U9

1978-1993
ben vermeulen
Geregistreerd lid

U9

Bericht door ben vermeulen » ma 30 okt, 2006 18:01

Ik heb een SAAB 900 2.0 I Cabrio U9
Wie kan mij vertellen waar U9 voor staat.

Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Tjøørd » ma 30 okt, 2006 18:15

Bron: Autoweek

Personenauto’s die in gebruik zijn genomen na 31 december 1992 maar voor 1 januari 1996 moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde, indien deze van fabriekswege is gemonteerd, hetgeen onder andere kan blijken uit de toevoeging U9 of E2 aan de typeaanduiding op het voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs. Dit geldt overigens alleen als de brandstofcode B op het kentekenbewijs staat.

Oftewel, als ik het goed begrijp: als er U9 op je kentekenbewijs staat betekent dat dat de auto voldoet aan bepaalde emissie-eisen. Volgens mij is het in dit geval ook zo dat je dus niet de katalysator onder je auto weg mag halen om meer vermogen te krijgen, omdat de combinatie auto/kentekenbewijs dan niet meer klopt. Bij sommige (oudere?) types zit er wél een katalysator onder, maar staat er geen U9 op het kentekenbewijs waardoor de katalysator er ongestraft onder vandaan kan.

PS: ik denk dat dit topic beter thuishoort in het 900-forum

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » ma 30 okt, 2006 21:44

Euhh, er staat ná 31 December 1992

Onze is van daarna, maar heeft wél U9, hoe zit dat dan, mag de kat. er dan ongestraft onder vandaan. :lol:

Casper
Geregistreerd lid

Bericht door Casper » ma 30 okt, 2006 21:58

Lijkt mij van niet dan.

Gr Edwin

Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Tjøørd » ma 30 okt, 2006 22:38

H.E.N.K.I.E schreef:Euhh, er staat ná 31 December 1992

Onze is van daarna, maar heeft wél U9, hoe zit dat dan, mag de kat. er dan ongestraft onder vandaan. :lol:
Nee dat lijkt me niet dus :) Zie ook onderstaande quote(van het forum van de Mini Seven CLub gehaald) van de klantenservice van de RDW:
1. Personenauto's met een verbrandingsmotor met
elektrische ontsteking, die in gebruik zijn genomen
na 31 december 1995 moeten zijn voorzien van een
goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat
uit een katalysator en een lambdasonde.

2. Personenauto's die in gebruik zijn genomen na
31 december 1992 doch voor 1 januari 1996, moeten
zijn voorzien van een goedwerkend
emmissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit
een katalysator en een lambdasonde, indien deze
van fabriekswege is gemonteerd, hetgeen onder
andere kan blijken uit de toevoeging U9 of E2 aan
de typeaanduiding op het voor het voertuig
afgegeven kentekenbewijs.

Er hoeft geen katalysator onder een motorvoertuig van voor 01-01-1993 te zitten, maar dan moet het voertuig wel aan het onderstaande blijven voldoen.

De uitlaatgassen van personenauto's met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking mogen bij stationair toerental en op bedrijfstemperatuur zijnde motor:

a. niet meer dan 4,5% vol koolmonoxide bevatten
indien het voertuig in gebruik is genomen na 31
december 1973 doch voor 1 oktober 1986;

b. niet meer dan 3,5% vol koolmonoxide bevatten
indien het voertuig in gebruik is genomen na 30
september 1986;

c. niet meer dan 1,5% vol koolmonoxide bevatten
december 1973 en het voertuig blijkens een
aantekening op het voor het voertuig afgegeven
kentekenbewijs wordt gevoed door een al dan niet
tot vloeistof verdicht gas;

d. niet meer dan 0,5% vol koolmonoxide bevatten
december 1985 en het voertuig is uitgerust met een
brandstofdoseringssysteem dat de mengverhouding
van lucht en brandstof voortdurend aanpast aan het
zuurstofgehalte van de uitlaatgassen.

Dit houd in dat als er in een motorvoertuig van voor 01-01-1993 en van na 30-09-1986 niet is voorzien van een katalysator en ook niet van een lambdasonde deze een CO-uitstoot mag hebben van max. 3,5 %.
En is een motorvoertuig van voor 01-01-1993 niet voorzien van een katalysator, maar wel van een Lambdasonde, dan mag deze een CO-uitstoot van
max. 0,5 %.

plafundum
Geregistreerd lid

Bericht door plafundum » di 31 okt, 2006 0:04

Ik dacht altijd dat het te maken had met de destijds strenge Californische wetten begin jaren '90. U9 betekende toen "heeft katalisator".

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » di 31 okt, 2006 0:07

plafundum schreef:Ik dacht altijd dat het te maken had met de destijds strenge Californische wetten begin jaren '90. U9 betekende toen "heeft katalisator".
U9 als classificatie is puur Nederlands

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » di 31 okt, 2006 10:02

Geleerden zijn er niet over uit (lees verschillende keurmeesters die ik gesproken heb).
De een wil visueel een kat eronder zien. De ander maakt het niet uit als je de opgegeven waarde maar haalt.
Mijn ervaring: Ik rijd nu al een langere tijd met een lege kat rond, dus visueel is er een kat aanwezig, werkzaam ho-maar. De waarde haal ik net op het randje, dus APK is geen probleem.
Nu de 3" uitlaat eronder gaat komt er ook een gewone katvervanger onder, eens zien of de auto dan ook door de keuring gaat. Maar das pas over véél maanden en daar kan ik nog niks over zeggen.

Mennö
Geregistreerd lid

Bericht door Mennö » wo 01 nov, 2006 19:37

Wat levert dat eigenlijk op, het verwijderen van de kat? Ik mag het kennelijk wel doen; nl. U9, maar van '90. Moet ik dan ook een nieuw kentekenbewijs aanvragen?

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » wo 01 nov, 2006 19:47

Mennö schreef:Wat levert dat eigenlijk op, het verwijderen van de kat??
Mogelijke nodeloze "milieuschade"
Mennö schreef: Ik mag het kennelijk wel doen; nl. U9, maar van '90.
Maar waarom zou je?
Mennö schreef:Moet ik dan ook een nieuw kentekenbewijs aanvragen?
Je veranderd iets aan wat op het kenteken specifiek benoemd is, te weten U9, haal je er een wiel af of doe je er wat cilinders bij zou je dat ook aan moeten passen, formeel zou het apk afkeur moeten zijn.

Mennö
Geregistreerd lid

Bericht door Mennö » wo 01 nov, 2006 19:55

OK, thanx. Tegen zoveel redelijkheid kan ik niet op. Zat te hopen op pk-winst, maar heb er i.d.d. wel genoeg. Verde, wat ben jij toch altijd helder :wink:

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » wo 01 nov, 2006 19:58

Mennö schreef:OK, thanx. Tegen zoveel redelijkheid kan ik niet op. Zat te hopen op pk-winst, maar heb er i.d.d. wel genoeg. Verde, wat ben jij toch altijd helder :wink:
Je treft me precies in die 10 heldere minuten per dag.

gardeno
Geregistreerd lid

Bericht door gardeno » wo 01 nov, 2006 21:19

Hmmm, rijd zelf ook met een saab 900 turbo 1990 en het kentekenbewijs vermeld ook U9. Ik heb echter geen kat onder de auto. Is door de vorige eigenaar eraf gehaald. Auto is in mei gekeurd zonder problemen. Als de uitlaatgassen maar aan de emissie-eisen voldoen. Je moet hem voor de keuring armer afstellen en na de keuring weer terugstellen!
Wat betreft vermogenwinst zou het 15 pk moeten zijn bij mij. Met kat 160pk en zonder 175pk. Rijd momenteel echter op basisdruk door een probleem maar anders zouden die pk's haalbaar moeten zijn!

Mennö
Geregistreerd lid

Bericht door Mennö » wo 01 nov, 2006 22:09

Tja, Gardeno, misschien eens mee spelen. Maar Verde900's woorden zijn wijs; met 175 heb ik meer dan ik momenteel aankan (vandaag slippende wielen op de turbo-kik bij 100 kmu! Best eng eigenlijk, maar kon het nog wel aan :wink: De 9000 2.3T die ik ooit eens had was bruter, maar voelde gecontroleerder). Als ik de rest van de auto onder controle heb (i.i.g. weet wat er niet ok aan is) ga ik wel eens kijken of ik meer vermogen wil ten koste van het milieu. Verde betekent natuurlijk 'groen', en ik volg het ook nog...

gardeno
Geregistreerd lid

Bericht door gardeno » wo 01 nov, 2006 22:32

Tja, ons nageslacht moet na ons ook nog van het groen kunnen genieten en als wij voor die paar pk's extra kiezen...............tja. Kunnen we beter overlaten aan die Merc, BMW, Audi's, porsches en standaard auto's die al over min. 150 pk beschikken :D
Ben van mening dat je het milieu beter kan gaan aanpakken in die arme landen. Als je ziet hoe ze daar met het milieu omgaan, ze hebben daar niet eens van het woord milieubeheer gehoord! Zijn wij echt een schoon landje :wink:
Maar ik begrijp jullie punt :wink:

Plaats reactie