mijn 900 GLi 1984, LPG

1978-1993
Gebruikersavatar
op
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 5148
Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
Regio: NL - Provincie Utrecht

mijn 900 GLi 1984, LPG

Bericht door op » vr 02 dec, 2011 23:22

ik ben nog niet zo lang de trotse eigenaar van een 900 GLi uit 1984.
Het is een zweedse auto die in 2009 geimporteerd is in NL. De kilometerstand is 93.000 km. Bij de auto zitten de oude bilprovning papieren, waaruit blijkt dat er in 1999 27.000 km op de teller stond en vanaf 2004 tot 2009 de stand van 58.000 naar 78.000 is opgelopen.
Ik denk dat het een bedrijfswagen is geweest of zo die lang heeft binnen gestaan.
de laatste jaren heeft de auto in Zweden buiten gestaan, net als in NL en er is dus oppervakkige roest aan de onderkant en de deuren.
dat gaat nog verholpen worden 8)

Er zit geen stuurbekrachtiging op en de enige electronika is de ontsteking en de verlichting :arrow: er kan dus niet veel kapot :wink:


Afbeeldinghttp://www.flickr.com/photos/71201817@N02/6443291175/

Afbeeldinghttp://www.flickr.com/photos/71201817@N02/6438474209/

Afbeeldinghttp://www.flickr.com/photos/71201817@N02/6438405653/

Afbeeldinghttp://www.flickr.com/photos/71201817@N02/6438451409/

inmiddels gedaan: drie hoofdsteunen gemonteerd,
nieuwe wielen en banden, schokbrekers, uitlaat, kachelkraan, klein laswerk

A.s. maandag gaat er een gas injectie installatie in bij AGS in Zeist :D als voorbereiding daarvoor zijn er ook al zwaardere veren onder gezet.
Laatst gewijzigd door op op vr 31 okt, 2014 13:17, 5 keer totaal gewijzigd.
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)

95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)

Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog

Gebruikersavatar
Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 6000
Lid geworden op: do 22 dec, 2005 11:01
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: mijn 900 GLi 1984 (zweedse import), 93.000 km

Bericht door Marius0404 » za 03 dec, 2011 0:34

ziet er mooi uit.
Enjoy it.

Marius
900T16'90
9000Aero'93
900CV'94
9000Anniversary'97
9-5Aero Estate'02
9-3TiD/cabrio'06

Gone: 900GLs'81; 900S'90. Sold:900i'85, CV'86 en CV'87, 97'71, 95’74 na 28 jaar to the next generation

Gebruikersavatar
DaVinz
Geregistreerd lid
Berichten: 12274
Lid geworden op: wo 22 jun, 2005 19:43
Regio: United Kingdom - Verenigd Koninkrijk

Re: mijn 900 GLi 1984 (zweedse import), 93.000 km

Bericht door DaVinz » za 03 dec, 2011 10:52

geweldig mooi saabje !! 8)
9-3 Vector cabrio ‘09 RHD | 900NG SE T '97| 900 16T cabrio '86| 900 Turbo LUX '83| Sonett III '73
RIP: 9³ LPT '01| 9-5 2.0t Estate '00| 900NG '98| 900'87| 900 i'87| 900 i'85| 99 GL '83 (mam)| 99 Turbo '80|

Gebruikersavatar
esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 5982
Lid geworden op: vr 26 aug, 2005 16:23
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: mijn 900 GLi 1984 (zweedse import), 93.000 km

Bericht door esalet » za 03 dec, 2011 11:02

Daar heb je een leuk en gaaf exemplaar op de kop getikt.
En die Soccerballs, ik vind ze steeds mooier worden!
"De 90: de revival van de Funky Trunky Saab!!"
http://www.saab-90.nl
1986 90 Admiraalblauw (317.000 km) (vanaf nieuw in de familie)

Gebruikersavatar
Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 4671
Lid geworden op: ma 08 nov, 2010 12:45
Regio: NL - Provincie Zeeland

Re: mijn 900 GLi 1984 (zweedse import), 93.000 km

Bericht door Sonab » za 03 dec, 2011 11:14

Mooi! Gefecliciteerd
Saab 900 T16 Red Arrow 1988, rood
Saab 9-5NG 2.0T 2011, zwart

Vorige Saab's:
Saab 9-3 2.0i cabrio 2001, zwart
Saab 900i 5d 1989, rood
Saab 9000 3.0 1996, blauw
Saab 99 2.0 4d 1983, blauw
Saab 900i 3d 1984, wit
Saab 9000 3.0 1995, rood
(Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!)

Gebruikersavatar
Raggare
Geregistreerd lid
Berichten: 5387
Lid geworden op: di 01 mar, 2011 13:04
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: mijn 900 GLi 1984 (zweedse import), 93.000 km

Bericht door Raggare » za 03 dec, 2011 11:29

op schreef:
Er zit geen stuurbekrachtiging op en de enige electronika is de ontsteking en de verlichting :arrow: er kan dus niet veel kapot :wink:
De electrische benzinepomp kan ook nog kapot :wink:

Mooie Saab, een aanwinst voor het nederlandse wegennet.
Saab 99 1984
VW Up! 2021
VW E-Up! 2022

Gebruikersavatar
op
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 5148
Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: mijn 900 GLi 1984 (zweedse import), 93.000 km

Bericht door op » za 03 dec, 2011 12:12

De electrische benzinepomp kan ook nog kapot
Oei, nu ga ik me toch nog zorgen maken! Deze wetenschap rijdt niet lekker :wow:
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)

95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)

Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog

Gebruikersavatar
jeroen701125
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 2567
Lid geworden op: do 22 jan, 2004 13:19
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: mijn 900 GLi 1984 (zweedse import), 93.000 km

Bericht door jeroen701125 » za 03 dec, 2011 12:24

Hey, wat een mooie, lekker lage km-stand zeg! Ouder broertje van mijn rode 900 sedan uit '85 (zie avatar), ook geïmporteerd uit Zweden. Is deze toevallig ook in Finland gebouwd?
Veel plezier ermee maar dat zal vast wel lukken, :wink:
Mercedes CLA 180 Shooting Brake Aut, 2017, 45dkm

Gebruikersavatar
S@@bman
Geregistreerd lid
Berichten: 13086
Lid geworden op: vr 01 jul, 2005 19:04
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: mijn 900 GLi 1984 (zweedse import), 93.000 km

Bericht door S@@bman » za 03 dec, 2011 12:39

Heel mooi!
Een vijfdeurs met soccerballs zie je niet vaak, net als drie hoofdsteunen achteraan.
Was dat origineel zo?
Saab 900c (2d) 1986
Saab 900 GLs (5d) 1979
Saab 99 GL (4d) 1982

Gebruikersavatar
op
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 5148
Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: mijn 900 GLi 1984 (zweedse import), 93.000 km

Bericht door op » za 03 dec, 2011 12:57

Nee, was niet origineel bij aankoop. Er zaten sunbursts op, maar de soccerballs had ik nog liggen. Een paar jaar geleden van formmuer Nike gekocht. Daar moest dus nog en keerteje een auto bij :twisted:

De hoofdsteunen heb ik zelf ingeklust, helaas net niet de juiste kleur, maar beter dan niks. De hoofden van de kinderen steken ruim boven de achterbank uit, dus dit is wel een veligheidsvereiste.
Het bleek dat in de achterbank onder de stof in kofferkant de boutgaten voor de drie hoofdsteunen zaten! Ik hoefde alleen gaatjes te prikken en de houders konden er zo op.

Ik heb er drie gedaan omdat midden bovenop de achterbank een gat zit in de stof 8)
Laatst gewijzigd door op op za 03 dec, 2011 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)

95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)

Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog

Gebruikersavatar
mba
Geregistreerd lid
Berichten: 2797
Lid geworden op: vr 23 jul, 2004 12:41
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: mijn 900 GLi 1984 (zweedse import), 93.000 km

Bericht door mba » za 03 dec, 2011 12:59

Nee, nadat de laatste EMS (1981)de fabriekspoort verliet nog getooid met soccerballs was dit type velg nog enkele jaren in het accesoireassortiment. Maar ook niet lang . De GLi van dit bouwjaar had stalen velgen met de vierkante gaten en de kleine middendekseltjes waar je de bouten doorheen zag.
Op elke achterbankrugleuning van de 900 (muv die vroege met van die hele brede hoofdsteunen) kun je drie hoofdsteunen monteren: de montagepunten zitten al in het hout gemonteerd; slechts een gaatje prikken door de bekleding voor de 2 bouten van de bevestiging is voldoende.

Overigens is de GLi muv de toerenteller en injectiemotor net zo basic als de GL en de GLs; geen luxe, alleen de motor verschilt. Deze had dus van oorsprong af dus ook helemaal geen hoofdsteunen achterin. Maar ook die waren in het accessoirefolder te vinden.

Mooi ding, jammer van de LPG. ik wens je overigens veel sterkte toe met het huwelijk tussen een K-jetronic en LPG :wink: ; het zijn meestal niet de meest gelukkige :cry:

Gebruikersavatar
S@@bman
Geregistreerd lid
Berichten: 13086
Lid geworden op: vr 01 jul, 2005 19:04
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: mijn 900 GLi 1984 (zweedse import), 93.000 km

Bericht door S@@bman » za 03 dec, 2011 13:03

Ik doelde enkel op de drie hoofdsteunen, hoor.
Dat soccerballs niet standaard op een 900 lagen in '84 is me bekend.
Saab 900c (2d) 1986
Saab 900 GLs (5d) 1979
Saab 99 GL (4d) 1982

Gebruikersavatar
mba
Geregistreerd lid
Berichten: 2797
Lid geworden op: vr 23 jul, 2004 12:41
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: mijn 900 GLi 1984 (zweedse import), 93.000 km

Bericht door mba » za 03 dec, 2011 13:06

ps vwb de elctronica; als het goed is zit hier ook electronische ontsteking op en dus ook een module. En die wil wèl eens voor de verandering kapot gaan (ik spreek uit ervaring helaas; ik heb ooit lang geleden een 900 GL van hetzelfde bouwjaar als deze GLi gehad op LPG, dat reed geweldig goed, alleen over een dikke 300.000km is 2x de module voor de electronische ontsteking kapot gegaan; sindsdien (na die 2e keer dus) heb ik bij elke saab (900) die daarna kwam een reservemodule in het dashboard kastje gehad, maar je begrijpt, ging daarna natuurlijk nooit meer stuk....)

Gebruikersavatar
mba
Geregistreerd lid
Berichten: 2797
Lid geworden op: vr 23 jul, 2004 12:41
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: mijn 900 GLi 1984 (zweedse import), 93.000 km

Bericht door mba » za 03 dec, 2011 13:08

S@@bman schreef:Ik doelde enkel op de drie hoofdsteunen, hoor.
Dat soccerballs niet standaard op een 900 lagen in '84 is me bekend.
als je dat :shock: nou nog niet zou weten :lol: :lol: :lol:
ik heb er ook nog 2 beige liggen (en ik denk als ik die in deze zie dezelfde kleur), maar daar heb jij natuurlijk niets aan.... :mrgreen:

Gebruikersavatar
joachiem
Geregistreerd lid
Berichten: 5348
Lid geworden op: vr 16 jul, 2004 22:30
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: mijn 900 GLi 1984 (zweedse import), 93.000 km

Bericht door joachiem » za 03 dec, 2011 15:10

Mooie combi met die velgen 8) en echt een droom kilometerstand voor een classic :wow: zou wel bijna als nieuw rijden :O:
Injectie blokje gaat dus op gas...ben benieuwd naar het resultaat en prijs van lpg inbouw.
blij dat ik rij :O:
Saab 900 T16 1985.
Peugeot partner electric 2017.
Citroen BX 16V GTI 1989 non kat 160pk.
Citroen ID/DS 1971 5-bak lpg.
Tesla model s LR 2019.