Pagina 1 van 1

Groot licht werkt niet. Hulp gevraagd

Geplaatst: za 08 jun, 2024 17:45
door ruuducati
Dag,
M’n classic van ‘92 is afgekeurd op de Belgische keuring owv het niet functioneren van de grootlichten.

Ik heb het volgende al uitgesloten:
Rode relais gewisseld uit een andere Saab
De pinker unit uitgebouwd en gewisseld met een werkende uit een andere classic
Alle fiches, stekkers gereinigd met koper borstel en contactspray.
Niks helpt!

Ik krijg de grootlichten enkel aan de praat wanneer ik het contact opzet, de lichtschakelaar volledig aan en dan ga ik wat liggen wrikken/inpluggen/uitpluggen in millimeters op en af met de rode lichtrelais. Aan de pinkerhendel ben ik dan niet aangekomen!

Heeft iemand nog tips want binnen 2 weken moet er herkeurd worden.

Dank bij voorbaat.
Ruud

Re: Groot licht werkt niet. Hulp gevraagd

Geplaatst: za 08 jun, 2024 19:40
door 72sonett3
Geeft het contactslot wel spanning door naar de lichtschakelaar?
Heb je de lichtschakelaar (dat ronde groene ding) al eens vervangen?

Re: Groot licht werkt niet. Hulp gevraagd

Geplaatst: za 08 jun, 2024 19:51
door ruuducati
Mijn standlicht en dimlicht werken beiden dmv de lichtschakelaar!
Het grootlicht geraakt niet geactiveerd door het trekken aan de pinkerhendel…

Re: Groot licht werkt niet. Hulp gevraagd

Geplaatst: za 08 jun, 2024 20:19
door Saapie
Ronde schakelaar in de dashboard vervangen. Grote kans dat deze stuk is. Kan zijn dat daglicht en normaal licht wel werken, maar dat ie toch geen goed contact doorgeeft bij grootlicht.

Een breuk in de kabel kan ook nog.

Re: Groot licht werkt niet. Hulp gevraagd

Geplaatst: za 08 jun, 2024 20:50
door ruuducati
Ok, bedankt beiden voor de input.
Op zoek naar schakelaar en of breuk.

Kan het zijn dat ik de goede uitleenpinker verkeerd getest heb?
Ik heb deze ingeplugd en zo het flikkeren naar grootlicht getest zonder resultaat maar achteraf bekeken heb ik geen massa met de stuurkolom gemaakt…
Zie foto:

Afbeelding