kachelkraan?
-
planningfoodservice
- Geregistreerd lid
- Berichten: 16
- Lid geworden op: do 21 mei, 2020 7:10
- Regio: BE - West-Vlaanderen / Flandre-Occidentale
kachelkraan?
Hallo ,
ik heb een probleem namelijk koelvloeistof onder tapijt achteraan .nu heb ik vernomen dat wijst op een kapotte kachelkraan.
dit betreft een engelse versie en nu is mijn vraag , is dit moeilijk om dit zelf te vervangen?
Ik hoor het graag , alle tips welkom , kachelkraan bij mij zit dus aan passagierskant waar handschoenkastje zit denk ik ..?
ik heb een probleem namelijk koelvloeistof onder tapijt achteraan .nu heb ik vernomen dat wijst op een kapotte kachelkraan.
dit betreft een engelse versie en nu is mijn vraag , is dit moeilijk om dit zelf te vervangen?
Ik hoor het graag , alle tips welkom , kachelkraan bij mij zit dus aan passagierskant waar handschoenkastje zit denk ik ..?
-
pinguin
- Geregistreerd lid
- Berichten: 603
- Lid geworden op: vr 26 jan, 2007 12:37
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: kachelkraan?
Volgens mij zit niet alles gespiegeld bij een Engelse versie, maar daar kom je snel genoeg achter wanneer je de boel open haalt, ik vond het destijds goed zelf te doen, maar dat is natuurlijk voor iedereen anders.
bekijk ook dit topic eens: viewtopic.php?t=174926
bekijk ook dit topic eens: viewtopic.php?t=174926
-
Saapie
- Donateur (2x)

- Berichten: 9273
- Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: kachelkraan?
Zit hetzelfde als bij een linksgestuurde auto.
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
-
planningfoodservice
- Geregistreerd lid
- Berichten: 16
- Lid geworden op: do 21 mei, 2020 7:10
- Regio: BE - West-Vlaanderen / Flandre-Occidentale
Re: kachelkraan?
dus in wezen iets gemakkelijker bereikbaar met de pedalen niet in de weg...
-
theun
- Donateur (3x)

- Berichten: 3102
- Lid geworden op: vr 20 jul, 2007 19:56
- Regio: NL - Provincie Drenthe
Re: kachelkraan?
Van onder bij de pedalen en van boven het speakerrooster los. Dan is het te doen. Maar wel gepriegel.
Saab 900 2.0 T16 4-drs sedan 1992
Saab 900 2.0c 4-drs sedan 1989
Saab 96 1971
Volvo 940 estate 1997
Saab 900 2.0c 4-drs sedan 1989
Saab 96 1971
Volvo 940 estate 1997
-
Saapie
- Donateur (2x)

- Berichten: 9273
- Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: kachelkraan?
Beste is om de kachel radiator er uit te halen en rustig alles te demonteren en weer opnieuw in elkaar te zetten. Ik doe altijd was kit tussen de kraan en de radiator om lekkage te voorkomen.
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
-
reiernumans
- Donateur (2x)

- Berichten: 8539
- Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: kachelkraan?
Via het speaker rooster en met het knieschot en de luchtverdeelbuis eruit is het (verrassend) goed te doen, heb mijne recent zo gedaan. Als je nog nooit 'in het dashboard' van een 900 hebt geklust kan ik me goed voorstellen dat het nogal een ingewikkelde klus lijkt en dat je op wat dingen vast kan lopen, maar het zit allemaal vrij logisch in elkaar als je het eens gezien hebt.
2018 Alfa Romeo Giulia Super, Grigio Magnesio
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
-
Foll
- Geregistreerd lid
- Berichten: 2306
- Lid geworden op: ma 20 aug, 2007 12:01
- Regio: NL - Provincie Drenthe
Re: kachelkraan?
Wat Reier zegt, daar kan ik mij ook in vinden. Zo ook meermaals gedaan, dat lukt dan goed, ondanks dat het niet de favoriete klus is. De o-ringen smeer ik altijd in met zuurvrije vaseline, blijven ze plakken, wordt het monteren makkelijker van.
En bespaar niet op de kraan zelf, koop een originele en geen aftermarket. Het voordeel van het plaatsen van een aftermarket kraan is wel dat je op den duur ervaren wordt in deze klus
.
En bespaar niet op de kraan zelf, koop een originele en geen aftermarket. Het voordeel van het plaatsen van een aftermarket kraan is wel dat je op den duur ervaren wordt in deze klus
‘92 Saab 900 T16 5-deurs ambassadeurs blauw
‘84 Saab 99 GL 4-deurs admiraal blauw
'96 Saab 9000 CSE 2,3T citrin beige
'07 Saab 9-5 Linear sedan 2,0t smoke beige
'87 Skoda 120L
‘84 Saab 99 GL 4-deurs admiraal blauw
'96 Saab 9000 CSE 2,3T citrin beige
'07 Saab 9-5 Linear sedan 2,0t smoke beige
'87 Skoda 120L
-
Oosthoek
- Donateur

- Berichten: 6252
- Lid geworden op: di 30 mar, 2004 22:08
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: kachelkraan?
Verrassend goed te doen?!
allejasses wat een t****ring klus was dit weer. Nog geen 5 jaar geleden een nieuwe "professional parts Sweden" kachelkraan gemonteerd ter vervanging van het oude ijzeren exemplaar in mijn classic. Ondanks het geringe kilometrage ging dit ding deze winter lekken. Oosthoek mocht weer lekker aan de klus vandaag. Een uurtje interieur sloopwerkzaamheden, een uurtje op je kop vier schroeven losdraaien, een uurtje op je kop vier schroeven vast draaien, weer een uurtje interieur monteren. Zet deze er maar bij maar op de lijst meest ellendige klussen aan een classic.
Enfin, het (orio) ding zit erin en het was hard nodig. Het pps exemplaar was zo krom als een hoepel??!! Gemaakt van kunststof dat niet tegen hitte kan ofzo? Ovale gaten, kromme behuizing, wat een ruk kwaliteit.
Opvallend is trouwens dat het stangetje aan de nieuwe orio kraan verkeerd om zat? Mijn oude kranen hadden de platte kant bovenaan in de "uit" stand, zoals ook omschreven in de Bentley. Mijn nieuwe kraan heeft de platte kant onder (ting ting ting) in de "uit" stand. Daardoor moest ik de stang naar de kachelknop aanpassen.
De orio versie heeft aanzienlijk minder speling op de stang zitten dan de pps versie. Prettig dat de kachelknop nu gewoon vanaf moment 0 werkt ipv eerst 1/8e rondje speling.
Sfeer impressie:





Enfin, het (orio) ding zit erin en het was hard nodig. Het pps exemplaar was zo krom als een hoepel??!! Gemaakt van kunststof dat niet tegen hitte kan ofzo? Ovale gaten, kromme behuizing, wat een ruk kwaliteit.
Opvallend is trouwens dat het stangetje aan de nieuwe orio kraan verkeerd om zat? Mijn oude kranen hadden de platte kant bovenaan in de "uit" stand, zoals ook omschreven in de Bentley. Mijn nieuwe kraan heeft de platte kant onder (ting ting ting) in de "uit" stand. Daardoor moest ik de stang naar de kachelknop aanpassen.
De orio versie heeft aanzienlijk minder speling op de stang zitten dan de pps versie. Prettig dat de kachelknop nu gewoon vanaf moment 0 werkt ipv eerst 1/8e rondje speling.
Sfeer impressie:





900i 8v 3drs MY85 cochenille rood, sinds 2004
9-5 Vector estate 2.3t MY07 zwart, sinds 2019
9-5 Vector estate 2.3t MY07 zwart, sinds 2019
-
Vyv
- Moderator + Donateur

- Berichten: 10077
- Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: kachelkraan?
Jaja leuk klusje
Laaste keer heb ik het uitbesteed aan de specialist
Laaste keer heb ik het uitbesteed aan de specialist
-
RoccoH
- Donateur (5x)

- Berichten: 6605
- Lid geworden op: za 03 jul, 2004 22:03
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: kachelkraan?
Ha, bij mij zat het asje ook verkeerd om bij mijn Orio kachelkraan: viewtopic.php?f=4&t=174926&p=1896867
En ja, over het algemeen wegblijven bij PPS
En ja, over het algemeen wegblijven bij PPS
-
reiernumans
- Donateur (2x)

- Berichten: 8539
- Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: kachelkraan?
Ha, bij die van mij ook
2018 Alfa Romeo Giulia Super, Grigio Magnesio
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
-
ahbijker
- Donateur (4x)

- Berichten: 1507
- Lid geworden op: di 07 aug, 2007 17:50
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: kachelkraan?
Hi. Ik moet de kachelkraan ook vervangen.
Een my85 heeft een koperen kachelkraan las ik ergens. Is die wel te vervangen door deze kunststof “verbeterde versie”
Zie: https://www.rendcarparts.nl/nl/saab-nie ... ssic-86-93
Een my85 heeft een koperen kachelkraan las ik ergens. Is die wel te vervangen door deze kunststof “verbeterde versie”
Zie: https://www.rendcarparts.nl/nl/saab-nie ... ssic-86-93
Deelnemend organiserend lid van "De Schuur".
MY93 900 S Convertible
MY93 900 S Automatic 5-deurs
In bezit gehad:
MY06 9-5 Estate 2.3T Aero (tot 526.728 km)
MY85 900 Turbo 16 3-deurs
MY89 900 Turbo 16s Aero 3-deurs
MY03 9-5 Estate TiD
MY93 900 S Convertible
MY93 900 S Automatic 5-deurs
In bezit gehad:
MY06 9-5 Estate 2.3T Aero (tot 526.728 km)
MY85 900 Turbo 16 3-deurs
MY89 900 Turbo 16s Aero 3-deurs
MY03 9-5 Estate TiD
-
Sonab
- Donateur (4x)

- Berichten: 4671
- Lid geworden op: ma 08 nov, 2010 12:45
- Regio: NL - Provincie Zeeland
Re: kachelkraan?
Let op... in mijn classic zit net weer een nieuwe. De garage heeft er 3 moeten bestellen omdat de nieuwe (kunststof) kachelkranen steeds na een half uur rijden flink bleken te lekken. Kwaliteit is niet meer als vroeger. Koperen exemplaar is wellicht niet meer te krijgen? Moraal van t verhaal... Bouw je dash nog niet terug na montage maar test eerst even wat langer
Saab 900 T16 Red Arrow 1988, rood
Saab 9-5NG 2.0T 2011, zwart
Vorige Saab's:
Saab 9-3 2.0i cabrio 2001, zwart
Saab 900i 5d 1989, rood
Saab 9000 3.0 1996, blauw
Saab 99 2.0 4d 1983, blauw
Saab 900i 3d 1984, wit
Saab 9000 3.0 1995, rood
(Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!)
Saab 9-5NG 2.0T 2011, zwart
Vorige Saab's:
Saab 9-3 2.0i cabrio 2001, zwart
Saab 900i 5d 1989, rood
Saab 9000 3.0 1996, blauw
Saab 99 2.0 4d 1983, blauw
Saab 900i 3d 1984, wit
Saab 9000 3.0 1995, rood
(Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!)
-
Oosthoek
- Donateur

- Berichten: 6252
- Lid geworden op: di 30 mar, 2004 22:08
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: kachelkraan?
Deze vervangt de koperen kraan, heb ik ook gedaan in mijn MY85. Het betreft helaas wel de aftermarket variant, de originele is blijkbaar niet meer te krijgen op dit moment.ahbijker schreef: ↑do 11 jul, 2024 21:36Hi. Ik moet de kachelkraan ook vervangen.![]()
Een my85 heeft een koperen kachelkraan las ik ergens. Is die wel te vervangen door deze kunststof “verbeterde versie”
Zie: https://www.rendcarparts.nl/nl/saab-nie ... ssic-86-93
Tip, dit is dezelfde maar dan goedkoper: https://www.jendvandenbosch.nl/kachelkr ... 20096.html
Als je JenD even belt dan hebben ze vast nog tips over monteren bij vervanging van de koperen kraan.
900i 8v 3drs MY85 cochenille rood, sinds 2004
9-5 Vector estate 2.3t MY07 zwart, sinds 2019
9-5 Vector estate 2.3t MY07 zwart, sinds 2019