900 classic startprobleem

1978-1993
Plaats reactie
RedArrow90
Geregistreerd lid

900 classic startprobleem

Bericht door RedArrow90 » ma 12 jun, 2023 9:21

Ik heb nu 2 keer gehad dat de 900 classic uit 1988 niet wilde aanslaan. Normaal als je de sleutel op contact zet begint er iets te zoemen en gaan er rechtsboven op het dashboard een aantal rode lampjes branden. Het geluid is alsof er iets opgepompt wordt. Er zit ook een startonderbreker op (in de jaren 90 ingebouwd) en als je niet binnen 30 seconden na het ontgrendelen van de deuren via de afstandsbediening start moet je nogmaals op de knop van de afstandsbediening drukken en dan begint datzelfde oppompende geluid.

Nu maakt ze dat geluid niet, gaat er maar 1 lampje branden (die van de oliedruk) en slaat ze niet aan. Het lijkt alsof ze geen benzine krijgt. De vorige keer heb ik wat gemorreld met de noodvoorziening van de startonderbreker (er zit een ‘geheime’ plek waar je dan een noodsleutel tegenaan moet houden voor het geval dat de batterij van de afstandsbeding leeg is) en toen deed ze het weer. Maar gister werkte dat niet.

Ik moest weg en had dus geen tijd om te checken of de benzinepomp liep of om andere checks te doen. Dat oppompende geluid, wat is dat? De accumulator? De benzinepomp? De … Iemand vergelijkbare ervaringen en tips voor de verdere analyse?

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: 900 classic startprobleem

Bericht door Saapie » ma 12 jun, 2023 10:03

Ik vrees dat je te weinig info geeft voor een algemene analyse van het probleem. Daarbij lijkt het hier meer een specifiek probleem in relatie tot de startonderbreking. Dus zou daar eerst eens gaan snoeien in draden en de onderbreking er uithalen - is immers storingsgevoelig.

Als je dat op orde hebt en hij start niet dan kijken naar: relais, contactblok van contactsleutel, en benzinepomp, gele kabeltje naar startmotor.

Cornelius
Donateur (10x)
Donateur (10x)

Bericht door Cornelius » di 13 jun, 2023 20:52

Bij het aanzetten van het contact gaat inderdaad de brandstofpomp even draaien om het systeem onder druk te zetten.
Dit is - zeker bij een wat oudere pomp - goed te horen.
Als het nu verdacht stil blijft is de brandstofpomp wel een punt om te controleren: ze kunnen ook stuk.

Om dat uit te sluiten kun je met een voltmeter aan de slag en kijken wat de pomp krijgt, en dan vanuit dat startpunt systematisch verder zoeken.

RedArrow90
Geregistreerd lid

Bericht door RedArrow90 » do 15 jun, 2023 9:14

Er zit spanning op de zekering en als ik de branstofpomp rechtsreeks op een accu aansluit doet ze het gewoon. En op het moment dat ik de knop van de startonderbreker indruk gaan er extra lampjes branden op het dashboard dus dat lijkt ook te werken.

Maar relais 898357, in de fusebox onder de motorkap, heeft een bruine vlek bij aansluiting 87 en ik lees online dat dit een vaker voorkomend probleem is. Ik heb deze Saab al sinds 1998 en heb dus kennelijk tot nu toe geluk gehad.

Nu kijken of ik aan een ander exemplaar kan komen of dat revisiie de enige optie is. Mocht iemand nog iets hebben liggen dan hou ik me aanbevolen.

Afbeelding

RedArrow90
Geregistreerd lid

Bericht door RedArrow90 » di 20 jun, 2023 10:59

Inmiddels een gebruikt relais gescoord dus binnenkort naar de stalling om 'm te testen. Mocht ook die niet werken, dan wil ik het relais overbruggen want de auto moet verplaatst worden. Heb ik het goed dat ik dan contacten 87 en 30 met elkaar moet verbinden?

Ik realiseer me dat hierdoor de brandstofpomp benzine blijft aanvoeren bij een ongeval dus dat overbruggen een noodmiddel is en zal vervolgens het kapotte relais laten reviseren.

Plaats reactie