Op de auto zat al een whale tail. Deze was afkomstig van een Red Arrow, slecht gespoten en rot van binnen. Op meerdere plekken was het rubber gescheurd en verweerd.
Deze heb ik van de auto gehaald en uit elkaar gehaald. Dat was niet eenvoudig omdat de bouten verroest waren. Bij het demonteren waren stukjes van de spoiler afgebroken. Later deze kunnen herstellen met seconde lijm.
Omdat meer onderdelen van de auto gespoten werden, was het noodzaak om de spoiler ook spuit-klaar te maken. De achterkant was heel ruw, je zag dat het fiberglas was. Daarom de hele spoiler voorzien van vuller aan boven en achterkant, zodat het een strak geheel kon worden.
Toen was het tijd om met het rubber aan de slag te gaan. Eerst al het metaal eruit halen, was een aardige klus. Zeker in de hoeken zat het diep en was het rubber er slecht aan toe. Maar op lange termijn kan het alleen goed gaan als alles eruit is. Daarna schoonkrabben, menig stukje had zich vast gevreten. Toen het helemaal schoon was, de binnenkant in de roestomvormer gezet.
Voor het opbouwen van het staal was ik tegen een topic aangelopen van iemand die een nieuwe RVS strip had gemaakt. Leek me een uitstekend idee. Dus strip geslepen uit een hoekprofiel, rsv draad erin, etc. Maar bij het passen kwam het helemaal niet mooi uit. De strip wilde niet mooi in het rubber vallen. Dan maar een andere route. Gaten geboord in het rubber, gevuld met Sikaflex 552 AT, draadeindes met moer eraan erin gestoken, alle het rubber afgewerkt met Sikaflex en hard laten worden. Dat werkte perfect. Bouten zitten goed vast en krijgt ze er niet zomaar uit.
Toen was het tijd voor de bovenkant van het rubber... Wat te doen... de scheuren alleen dichtmaken en altijd blijven zien of.... opnieuw afwerken. Voor het laatste gekozen, ook al heb ik een haat/haat verhouding met stucen en plamuren. Plamuur houd matig vast op rubber, dus eerst scheuren vastgezet met Sikaflex, daarna over het grootste deel van het rubber een laag Bison rubber lijm gedaan. Dit was een goede basis voor het plamuur. Dat heeft me aardig wat tijd gekost en dan nog was het (voor mij) moeilijk om een echt kaarsrecht en glad resultaat te krijgen.
Toen ik mijn hoogst haalbare resultaat had behaald, het geheel heel goed schoongemaakt en ontvet en begon het tijdperk van Plastidip. Het rubber in misschien wel 6 lagen voorzien van plastidip. Gek genoeg zie je door plastidip elke imperfectie, zelfs van een 1/4 milimeter. Maar als plastidip laat zich ook wat ruwer aanbrengen, door soort nevel druppels te spuiten ipv een homogene laag. Doordat meerdere keren te doen komt er structuur op die de imperfecties (voor mij goed genoeg) maskeert.
Voor het terugplaatsen de achterklap gepolijst, was heel hard nodig. Was bang dat het niet goed zo komen, maar wonder boven wonder was er geen spuitbeurt nodig. Maar damn... wat was die lak slecht en hoe wonderbaarlijk goed werken klei en polijstmiddelen.
De schroefgaten in de spoiler eerst dichtgemaakt met 2 componenten kneedbaar 'metaal' en alle richels voorzien van goede dubbelzijdige tape. Aluminium strip bij ruit los gehaald zodat raamrubber losser zit. En toen goed uitlijnen en plaatsen. Zo fijn om na letterlijk maanden weer de whale tail erop te hebben. Maakt het helemaal af.
En de tussentijd had ik ook de grille aangepakt. Deze was opnieuw gespoten. Aan achterkant 4 bouten vastgezet met Sikaflex (lijmpistool was onvoldoende) en daarmee gaas vastgezet. Van originele plastic binnenkant de de onderzijde afgehaald en teruggeplaatst, zodat de pinnetjes mooi in de bumper vallen. Voor de zekerheid dit plastic en het gaas nog extra vast gemaakt aan de grille met sikaflex.
Volgende klus zijn de stoelen. Deze zijn ver heen: stiknaden los, gescheurd leer, verweerd alcantara. Inmiddels mooie set anniversary stoelen gevonden. Deze bekleding ga ik overzetten en hoop de lendensteun en beensteun ook over te kunnen zetten. Dan is de wagen weer op een mooi niveau en blijven er nog genoeg leuke klusjes over.