Hallo iedereen,
Sinds kort ben ik in het bezit van mijn eerste classic na twee 9-3's en 9-5 te hebben gehad. Het betreft een uit 1991 met de 2.1 B212 en Bosch LH 2.4.2.
Ik kocht de auto met een brandend Check Engine lampje, die wat rouwig stationair loopt, maar wel keurig optrekt en hoge toeren pakt.
Na wat onderzoek een rudimentair uitleesgereedschapje gemaakt met een lampschakelaar. Uitlezen geeft mij de volgende codes;
12252 evap purge fault
12223 too lean (vacuum leak)
Ik kom 12252 niet tegen in de manuals voor 2.4, alleen 12225. Hij geeft echter na meermaals controleren écht 12252.
Het lukt mij echter niet een lijst van codes te vinden voor de 2.4.2/b212. Bovenstaande verklaring heb ik van Britse fora.
Mijn b212 heeft een ELCD met ontluchtingsventiel die niet meer te krijgen is via Skandix of R&D, die ik nu als wel hoofdverdachte aanwijs.
Wellicht dat iemand hier nog een dergelijk ventiel heeft of weet te verkrijgen, onderdeelnr. 7539257. Andere input wordt ook zeker gewaardeerd
Alvast bedankt!
B212 Check Engine Codes 12252
-
hencky42
Re: B212 Check Engine Codes 12252
Hallo,
Heb dit probleem ook gehad.
Allemaal van die rare meldingen en wat onderdelen vervangen.
Na veel zoeken kwan ik er achter dat het de lambdasonde was.
Nieuwe gekocht wel Bosch sindsdien geen problemen meer.
Zeker omdat je ook de melding van "to lean" hebt gekregen.
Heb denk ik een lijst in de rode Haynes manual staan
Groeten
Henk
Heb dit probleem ook gehad.
Allemaal van die rare meldingen en wat onderdelen vervangen.
Na veel zoeken kwan ik er achter dat het de lambdasonde was.
Nieuwe gekocht wel Bosch sindsdien geen problemen meer.
Zeker omdat je ook de melding van "to lean" hebt gekregen.
Heb denk ik een lijst in de rode Haynes manual staan
Groeten
Henk
-
theun
- Donateur (3x)

Een iets rauw lopen stationair is ook wel typerend voor een 2.1 vind ik. Zeker koud.
-
MLandman
- Donateur

Ik las inderdaad dat de 2.1 een andere loop heeft dan de 2.0. Wil voornamelijk van de CEL af. @Henk, is het mogelijk dat hij een lambda fout heeft zonder de code te geven? Bedankt allemaal, groet Michael
-
hencky42
[]]Hallo Michael,
Nee, niet direct ,wel symptomen hogere toerental enzo.
Ik kreeg destijds regelmatig codes, die gerelateerd waren aan de lambdasonde
Nee, niet direct ,wel symptomen hogere toerental enzo.
Ik kreeg destijds regelmatig codes, die gerelateerd waren aan de lambdasonde
Reden: Quote verwijderd
-
vel0city
- Donateur (2x)

Lambdafout krijg je meestal met een CE code.
De ELCD klep pulseert een aantal keren per seconde om het koolfilter te ontdoen van benzinedampen. Als deze in de open stand blijft staan kan je te veel valse lucht aan trekken waar je stationair vooral last van hebt. Je kan de vacuümslang op de ELCD loskoppelen en de vacuümslang even afdoppen en dan kijken of je nog steeds stationair rouwig loopt. Zijn de rest van de vacuümslangen wel heel?
Als je een ECLD klep zoekt zou ik het proberen bij thijs90 op het forum. Die zou dat zomaar wel eens hebben kunnen liggen.
De ELCD klep pulseert een aantal keren per seconde om het koolfilter te ontdoen van benzinedampen. Als deze in de open stand blijft staan kan je te veel valse lucht aan trekken waar je stationair vooral last van hebt. Je kan de vacuümslang op de ELCD loskoppelen en de vacuümslang even afdoppen en dan kijken of je nog steeds stationair rouwig loopt. Zijn de rest van de vacuümslangen wel heel?
Als je een ECLD klep zoekt zou ik het proberen bij thijs90 op het forum. Die zou dat zomaar wel eens hebben kunnen liggen.
-
MLandman
- Donateur

Gelukt!
Blijkbaar wordt de bosch ELCD klep ook gebruikt in verschillende Citroën/Peugeot modellen. Vervangen, CEL-reset en nu geen lampje meer. Hopen dat het zo blijft. Bedankt voor jullie input!
Blijkbaar wordt de bosch ELCD klep ook gebruikt in verschillende Citroën/Peugeot modellen. Vervangen, CEL-reset en nu geen lampje meer. Hopen dat het zo blijft. Bedankt voor jullie input!