Beste mensen,
Onder de mat van de bijrijdersstoel is het gelukkig droog (ik ben bezig met de nattigheid aan de andere kant) maar bij controle ontdekte ik wel wat olie onder de mat. dat is neem ik aan de leiding van het reservoir naar de stuurbekrachtigingspomp die daar de boosdoener is?
Hartelijke groet,
Pieter
Stuurbekrachtiging
-
Oosthoek
- Donateur

Re: Stuurbekrachtiging
Ik heb nog nooit gehoord dat olie van het stuurhuis kan lekken naar die plek. Wel komt het vaak voor dat hier regenwater lekt via de interieurfilterbehuizing (3x woordwaarde).
Bij de voeten van de bestuurder zou ik beginnen met zoeken bij de kachelkraan of de hoofdkoppelingscilinder. Koelwater is zoet, een kort proefje geeft uitsluitsel.
Bij de voeten van de bestuurder zou ik beginnen met zoeken bij de kachelkraan of de hoofdkoppelingscilinder. Koelwater is zoet, een kort proefje geeft uitsluitsel.
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Alles van de stuurbekrachtiging zit aan de motorkant van het schutbord.
Als je binnen olieachtige lekkage vindt aan de bestuurderskant is het van de rem- of koppelingshoofdcilinder.
Als je binnen olieachtige lekkage vindt aan de bestuurderskant is het van de rem- of koppelingshoofdcilinder.
-
Pepe
- Geregistreerd lid
Maar die zitten beiden toch aan de kant van de bestuurder? Dit zit aan de bijrijderskant onder de mat.
Gezien de structuur voelt het als olie van de stuurbekrachtiging....
Gezien de structuur voelt het als olie van de stuurbekrachtiging....
-
vel0city
- Donateur (2x)

Koppelingsolie (hetzelfde als remolie) kan prima onder het tapijt door sijpelen naar de bijrijderszijde. Stuurbekrachtigingsolie blijft aan de andere kant van het schutbord. Kijk naar de kleur van de olie in je reservoir en vergelijk dat met wat je binnenin vindt, dan weet je het snel genoeg. Remolie is doorgaans helder met een kleine geeltint, stuurbekrachtigingsvloeistof is veel donkerder van kleur.
-
Saapie
- Donateur (2x)

Klopt helemaal. Olie van stuurbekrachtiging kan bijna niet aan linkerkant komen. Het meest voor de handliggende is een lekkage in de koppeling.
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Het zou nog koelvloeistoflekkage uit het verwarmingselement kunnen zijn.
Stuurbekrachtigingsolie of ATF is doorgaans rood, maar in de classic 900 hoort geen ATF maar een heldere/groene olie.
Stuurbekrachtigingsolie of ATF is doorgaans rood, maar in de classic 900 hoort geen ATF maar een heldere/groene olie.