Tim’s 1981 900 Turbo 8

1978-1993
95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Tim’s 1981 900 Turbo 8

Bericht door 95twinturbo » ma 06 jan, 2025 11:36

Gisteren (Zondag) heb ik mijn lang gezochte auto opgehaald: een 1981 Saab 900 Turbo.
Al enige tijd was ik aan het rondkijken naar een 900 Turbo, maar had tot nu toe nog geen exemplaar gevonden dat alle boxen afvinkte.
In december was het zo ver, en gisteren ging ik hem ophalen. Tja, en onbedoeld was het gisteren ook nog een beetje Zweeds weer met 's ochtends een wit pak natuurlijk. Een teken van boven.

Waarom ik deze auto zo graag wilde? Ik heb het al eens laten vallen, vorig jaar heb ik op krap 2 maanden tijd allebei mijn ouders af moeten geven. Veel te jong (beiden 69 jaar).
Een heftige tijd natuurlijk, dat hoef ik niemand uit te leggen. Maar ook een tijd die duidelijk maakt dat je dromen ook soms gewoon best mag verwezenlijken.
Mijn insteek is dat de Turbo een blijver is. Net zo lang als de Kadett, die ik alweer 13 jaar heb.

Genoeg over de achtergrond, nu over de auto.
In de advertentie stond benoemd dat de brandstofpomp vernieuwd was. Bij aankomst bleek het lijstje verrichte werkzaamheden veel uitgebreider te zijn.
- turbo gereviseerd
- brandstofpomp vernieuwd
- startmotor gereviseerd
- krukaskeerringen vernieuwd
- hoofdcilinder koppeling vernieuwd
- slave cilinder koppeling gereviseerd
- nieuwe remklauwen voor
- gereviseerde remklauwen achter
- nieuwe remblokken rondom
- nieuwe banden rondom
- nieuwe accu
- hemeltje opnieuw bekleed
- grote beurt
Bij aankomst bleken ook heel veel papieren aanwezig, zoals de originele onderhouds-stempelkaart en de aankoopfactuur van de vorige eigenaar. Daaruit heb ik op kunnen maken dat 2 Duitse eigenaren mij voor zijn gegaan. De laatste TÜV keuring was van 1994, en in 1995 is de auto weggezet met kapotte turbo. Tot aan september 2024 dus, toen degene van wie ik hem heb gekocht, hem naar Nederland heeft gehaald. De oude man was inmiddels overleden, en de kinderen hebben de Turbo niet over willen nemen.

De wagen is niet perfect hoor. Er zitten enkele plekken in de lak, en verder wat kleine interieurdingen (elektrische spiegels werken niet, elektrisch raam links werkt niet). De komende tijd wil ik op mijn gemak met de wagen rijden en die dingen aanpakken. Meest in het oog springend zijn enkele mindere plekken in de lak.
Maar de auto lijkt kei- en keihard te zijn, dus zeker de moeite waard om zuinig op te zijn:)
Laat het voorjaar maar komen!

's Ochtends vroeg al op pad om de trein te pakken richting het Noordoosten
Afbeelding

Ik reis zelden met de trein (laatste keer is denk ik 10 jaar geleden). Maar in zo'n stiltecoupé, met wat leesvoer op schoot en Dire Straits in je oren is dat eigenlijk prima te doen!
Afbeelding

Het uitzicht was een beetje Zweeds. Een beetje dan he.
Afbeelding

De terugweg; ruim 200km van Noord naar Zuid. Best spannend vind ik dat in een oudere auto die ik niet ken. Maar het is feilloos verlopen.
Afbeelding

Thuis aangekomen
Afbeelding

Uiteraard even samen met de (net iets) oudere broer
Afbeelding

De Kadett mag altijd binnenslapen, de Turbo nu ook. Komende week ga ik denk ik de Kadett in de schuur ernaast zetten (moet ik alleen even een hoop opruimen:) zodat alles binnen kan slapen
Afbeelding

silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Dromen verwezenlijken: Saab 900 turbo

Bericht door silvandam » ma 06 jan, 2025 11:37

Daar heb je een mooie aan. Geniet ervan!

95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 95twinturbo » ma 06 jan, 2025 11:49

silvandam schreef:
ma 06 jan, 2025 11:37
Daar heb je een mooie aan. Geniet ervan!
En jij nogmaals bedankt voor de tips Sil, heeft zeker bijgedragen aan het vertrouwen om een kijkje te gaan nemen

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » ma 06 jan, 2025 11:59

hele mooie originele vroege 900 turbo, gefeliciteerd.

Qua plekken op de lak... mijn ervaring is dat een 900 ook niet te perfect/mooi moet zijn omdat je m anders niet meer durft te pakken voor ritjes (zoals naar de supermarkt)

Ik vind TRX velgen op een vroege 900 coupe ook altijd erg mooi staan. Die velgen zijn nog goed te vinden voor een schappelijke prijs, banden is wat lastiger

Afbeelding

Tissa
Geregistreerd lid

Bericht door Tissa » ma 06 jan, 2025 12:13

Mooi verhaal bij een mooie auto!

Op de foto's ziet ie er prachtig uit, maar dat kom ik graag eens in het echt bevestigen :wink:

Overigens vind ik de inca's echt zeer goed staan onder deze auto. Die zien er trouwens ook goed uit, niet?

olav99
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door olav99 » ma 06 jan, 2025 12:33

Ziet er fraai uit, veel plezier ermee!

Maar wat zit er nou tegen de deuren aan de binnenzijde, vooraan net boven de armleuning? After market bediening elektrische ramen, speakers?

95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 95twinturbo » ma 06 jan, 2025 12:37

Style&Co schreef:
ma 06 jan, 2025 11:59
Qua plekken op de lak... mijn ervaring is dat een 900 ook niet te perfect/mooi moet zijn omdat je m anders niet meer durft te pakken voor ritjes (zoals naar de supermarkt)
Precies dat is mijn overweging geweest om niet voor een puntgaaf exemplaar te gaan. Al heb ik alle begrip en bewondering voor zij die dat wel doen, begrijp me niet verkeerd.
Maar ik wil simpel gezegd kunnen roendtoeren met onze 2 jaar oude tweeling. En dan wil ik niet panisch hoeven opletten of er geen rits van een jas tegen de deur aankomt.
Wat ook weer niet wil zeggen dat ik er niet zuinig op ben natuurlijk he... ieder heeft daarin zijn eigen balans. Ik wil er vooral van genieten :)
Style&Co schreef:
ma 06 jan, 2025 11:59
Ik vind TRX velgen op een vroege 900 coupe ook altijd erg mooi staan. Die velgen zijn nog goed te vinden voor een schappelijke prijs, banden is wat lastiger
Die zijn zeker gaaf idd. Voor nu ga ik niks aan de auto veranderen, en de Inca's vind ik altijd belegen staan en prachtig in de tijdsgeest. Maar goed, dat dacht ik van de Sunbursts op de GLE ook, en 3 maanden later lagen er Aero's op haha. Soit, voor nu wil ik hem in ieder geval houden zoals ie is

95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 95twinturbo » ma 06 jan, 2025 12:47

olav99 schreef:
ma 06 jan, 2025 12:33
Ziet er fraai uit, veel plezier ermee!

Maar wat zit er nou tegen de deuren aan de binnenzijde, vooraan net boven de armleuning? After market bediening elektrische ramen, speakers?
Klopt ja, 80's aftermarket elektrische ramen... echt oerlelijk haha. En het bestuurdersraam werkt ook niet. Dus dat is even kijken wat ik daarmee wil.
- terug werkend maken
- vervangen voor fabrieksoriginele bediening in het dashboatd, en dingen in de deur dus verwijderen
- vervangen voor handbediening
Bij de laatste twee opties moet ik natuurlijk eerst kijken hoe deze units bevestigd zitten, want grote gaten zit ik natuurlijk ook niet op te wachten.
Maar dat wordt dus vervolgd.

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » ma 06 jan, 2025 14:04

Prachtig!!! Hele leuke auto!

Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Marius0404 » ma 06 jan, 2025 14:43

wat een geweldige wagen! Leuk, gewoon gebruiken met de dames er in. Nu benieuwd waar ze morgen mee naar school willen...

95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 95twinturbo » ma 06 jan, 2025 15:42

Marius0404 schreef:
ma 06 jan, 2025 14:43
wat een geweldige wagen! Leuk, gewoon gebruiken met de dames er in. Nu benieuwd waar ze morgen mee naar school willen...
Haha goed onthouden:)
Nou, ik kwam thuis aanrijden, was natuurijk de hele dag op pad geweest. Mijn vrouw stond binnen en tilde de meisjes op de aanrecht.
Hoewel ik niet kon horen wat de meisjes zeiden, zag ik dat vrouwlief hard moest lachen. Toen ik binnen kwam zei ze:
"Het eerste wat ze zeiden was Papa mooie oto!"
Dus hij is al goedgekeurd:)

Gårdarket
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Gårdarket » ma 06 jan, 2025 16:03

Hele leuke auto, gefeliciteerd, en veel plezier alvast!

1001760
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 1001760 » ma 06 jan, 2025 16:28

Gefeliciteerd hoor!
Ik heb het vast ergens anders kunnen lezen, maar wat zijn nu de plannen met de GLE?

95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 95twinturbo » di 07 jan, 2025 13:04

1001760 schreef:
ma 06 jan, 2025 16:28
Gefeliciteerd hoor!
Ik heb het vast ergens anders kunnen lezen, maar wat zijn nu de plannen met de GLE?
Dat heb je nog nergens kunnen lezen hoor, wees gerust. Het hangt er ook van af of je het aan mij vraagt, of mijn vrouw haha.
Nee in principe mag de GLE weg, alleen........... dat is ook zo'n fijne auto dat ik hem eigenlijk niet weg wil doen.
De GLE is in optisch mindere staat dan de Turbo, maar daardoor juist veel beter geschikt voor dagelijks gebruik. Als in: ik zet liever de GLE op de parking bij de bouwmarkt dan de Turbo.

Mijn plan is om deze week de Kadett naar de schuur te verhuizen. Als dat lukt (moet even kijken of ik de draai kan maken), dan kunnen de Turbo én de GLE beiden binnen slapen.
Dan kan ik vervolgens even rustig nadenken.

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » di 07 jan, 2025 14:03

Wat een leuke collectie en zeker ook deze laatste is echt gaaf. Heel veel plezier gewenst!! :O:

Plaats reactie