Nog drie nachtjes slapen…

1978-1993
Gebruikersavatar
95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 792
Lid geworden op: di 09 mei, 2023 15:12
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Nog drie nachtjes slapen…

Bericht door 95twinturbo » zo 29 dec, 2024 9:21

Hoi allen,

Een korte vraag: waarvoor dient dit knopje?
Gaat om een T8 van december 1981.
En een tweede vraag: ik dacht dat verwarmde stoelen standaard waren, zeker op een Turbo. Of gaat dat enkel op voor Nederlandse 900’s? En voor Duitse niet bijvoorbeeld?

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door 95twinturbo op zo 05 jan, 2025 23:14, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Roel95
Geregistreerd lid
Berichten: 2240
Lid geworden op: za 30 jan, 2010 12:08
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Waar is dit knopje voor?

Bericht door Roel95 » zo 29 dec, 2024 9:40

Ziet er uit als een fader-knopje voor luidsprekers....
2000: Saab 9-5 Griffin, 3.0t V6
1993: Saab 900S Lpt 3 drs. Ruby Red
1980: Saab 99 Turbo 2
1992: Honda GoldWing GL 1500 SE
2011: Renault Twingo 1.2
1997: Honda CBR 1000 F

Gebruikersavatar
Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 12745
Lid geworden op: wo 15 okt, 2008 23:44
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: Waar is dit knopje voor?

Bericht door Krizzie » zo 29 dec, 2024 12:17

Volume Voor - Achter percentage gok ik. Maar of het origineel is?
-MY91 Witte T5.5'ed, GT2860rs, 900 Aero: Meer info en foto's hier

Gebruikersavatar
olav99
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1141
Lid geworden op: vr 24 okt, 2008 9:41
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Waar is dit knopje voor?

Bericht door olav99 » zo 29 dec, 2024 18:20

Of de stoelen verwarming hebben kun je in ieder geval aan de onderkant zien: er is dan extra bedrading aanwezig (naast die van de gordelverklikkers). In de stof van de zitting zul je dan ergens ook de aftekening (slijtage stof) zien van een metalen schijfje ter grootte van ca. een 50 cent eurostuk, de temperatuurvoeler die de verwarming in- of uitschakelt, maar dit alles was je mogelijk al bekend?

Gebruikersavatar
95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 792
Lid geworden op: di 09 mei, 2023 15:12
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Waar is dit knopje voor?

Bericht door 95twinturbo » zo 29 dec, 2024 23:11

olav99 schreef:
zo 29 dec, 2024 18:20
Of de stoelen verwarming hebben kun je in ieder geval aan de onderkant zien: er is dan extra bedrading aanwezig (naast die van de gordelverklikkers). In de stof van de zitting zul je dan ergens ook de aftekening (slijtage stof) zien van een metalen schijfje ter grootte van ca. een 50 cent eurostuk, de temperatuurvoeler die de verwarming in- of uitschakelt, maar dit alles was je mogelijk al bekend?
Thanks voor de tip, dat wist ik niet. Zal nog eens goed kijken:)

Gebruikersavatar
Rik H.
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 787
Lid geworden op: zo 06 mar, 2011 1:50
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Waar is dit knopje voor?

Bericht door Rik H. » zo 29 dec, 2024 23:17

Da’s een knopje uit een hele leuke 900 T8 uit 1981, heb ik ook nog even verlekkerd naar gekeken.
Maar het besef dat het buiten mijn budget lag, kwam gelukkig op tijd.
Waarmee ik zeker niet wil zeggen dat de auto te hoog geprijsd was, maar het paste mij even niet.
Saab 90 1985 Leisteen blauw, schuurvondst geruild voor een
Saab 900 2.1i sedan automaat 1991 Rodoniet rood
Saab 900i 8V Combicoupé 1987 Cirrus wit
Saab 9-3 Aniversary cabrio 2002 Zwart

Gebruikersavatar
95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 792
Lid geworden op: di 09 mei, 2023 15:12
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Waar is dit knopje voor?

Bericht door 95twinturbo » zo 29 dec, 2024 23:52

Rik H. schreef:
zo 29 dec, 2024 23:17
Da’s een knopje uit een hele leuke 900 T8 uit 1981, heb ik ook nog even verlekkerd naar gekeken.
Maar het besef dat het buiten mijn budget lag, kwam gelukkig op tijd.
Waarmee ik zeker niet wil zeggen dat de auto te hoog geprijsd was, maar het paste mij even niet.
Hij is vandaag verkocht weet ik uit zeeeeeeeer betrouwbare bron ;)

Gebruikersavatar
Rik H.
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 787
Lid geworden op: zo 06 mar, 2011 1:50
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Waar is dit knopje voor?

Bericht door Rik H. » zo 29 dec, 2024 23:55

Dan gok ik dat ie naast een 900 GLE uit 1980 en een 9-5 estate uit 1999 komt te staan, maar da’s een hele wilde gok.
Saab 90 1985 Leisteen blauw, schuurvondst geruild voor een
Saab 900 2.1i sedan automaat 1991 Rodoniet rood
Saab 900i 8V Combicoupé 1987 Cirrus wit
Saab 9-3 Aniversary cabrio 2002 Zwart

Gebruikersavatar
olav99
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1141
Lid geworden op: vr 24 okt, 2008 9:41
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Waar is dit knopje voor?

Bericht door olav99 » ma 30 dec, 2024 0:08

Inclusief de stoelverwarming?

Gebruikersavatar
95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 792
Lid geworden op: di 09 mei, 2023 15:12
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Waar is dit knopje voor?

Bericht door 95twinturbo » do 02 jan, 2025 15:23

olav99 schreef:
ma 30 dec, 2024 0:08
Inclusief de stoelverwarming?
Dat durf ik nog steeds niet te zeggen, maar ik denk van niet. Uit de folder begrijp ik dat die op de 5-deurs standaard was, maar 3-deurs staat niet benoemd. Maar ik weet ook weer niet 100% zeker van welk modeljaar die folder is. En ik weet ook niet of een Duitse Saab misschien anders uitgerust was dan een Nederlandse.
Bij Saab lijkt één ding standaard: dat er glad niks standaard is :)

Gebruikersavatar
95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 792
Lid geworden op: di 09 mei, 2023 15:12
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Nog 3 nachtjes slapen...

Bericht door 95twinturbo » do 02 jan, 2025 15:29

Stel nou, dat iemand zo'n prachtige '81 Saab 900 T8 met H-motor komend weekend op gaat halen. :)
En stel nou, dat hij graag wat noodspulletjes mee die kant op neemt voor het onverhoopte geval dat zich een ongemak voordoet.
Diegene heeft in zijn andere oldtimers standaard altijd wat koelvloeistof, wat olie, ducttape, een sleutelset en wat tie-wraps liggen.
Maar wat voor olie kan diegene dan het beste een flesje van meenemen? Diegene kan het namelijk nog niet opzoeken in een handleiding, want die heeft ie nog niet. :)
Diegene gaat ervan uit dat het niet nodig is. Maar diegene vindt het toch altijd weer spannend om een oldtimer op te gaan halen. Zeker als de reis gelijk 200km is..

Kortom: welke olie voor een Saab 900 T8 (december '81)?

Dan zal ik aan diegene vragen of hij na het weekend wat foto's plaatst:)

Gebruikersavatar
olav99
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1141
Lid geworden op: vr 24 okt, 2008 9:41
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Nog 3 nachtjes slapen...

Bericht door olav99 » do 02 jan, 2025 18:38

Hier 10W40 in een T8 die in maart 83 te boek is gesteld.
En liever rijden met bijgemengde ietwat verkeerde olie dan stil komen te staan zonder olie. Na het ophalen gewoon alles verversen.
Veel plezier met het ophalen!

Gebruikersavatar
Roel95
Geregistreerd lid
Berichten: 2240
Lid geworden op: za 30 jan, 2010 12:08
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Nog 3 nachtjes slapen...

Bericht door Roel95 » do 02 jan, 2025 18:46

Heel benieuwd!!! :wink:
(Ex-Sil?)
2000: Saab 9-5 Griffin, 3.0t V6
1993: Saab 900S Lpt 3 drs. Ruby Red
1980: Saab 99 Turbo 2
1992: Honda GoldWing GL 1500 SE
2011: Renault Twingo 1.2
1997: Honda CBR 1000 F

Gebruikersavatar
95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 792
Lid geworden op: di 09 mei, 2023 15:12
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Nog 3 nachtjes slapen...

Bericht door 95twinturbo » do 02 jan, 2025 22:32

olav99 schreef:
do 02 jan, 2025 18:38
Hier 10W40 in een T8 die in maart 83 te boek is gesteld.
En liever rijden met bijgemengde ietwat verkeerde olie dan stil komen te staan zonder olie. Na het ophalen gewoon alles verversen.
Veel plezier met het ophalen!
Dank je wel! En jazeker, eenmaal op de dam hier gaan we op het gemak alles nalopen uiteraard.

Gebruikersavatar
95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 792
Lid geworden op: di 09 mei, 2023 15:12
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Nog 3 nachtjes slapen...

Bericht door 95twinturbo » do 02 jan, 2025 22:33

Roel95 schreef:
do 02 jan, 2025 18:46
Heel benieuwd!!! :wink:
(Ex-Sil?)
Haha nee niet ex-Sil. Al heeft Sil me vooraf wel geholpen met zijn blik op de wagen, want hij had hem toevallig al wel even van dichtbij gezien. Ook daar is dit forum nuttig prettig in se