De 900 kwam er nooit. Toen ik zelf mijn eerste auto kocht, was de 900 de eerste auto waar ik aan dacht. Alleen, bleek dat alle verkopers de aankoop van een 900 niet meteen leken aan te bevelen aan die jonge knaap met mijn beginnend loon. De ratio haalde het en ik kocht mijn eerste 9-3se in 2007.

Met veel plezier in gereden tot 2014 (maar altijd bleef in het achterhoofd de onvervulde behoefte aan een 900 spoken). Uiteindelijk kocht ik een 1.9tid 9-5 sedan (DE) in 2014 omdat ik meer km moest rijden, maar ik kon maar niet wennen aan de lijnen van de auto en de esthetiek.

Na 1 maand heb ik die terug verkocht en ingeruild voor een Combi 9-3 Tid uit 2009 die ik helemaal omgebouwd heb naar Aero/hirsch specs. Echter toen kwam het bericht over de emissie- zones in Antwerpen, Gent, Brussel en verschillende andere steden. Omdat ik Saab wou blijven rijden, heb ik dan maar de diesel verkocht en een 1.8t benzine gekocht in dezelfde kleurstelling. De aero/hirsch delen werden overgezet en uiteindelijk werd de 1.8t een 2.0T met 270 pk. Super auto is dat, waar ik toch makkelijk een 25k per jaar mee rij.

Ondertussen ook een 2.0t 9-3 cabrio gekocht voor de vrouw en die gepimpt tot de auto die het nu is.

En dan kwam er potentieel ruimte voor die oude droom. Een 900. Een Zwarte. Met beige interieur. Dat was de droom. Na heel wat inlezen en info vragen, besloten dat de belangrijkste eigenschappen die die 900 moest hebben de volgende waren: zwart, open dak, bij voorkeur my 1992 en vooral roestvrij. Of toch zo goed als. Ik had geen haast, 2 jaar, 3 jaar, ... het kon allemaal. De droom en zoektocht is vaak leuker dan het bezit. En dan opeens stond ie daar, een zwarte 900, my1992, met schuifdakje. Geen beige interieur en een probleem met de motor. Maar zo verzekerde de verkoper: roestvrij. En voor weinig.
De foto's waren klein en blurry en de verkoper wou de auto liever verkopen in eigen land, Frankrijk.

Na wat aandringen ging de verkoper toch overstag. Ik had echter absoluut geen tijd om naar Lyon te rijden en vroeg een serie foto's van alle potentiële pijnpunten.
Moraal van het verhaal, ik heb de auto gekocht en ben nu eindelijk eigenaar van een 900. Het is onvermijdelijk ook de start van een avontuur en ik hoop dat alles meevalt en ik dus kan beginnen aan de opbouw van mijn droom 900. Eerstvolgende stap is de auto zien, daar moet ik nog een maandje op wachten en dan start de opbouw. de motor, bak, ophanging en remmen hebben hierbij prioriteit. Ondertussen vooral hopend dat het ook echt een roestvrij exemplaar is.
In afwachting verzamelen we spulletjes die we willen. 1 buit is al binnen: de droomwielen. Al moeten ook deze nog opgemaakt worden.