Tubefreak Turbo S - Van ToDo naar Done

1978-1993
Gebruikersavatar
Tubefreak
Donateur
Donateur
Berichten: 2258
Lid geworden op: di 24 apr, 2007 22:22
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Tubefreak Turbo S - Van ToDo naar Done

Bericht door Tubefreak » za 10 okt, 2020 16:59

Het is al weer een paar maanden geleden dat ik tegen een 900 Turbo S uit 1992 aanliep die ik niet kon laten gaan. Was heel blij met de 900 Turbo die ik had, maar het wensenlijstje met aanpassingen was tegelijkertijd ook aardig lang. En de wagen die ik zag had precies wat ik zocht. Hij was niet perfect, maar voldoende verleidelijk om te overstap te maken.

Zal in dit topic bij houden wat er mee gebeurt. Omdat het niet echt een restauratie of verbouwing is staat het bij 900 Classic sectie.

Afbeelding
900 Turbo S
1992 geleverd in Italië en in 2001 naar Nederland gehaald.
Afgelopen jaren in bezit geweest van forumlid en in 2012 is er groot onderhoud geweest:
2.1 kop
2.1 intake
faster camshafts
Green Injectors
3.0 bar FPR
3 inch downpipe en katloze uitlaat
FMIC
9000 pressure plate
lichter vliegwiel
Digitale AFR meter
9000 remmen
Kilen verlagingsset
Afbeelding
Afbeelding

Inmiddels al het nodige gedaan en laten doen:
Andere motorkap + laten spuiten
Whaletail volledig gerestaureerd
Wielkasten voor vervangen
Roestplek achter aangepakt
Kleine roestplekken onder de auto aangepakt
Voorbumper gespoten
Sierstrips geplaatst
Lederen pookhoes opnieuw voorzien van kleurlaag
Stuurwiel geschuurd en voorzien van nieuwe kleurlaag
Achterklep gepolijst
Grille aangepast
Speakers voor vervangen
Nieuwe koplamp relais geplaatst
Subwoofer geplaatst
Raammechaniek rechts gereviseerd
Raamsnorren vervangen
Logo's gespoten en terug geplaatst
9000 Anniversary bekleding voor geplaatst incl lende steun en verstelbare ondersteuning bovenbenen
2x regelbare stoelverwarming
Simons dubbelloops uitlaat + rvs middenstuk
Accu vervangen
Hoofdsteunen achter geplaatst
Meterset met custom houder
deurpanelen opnieuw gestoffeerd
Mahonie pookknop
Aero spatlappen
Remklauwen zilver geverfd

to do
Polijsten
T5
Lederen nardi stuur
onderste deel van 9000 voorbumper plaatsen
Knipperlicht schakelaar reviseren
Cruise controll gangbaar maken

wish list
scheurloos dashboard
Din plaatje voor 3 schakelaars
Louvers

huidig resultaat
Afbeelding

https://www.garaget.org/?car=422018
Laatst gewijzigd door Tubefreak op di 04 mei, 2021 11:27, 13 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
veenaalt
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 1937
Lid geworden op: di 15 mar, 2005 17:56
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Tubefreak Turbo S

Bericht door veenaalt » za 10 okt, 2020 17:16

Gaaf zeg!
Ga lekker door zo!
Jong geleerd .........

Gebruikersavatar
Tubefreak
Donateur
Donateur
Berichten: 2258
Lid geworden op: di 24 apr, 2007 22:22
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Tubefreak Turbo S

Bericht door Tubefreak » za 10 okt, 2020 17:28

Op de auto zat al een whale tail. Deze was afkomstig van een Red Arrow, slecht gespoten en rot van binnen. Op meerdere plekken was het rubber gescheurd en verweerd.

Deze heb ik van de auto gehaald en uit elkaar gehaald. Dat was niet eenvoudig omdat de bouten verroest waren. Bij het demonteren waren stukjes van de spoiler afgebroken. Later deze kunnen herstellen met seconde lijm.

Omdat meer onderdelen van de auto gespoten werden, was het noodzaak om de spoiler ook spuit-klaar te maken. De achterkant was heel ruw, je zag dat het fiberglas was. Daarom de hele spoiler voorzien van vuller aan boven en achterkant, zodat het een strak geheel kon worden.

Afbeelding

Toen was het tijd om met het rubber aan de slag te gaan. Eerst al het metaal eruit halen, was een aardige klus. Zeker in de hoeken zat het diep en was het rubber er slecht aan toe. Maar op lange termijn kan het alleen goed gaan als alles eruit is. Daarna schoonkrabben, menig stukje had zich vast gevreten. Toen het helemaal schoon was, de binnenkant in de roestomvormer gezet.

Voor het opbouwen van het staal was ik tegen een topic aangelopen van iemand die een nieuwe RVS strip had gemaakt. Leek me een uitstekend idee. Dus strip geslepen uit een hoekprofiel, rsv draad erin, etc. Maar bij het passen kwam het helemaal niet mooi uit. De strip wilde niet mooi in het rubber vallen. Dan maar een andere route. Gaten geboord in het rubber, gevuld met Sikaflex 552 AT, draadeindes met moer eraan erin gestoken, alle het rubber afgewerkt met Sikaflex en hard laten worden. Dat werkte perfect. Bouten zitten goed vast en krijgt ze er niet zomaar uit.

Toen was het tijd voor de bovenkant van het rubber... Wat te doen... de scheuren alleen dichtmaken en altijd blijven zien of.... opnieuw afwerken. Voor het laatste gekozen, ook al heb ik een haat/haat verhouding met stucen en plamuren. Plamuur houd matig vast op rubber, dus eerst scheuren vastgezet met Sikaflex, daarna over het grootste deel van het rubber een laag Bison rubber lijm gedaan. Dit was een goede basis voor het plamuur. Dat heeft me aardig wat tijd gekost en dan nog was het (voor mij) moeilijk om een echt kaarsrecht en glad resultaat te krijgen.

Toen ik mijn hoogst haalbare resultaat had behaald, het geheel heel goed schoongemaakt en ontvet en begon het tijdperk van Plastidip. Het rubber in misschien wel 6 lagen voorzien van plastidip. Gek genoeg zie je door plastidip elke imperfectie, zelfs van een 1/4 milimeter. Maar als plastidip laat zich ook wat ruwer aanbrengen, door soort nevel druppels te spuiten ipv een homogene laag. Doordat meerdere keren te doen komt er structuur op die de imperfecties (voor mij goed genoeg) maskeert.

Voor het terugplaatsen de achterklap gepolijst, was heel hard nodig. Was bang dat het niet goed zo komen, maar wonder boven wonder was er geen spuitbeurt nodig. Maar damn... wat was die lak slecht en hoe wonderbaarlijk goed werken klei en polijstmiddelen.
Afbeelding

De schroefgaten in de spoiler eerst dichtgemaakt met 2 componenten kneedbaar 'metaal' en alle richels voorzien van goede dubbelzijdige tape. Aluminium strip bij ruit los gehaald zodat raamrubber losser zit. En toen goed uitlijnen en plaatsen. Zo fijn om na letterlijk maanden weer de whale tail erop te hebben. Maakt het helemaal af.
Afbeelding

En de tussentijd had ik ook de grille aangepakt. Deze was opnieuw gespoten. Aan achterkant 4 bouten vastgezet met Sikaflex (lijmpistool was onvoldoende) en daarmee gaas vastgezet. Van originele plastic binnenkant de de onderzijde afgehaald en teruggeplaatst, zodat de pinnetjes mooi in de bumper vallen. Voor de zekerheid dit plastic en het gaas nog extra vast gemaakt aan de grille met sikaflex.
Afbeelding

Volgende klus zijn de stoelen. Deze zijn ver heen: stiknaden los, gescheurd leer, verweerd alcantara. Inmiddels mooie set anniversary stoelen gevonden. Deze bekleding ga ik overzetten en hoop de lendensteun en beensteun ook over te kunnen zetten. Dan is de wagen weer op een mooi niveau en blijven er nog genoeg leuke klusjes over.
Laatst gewijzigd door Tubefreak op di 04 mei, 2021 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Colossusnl
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 94
Lid geworden op: vr 04 sep, 2020 19:07
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Tubefreak Turbo S

Bericht door Colossusnl » za 10 okt, 2020 17:30

Wooooooooow..... Wat een plaatje. Mooi werk Tubefreak
Saab 93 ss 1.8t met stage 1 dionhpt tune(2006)

Gebruikersavatar
Ruud 9.3
Donateur
Donateur
Berichten: 1268
Lid geworden op: wo 03 jan, 2007 19:46
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Tubefreak Turbo S

Bericht door Ruud 9.3 » za 10 okt, 2020 18:21

Wat ga je precies met de stoelen doen als ik vragen mag.
Ik heb ook bekleding met alcantara inzetstukken, dus lees graag even mee.
Ga je het 9000 Anni leer met alcantara overzetten ?
Ook het binnenwerk van de stoel ?
En ga je het alcantara reinigen en zo ja hoe ?

Ik ben voornemens om mijn stoelen op te gaan knappen als winterklusje.
Sedan 9.3 SS 2007, Cabrio 9.3 SE 2002, 9000 Anni 1997, Volvo S60 2018
projecten: 900 T16S Aero 1992 en 96 V4 1971 Megasquirt

ex 900 T8 APC 1983, 9000i CC 1987, 900i 1985, Cabrio 900S Aero T5 1993, 9000i CSE 1994, 9000i CD 1990

Rijkdom zit tussen de oren, niet in je portemonnee

Gebruikersavatar
Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 12484
Lid geworden op: wo 15 okt, 2008 23:44
Regio: NL - Provincie Limburg
Contacteer:

Re: Tubefreak Turbo S

Bericht door Krizzie » za 10 okt, 2020 18:24

Mooie wagen! :D

Ben benieuwd hoelang de whaletail stand houdt in de natuur. Heb de mijne toen ook compleet laten opknappen. Helaas was 1x vriezen voldoende om het rubber weer te vernachelen.. ;-|+

Heb een imitatie liggen welke ik tzt in originele kleurstelling laat spuiten. Scheelt 10kg en geen rubber meer wat stuk gaat.
-MY91 Witte T5.5'ed 900 Aero - 216wpk / 338wnm: Meer info en foto's hier

Gebruikersavatar
Tubefreak
Donateur
Donateur
Berichten: 2258
Lid geworden op: di 24 apr, 2007 22:22
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Tubefreak Turbo S

Bericht door Tubefreak » za 10 okt, 2020 18:53

Ja die spoilers zijn een uitdaging. Door hetzelfde bedrijf werden ook spoilers voor oa Porsche gemaakt die hetzelfde probleem hebben. Zij hebben alleen als voordeel dat ze vaker binnen staan. Ben benieuwd....

9000 rugleuning is niet geschikt voor 3 deurs 900. Dus daarvoor zal ik zeker die van de 900 houden. Lendensteun is wel over te zetten. Onderkant is ook iets anders, weet niet of ik zo de rugleuning van een 900 op een 9000 onderstel kan monteren. Dat zou ideaal zijn. Anders moet het leer eraf gehaald worden en op die van de 900 geschoven worden. Tijdrovend kusje, maar doenbaar.

Alcantara opknappen gaat ook lukken. Daarvoor heb je 800 grit schuurpapier nodig en dan rechte bewegingen maken. Eventueel daarna met nog fijner schuurpapier. Ziet er heel mooi uit.

Hoop dat het leer voldoende heeft aan een 'conditioner'. Anders die ook opnieuw verven. Zal dan alleen de juiste kleur moeten vinden, heb nu zwart voor stuur e.d. en dat is veel te donker (zie hieronder link naar ex 900, laatste pagina). Aanbrengen is heel eenvoudig en geeft mooi resultaat. Laatst nog een fietszadel mee gedaan.

Gebruikersavatar
Christiaan94
Donateur
Donateur
Berichten: 2671
Lid geworden op: zo 01 jul, 2012 21:10
Regio: Sverige - Zweden

Re: Tubefreak Turbo S

Bericht door Christiaan94 » za 10 okt, 2020 21:31

Pon wat gaaf, zo’n 900 wil ik nog wel eens hebben! Ik kom snel eens langs op de koffie :wink:

Gebruikersavatar
Tubefreak
Donateur
Donateur
Berichten: 2258
Lid geworden op: di 24 apr, 2007 22:22
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Tubefreak Turbo S

Bericht door Tubefreak » za 10 okt, 2020 21:59

Van harte welkom. De koffie van gister staat nog warm. :naughty:

Gebruikersavatar
Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 12484
Lid geworden op: wo 15 okt, 2008 23:44
Regio: NL - Provincie Limburg
Contacteer:

Re: Tubefreak Turbo S

Bericht door Krizzie » za 10 okt, 2020 22:54

Tubefreak schreef:
za 10 okt, 2020 18:53
9000 rugleuning is niet geschikt voor 3 deurs 900. Dus daarvoor zal ik zeker die van de 900 houden. Lendensteun is wel over te zetten. Onderkant is ook iets anders, weet niet of ik zo de rugleuning van een 900 op een 9000 onderstel kan monteren. Dat zou ideaal zijn. Anders moet het leer eraf gehaald worden en op die van de 900 geschoven worden. Tijdrovend kusje, maar doenbaar.
Leuning even wisselen zit er niet in. Dan moet je met de slijptol in de weer. Wel te doen op zich. (Heb het bij mijn klapbare 9000 aero stoelen gedaan) Maar leer en schuim overzetten zal sneller en makkelijker zijn.
-MY91 Witte T5.5'ed 900 Aero - 216wpk / 338wnm: Meer info en foto's hier

Gebruikersavatar
Tubefreak
Donateur
Donateur
Berichten: 2258
Lid geworden op: di 24 apr, 2007 22:22
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Tubefreak Turbo S - Van ToDo naar Done

Bericht door Tubefreak » di 04 mei, 2021 11:27

Hoog tijd om even een update te geven. Al zoveel gedaan, maar veel te weinig gedeeld. Over een tijdje zal ik wat meer/betere foto's maken.

Het lijstje met gedaan is aardig lang geworden in de tussentijd:
Nieuwe koplamp relais geplaatst
Subwoofer geplaatst
Raammechaniek rechts gereviseerd
Raamsnorren vervangen
Logo's gespoten en terug geplaatst
9000 Anniversary bekleding voor geplaatst incl lende steun en verstelbare ondersteuning bovenbenen
2x regelbare stoelverwarming
Simons dubbelloops uitlaat + rvs middenstuk
Accu vervangen
Hoofdsteunen achter geplaatst
Meterset met cucustom houder - work in progress
deurpanalen opnieuw gestoffeerd
Mahonie pookknop
Aero spatlappen
Remklauwen zilver geverfd

Bekleding stoelen
Het leukste klusjes was de stoelbekleding van de voorstoelen vervangen. Deze waren op meerdere plekken gescheurd bij het leer, de stiksels and alcantara stukken, helaas geen foto's van gemaakt van oude bekleding. Heb er voor gekozen om de bekleding van 9000 anniversary te gebruiken, ben geen originaliteit freak.

Deze is grotendeels hetzelfde als de Turbo S bekleding, met (voor mij) een aantal verbeteringen zoals het logo in de rugleuning, alcantare stukken bestaan uit 2 delen (wat sterker is en optisch mooier, imho) en opbergvakken bij de knieën. Daarnaast kon ik uit de 9000 stoelen de verstelbare ondersteuning voor de benen hergebruiken en bij de bestuurder de verstelbare lendesteun overzetten na wat modificatie. Tevens voor beide stoelen nu regelbare stoelverwarming aangelegd. Bij de bestuurder ook al het schuim overgezet, deze was een stuk frisser.


Afbeelding
Alcantare opfrissen

Afbeelding
Bijrijderstoel klaar.

Ook de deurpanelen zijn inmiddels voorzien van zwarte headliner. Gek genoeg oogt de originele stof op de foto zwart en de nieuwe blauwig, terwijl het bij daglicht precies het tegenovergestelde is.
Afbeelding

Ook de uitlaat is vervangen door Simons dubbelloops jachtuitlaat. Middenstuk is vervangen door RVS pijp zodat alles van voor tot achter lekker fris is. En damn... wat klinkt dat toch lekker met 3" DP en zonder kat. Uiteinde netjes schuin af laten lopen zodat het mooi de lijn van de auto volgt. Helaas hing het binnen 100km al wat scheef. De standaard beugels van Simons lieten zwaar te wensen over (dit keer). Nieuwe op maat gemaakte beugels hebben dit euvel mooi opgelost en de uitlaat hangt nu al weken rette strak en mooi waterpas.
Afbeelding
Afbeelding

Daarnaast bezig met meterset. Er zat al een losse turbodrukmeter in en een digitale AFR. Ben nu bezig om drie metertjes mooi samen te brengen en netjes aan te sluiten. Heb metersethouder gebruikt van een Impreza, die met wat aanpassing mooi past. Het geheel is nog niet klaar. In het midden komt toch weer de digitale AFR. De nieuwe turbodruk en Volt meters gaven veel te veel licht, ga ze dimmen door raamfolie over de meter te plaatsen, wat een mooi resultaat geeft. Dit is nog niet te zien op de foto.
Afbeelding

Met laatste vondst ben ik erg gelukkig: spatlappen voor Aero. Gewone spatlappen zijn al redelijk zeldzaam aan het worden, maar die passen niet op een aero. Installatie was erg eenvoudig.
Afbeelding

Binnenkort wat meer en betere foto's en er staan nog wat goodies op de planning voor de komende maanden....


Gebruikersavatar
caspar
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 1640
Lid geworden op: wo 15 jun, 2016 15:07
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Tubefreak Turbo S - Van ToDo naar Done

Bericht door caspar » di 04 mei, 2021 13:54

ziet er strak uit. Jij hebt geen last met aanlopen wanneer je auto in achteruit zet?

Gebruikersavatar
Tubefreak
Donateur
Donateur
Berichten: 2258
Lid geworden op: di 24 apr, 2007 22:22
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Tubefreak Turbo S - Van ToDo naar Done

Bericht door Tubefreak » di 04 mei, 2021 14:21

Daar was ik ook heel benieuwd naar, zeker omdat ze al de nodige zichtbare schade hebben. Gelukkig probleemloos bij mijn huis de oprit op/af kunnen rijden, drempels in de buurt ook geen enkel punt. :thumbup2:

Gebruikersavatar
caspar
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 1640
Lid geworden op: wo 15 jun, 2016 15:07
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Tubefreak Turbo S - Van ToDo naar Done

Bericht door caspar » di 04 mei, 2021 14:37

Tubefreak schreef:
di 04 mei, 2021 14:21
Daar was ik ook heel benieuwd naar, zeker omdat ze al de nodige zichtbare schade hebben. Gelukkig probleemloos bij mijn huis de oprit op/af kunnen rijden, drempels in de buurt ook geen enkel punt. :thumbup2:
Goed te horen.

Plaats reactie