Airco compressordruk en temperatuur te hoog

1978-1993
Gebruikersavatar
hulsbie
Geregistreerd lid
Berichten: 6
Lid geworden op: di 09 okt, 2012 17:27
Regio: NL - Provincie Overijssel

Airco compressordruk en temperatuur te hoog

Bericht door hulsbie » vr 23 aug, 2024 8:44

De Saabspecialist kan het probleem (nog) niet vinden/verhelpen. Vandaar een vraag om advies op dit forum.
Betreft een 900S (1993) met een originele airco. Systeem omgebouwd naar R134a en een gebruikte compressor gemonteerd, de condensor, droger/drukregelaar en expansieventiel vervangen. Gevuld met koudemiddel en druk blijft goed. Airco slaat aan en wordt koud. Tot zover zoals het hoort dus.
Na een rit met airco aan (nog geen uur gereden) merkte ik dat de airco niet meer werkte. Koudemiddel naast de compressor, het overdrukventiel heeft z'n werk gedaan. Saabspecialist heeft ventiel vervangen en koudemiddel toegevoegd. Airco werkte weer maar bij het testen van de druk blijkt deze veel te hoog op te lopen. Net als de temperatuur van de compressor. Normaal gesproken zit er een temperatuurbeveiliging bij de verdamper, wanneer deze te koud wordt (bevriest) gaat de airco uit. De temperatuursensor vervangen voor een regelbare sensor maar ook dit werkt niet. Airco blijft draaien met het risico dat de compressor kapot draait. We merken dat het bij stationair goed gaat maar zodra er toeren gemaakt wordt loopt de druk en temperatuur op.

Iemand een tip of advies? Dank alvast voor het meedenken.
Afbeelding
Saab 900S Aero 1993
Saab 9-3 Aero Cabrio 2003

9000-95
Donateur
Donateur
Berichten: 4217
Lid geworden op: do 17 apr, 2008 10:47
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Airco compressordruk en temperatuur te hoog

Bericht door 9000-95 » vr 23 aug, 2024 10:33

Paar opties:
Verstopping in het systeem.
Teveel of te weinig olie. Is de compressor leeg gemaakt van te voren?
Te weinig koeling. Draaien de fans zoals het hoort?

Met alle respect voor de kennis van de Saab specialist is airco diagnose toch een apart vak. Ik zou even langs een airco specialist rijden voor een goede diagnose. Vaak is dat nog kosteloos ook.
9000 Anniversary 2.3T

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 6527
Lid geworden op: di 09 nov, 2004 22:24
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Airco compressordruk en temperatuur te hoog

Bericht door jansen » vr 23 aug, 2024 15:21

Koelfan moet altijd mee draaien bij een ingeschakelde aircopomp.

Gebruikersavatar
hulsbie
Geregistreerd lid
Berichten: 6
Lid geworden op: di 09 okt, 2012 17:27
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Airco compressordruk en temperatuur te hoog

Bericht door hulsbie » vr 23 aug, 2024 17:19

De koelfan werkt, schakelt in zodra de airco aangezet wordt.
Saab 900S Aero 1993
Saab 9-3 Aero Cabrio 2003

sjares
Donateur
Donateur
Berichten: 149
Lid geworden op: zo 07 apr, 2019 11:31
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Airco compressordruk en temperatuur te hoog

Bericht door sjares » vr 23 aug, 2024 21:16

Zijn de temperaturen (in/uit) van de verdamper en condensor al eens goed gemeten? Dat geeft een indicatie in welk deel van het circuit je het moet zoeken.
Saab 9-5 1999 3.0 V6 B308E - reparatie in progress...

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 9265
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Airco compressordruk en temperatuur te hoog

Bericht door Saapie » za 24 aug, 2024 8:57

Leidingen controleren. Kans is groot dat je verstopt is. Is de droger nieuw?
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.

Gebruikersavatar
hulsbie
Geregistreerd lid
Berichten: 6
Lid geworden op: di 09 okt, 2012 17:27
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Airco compressordruk en temperatuur te hoog

Bericht door hulsbie » za 24 aug, 2024 14:25

Temperaturen zijn gemeten. Wel een goede om daar nog extra op te controleren.
Leidingen zijn vernieuwd en/of schoongemaakt.
De droger is vernieuwd evenals de condensor en het expansieventiel.
Saab 900S Aero 1993
Saab 9-3 Aero Cabrio 2003

9000-95
Donateur
Donateur
Berichten: 4217
Lid geworden op: do 17 apr, 2008 10:47
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Airco compressordruk en temperatuur te hoog

Bericht door 9000-95 » za 24 aug, 2024 17:53

Ik weet niet waarom je de compressor hebt vervangen? Maar als de oude kapot is gelopen, zit er overal gruis in het systeem. Is het systeem grondig gespoeld voor ingebruikname?
9000 Anniversary 2.3T

Gebruikersavatar
hulsbie
Geregistreerd lid
Berichten: 6
Lid geworden op: di 09 okt, 2012 17:27
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Airco compressordruk en temperatuur te hoog

Bericht door hulsbie » zo 25 aug, 2024 11:08

De slangen zijn gespoeld. Behalve de verdamper is de rest vervangen. Die is wel doorgeblazen.
Saab 900S Aero 1993
Saab 9-3 Aero Cabrio 2003

sjares
Donateur
Donateur
Berichten: 149
Lid geworden op: zo 07 apr, 2019 11:31
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Airco compressordruk en temperatuur te hoog

Bericht door sjares » zo 25 aug, 2024 19:58

Persoonlijk zou ik als eerste echt met je drukken, nakoeling en oververhitting aan de slag gaan.
Dan kun je beter beredeneren waar je het moet zoeken. Wellicht te veel koudemiddel...?
Zit er op/na de condensor een druksensor zodat je ACC unit bij te lage/hoge druk kan sturen?
Saab 9-5 1999 3.0 V6 B308E - reparatie in progress...