Hallo Forumleden,
Ik heb het ambitieuze plan om mijn Saab 99 (1984) om te bouwen naar een T16, met een B202L blok van een 900. Dit doe ik als een project voor school. (Mijn doel kwa vermogen is niet heel groots, de standaard 175 PK zou ik al mooi vinden, 220 zou het einddoel zijn) Ik ben me druk aan het oriënteren over wat ik moet hebben, weten en kopen om dit te laten slagen. Mijn plan in grote lijnen:
-b202L blok
-KMS MD35 ECU (niet saab dus)
-ontstekingscassette retrofitten, aansturen met ECU
-originele bak houden, kosten drukken
-intercooler monteren, waarschijnlijk non-saab
-custom uitlaat, gezien de B202 niet in de 99 geleverd is
Mijn vragen: Zijn er mensen die dit hebben gedaan, en hier specifieke tips uit hebben geleerd? (eerdere forum threads?)
Zijn er specifieke dingen waar ik rekening mee moet houden bij de ombouw?
Is er iemand die een T16 blok heeft liggen, en die zou willen verkopen? (over PB uiteraard)
Bij voorbaat dank!
Saab 99 T16 ombouw
-
pinguin
- Geregistreerd lid
Re: Saab 99 T16 ombouw
Ja, er zijn meer mensen die dit hebben gedaan.
dingen om rekening mee te houden:
* plaats van de rembekrachtiger en het bouwjaar van de 99, bij jongere types zit deze op een andere plek, dat schijnt makkelijker te zijn, echter past het ook met de bekrachtiger op de oude plek (met wat aanpassingen).
* dubbele brandstofleiding + andere tank met brandstofpomp in de tank
* de aandrijfassen van een 900 zijn langer, (dus die van de 99 gebruiken)
* geen plek meer voor koeling fan, deze kan van een smal type (Spal) aan de voorkant van de radiateur gemonteerd, dan ben je wel de koplampwissers kwijt.
* verder beetje hobbyen met motorsteunen, uitlaat, en nieuwe plek voor accu zoeken
* en dan nog alles dat ik nu vergeten ben
dingen om rekening mee te houden:
* plaats van de rembekrachtiger en het bouwjaar van de 99, bij jongere types zit deze op een andere plek, dat schijnt makkelijker te zijn, echter past het ook met de bekrachtiger op de oude plek (met wat aanpassingen).
* dubbele brandstofleiding + andere tank met brandstofpomp in de tank
* de aandrijfassen van een 900 zijn langer, (dus die van de 99 gebruiken)
* geen plek meer voor koeling fan, deze kan van een smal type (Spal) aan de voorkant van de radiateur gemonteerd, dan ben je wel de koplampwissers kwijt.
* verder beetje hobbyen met motorsteunen, uitlaat, en nieuwe plek voor accu zoeken
* en dan nog alles dat ik nu vergeten ben
-
pinguin
- Geregistreerd lid
Re: Saab 99 T16 ombouw
Zoals een deel van het schutbord een stukje naar achter plaatsen (of er vakkundig op de goede plekken een deuk in slaan)