Vloeistoflekkage 900i-16

1978-1993
Plaats reactie
Elevation12,000
Geregistreerd lid

Vloeistoflekkage 900i-16

Bericht door Elevation12,000 » zo 01 dec, 2024 15:06

Hoi,

Na 8 maanden stalling heb ik mijn 900i-16 weer tevoorschijn gehaald. Het valt mij op dat er een vloeistof lekt. Ik ben nog wel naar huis gereden. Na de motor afgezet te hebben blijft het (vooralsnog) doorlekken. Mijn indruk is dat het benzine is. Is dat juist? Moet je een gevorderde sleutelaar zijn om dit te fiksen?

Het aan de bestuurderszijde, voor/onder het koelvloeistof-expansietankje. Betreft slang waar de rode pijl bijstaat:

Afbeelding

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Vloeistoflekkage 900i-16

Bericht door vel0city » zo 01 dec, 2024 15:40

Ik zie een natte brandstofleiding, dus je verdenking van benzine kan wel eens kloppen. Ruikt het er ook naar?

Het witte stukje plastic wat in de veertoren zit, waar de twee zwarte brandstofleidingen doorheen zitten, zit ook niet op z'n plek. Dan gaan de leidingen schuren tegen het chassis aan en ja, dan lekken ze. Als hij niet meer terug te zetten is in het chassis waar de leidingen door gaan doordat het plastic is vergaan, hier kan je een nieuwe krijgen: https://www.modernclassicsaab.com/produ ... khead-clip. Onderdeelnummer is 8328346.

In ieder geval, niet lang mee doorrijden! Er zal een stuk brandstofslang sowieso vervangen moeten worden, dat is wat priegelwerk omdat je er niet goed bij komt. Je stelt zelf de vraag of je een gevorderde sleutelaar moet zijn, niet echt, maar het zal wel priegelen worden. Als je jezelf er niet comfortabel bij voelt, laat het door een Saabgarage doen.

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » zo 01 dec, 2024 17:38

Elevation12,000 schreef:
zo 01 dec, 2024 15:06
Moet je een gevorderde sleutelaar zijn om dit te fiksen?
Zoals vel0city al noemt is dit inderdaad een brandstofleiding. Niet mee door blijven rijden dus!

Het is niet per sé extreem moeilijk om die te vervangen, maar je moet wel weten wat voor materiaal het is, hoe je daarmee omgaat, en die slangen lopen ononderbroken van tank naar brandstofrail en liggen ín de auto, onder het tapijt. Dat maakt het behoorlijk gepruts om e.e.a. netjes te vervangen.

De juiste manier zou wat mij betreft volledig vervangen zijn. De leiding die je nodig hebt is in het universele circuit in de juiste maatvoering wel leverbaar, de koppelingen op de tank en aan de rail ook. Ik denk dat een gebruikte leiding inmiddels zo broos is dat je erg voorzichtig moet doen om geen lekkages te creëren.

Ik heb zéér slechte ervaringen met het vervangen van deze leiding voor iets anders dan het originele kunststof. Voor mijn eigen 900 had ik destijds in eerste instantie een 'gewone' brandstofslang laten maken door een hydrauliekboer, maar omdat 'ie onder het tapijt ligt in de auto ging dat gigantisch stinken. Echt tot op hoofdpijn niveau na 15 min rijden, niet te harden gewoon. Het juiste materiaal hiervoor is Polyamide.

Elevation12,000
Geregistreerd lid

Bericht door Elevation12,000 » zo 01 dec, 2024 20:12

Dank! Het ruikt inderdaad naar benzine. Inmiddels is het druppen gestopt na een uurtje stilstaan. Ik denk dat ik de klus laat doen. Ik ga er niet meer mee rijden, behalve om mee naar een garage te gaan.

Ik ben er nog niet helemaal over uit of de leiding op die plek ondicht is of dat hij een van hoger komende druppel daar laat vallen. Dat ga ik nog bekijken.

Oosthoek
Donateur
Donateur

Bericht door Oosthoek » zo 01 dec, 2024 20:59

Neem je een brandblusser mee?

Elevation12,000
Geregistreerd lid

Bericht door Elevation12,000 » do 26 dec, 2024 0:19

De leiding was helemaal bovenaan ondicht/gescheurd. Van dat punt liepen de druppels door een buitenleiding die de werkelijke leiding omhult naar beneden. Ik heb een KNAC abonnement wat mij recht geeft op assistentie bij bij pech. Ik heb besloten dat aan te spreken in plaats van direct te gaan rijden. De ANWB heeft de leiding provisorisch gerepareerd zodat ik er mee na een garage kon rijden om het goed op te (laten) lossen. De leiding is van voor tot achter in zijn geheel vernieuwd. Afgelopen week heb ik mijn auto weer opgehaald.

Oosthoek
Donateur
Donateur

Bericht door Oosthoek » do 26 dec, 2024 8:42

Fijn dat het opgelost is! Een goede zet om de pechhulp erbij te halen, daar zijn ze voor.

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » do 26 dec, 2024 12:00

Verstandig inderdaad, en mooi dat het hersteld is!

Plaats reactie