900 onderblok cilinder liners
-
Apers
- Geregistreerd lid
900 onderblok cilinder liners
Na het openmaken van de motor van de 1988 900 Turbo Cabrio die ik aan het restaureren ben, stel ik vast dat de cilinderwand van cilinder 4 er heel erg slecht aan toe is.
De drie andere cilinderwanden zien er nog uiterst goed uit.
Ik vind niet direct terug of deze blokken van in fabriek gelinerd zijn of niet.
Op internet vind ik wel nieuwe liners voor de B212 2.1, maar niet voor de B202, zie https://www.ebay.com/itm/184551502894
Indien de blokken gelinerd zouden zijn van fabriek, ben ik geneigd om een nieuwe liner in cylinder 4 te plaatsen.
Indien niet, liner ik de blok liever niet.
Ik heb wel nog een andere B202 blok liggen die ik kan openmaken om te kijken of dat blok bruikbaar zou zijn, en eventueel dit op te bouwen voor de revisie.
Kan er iemand meer inzicht verschaffen over of deze blokken al dan niet gelinerd zijn van fabriek uit, en of het aangewezen zou zijn om te lineren of niet?
Hartelijk dank,
Axel
De drie andere cilinderwanden zien er nog uiterst goed uit.
Ik vind niet direct terug of deze blokken van in fabriek gelinerd zijn of niet.
Op internet vind ik wel nieuwe liners voor de B212 2.1, maar niet voor de B202, zie https://www.ebay.com/itm/184551502894
Indien de blokken gelinerd zouden zijn van fabriek, ben ik geneigd om een nieuwe liner in cylinder 4 te plaatsen.
Indien niet, liner ik de blok liever niet.
Ik heb wel nog een andere B202 blok liggen die ik kan openmaken om te kijken of dat blok bruikbaar zou zijn, en eventueel dit op te bouwen voor de revisie.
Kan er iemand meer inzicht verschaffen over of deze blokken al dan niet gelinerd zijn van fabriek uit, en of het aangewezen zou zijn om te lineren of niet?
Hartelijk dank,
Axel
-
vel0city
- Donateur (2x)

Re: 900 onderblok cilinder liners
Af fabriek hebben B202s geen cylinderbussen (geen enkel Saab blok trouwens, naar mijn weten). Maar ze zijn er wel gewoon, het revisiebedrijf heeft mijn B202L voorzien van 4 nieuwe bussen zodat de originele zuigers gebruikt konden worden (die waren verder prima, de cylinderwand was echter te ver heen om te hergebruiken). Verbussen kan prima.
-
Saapie
- Donateur (2x)

Geen bussen idd. Blokken zijn erg sterk. Beste is een fris blok te gebruiken met originele turbo zuigers.
-
Apers
- Geregistreerd lid
bedankt voor de info.
Ik ga eerst het reserveblok eens opendoen en zien of dat goed genoeg is om zonder bussen te reviseren.
Hartelijk dank,
Axel
Ik ga eerst het reserveblok eens opendoen en zien of dat goed genoeg is om zonder bussen te reviseren.
Hartelijk dank,
Axel
-
Sapphire
- Donateur (7x)

De D308L heeft ze sowiesovel0city schreef: ↑wo 23 aug, 2023 5:31geen cylinderbussen (geen enkel Saab blok trouwens, naar mijn weten).
De overige Saab blokken geven het over het algemeen niet prijs.
-
Vyv
- Moderator + Donateur

Dat is een Isuzu motor, telt niet
-
reiernumans
- Donateur (2x)

En die Triumph motoren tellen wel?

-
Vyv
- Moderator + Donateur

Ja want die zijn helemaal doorontwikkeld door Saab, blablabla...
-
RoccoH
- Donateur (5x)

Komen die 9-5's nog in het wild voor of alleen nog maar in de collecties van verzamelaars?Sapphire schreef: ↑wo 23 aug, 2023 15:18De D308L heeft ze sowieso![]()
De overige Saab blokken geven het over het algemeen niet prijs.![]()
[Edit] volgens autoscout24.nl staan er 5 te koop binnen Europa!
-
Saapie
- Donateur (2x)

Die blokken waren zo slecht, dat sommige 9-5 al voor de 1.5 ton 2 motorwissels hadden gehad.
Bussen raakten geloof ik los..
Bussen raakten geloof ik los..