Al enige tijd was ik aan het rondkijken naar een 900 Turbo, maar had tot nu toe nog geen exemplaar gevonden dat alle boxen afvinkte.
In december was het zo ver, en gisteren ging ik hem ophalen. Tja, en onbedoeld was het gisteren ook nog een beetje Zweeds weer met 's ochtends een wit pak natuurlijk. Een teken van boven.
Waarom ik deze auto zo graag wilde? Ik heb het al eens laten vallen, vorig jaar heb ik op krap 2 maanden tijd allebei mijn ouders af moeten geven. Veel te jong (beiden 69 jaar).
Een heftige tijd natuurlijk, dat hoef ik niemand uit te leggen. Maar ook een tijd die duidelijk maakt dat je dromen ook soms gewoon best mag verwezenlijken.
Mijn insteek is dat de Turbo een blijver is. Net zo lang als de Kadett, die ik alweer 13 jaar heb.
Genoeg over de achtergrond, nu over de auto.
In de advertentie stond benoemd dat de brandstofpomp vernieuwd was. Bij aankomst bleek het lijstje verrichte werkzaamheden veel uitgebreider te zijn.
- turbo gereviseerd
- brandstofpomp vernieuwd
- startmotor gereviseerd
- krukaskeerringen vernieuwd
- hoofdcilinder koppeling vernieuwd
- slave cilinder koppeling gereviseerd
- nieuwe remklauwen voor
- gereviseerde remklauwen achter
- nieuwe remblokken rondom
- nieuwe banden rondom
- nieuwe accu
- hemeltje opnieuw bekleed
- grote beurt
Bij aankomst bleken ook heel veel papieren aanwezig, zoals de originele onderhouds-stempelkaart en de aankoopfactuur van de vorige eigenaar. Daaruit heb ik op kunnen maken dat 2 Duitse eigenaren mij voor zijn gegaan. De laatste TÜV keuring was van 1994, en in 1995 is de auto weggezet met kapotte turbo. Tot aan september 2024 dus, toen degene van wie ik hem heb gekocht, hem naar Nederland heeft gehaald. De oude man was inmiddels overleden, en de kinderen hebben de Turbo niet over willen nemen.
De wagen is niet perfect hoor. Er zitten enkele plekken in de lak, en verder wat kleine interieurdingen (elektrische spiegels werken niet, elektrisch raam links werkt niet). De komende tijd wil ik op mijn gemak met de wagen rijden en die dingen aanpakken. Meest in het oog springend zijn enkele mindere plekken in de lak.
Maar de auto lijkt kei- en keihard te zijn, dus zeker de moeite waard om zuinig op te zijn:)
Laat het voorjaar maar komen!
's Ochtends vroeg al op pad om de trein te pakken richting het Noordoosten

Ik reis zelden met de trein (laatste keer is denk ik 10 jaar geleden). Maar in zo'n stiltecoupé, met wat leesvoer op schoot en Dire Straits in je oren is dat eigenlijk prima te doen!

Het uitzicht was een beetje Zweeds. Een beetje dan he.

De terugweg; ruim 200km van Noord naar Zuid. Best spannend vind ik dat in een oudere auto die ik niet ken. Maar het is feilloos verlopen.

Thuis aangekomen

Uiteraard even samen met de (net iets) oudere broer

De Kadett mag altijd binnenslapen, de Turbo nu ook. Komende week ga ik denk ik de Kadett in de schuur ernaast zetten (moet ik alleen even een hoop opruimen:) zodat alles binnen kan slapen