Simons uitlaat op 900i

1978-1993
Plaats reactie
Bassie900
Geregistreerd lid

Simons uitlaat op 900i

Bericht door Bassie900 » vr 03 jan, 2025 22:19

Hallo allemaal!

Heeft iemand hier al eens een Simons uitlaat (of dergelijke) op een 16v 900i gezet? Ik wil graag iets meer ervaring uit mijn simpele i'tje halen zonder gelijk door te slaan naar oorverdovend en schel.
Verder de vraag of je dan de gehele uitlaat of alleen het "catback" deel moet vervangen voor een bredere/sportievere uitlaat?

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Simons uitlaat op 900i

Bericht door vel0city » vr 03 jan, 2025 23:47

Simons heeft een compleet systeem vanaf de katalysator voor een 900i: https://simons-uitlaten.nl/contents/nl/ ... b_900.html

Da's als je een kat hebt, tenminste. Anders zal je een beetje creatief moeten worden met een eigen tussenpijp die lang genoeg is om vanaf de downpipe de afstand te overbruggen naar de middendemper (en diezelfde middendemper op dezelfde plek houdt).

Mijn korte ervaring (i.v.m. restauratie) met een Simons-systeem op een katloze T16 is dat de roffel een stukje dieper klinkt zonder overheersend te worden. Op cruisesnelheden merk je er vrij weinig extra van, in de auto in ieder geval. Die ervaring was eerst nog met een aftermarket downpipe-middendemper combinatie, maar die is inmiddels ook al weer weg (ding bestond uit een geheel en de pasvorm was helemaal ruk), nu heb ik van voor naar achteren Simons klaar liggen om te plaatsen.

Bassie900
Geregistreerd lid

Bericht door Bassie900 » za 04 jan, 2025 12:12

Ik heb bij de ombouw van 8v naar 16v mijn originele uitlaat passend gemaakt op het spruitstuk van de 16v door helaas mijn 3 bouts kat-flens eraf te slijpen, tevens had ik geen kat liggen.

Zou alleen het einddemper deel met de dubbele pijp (zoals op diezelfde site als turbo onderdeel staat) een zinnige upgrade zijn qua geluid en ervaring? Ik zoek geen zware vermogenswinst maar de auto mag wat levendiger worden in rij-ervaring, en ik vind de dubbele pijp zo gaaf uitzien 8)

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » za 04 jan, 2025 14:27

De shotgun eindpijp heeft een buisdiameter aan de demperzijde van 63,5mm (2,5"), wat voor een Simons turbo uitlaat van voor naar achter de standaard maat is. Bij de 900i is de buisdiameter 50,4mm (2"), dus dan zou je er nog ergens een verloop tussen moeten zetten.

Bassie900
Geregistreerd lid

Bericht door Bassie900 » za 04 jan, 2025 15:33

Zou dit nog negatieve impact hebben op tegendruk of levert de begin/midden demper daar genoeg van? Kan me best voorstellen namelijk dat er een gradatie extra flow en dus lagere druk door een overgang van 2 naar 2.5 inch zal zijn, met uitlaat klankverandering als leuke bijkomstigheid.

Foll
Geregistreerd lid

Bericht door Foll » zo 05 jan, 2025 17:29

Ik heb op mijn 99 (8 klepper met dubbele carburateurs) ook wat geëxperimenteerd met de uitlaat. Alles in 2", dat wel. Eerst had ik de originele voordemper (die lange ronde demper) en een schuin geplaatste (zoals ook op een late 900) sport demper van Simons. Dat gaf een heel mooi donker geluid, maar vond hem wat te stil. Toen heb ik die originele voordemper weggehaald. Heb nu dus alleen de schuin geplaatste sport demper van Simons. Hij klinkt erg bruut zo. Mooie donkere roffel en lekker brullen met accelereren. Wel wat aan de luide kant, als ik eerlijk ben. Ik denk dat 2 sportdempers de perfecte middenweg is tussen mooi geluid en luid maar beschaafd geluid.

Eerste versie
Afbeelding

En zoals het nu zit. Tie wrapje op het zelfgemaakte dubbelloops eindstuk is inmiddels weg hoor.
Afbeelding

Bassie900
Geregistreerd lid

Bericht door Bassie900 » zo 05 jan, 2025 17:32

Dat ziet er keurig uit! Heb je toevallig een geluidsfragment van dit systeem?

Foll
Geregistreerd lid

Bericht door Foll » zo 05 jan, 2025 17:33

Zeker! Ik denk dat ik het eerst op youtube moet uploaden, voor ik het er hier voor krijg. Ga ik even proberen.

Inmiddels geprobeerd.
Ik weet niet hoe ik hem moet uploaden, maar een linkje naar YouTube wil natuurlijk ook:
https://youtube.com/shorts/2NklcefpUeU? ... cNT4OPElTz

Lastig vastleggen hoe luid het klinkt hoor, maar geeft wel een goed beeld van hoe die klinkt.

Bassie900
Geregistreerd lid

Bericht door Bassie900 » zo 05 jan, 2025 17:56

Klinkt zeker als meer geroffel, dubbele carburateur klinkt natuurlijk ook hemels!
Is dit fragment met of zonder middendemper?

Foll
Geregistreerd lid

Bericht door Foll » zo 05 jan, 2025 17:59

Dit filmpje is van de laatste huidige opstelling, dus zonder middendemper en alleen de schuine zwarte Simons sport demper. Dubbele carburateur klinkt ook lekker inderdaad, maar is met standaard luchtfilter niet heel extreem hoorbaar hoor.
En nogmaals, voor je de slijptol erin zet of spullen bestelt, met slechts 1 sportdemper is het wel echt aan de luide kant.

Plaats reactie