Bericht
door MvR » vr 17 jan, 2025 14:30
Ooit bouwde Mercedes de 190 en gingen de boekhouders achteraf berekenen wat zo'n auto zou moeten kosten. De kwaliteit betaalde zichzelf: iedereen wist dat je een auto voor de eeuwigheid kocht. Met een behoudend uiterlijk. Dat was voor veel mensen toch wel een afknapper als het om Saab ging. (Niet voor de mensen hier, maar er zijn meer autoliefhebbers dan op deze site). Iedereen die wel eens een Saab uit elkaar gehaald heeft, weet dat Hella een goede klant had aan Saab. En aan Mercedes. Het uurwerk dat in de dash-klok van een 96 zit, is hetzelfde als die in een MB zit. Letterlijk gelijk. De kwaliteit was er.
De 190 heeft in mijn gehucht een grote schare liefhebbers. Vaak met nieuwe kentekens. Gekocht in Duitsland, maar vaker in Zwitserland. Waar auto's 110% onderhouden zijn: doorzwetende pakking onder het blok = afkeur. En omdat de vijver van 190s daar een stuk groter is dan de Saab-vijver, is de kans op een auto met een lage km.stand wel groter.
Is niet veel veranderd. Echtgenote is op zoek naar een nieuwe leaseauto. Moet dit keer een full-EV zijn. Ik doe het winkelen. Ze werkt te veel uren om dealers langs te gaan. Het geld moet ergens verdiend worden... Kom je bij BMW (i4 of i5, dan betaal je voor ieder wissewasje dat op de meeste auto's gangbaar is, al een heftige extra som. Elektrische stoelen die al overal gemeengoed zijn, zijn bij BMW 1200 euro extra. Of onderdeel van een pakket.
Cruisecontrol die ook afstand bewaard is een pakket-onderdeel van een paar duizend euro. Ik zag een video waarin uitgelegd wordt dat het ook apart besteld kan worden, maar dat dealers daar niet zo van houden. Toen ik de bestelcode noemde, ging de verkoper schoorvoetend scrollen in de lijst en vond het. En die losse items lijst staat ook niet zomaar op het internet.
Als ik de BMW net zo op laat tuigen als onze huidige Honda CR-V, is het eindbedrag voor de i4 een ton. de i5 gaat moeiteloos naar 120k. De Honda blijft steken op 65k. Maar geen EV, dus niet in de lijst.
Saab 96-rijder sinds 1980 - met onderbrekingen. Momenteel in het bezit van 3x een V4:
* 1973 Saab 95; gerestaureerd
* 1976 Saab 96: work in progress; dient nu als voorbeeld
* 1980 Saab 96: barn-find; langzaam mee aan het werk.