.1 kop gebruikt? En hoe zit het met de ecu en apc afstelling?

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » do 23 jan, 2025 23:58

9000-95 schreef:
do 23 jan, 2025 23:44
Topvermogen zegt niet zoveel. Dat topvermogen zit altijd ergens bij de 6000 toeren of zo, heb je weinig aan. Hoe vaak zit je daar.... Een inhaal actie beginnen met 6000 toeren is zinloos want je kan niet meer accelereren. Top vermogen is hooguit van belang voor de top snelheid maar die gebruik je inderdaad nooit op de weg.

De koppel- en vermogens curves zeggen zo veel meer. Hoeveel pk heb je bij 2000 toeren. Of bij 3000. Dat zegt iets over driveability, hoe een auto reageert als je gas geeft. Da's ook de kracht van EV's, die leveren bij elk toerental hun top vermogen.

De 80-120 tijd is in mijn ogen één van de meest veelzeggende parameters over hoe snel een auto echt is in de praktijk.
Juist dat!

MVE
Geregistreerd lid

Bericht door MVE » vr 24 jan, 2025 1:07

Saapie schreef:
do 23 jan, 2025 23:47
Een classic zonder Trionic boven de 220 pk krijgen is erg lastig. Heb je dan een 2.1 kop gebruikt? En hoe zit het met de ecu en apc afstelling?
Ik zei ook tussen de 200 en 220. Kan 205 zijn. Of 210…
Ikzelf heb helemaal niks gedaan. Die auto was geheel aangepakt door ********, vroegah. 200-210 geloof ik zo. Een 2 deurs met 240pk en Trionic liep ietsjes uit.

MVE
Geregistreerd lid

Bericht door MVE » vr 24 jan, 2025 1:10

9000-95 schreef:
do 23 jan, 2025 23:44

Weer iemand die redeneert vanuit “nodig” en niet vanuit “leuk”…

Als je niet heel ver boven de 400pk uit wil met een viercilinder van Saab kan je er door het hele toerenbereik een flinke bult koppel uithalen.
Ik heb ooit een bak gesloopt van een 9-3OG omdat de auto 600nm leverde net boven de 2000 toeren. Mea culpa. :-P+

Plaats reactie