Saab 900 vs Mercedes 190

1978-1993
RobbieF57
Geregistreerd lid
Berichten: 336
Lid geworden op: vr 07 sep, 2012 9:15
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Saab 900 vs Mercedes 190

Bericht door RobbieF57 » wo 15 jan, 2025 12:21

Leuke video, hoewel de Mercedes (veel) vaker in beeld is.

Let op; de audio in de eerste 90 seconden is slecht. Daarna geen problemen meer :D :D

Enjoy!

Grtz

Rob

https://www.youtube.com/watch?v=PTnnJ4B3nJQ

Gebruikersavatar
gj900
Donateur (9x)
Donateur (9x)
Berichten: 18243
Lid geworden op: vr 22 okt, 2004 15:23
Regio: Deutschland - Duitsland

Re: Saab 900 vs Mercedes 190

Bericht door gj900 » do 16 jan, 2025 10:50

Mooiste stukje is de heerlijke Saab showroom met de klant strak in pak 8)
900S Sport 1992 - Le-Mans
XC70 T6 Summum 2011 - Flamenco Rojo

9-5 Aero Estate 2004 - Espresso (tot 2020)
9-3 Aero Salomon ed 2002 - Cosmic (tot 2016)
900 turboS Aero cabrio 1994 - Eucalyptus (tot 2015)
BMW 323iA touring 1998 (tot 2012)
9000 CSE 2.0lpt Anni Hirsch 1996 (tot 2009)

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 9265
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Saab 900 vs Mercedes 190

Bericht door Saapie » do 16 jan, 2025 11:31

Wat een heerlijk mercedes-kritisch filmpje.
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.

Gebruikersavatar
Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 12083
Lid geworden op: do 19 apr, 2007 20:45
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Saab 900 vs Mercedes 190

Bericht door Ewout » vr 17 jan, 2025 12:10

Dit is wel slow-TV to the max naar huidige maatstaven, zeg! :lol: Heerlijke beelden uit die tijd; hetgeen ook geldt voor de montage van verduidelijkende pijltjes en kaders, heh heh. Met mijn complimenten voor het shot waarin de 190E langs een showroom rijdt, waarin je de weerspiegeling van een rijdende 900 ziet. Tamelijk briljant!

Afbeelding

Overigens ongelooflijk dat zo'n 190E kennelijk zo duur is in relatie tot een 900i16, 900 turbo of zelfs 9000 turbo 16. :shock:
b201: 900i my87
b202: 900s aut. my92
x308: xj sport my01

Gebruikersavatar
hermank
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 1474
Lid geworden op: wo 09 jan, 2013 9:06
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Saab 900 vs Mercedes 190

Bericht door hermank » vr 17 jan, 2025 12:27

Ewout schreef:
vr 17 jan, 2025 12:10

Overigens ongelooflijk dat zo'n 190E kennelijk zo duur is in relatie tot een 900i16, 900 turbo of zelfs 9000 turbo 16. :shock:
ja, een vriend ( rijke vriend) van me kocht er destijds een nieuw. Er zat voor dat geld niks in of bij. Geen extra's. Zelfs geen radio.......
Saab 9000 CS 2.3 fpt Odoardo grijs 09-1992 - MY1993 Blacktop-Tuning

Saab 900i sedan MY1986 Odoardo grijs
S pakket


Saab 9-3 1.9 TiD Sport Sedan MY 2007 Smoke-Beige metallic
Stage 2 KCPerformance

MvR
Geregistreerd lid
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 18 nov, 2007 13:00
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Saab 900 vs Mercedes 190

Bericht door MvR » vr 17 jan, 2025 14:30

Ooit bouwde Mercedes de 190 en gingen de boekhouders achteraf berekenen wat zo'n auto zou moeten kosten. De kwaliteit betaalde zichzelf: iedereen wist dat je een auto voor de eeuwigheid kocht. Met een behoudend uiterlijk. Dat was voor veel mensen toch wel een afknapper als het om Saab ging. (Niet voor de mensen hier, maar er zijn meer autoliefhebbers dan op deze site). Iedereen die wel eens een Saab uit elkaar gehaald heeft, weet dat Hella een goede klant had aan Saab. En aan Mercedes. Het uurwerk dat in de dash-klok van een 96 zit, is hetzelfde als die in een MB zit. Letterlijk gelijk. De kwaliteit was er.

De 190 heeft in mijn gehucht een grote schare liefhebbers. Vaak met nieuwe kentekens. Gekocht in Duitsland, maar vaker in Zwitserland. Waar auto's 110% onderhouden zijn: doorzwetende pakking onder het blok = afkeur. En omdat de vijver van 190s daar een stuk groter is dan de Saab-vijver, is de kans op een auto met een lage km.stand wel groter.

Is niet veel veranderd. Echtgenote is op zoek naar een nieuwe leaseauto. Moet dit keer een full-EV zijn. Ik doe het winkelen. Ze werkt te veel uren om dealers langs te gaan. Het geld moet ergens verdiend worden... Kom je bij BMW (i4 of i5, dan betaal je voor ieder wissewasje dat op de meeste auto's gangbaar is, al een heftige extra som. Elektrische stoelen die al overal gemeengoed zijn, zijn bij BMW 1200 euro extra. Of onderdeel van een pakket.

Cruisecontrol die ook afstand bewaard is een pakket-onderdeel van een paar duizend euro. Ik zag een video waarin uitgelegd wordt dat het ook apart besteld kan worden, maar dat dealers daar niet zo van houden. Toen ik de bestelcode noemde, ging de verkoper schoorvoetend scrollen in de lijst en vond het. En die losse items lijst staat ook niet zomaar op het internet.

Als ik de BMW net zo op laat tuigen als onze huidige Honda CR-V, is het eindbedrag voor de i4 een ton. de i5 gaat moeiteloos naar 120k. De Honda blijft steken op 65k. Maar geen EV, dus niet in de lijst.
Saab 96-rijder sinds 1980 - met onderbrekingen. Momenteel in het bezit van 3x een V4:
* 1973 Saab 95; gerestaureerd
* 1976 Saab 96: work in progress; dient nu als voorbeeld
* 1980 Saab 96: barn-find; langzaam mee aan het werk.