Stuurbekrachtiging

1978-1993
Plaats reactie
Pepe
Geregistreerd lid

Stuurbekrachtiging

Bericht door Pepe » za 04 jan, 2025 20:04

Beste mensen,

Onder de mat van de bijrijdersstoel is het gelukkig droog (ik ben bezig met de nattigheid aan de andere kant) maar bij controle ontdekte ik wel wat olie onder de mat. dat is neem ik aan de leiding van het reservoir naar de stuurbekrachtigingspomp die daar de boosdoener is?

Hartelijke groet,

Pieter

Oosthoek
Donateur
Donateur

Re: Stuurbekrachtiging

Bericht door Oosthoek » za 04 jan, 2025 20:15

Ik heb nog nooit gehoord dat olie van het stuurhuis kan lekken naar die plek. Wel komt het vaak voor dat hier regenwater lekt via de interieurfilterbehuizing (3x woordwaarde).

Bij de voeten van de bestuurder zou ik beginnen met zoeken bij de kachelkraan of de hoofdkoppelingscilinder. Koelwater is zoet, een kort proefje geeft uitsluitsel.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » za 04 jan, 2025 23:52

Alles van de stuurbekrachtiging zit aan de motorkant van het schutbord.
Als je binnen olieachtige lekkage vindt aan de bestuurderskant is het van de rem- of koppelingshoofdcilinder.

Pepe
Geregistreerd lid

Bericht door Pepe » ma 06 jan, 2025 12:55

Maar die zitten beiden toch aan de kant van de bestuurder? Dit zit aan de bijrijderskant onder de mat.

Gezien de structuur voelt het als olie van de stuurbekrachtiging....

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » ma 06 jan, 2025 14:20

Koppelingsolie (hetzelfde als remolie) kan prima onder het tapijt door sijpelen naar de bijrijderszijde. Stuurbekrachtigingsolie blijft aan de andere kant van het schutbord. Kijk naar de kleur van de olie in je reservoir en vergelijk dat met wat je binnenin vindt, dan weet je het snel genoeg. Remolie is doorgaans helder met een kleine geeltint, stuurbekrachtigingsvloeistof is veel donkerder van kleur.

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » ma 06 jan, 2025 14:31

Klopt helemaal. Olie van stuurbekrachtiging kan bijna niet aan linkerkant komen. Het meest voor de handliggende is een lekkage in de koppeling.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » ma 06 jan, 2025 14:43

Het zou nog koelvloeistoflekkage uit het verwarmingselement kunnen zijn.

Stuurbekrachtigingsolie of ATF is doorgaans rood, maar in de classic 900 hoort geen ATF maar een heldere/groene olie.

Plaats reactie