mijn 900 GLi 1984, LPG

1978-1993
Plaats reactie
op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: mijn 900 GLi 1984, 94.000 km LPG-injectie (update p 5)

Bericht door op » di 13 nov, 2012 17:05

Brinky gaf de tip dat er een update is voor een saabspecifieke bug. Dit is samen met de leverancier/importeur getackeld, en ik ga mijn inbouwer vragen om met de importeur contact op te nemen als het zover is. Heel erg bedankt voor het meedenken Jan Willem :D

Overigens werkt het nu allemaal echt prima, de auto is vorig jaar in december op gas gezet en ingeregeld en de klachten waren in de zomer. Bij de wisseling van temperatuur als je een flinke bui inrijdt bijvoorbeeld. Ik zal het melden bij AGS en ik denk dat ze willen dat ik in het voorjaar /de zomer terugkom.

Verder staan op het programma: kleppenstellen, bougies check/vervangen en alles van de ontsteking nalopen. Moet nog gebeuren namelijk, omdat het blok zo mooi loopt , heb ik er gewoon nog nooit naar gekeken. :oops:

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » vr 16 nov, 2012 0:18

De auto is nu radioloos, op de plek van de radio heb ik een metersetje.
Er zit in deze tijdmachine geen middenconsole, dat is te modern :D Overigens heb ik wel een console liggen hier.

Ik hoef ook niet zo nodig een radio, wel graag een versterker voor de iPod.
Is er een simpele versterker die de speakers kan aansturen en die je uit het zicht onder de stoel kan leggen?

Of een radio houder voor onder het dash, zoals bijvoorbeeld in de 96? het lijkt mij wel erg cool om dan een iPod dock in de asbak in te bouwen.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » vr 16 nov, 2012 0:36

Je kunt ook een radio onder de stoel van de bijrijder zetten. Vriend van mij heeft dit gedaan. Bekabeling omleggen is zeer eenvoudig, enkel het voorste vloerkleed moet even los aan 1 kant. Tijdens het rijden is 'ie te bedienen met de bijgeleverde afstandsbediening. Best geinige optie in een oldtimer waar je geen moderne radio in wilt of waar dat niet past maar je wilt wel een goede geluidsinstallatie. In zijn geval zat er een mono inbouwradio in van een niet-DIN formaat en deze is intact gelaten (kan zelfs nog spelen naast de nieuwe radio). Wat mij betreft een mooie oplossing!

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » do 15 aug, 2013 22:40

UPDATE:
Na een tijdje weinig gereden te hebben omdat de auto bij de spuiter was van de winter en omdat hij niet lekker reed op gas, ben ik vorige week weer teruggeggaan naar de leverancier AGS.
In december heb ik bougies vervangen en kleppen leten stellen. In plaats van beter lopen ging het slechter. Op gas dan, benzine rijdt hij als vanouds erg goed. Bij accelleratie schokte de auto nogal en vrachtjes trekken ging eigenlijk alleen op benzine. De gekste klacht was dat als je gereden had, en de auto een uurtje gestaan had, de auto na het opnieuw starten bijna geen vermogen had en niet rijdbaar was. Na 10 minuten op bezine ging het dan wel weer op gas. Ook bij halfgas schokte de auto vaak heel licht, wat gewoon oncomfortabel was.
Het gekke was wel dat de klachten er soms waren. Net als je het zat was reed de auto weer een tijdje prima. :roll: Omdat ik twee jaar garantie had heb ik nu pas de klachten voorgelegd aan AGS.
Daarbij heb ik voorgesteld om de zaak om te bouwen naar een gewoon verdampersysteem. Omdat het haperen tijdens de accelleratie er niet goed uit het halen viel, vonden de heren dat een goed idee.

Ik heb vanmiddag mijn auto opgehaald met de verdamper (impco) erin en het is zalig!! :D :D
Heel soepel, en alle klachten zijn weg 8)
Sinds vanmiddag ben ik eigenlijk alleen maar ritjes aan het maken met een grijns van oor tot oor. :D :O: :D :O: :D

Daarna nog even tanken, 52 liter voor 34,32 euro, en 504 km op de dagteller! Yihaa!!!

Thom
Donateur
Donateur

Re: mijn 900 GLi 1984, LPG-injectie uitgebouwd (update p 6

Bericht door Thom » vr 16 aug, 2013 19:45

De standaard verdampertjes hebben zich bewezen in het verleden, meer heb je niet nodig. Jammer van het gedoe met de LPG-injectie, hoop voor je dat het nu eindelijk OK is.

Azul
Geregistreerd lid

Bericht door Azul » vr 16 aug, 2013 22:25

Ik heb LH 2.2 turbo 1985 (katloos) met lpg injectie en hele goede ervaringen (al 30tkm). Het is wel mogelijk.

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » vr 16 aug, 2013 22:32

Het rijdt erg goed. Je merkt wel het vermogens verlies, op benzine is de 8 klepper i behoorlijk pittig. Maar goed, 20% verlies op 118 pk, dan hou je toch 100 pk over. En dat is zeker genoeg voor heerlijk relaxt vlot cruisen 8)

Nu maar duimen dat hij toch belastingvrij blijft. :oops:

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » za 17 aug, 2013 8:56

Jammer, op, ik had je een tijd geleden via pb nog aangegeven waar je probleem lag, te weten in een specifieke stuurunit met een productiefoutje erin.

Bibi
Geregistreerd lid

Bericht door Bibi » ma 26 aug, 2013 16:45

Als ervaren LPG rijdster met een 900GL uit 1984 enkele tips:

controleer de klepspeling na (zeker) 15.000 km
vervang (zeker) na 10.000 km de bougies (staan heter)
hou de carterventillatieslang in de gaten ivm vocht in de motorolie (zie ook may onder oliepijlstock dop). Wil nog wel eens snel dichtslibben
draai regelmatig (na 5000 km) de luchtfilter een kwartslag en verwijder de olie van de bodem

En je zal km genieten van lpg.

Heeft overigens de open/dicht klep van je benzine toevoer een handmatige setting? Ontzettend handig als je een LPG toevoer storing hebt en de schakelunit niet goed werkt. Kun je altijd op benzine thuiskomen bij storing (wel dan bij storing de voeding bij de verdamper loshalen).

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » ma 26 aug, 2013 19:04

Bibi schreef:Als ervaren LPG rijdster met een 900GL uit 1984 enkele tips:.
handig, maar geef je ook sleutelcursussen :wink:

Bibi
Geregistreerd lid

Bericht door Bibi » di 27 aug, 2013 9:43

Deze tips voorkomen sleutelen aan de SAAB. En met jaarlijks gemiddeld 80.000 km op de teller van de bijna 30-jarige Saab mag ik dit wel schrijven.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » di 27 aug, 2013 18:11

natuurlijk, het ging mij meer om de schrijfster die achter het saab sleutelen schuil gaat. :wink:

thuis hebben we te maken met een rijdster, die komt niet veel verder dan een andere meenemen als de tank leeg is. :D

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » di 27 aug, 2013 18:45

The Devil's Own V4 schreef:Het seksisme is de wereld voorlopig nog niet uit geloof ik.
moest jij daarom je ondertitel aanpassen :-P+

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » di 27 aug, 2013 18:51

dus je hebt er nu 1 die niet kan dansen :wow:

Mr.Polaroid
Geregistreerd lid

Bericht door Mr.Polaroid » wo 11 sep, 2013 19:56

Mooie 900 hoor, have fun with it :D

Een neef van mij reed een '82 in dezelfde uitvoering als jij destijds tussen 1986-1993. Hij vertelde mij afgelopen weekend dat hij destijds eens een nieuwe achterklep moest bekostigen :( omdat vanwege het vele dichtdoen (waarschijnlijk eerder dichtSLAAN...) van die joekel van een achterdeur er scheurtjes ontstonden op de plek waar de ruit eindigt. Je deur wordt dan langzaam maar zeker flexibel in 2 delen zeg maar...

Voorzichtig dus met die 5e deur! :wow:

Plaats reactie