Lekkage zijruitje rechtsachter

1978-1993
Gebruikersavatar
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5780
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: NL - Provincie Utrecht

Lekkage zijruitje rechtsachter

Bericht door 9323 » za 28 sep, 2024 10:35

Met al die regen van de laatste dagen wordt het wat vochtig achterin mijn vijfdeurs. Ik heb dat getraceerd naar het zijruitje rechtsachter; in het hoekje zit wat beginnende roest en het rubber sluit niet helemaal mooi meer aan.

Nu wil ik het ruitje even demonteren, om de sponning netjes te maken en de boel weer lekvrij te monteren. Maar hoe doe ik dat?
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 300.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 51000km

Gebruikersavatar
vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Lekkage zijruitje rechtsachter

Bericht door vel0city » za 28 sep, 2024 10:39

Het ruitje zit in een rubber met een pees aan de buitenzijde. Je kan het best even de C-stijl bekleding loshalen, de pees uit het raamrubber halen en dan van binnenuit voorzichtig het rubber in een hoek naar buiten drukken, dan komt het raam zo mee.

Gebruikersavatar
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5780
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Lekkage zijruitje rechtsachter

Bericht door 9323 » za 28 sep, 2024 10:41

Ok, dank! Is pees nog nieuw te krijgen?
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 300.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 51000km

Gebruikersavatar
vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Lekkage zijruitje rechtsachter

Bericht door vel0city » za 28 sep, 2024 12:11

Als je hem er rustig uit trekt kan je die gewoon hergebruiken.

Gebruikersavatar
95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 794
Lid geworden op: di 09 mei, 2023 15:12
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Lekkage zijruitje rechtsachter

Bericht door 95twinturbo » za 28 sep, 2024 12:16

9323 schreef:
za 28 sep, 2024 10:41
Ok, dank! Is pees nog nieuw te krijgen?
Dit zou ik ook wel willen weten. De pees van mijn vijfdeurs is al zijn glans wel kwijt.
Ik heb wel pees liggen voor een C-Kadett, maar weet niet of dat overeenkomt. Door vorige ervaringen heb ik geleerd dat het op de mm nauwkeurig kan komen (bij Opel toch)

Gebruikersavatar
vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Lekkage zijruitje rechtsachter

Bericht door vel0city » za 28 sep, 2024 12:24

Anders zou je met een van de pezen naar een rubberboer moeten gaan en vragen of ze iets soortgelijks hebben liggen. Er is vast wel iets dat nagenoeg of exact gelijk is, zo'n moeilijk profiel heeft die pees nou ook weer niet.

Gebruikersavatar
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5780
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Lekkage zijruitje rechtsachter

Bericht door 9323 » za 28 sep, 2024 12:36

vel0city schreef:
za 28 sep, 2024 12:11
Als je hem er rustig uit trekt kan je die gewoon hergebruiken.
Dank, ga ik dat proberen!
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 300.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 51000km

Gebruikersavatar
95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 794
Lid geworden op: di 09 mei, 2023 15:12
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Lekkage zijruitje rechtsachter

Bericht door 95twinturbo » ma 21 okt, 2024 18:16

9323 schreef:
za 28 sep, 2024 10:35
Met al die regen van de laatste dagen wordt het wat vochtig achterin mijn vijfdeurs. Ik heb dat getraceerd naar het zijruitje rechtsachter; in het hoekje zit wat beginnende roest en het rubber sluit niet helemaal mooi meer aan.

Nu wil ik het ruitje even demonteren, om de sponning netjes te maken en de boel weer lekvrij te monteren. Maar hoe doe ik dat?
En, zijt ge inmiddels geslaagd?

Gebruikersavatar
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5780
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Lekkage zijruitje rechtsachter

Bericht door 9323 » ma 21 okt, 2024 21:28

Neen! Nog niet aan toegekomen. In de winter gaat de rooie de loods in. Kan ik dit en andere klusjes op mijn gemak oppakken.
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 300.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 51000km